Reklam

 
Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 238

Ämne: C-ARF Corsair F4U-1D

  1. #21

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Trevlig byggtråd, ser fram emot bilder i mängder.
    //Lasse

  2. #22

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Lasse, trevligt att du tittar in. Jodå, jag säger som Arne Hägerfors "det kommer mera".



    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Noskåpan ser lite rolig ut, ser ut som de gjort den för liten och måsta klippa upp den runt om i bakkant för att få den att gå över kroppen. =)
    Hej Åland. Trevligt att du också tittar in, men jag antar att du skickat ditt inlägg till fel byggtråd, eller?

    Ha de´
    /Lelle

  3. #23
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jag tror Ålänning refererade till bilden ChristerL länkade till. Där man ser "vädrings-spjällen" eller vad de nu heter, längst bak på motorkåpan, stå öppna...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Jag tror Ålänning refererade till bilden ChristerL länkade till. Där man ser "vädrings-spjällen" eller vad de nu heter, längst bak på motorkåpan, stå öppna...?
    Haha, helt rätt, så vilsen är jag nog inte att jag skriver i fel trådar. =) Syftade på "spjällen" jo.
    Lelle, lycka till med bygget, gillar Corsair, kommer följa denna byggtråd, som jag gör med alla KIT-byggen här på forumet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vilken Moki-motor blir det? Kommer du i så fall använda den direkt ur kartongen eller tänker du modifiera den på något vis?

    Jag hade väl inte tänkt köpa en Moki just för stunden, men har ju en 2.6m Yak som står utan motor och har sneglade runt lite.(150-180 närmast) Det finns ju en del uppgraderingsprylar som enligt tillverkarna av dem är direkt nödvändiga och ger mera pulver, men det är ju självklart att dem tycker det. Vad är dina planer?
    Superhero

  6. #26

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Haha, helt rätt, så vilsen är jag nog inte att jag skriver i fel trådar. =) Syftade på "spjällen" jo.
    Lelle, lycka till med bygget, gillar Corsair, kommer följa denna byggtråd, som jag gör med alla KIT-byggen här på forumet.
    Sorry Åland, men Lellegubben är lite trögtänkt ibland och kom inte på vad det handlade om, men Jocke löste ju problemet.

    Kul att du tycker om att följa med på resan.
    /Lelle

  7. #27

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vilken Moki-motor blir det? Kommer du i så fall använda den direkt ur kartongen eller tänker du modifiera den på något vis?

    Jag hade väl inte tänkt köpa en Moki just för stunden, men har ju en 2.6m Yak som står utan motor och har sneglade runt lite.(150-180 närmast) Det finns ju en del uppgraderingsprylar som enligt tillverkarna av dem är direkt nödvändiga och ger mera pulver, men det är ju självklart att dem tycker det. Vad är dina planer?
    Hej Henke.
    Det kommer att bli en 250, den räcker gott & väl till då Corsairen kommer att väga omkring 22 kg. Nu vet jag att Moki precis tagit fram en ny 300 men den är inte aktuell.

    Nu blir jag lite nyfiken. Vad är det för uppgraderingsprylar du tänker på? Det enda som jag för tillfället vet är att det finns en ny tändbox som är lite mindre och smidigare, men om den ger någon effektökning har jag ingen aning om. Den kommer nog att finnas med vid nyleverans av motorer, något annat vet inte jag, så jag är idel öra.
    /Lelle

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Henke.
    Det kommer att bli en 250, den räcker gott & väl till då Corsairen kommer att väga omkring 22 kg. Nu vet jag att Moki precis tagit fram en ny 300 men den är inte aktuell.

    Nu blir jag lite nyfiken. Vad är det för uppgraderingsprylar du tänker på? Det enda som jag för tillfället vet är att det finns en ny tändbox som är lite mindre och smidigare, men om den ger någon effektökning har jag ingen aning om. Den kommer nog att finnas med vid nyleverans av motorer, något annat vet inte jag, så jag är idel öra.
    Nu har jag inte fördjupat mig speciellt, men det handlade dels om någon black box och dels om helt nytt tändsystem från rainbow-tronic samt div olika lösningar med extern vacumpump till förgasaren. Bägge tändningslösningarna hävdar ökad effekt och det finns lite youtubevideos från tex rainbow. Men detta var som sagt främst till 150-180 som jag läst på om.
    Superhero

  9. #29
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Henke,de mindre motorerna(150) var lite speciella,mådde väldigt bra av en Turbulator bla.Är du sugen så läs på RCU,
    gurun på dessa motorer heter Detlef Kunkel,han skriver mycket matnyttigt där om vad man ska tänka på..
    Han testkör vad jag förstår det mesta av Mokis grejor och är fantastiskt kunnig på motorer..
    Den där vacumpumpen lät intressant om det finns ytterligare en som är bättre,de har uppdaterat den en gång redan hos Moki men många här runt kör med elektrisk bränslepump förutom undertecknad,min verkar funka ändå peppar,peppar..
    Har du nån länk om pumpen?
    Sorry Lelle för kapning av tråd...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag hittade lite info bla här: http://www.flyinggiants.com/forums/s...5&postcount=16

    Åter igen med förbehållet att jag inte är färdigpåläst utan frågar snarare än påstår saker kring motorerna.

    (turbulator verkar förövrigt vara en pryl perfekt lämpad för 3D printern och mindre pengar än $125)
    Superhero

  11. #31

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Sorry Lelle för kapning av tråd...
    Bokis, det är ingen kapning, det är ju därför vi har ett forum där vi kan ge varann tips och info.

    Jag kör också mina moki´s utan några "tillsatser", och det har funkat perfekt på 250. Däremot har jag haft lite problem med min 150 men det är löst nu.
    Jag har haft kontakt med en av ingenjörerna på moki som hjälpt mej. För att göra en lång historia kort så har jag fått ett nytt modifierat insugsrör, och fick med den lilla konstruktionsförändringen en helt ny motor.

    Jag flög med den ett par gånger innan jag ställde in den (Stearman) och motorn har ökat väsentligt i rpm och den går dessutom på alla 5 med ett rappare gensvar på gas.
    /Lelle

  12. #32
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack lelle!
    Henke,du har alldeles rätt,det är inte rocket science direkt,150 o 180 behöver mer än de övriga få "rotation" på
    insugsluften,de får ojämnt med bränsle till resp. cylinder annars när de suger rätt in med påföljd att en dör hela tiden o de går illa..Även de större blir mer "okritiska" med den där grunkan men de klarar sig allt som oftast och jag har inte behov i min kärra av mer pulver,den har för bråttom för mig ändå allt som oftast..
    Misstänker att du kan fixa det ganska enkelt ,dock så finns det en uträkning med längden på insugsröret men de måtten finns o få här på forumet om behov skulle uppstå...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Låter bra det. Med tanke på vikt och effekt så är det nog en 180 som passat mig om jag nu tar det steget. Som sagt bara en avlägsen tanke så långt.

    Ang turbulatorn så gillar jag likt många andra inte att kopiera rakt av, men vi kan ju veta om att kunskap finns för att göra något liknande eftersom tillgängligheten för originalturbulatorn verkar begränsad.
    Superhero

  14. #34

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Uppdatering.

    Efter förra inlägget så har jag fortsatt med att få till sammanfogningen med ytter-och centervinge.


    Jag har också bytt stållänkarna till gaffellänkar av aluminium då dom är lite stadigare. Däremot så är det nog inte så säkert att använda dom medskickade axlarna, också av aluminum som säkras av en spårring, så jag väljer att använda en M3 insex och låsmutter, nyloc.



    Här har jag monterat dom båda islagsmuttrarna som håller vingen. Båda muttrarna är rejält förstärkta på baksidan av sprygeln med 3mm plywood, fast egentligen är det ingen större belastning på dom, eftersom skruvarna bara har till uppgift att hålla vingen på plats, inget mera. Det intressanta är att det inte fanns någon anvisning i manualen, eller bilder, var dom skulle sitta utan det fick byggaren själv lista ut.



    Det här är centervingen där den bakre bulten ska fästas in. Fick börja med att bryta/såga bort den här förstärkningen.



    Inte speciellt mycket lim där inte !! Fabrikanten här en riktigt förkärlek till att limma med epoxy och microballonger överallt där det går att lägga en sträng. men här var det snålt.



    Ny förstärkning. Den runda lilla saken är till för att centrera håltet på glasfiberröret. Blir 100% rätt med denna metod. Den passar exakt i röret när försärkningen är på plats. Hålet är lite större på förstärkningen så att jag kunde röra på den lite för att få den på exakt rätt ställe. Sedan var det bara att dra ut mutten och simsalabim så var utmärkningen rätt. Se´n är det bara att rita ut där hålet för röret ska träs på. Så var det bara att borra och slipa rent.



    Här är den nya förstärkningen på plats.



    Distans.
    Här är den sk "lådan" som jag varit tvungen att bygga. Orsaken är att det är 40mm till sprygeln på centervingen och det måste vara tight till 100%, annars hade risken varit att sprygeln knäckts när bulten dras till. Det var ett evigt mätande och slipande innan det blev rätt. Själva lådan har ingen bärande funktion om jag uttrycker mej så, utan fungerar endast som distans mellan vingarna.

    Till höger i bild syns den andra bultens och sprygelns förstärkning. Mellan förstärkningen och sprygels sitter också där en distans så att inga sönderdragningar är möjliga.



    Förstärkningar på insidan av centervingen. Här syns båda bultarnas läge. det är från denna sida som dom skruvas fast. Det fungerade inte alls med att bara ha en bult som instruktionen skriver. Det blev ett litet glapp mellan vingarna på ung 1mm. Därför monterade jag ytterligare en bult vid det andra röret också.
    /Lelle

  15. #35

    Standard

    Vilken klurig lösning för att få hålet på rätt ställe. Tips på sådana lösningar kan man aldrig få för mycket av. Vilket intressant bygge annars. det ska bli spännande att följa.

    /Mats

  16. #36

    Standard

    Håller med dig Mats, den lösningen har lagts i kanvarabraatthalådan. Snyggt Lelle,
    men jag trodde att det var en ARF du hade

    /Kurt

  17. #37

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack Mats. Ibland får gubben en del ljusa ideér. Jag satt och lurade en god stund på hur jag skulle få hålet exakt utan att det skulle se alltför söderslipat ut och kom på den här lösningen och den fungerade klockrent. Receptet var att göra passbiten till röret flyttbar några mm åt varje håll.

    Jag följer naturligtvis ditt bygge också numera, det är riktigt snyggt och välbyggt. Jag har ju inte varit så aktiv tidigare pga tidigare datastrul, men nu löper det på fint.


    Kurt.
    Haha! Det vet du väl att en ARF (aldrig riktigt färdig, eller något sådant) är nästan lika mycket förändringar och ombyggnader som ett kit. Nästan iaf.

    Det är en fröjd att läsa om alla byggen som nu byggs på forumet, och det min andra morgontidning!
    /Lelle

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Det är en fröjd att läsa om alla byggen som nu byggs på forumet, och det min andra morgontidning!
    Det är min första

    /mats

  19. #39

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Du vet Mats, gumman tycker att jag dräller kaffe på tangentbordet , så det får bli länstidningen först.
    /Lelle

  20. #40

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    UPPDATERING


    Nu när alla servon och ombyggnader är klara på vingarna, men jag måste ändå jag göra några förstäkningar till innan jag fortsätter med dom infällbara huvudställen.


    Så här ser anslutningen ut där innerklaffen i centervingen ska monteras. Som synes så finns ingen förstärkning, utan skulle jag råka klämma till lite för mycket här så är nog risken stor att det kan bli en knäck.



    Sågade ut två st stöd som förhindrar en bristning vid oöm hantering.



    Här är förstärkningen på plats.



    Baksida på centervingen. Samma sak, här behövs lite förstärkning.






    Så här blev det.
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •