Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

mne: Hjlp med att berkna fjder till landningsstll?

Standard Hjlp med att berkna fjder till landningsstll?

Hej! Skulle behva lite hjlp med att rkna p fjdrar till ett landningsstll. D en bild sger mer n tusen ord s ser stllet ut som nedan i original.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	75633_big.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	76,0 KB 
Id:	41448

Tanken r att gra ngot som fungerar mer n exakt detaljskala. Tvr rr med en fjder inuti som teleskopben r tanken. Jag har frskt rkna lite sjlv med behver lite input. Jag har hittat denna fjder som jag tror skulle kunna vara i nrheten.

http://www.fjadrar.se/online-butik/s...=C03000422500M

Jag tnker mig d att om modellen vger 4 kg och fjdringskoefficienten r 2,07 n/mm p varje fjder s sjunker benet ner ungefr 10 mm nr modellen vilar p bda benen. Och om max kraft sedan r 52,53 n s blir blir det lite drygt modellens dubbla vikt nr jag dunsar ner vid en pltslig landhjning i samband med landning. Fjdringsvgen blir vl knappt 20 mm men jag tnker mig att det nd gr ganska stor skillnad jmfrt med ritningens helt stumma stll.

Vet inte om detta var s begripligt frklarat. Knixet r vl att man mste tnka alla siffror gnger tv eller delat i tv eftersom det r tv fjdrar som ska ta upp vikten.

Om det nu gr att begripa hur jag tnker, tnker jag d ngorlunda vettigt? Kanske skulle man bestlla flera par fjdrar med lite olika prestanda s kanske nt par passar. Men sannolikheten kar ju om man tnkt till lite innan. Nedan r ngra jag ocks funderat p.
    http://www.fjadrar.se/online-butik/s...=C03000382500M
    http://www.fjadrar.se/online-butik/s...=C03000402500M

/Mats

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 951
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

hh...
    Lnkarna funkar dligt, jag kommer bara till frstasidan.

Ska du inte berkna max belastning p ETT ben? Tnk nr du dunsar ner lite snett s kanske bara ett hjul r i backen.
    Fr skerhets skull, menar jag...
    Retroholic!

Standard

Aha! Du tnker s... Ju tanken har faktistk tnkts men det knns som om det skulle bli fr hrt i de fall, vilket naturligtvis r det flesta , jag landar p bda hjulen. Hm hur tnker man d? Nu vet jag ju i rlighetens namn inte ens om jag frsttt detta med fjdringskofficient och maxkraft och vad det heter

Konstigt med lnkarna, dom funkar fr mig.

/Mats

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 951
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Har du artikelnumren p fjdrarna??
    Retroholic!

Standard

Absolut

Fjder 1) C03000382500M
    FJder 2) C03000402500M
    Fjder 3) C03000422500M

/Mats

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 951
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ja, dom verkar ju snarlika varandra, bara trddiametern som skiljer. Och d blir det ju hrdare fjdrar ju tjockare diameter.
    Antar att "Fn Max kraft N" r belastningen i Newton fr varje fjder.
    "R Fjderkonstant", r det "ihoptryckningen" per millimeter??

Om priset inte r allt fr hgt s skulle jag nog vilja prova dom IRL, allts kpa ett par av varje fr att testa.
    Retroholic!

Standard

Ja jag gissar att maxkraft r den kraft som krvs fr att att trycka ihop fjdern helt eller kanske rttare sagt den kraft som fjdern utver helt ihoptryckt. Och att fjderkonstanten r precis som du sger, den kraft som behvs fr att trycka ihop fjdern en mm. Om jag har frsttt det rtt s r den kraften i regel proportionerlig s varje gng man kar kraften med angivet mtt trycks fjdern ihop en mm till. Men det dr ska man nog ha ingenjrsexamen fr att frst Jag har frskt hitta en fjder med lite lngre fjdringslngd men hittar ingen dr dom vriga parametrarna verkar stmma.

Men som du sger skulle man behva knna p fjdern och testa lite i verkligeheten. Montera ihop stllet med fjdrarna och trycka lite p modellen och kanske slppa ner den frn ngon decimeter och se hur det reagerar. Jag vet inte om t. ex Momentum har ett fjdersortiment fr dom har jag inom rimligt avstnd.

/Mats

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Det r bara att grotta ner sig i fjderns liv
    http://www.lesjoforsab.com/teknisk-i...20a_id1426.pdf

Standard

Jag har naturligtvis aldrig satt upp en fjdrig fr ett flygplan men jag antar att det r lmpligt att lgga till en viss frspnning fr att f en lngre effektiv fjdringsvg precis som det r p bilar och motorcyklar. Med fjdern frn den frsta lnken s har vi en maximal fjdringslngd p 25.35mm. Om vi frspnner 5mm s kommer bara modellen att sjunka ca 5mm nr den str p marken och den borde bli stabilare.

Edit:
    Det gr ocks att stapla tv olika fjdrar fr att ge en progressiv funktion. Fr att frhindra skador p faststtningen s kan du kanske stta i en fjder p 10-20mm som r 2-4 gnger hrdare n primrfjdern. Den kommer knappt att rra p sig vid en normal landning men kan minska pfrestningarna otroligt mycket nr primrfjdern bottnar vid en mindre lyckad landning.

P bilar s ges en stark progressivitet i ndlgena av genomslagsgummit, det ses ofta som ett enkelt mekaniskt stopp men i applikationer dr man frvntar genomslag s kan man vinna mycket p att ha ett lite lngre och mjukare bump stop.

Har du tnkt p att frska anvnda en buggy sttdmpare? Nr jag tittade runt p ntet fr att hitta dmpare s hittade jag de hr verdragen fr fjdrarna. Kanske kan rdda utseendet ngot? http://www.ebay.com/itm/Kyosho-drx-d...item417850eee8
    Senast redigerat av Jorgen den 2013-10-23 klockan 20:17.

Standard

flygrc,
    He he... Jo jag frskte lsa lite dr men jag kan vl lugnt sga att mina frkunskaper inte ens rckte fr att frst frsta sidan en gng.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-10-23 klockan 20:24.

Standard

Jrgen,

Tack fr ditt input. Jag har faktistk kikat lite p RC-bilsfjdrar men grejen r fjderbenet ska ju vara ganska lngt, c:a 130 mm. Dom du tipsade skulle man d f bygga p lite p lngden. Sedan r hela modellen ett scratchbygge s jag skulle nog helt vilja knpa ihop dom sjlv. Nu r vl i och fr sig inte allt annat egentillverkat heller men s lngt det gr.

Det dr med frspnning har jag ocks funderat p och hur man lser det rent praktiskt. Dom flesta fjderben fr modellflyg jag sett verkar vara frsedda med ett avlngt hl i det yttre rret och sedan en skruv eller en tapp in till set inre rret som begrnsar rrelsen. Dessutom hindrar den ju delarna att falla isr nr modellen lmnar marken Inte helt oviktigt. Att anvnda tv fjdrar fjdrar var ju en id.

/Mats

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlgg
    P bilar s ges en stark progressivitet i ndlgena av genomslagsgummit, det ses ofta som ett enkelt mekaniskt stopp men i applikationer dr man frvntar genomslag s kan man vinna mycket p att ha ett lite lngre och mjukare bump stop.

Har du tnkt p att frska anvnda en buggy sttdmpare? Nr jag tittade runt p ntet fr att hitta dmpare s hittade jag de hr verdragen fr fjdrarna. Kanske kan rdda utseendet ngot? http://www.ebay.com/itm/Kyosho-drx-d...item417850eee8
    Fr att f progressiv fjdring p en bil lindas fjdern med olika stigning s att fjdern bottnar varv fr varv.

Jag gillade iden med buggidmpare fr d borde det inte studsa p samma stt som det blir med bara en fjder.

Standard

Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlgg
    Fr att f progressiv fjdring p en bil lindas fjdern med olika stigning s att fjdern bottnar varv fr varv.
    Fr att f progressiv fjdring p en bil anvnder man gashydraulik

Jo lite sttdmpning vore inte dumt samtidigt kanske lite overkill p ett modellflygplan som ska vara i luften i frsta hand. P ritningen r det som sagt ett stumt pianotrdstll. I frsta hand ska fjdringen skona infstningarna. Fr att undvika studs vid landning tnkte jag andvnda spakarna p radion

/Mats

Standard

Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlgg
    Givetvis r det s, jag tnkte mest p den MYCKET progressiva biten i slutet av fjdringsvgen, dr ett bump stop mngdubblar den totala fjderkonstanten under de sista centimetrarna fr att frhindra ett helt stumt genomslag nr antingen fjdern komprimeras helt eller nr sttdmparen bottnar.

Elnde, nu blir jag sugen p att bygga ett verarbetat landstll med buggydmpare till Funcubben.

Standard

Ja gr det och lgg ut lite bilder s jag kan knycka lite ide Annars r ju Cubstllet ganska enkelt med sina gummiamortisrer. P den 1/4 skalacub jag hade blev det en vldigt sjlvdmpande fjdring med skalastllet som satt p den. Det fjdrade perfekt bde vid mjuka och relativt hrda landningar. Men d var fjdringsvgen ganska lng s det ville till innan det bottnade. Jag gissar att sjlvdmpningen beror p att hjulbasen kar och minskar s kraftigt vid fjdringsrrelserna.

/mats

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlgg
    Givetvis r det s, jag tnkte mest p den MYCKET progressiva biten i slutet av fjdringsvgen, dr ett bump stop mngdubblar den totala fjderkonstanten under de sista centimetrarna fr att frhindra ett helt stumt genomslag nr antingen fjdern komprimeras helt eller nr sttdmparen bottnar.
    Detta skulle kanske kunna g att lsa genom att fsta fjderbenet i ngon form av gummiupphngning. Infstningen som sitter mot vingen mste gras ledad d fjderbenet kommer att rra sig lite utt och int nertill. Dr har jag funderat lite p att anvnda en kabelgenomfring av gummi som fjderbenets fste trs igenom och fsts vid. Fstet i vingen utgrs av en 3 mm plywoodplatta. Denna r fst vid vingmittdelens rotsprygel och den plywoodkonstruktion som hller profilen som vingstlet ska g in i.

/Mats

mogges avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlgg
    366
    Jobb
    Statsanstlld
    Klubb
    Vxj-rc

Standard

Jag frstr problematiken. Jag konverterar en 11kg Spitfire och byggde ett par nya stll. Fjdrarna r i princip tv stycken per ben. Ett som ger en mildare dmpmning med en svarvad nylon skiva emellan. Drefter en hrdare fjder som ger en bttre stuns.
    Anvnde en vg fr att mta och s hr lngt verkar det fungera, sedan r ju mina stll o-rings ttade o efter lite olja o stllen verkar fungera precis som jag vill. Det vill sga lite fjdring och gung vid taxning och lite tuffare tag vid landning. Byggde ett par fr ca 20 r sedan enligt samma princip och dom fungerade perfekt. Att jag byter beror mest p skalan samt
    att jag byter frn Air-Spring till servolsa system. Ljligt och inte i paritet med arbetet.
    Mogge

Standard

Snt skulle man ju vilja se bilder p Nu r det vl lite skillnad p en 4 kg modell och en 11 kg modell nr det gller kraven p fjdring. Vad fyller oringsttningarna fr funtkion? Har du frspnt fjdrarna.

/Mats

mogges avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlgg
    366
    Jobb
    Statsanstlld
    Klubb
    Vxj-rc

Standard

Ja du den dagen jag lr mig skicka bilder blir du den frsta. Det o-ringarna gr r i och med att precisionen mellan ytter inner ben r 0.30mm s styr dom helt enkelt centreringen samt hller oljan p plats. Ska lra mig skicka bilder s fr ni se. Ganska intrikat p mon ra.
    Mogge

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 951
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Mogge, frst klickar du p den lilla rutan som ser ut som en bild,

Namn:	forum1.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	63,1 KB 
Id:	41467

sen klickar du p "Blddra" och vljer rtt bild i din dator (#1)

Namn:	forum2.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	41468

nr du valt rtt bild klickar du p "Ladda upp" (#2) och vntar tills bilden laddas upp som en miniatyr.
    Ltt som en pltt!

Alternativet r att du "drar" in bilden frn din dator till skrivrutan, d blir bilden fullstor frn brjan.
    Retroholic!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •