Reklam

 
Sidan 5 av 12 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 238

Ämne: C-ARF Corsair F4U-1D

  1. #81

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard


    För att få lite känsla av reflektor för positionsljusen så klädde jag ramarna med alufolie. Limmade med kontaktlim.



    Nu var det dags att göra en trämall som har samma form som vingspetsen där positionsljuset är monterat. Ska nu pressa över en tunn plastskiva som får bilda glas över dioden.



    Nu har jag kommit till ett spännande moment med att forma till "glaset". Använde mej av 1mm klar plastark som är inköpt på Söders. Skruvade fast ytterändarna med ett par trälister för att ha något att hålla fast med. Har tagit till lite överdimension.

    Sätter fast formen i skruvstycket och ska ge mej på att göra glaset. Har nog gjort något försök tidigare i livet men minns inte riktigt hur jag lyckades då..

    Spänner fast varmluftspistolen och sätter igång den på lägsta värme och värmer upp plastarket så att det blir lite "sladdrigt" sedan snabbt över formen och trycker till. Måste vara snabb eftersom det stelnar rätt fort. Håller fast en kort stund



    Här är det gjort. Blev riktigt bra. Nu är det bara att klippa till formen, och skruva fast glaset över ramen, dvs den som ska limmas fast i vingenspetsen, för att få den så exakt som möjligt.

    En kvar.


    Här är det klart. Har limmat fast ramen, monterat in dioden och "limmat" med klar silicon så att den ska gå att byta ut om den slocknar. Skruvar fast glaset med en enda liten skruv på varje sida. Det håller då den har lite stöd av vingytterkanten.



    Monterade ihop vingen i garaget och tog några bilder.




    Nu är jag i pricip i fas med var bygget befinner sig idag. Ska nu börja att hitta ett bra sätt att få frontluckorna till ställbenen att fungera som jag vill.
    Om någon har något tips så är jag idel öra.


    Ha de´
    /Lelle

  2. #82
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Riktigt läckert. Och positions ljusen syns väldigt bra

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #83

    Standard

    Mycke Stilfullt

    Skickat från min MB526 via Tapatalk 2

  4. #84

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tjusigt!!! Fem tummar upp!!
    Retroholic!

  5. #85

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Snyggt

  6. #86

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack allesammans.
    Jodå , det ser lyser ganska bra. Ska bli intressant att se hur mycket man ser i dagsljus när den kommer i sitt rätta element.

    Nu ska jag brottas med att få till frontluckorna till hjulställen.


    Johanvm. Tack för din film.
    /Lelle

  7. #87

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Nu ska jag brottas med att få till frontluckorna till hjulställen.
    På den här sidan har du åtminstone tre varianter att fundera på!:

    http://www.rcscalebuilder.com/forum/...84&PN=1&TPN=55

  8. #88

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur går de Lelle? Håller du jul ledigt?

  9. #89
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard C-ARF Corsair F4U-1D

    Hej Lelle...
    Mycket å bygga men det fixar du....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  10. #90

    Standard

    Alltid gillat F4U'n, haft en EPO som flög fint, var sugen på en större på nästan 2m som var till salu lokalt, men hann ej. Fega ur lite för de brukar väl va lite stallvansinniga, eller? Är det inställning eller fart som gäller bara så är det problemet borta? De är ju rätt korta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #91

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Hur går de Lelle? Håller du jul ledigt?
    Jo det har varit lite ledigt. Du vet, man ska åka kors & tvärs till släkt och vänner och proväta div läckerheter.

    Jag har förvisso jobbat lite men stötte på patrull när jag monterat frontluckan. Det kommer lite uppdatering inom kort. Är på rätt spår nu.

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg
    Hej Lelle...
    Mycket å bygga men det fixar du....
    Jodå det fixar sig nog. Krya på dej!


    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Alltid gillat F4U'n, haft en EPO som flög fint, var sugen på en större på nästan 2m som var till salu lokalt, men hann ej. Fega ur lite för de brukar väl va lite stallvansinniga, eller? Är det inställning eller fart som gäller bara så är det problemet borta? De är ju rätt korta.
    Som vanligt när det gäller flygplan oavsett storlek så gäller att alltid ha rätt fart, speciellt vid landning. Du har säkert sett div filmer på tuben där corsairer (och även andra flygplan) generalklippt vi landning, och i nästan samtliga fall har det varit för låg fart. 20 kg+ flygplan kräver lite fart.

    Jag har språkat en hel del med Geir Flesche som har haft en Carf Corsair och enl honom så flyger den helt enl the book. Gäller bara att hantera den rätt.


    GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NY ÅRET.

    Nya insatser och nya utmaningar.
    /Lelle

  12. #92

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Gör om gör rätt

    Här kommer ett livstecken från Nykvarn. Jag har inte somnat om på någe´ vis, utan det har varit andra saker som kommit i vägen så därför har det dragit ut på tiden lite.

    Som jag skrev i förra inlägget så hade jag lite huvudbry om hur konstruktionen skulle göras till frontluckorna på huvudställen.
    Efter lite famlande så fann jag på en lösning som byggde på att få vridningscentrum på luckan så nära plankningen som möjligt ..



    Eftersom ställen sitter lite osymmetriskt i förhållande till vingen så kom den här lösningen till, och tro mej det fungerade. Jag ska inte gå in på detaljer, men en luckan satt på en axel av 2 mm pianotråd och som lagring var de båda mässingsrören som du ser på bild. Allt detta fick kastas i sopbingen i nästa andetag.






    Ser ganska ok ut, eller?? Både in- och nedfällning fungerade. Alla provningar gjordes utan hjulet påmonterat. Se´n kom haksmällen när jag satte på hjulet.

    Jag mitt nöt, hade inte tänkt på att när jag gör denna konstruktion så glider luckan upp på benet ett stycke vid fällning, och så långt var allt frid och fröjd, så när jag satte på hjulet fungerade det också. Vad var det då för fel?
    Jag hade inte räknat med fjädringen på hjulet. H...vete ##"%& f-n. Bara att slänga skiten i soptunnan
    GÖR OM GÖR RÄTT!!

    Har börjat med en ny konstruktion.
    Kommer i nästa inlägg.

    Ingen olycka kommer ensam. Nu har ett element i källaren rostat sönder och läcker vatten, så nu är det rep som gäller. Tills dess inget byggande i en svinkall källare.
    /Lelle

  13. #93

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej Lelle,

    Fryser du? Hur går det med luckorna?

    Hittade den här filmen, har du sett den? Är som du pratade först om att göra den. Kanske lite nyttiga idéer...


  14. #94

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Christer.
    Nejdå, jag fryser inte (så mycket). Lång leveranstid bara.Ska byta elementet i helgen.

    Luckorna är färdiga, men jag har bara varit lite lat och inte skickat in resultatet och det ser i princip ut som på film med några undantag. Jag har inga "råttfällor" på huvudluckorna, utan dom går relativt sakta eftersom dom styrs av servo med reducerad hastighet, och så har jag inte något läder i framkant.

    Kan inte skicka in film då jag har så dålig uppkoppling. Sist jag skickade in 10-15 sec till tuben så tog det i princip 30 minuter. Puh. Får 100 M.byte senare i höst och då kan det bli lite film på div trevligheter.

    Återkommer med ett inlägg senare i veckan.
    /Lelle

  15. #95

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Uppdatering.

    Jobbet med luckorna blev en besvikelse då huvudet inte riktigt var med då jag inte hade räknat med fjädringen , så det blev "göra om och göra rätt".

    Istället för en gejder som luckan löpte igenom så fick jag nu göra en fast installation direkt på ställbenet. Det gick bra att använda gejdern som blev över från förra försöket och ett nytt nedre fäste behövdes.




    Nu uppstod direkt ett nytt fenomen. Först så fick jag ta bort en del av främre delen på luckan eftersom den doppar ner i hjulbrunnen då vridningscentrum sitter ung 15 mm från framkant vilket gör att den vill ha lite utrymme där.
    Nästa fenomen var att vinklarna inte blev riktigt samspelta och gick inte fria utan tog i varann när luckans främre del inte gick ner i hjulbrunnen. Det syns på bilderna nedan. Det var bara att ta fram dremeln och kapa bort tills dom gick fria. Kolla Christers inlägg #93 så har den byggaren kapat av mycket mera av luckan och på så vis fått den att gå fri.




    Här är utfyllt så att vinklarna stämmer och luckan går fri. Limmade på en liten bit 1mm plywood på undersidan och sedan spacklade upp med epoxy och microballonger.

    Nedan kommer nu en sekvens med några bilder på när ställbenet går ut. Jag skulle kunnat skickat in en film på det men som jag sagt tidigare så har jag så dålig uppkoppling att det tar så´n evinnerlig tid att tanka upp på tuben, så det får bli stillbilder. När detta var klart var det bara att fortsätta med det andra benet. Det är också klart nu.













    Dags att nu börja med oljekylarna.



    I det här hålet ska kylare och galler passas in, och så här ser det ut innanför. En snedställd sprygel som det är lätt att dra kablar igenom.




    Det här vaccumformade skräpet följde med flygplanet och ska föreställa galler och kylare. Har väl knappast aldrig sett något värre! Detta kommer aldrig att limmas fast på mitt flygplan iaf. Soptunnan nästa! Se´n om min egen konstruktion blir bättre återstår att se.

    Åkte in till radiohandlaren och försökte få tag på nät som något så när skulle efterlikna originalet, men hittade inget, eller rättare sagt dom hade inget som jag kunde få köpa.
    Nu fanns bara ett alternativ kvar. Gör själv.




    Använde en bit 1mm aluminiumplåt som jag borrade med ganska exakta avstånd. Blev visst en bit över 200 borrhål.




    Första provmonteringen. Nu återstår att göra 6 st galler och en hylla att limma fast dom på.

    Det kommer i nästa inlägg.
    /Lelle

  16. #96
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag tycker det ser mycket bra ut Lelle.
    Och den egenhändigt tillverkade kylgallret blev ju ljusår mycket bättre än det medskickade krafset.
    Ser fram emot fortsättningen 😃
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #97

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack, Tomas.
    Kan bara hålla med dej att det medskickade krafset bara har en plats och det är i soptunnan. Nog kunde C-arf bemödat sig med att tillverka något som var bättre.
    Har börjat med kylgallren så det kommer ett inlägg så småningom.
    /Lelle

  18. #98

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lelle!

    200 hål? och du ska göra 6 styckna, då har du att göra. Men, det blev väldigt snyggt.

    Får man lov att fråga vad du har använt för dioder?

    Mvh Olov

  19. #99

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Lelle!

    200 hål? och du ska göra 6 styckna, då har du att göra. Men, det blev väldigt snyggt.

    Får man lov att fråga vad du har använt för dioder?

    Mvh Olov
    Hej Olov. Riktigt kul att se dej på banan igen.
    En liten felskrivning beträffande kylgallren. Det rätta ska vara att det är 1 st galler och 6 kylflänsar på varje sida. Det finns bilder på både flera och färre flänsar, men jag har valt 6 st. Och jo, det blev ett rackarns borrande men det gick fortare än jag trodde, och till min hjälp hade jag en pelarborrmaskin med koordinatbord, annars hade det nog inte blivit så exakt.

    Positionsljusen fick jag av en god vän som hade dom på hyllan och troligen inte skulle använda dom på lång tid, så jag kunde få "prova" dom. Tror att dom kommer från mästarna på dioder och drivare; HAB Electronic.

    Nu väntar kvällens roliga aktivitet: Ska iväg på inomhusflygning några timmar.
    /Lelle

  20. #100

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Fortsättning oljekylare.




    Här har kylargallret fått lite färg, samt den karatäristiska "snedsträvan" över gallret. Jag vet faktiskt inte varför det ser ut så eller har för funktion på fullskalan. Nu ska stöd för för kylflänsarna tillverkas och monteras in, det nedre stödet är redan på plats.




    Nu tar det sedvanliga jobbet vid med att kröka 1 mm plywood, och då använder jag mig som vanligt av fönsterputs med ammoniak. Finns nog inget som är bättre än det. Låter sedan flänsarna sitta i spänn och torka några timmar. Se´n är det bara att slipa till rätt form och limma.




    Här har dom 2 första flänsarna kommit på plats. Limmar med tunn CA-lim trots dom besvär det för med sig med. Använder det nästan aldrig, men ibland finns inga andra alternativ.




    Och här var alla 6 på plats. Nu återstår bara att fortsätta med nästa sida.
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •