Reklam

 
Sidan 4 av 12 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 238

Ämne: C-ARF Corsair F4U-1D

  1. #61


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors Lelle, vilket kanonbygge!
    Kul att se att du har ångan uppe.
    Hoppas få se den "irl" denna gång, jag missade ju den förra.
    För egen del så blir det nautiska projekt denna vinter, har flyg så jag klarar mig nu.
    Mer om det på annan plats senare.
    Simma lugnt.
    // Mats W

  2. #62

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Den andra filmen visar door-sequencern installerad.

    Eh... WOW!!!
    Senast redigerat av administrator den 2013-11-24 klockan 11:05.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #63

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Lelle, finns där möjlighet att ställa hastighet och fördröjning i ställmotorerna?

  4. #64

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Lelle, finns där möjlighet att ställa hastighet och fördröjning i ställmotorerna?
    Hej Jonny.
    Nej det finns inte. Du kanske tycker att det går lite sakta, men i detta klippet så kör jag med lite för låg batterispänning 5,9 Volt. I det färdiga utförandet så kommer ställen att matas med ett separat batteripack på 7.4 Volt och då kommer det att bli mera fart i ställen. Jag har torrkört på 7.4 och det blir en himla skillnad.

    Vad tänker du på när du frågar om fördröjning? Fördröjningen jag har nu (Powerbox SRS) kan jag ställa upp till 25 sek.

    /Lelle

  5. #65

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Mors Lelle, vilket kanonbygge!
    Kul att se att du har ångan uppe.
    Hoppas få se den "irl" denna gång, jag missade ju den förra.
    För egen del så blir det nautiska projekt denna vinter, har flyg så jag klarar mig nu.
    Mer om det på annan plats senare.
    Simma lugnt.
    // Mats W
    Halloj smurfen.

    Jodå, hoppas att ha den på uppställd på MFD. Christer har ju lovat att ha tysken där oxå, så då kan vi väl ha ett flyg från dom allierade oxå!
    Nu blir jag nyfiken (nautiskt). Kommer du att lägga upp en byggtråd ?
    /Lelle

  6. #66

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tjusigt!! Jag måste nog bygga om mina ställ till el......

  7. #67

    Standard

    Finns saker och ting att köpa färdigt med viss modifikation eller är det så att skala-hjärncellen tar över bygget och det spårar ur med detaljer som inte är med på ritning och eventuell bygganvisning? Jag håller på bygger en kopia på en Piper Cherokee och då är det lätt kolla upp, för riktiga flyget finns på lokala flygklubben. Men nu när jag pillar ihop en Wright Flyer så har jag bara en massa foton att klura ifrån. Hur gör du? Har du en Corsair i trädgårdn? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #68

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Jonny.
    Nej det finns inte. Du kanske tycker att det går lite sakta, men i detta klippet så kör jag med lite för låg batterispänning 5,9 Volt. I det färdiga utförandet så kommer ställen att matas med ett separat batteripack på 7.4 Volt och då kommer det att bli mera fart i ställen. Jag har torrkört på 7.4 och det blir en himla skillnad.

    Vad tänker du på när du frågar om fördröjning? Fördröjningen jag har nu (Powerbox SRS) kan jag ställa upp till 25 sek.


    Det jag tänkte på var om man kan få ställmotorerna att gå olika fort där man lägger en fördröjning på den snabbaste ställmotorn. Ex: Långsam motor startar först, snabb motor startar 1-2sek senare men når sitt utfällda läge före den långsammare motorn.

  9. #69

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Tjusigt!! Jag måste nog bygga om mina ställ till el......
    Det är klart att du ska !!

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Finns saker och ting att köpa färdigt med viss modifikation eller är det så att skala-hjärncellen tar över bygget och det spårar ur med detaljer som inte är med på ritning och eventuell bygganvisning? Jag håller på bygger en kopia på en Piper Cherokee och då är det lätt kolla upp, för riktiga flyget finns på lokala flygklubben. Men nu när jag pillar ihop en Wright Flyer så har jag bara en massa foton att klura ifrån. Hur gör du? Har du en Corsair i trädgårdn? ;-)
    Nädu! Så bra är det inte, men dels så har jag en Bauta-bok som jag fått av Sweeper och dels så finns det en massa information på nätet.

    Christer L, ovan, är också en hejare på att förse mej med en massa bra sidor. Fast visst skulle det vara lockande att ha en fullskala i trädgår´n, men då räcker nog inte min lilla plånbok till på långa vägar.


    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Det jag tänkte på var om man kan få ställmotorerna att gå olika fort där man lägger en fördröjning på den snabbaste ställmotorn. Ex: Långsam motor startar först, snabb motor startar 1-2sek senare men når sitt utfällda läge före den långsammare motorn.
    Jo, det skulle nog gå via powerboxen för jag har 3 portar lediga kvar på door-sequencern, men då skulle det bli lite mekkande med att få ett separat batteri för drivningen att funka. I mitt fall är skillnaden så liten att den är betydelslös.
    Har du däremot en Spitfire så ska det naturligtvis vara en stor skillnad på infällningstider.
    /Lelle

  10. #70


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Halloj smurfen.

    Jodå, hoppas att ha den på uppställd på MFD. Christer har ju lovat att ha tysken där oxå, så då kan vi väl ha ett flyg från dom allierade oxå!
    Nu blir jag nyfiken (nautiskt). Kommer du att lägga upp en byggtråd ?
    Jorå, trådar kommer senare när det börjar röra lite på sig:
    // Mats W

  11. #71

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Nu är egentligen jobbet med yttervingar och mittsektionen klara. Klaffarna är monterade och injusterade, men det är inte så värst spännande att visa på bild. Det som nu återstår är frontluckorna för ställbenen och det finns en hel del att fundera över hur det ska göras. Mera om det senare, om jag hittar någon vettig lösning.

    Nu ska jag ge mej på något som jag aldrig gjort tidigare! Vet inte om det är rätt metod eller ej, men det kan nog bli ganska hyfsat.
    Vad är det då jag ska göra? Jo, det ska bli lite "bling bling". Jag har fått tag på några positionsljus som ska installeras i vingspetsarna, så frågan var om jag verkligen skulle våga att sätta sågen i vingen?


    Så här ser vingspetsarna ut innan sågen kommer fram. Ganska lätt att bara följa konturerna.



    Här är hörnan grovsågad på vänstervingen. Som ni ser på bilderna så är det bra markerat var positionsljuset ska sitta.



    Här är det inslipat och klart.



    Nu fick jag göra en ram där glaset ska skruvas fast. Den är gjord av plywood 5m och den är dessutom försedd med en tapp, dvs ena biten har en tapp och den andra ett urtag. Blir riktigt starkt.



    Här är ramen inpassad och klar. Bara hålet för dioden som ska borras. Borrar 7 mm och sätter in ett litet alurör som kylning. Dioderna blir faktiskt jäkligt varma.
    Den observante ser att ramen är lite mindre än uttaget på vingen och det beror på att "glaset" ska få en så jämn anslutning som möjligt.



    I nästa inlägg ska glasen tillverkas..
    /Lelle

  12. #72

    Standard

    Snyggt Lelle, bilderna sparade i kan-vara-bra-att-ha-lådan då jag oxo lekt med tanken på positionsljus.

    /Kurt

  13. #73
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Just landställens cykel är nog klokt att köra så fort det går, med tanke på ev nödlandning, även om det avviker från skalan en smula. Landa med ställ halvvägs in/ut kan sluta riktigt illa :-P
    Superhero

  14. #74

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av qrt Visa inlägg
    Snyggt Lelle, bilderna sparade i kan-vara-bra-att-ha-lådan då jag oxo lekt med tanken på positionsljus.

    /Kurt
    Dom där kan-vara-bra-och-ha-lådorna är mycket värddefulla. Jag själv har en hel knippe tips som jag haft användning för genom åren.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Just landställens cykel är nog klokt att köra så fort det går, med tanke på ev nödlandning, även om det avviker från skalan en smula. Landa med ställ halvvägs in/ut kan sluta riktigt illa :-P
    Om du tänker på den hastighet som som visas på filmen så kommer dom att gå lite snabbare när jag får dit ett lipo på 8.4 V. Annars kan jag inte påverka det ytterligare.
    /Lelle

  15. #75
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Om du tänker på den hastighet som som visas på filmen så kommer dom att gå lite snabbare när jag får dit ett lipo på 8.4 V. Annars kan jag inte påverka det ytterligare.
    Tänkte mer generellt, dina ställ har ju bra med fart ändå ju. Såg nån video med en FW-190 och Moki som fick göra en buklandning pga ställen följde originalets cykel på i regionen en halv minut. Bra val av piloten att inte fälla ut dem i det pressade läget.
    Superhero

  16. #76

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tänkte mer generellt, dina ställ har ju bra med fart ändå ju. Såg nån video med en FW-190 och Moki som fick göra en buklandning pga ställen följde originalets cykel på i regionen en halv minut. Bra val av piloten att inte fälla ut dem i det pressade läget.
    Arthur Kohlers 1/4-skala Fw190. En av mina favoritkärror på Youtube.

    Jag är väl lite nörd, men skulle jag bygga om mina ställ till el, så är det i första hand inte för säkerhetens skull utan för att enkelt kunna få dom att gå i skalaenlig hastighet. Men nackdelen är ju om man vill få ut dom snabbt i en krissituation!


  17. #77

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jäkligt snygg landning. Det är väl så man får göra om det är bråttom, för då får man minst skador.
    Mina ställ går ut och låser på 16 sek, men det kommer nog att bli lite tidskapning med ett annat batteri.
    /Lelle

  18. #78

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Mina ställ går ut och låser på 16 sek, men det kommer nog att bli lite tidskapning med ett annat batteri.
    Kolla dessa två filmer, Corsairens ställ går upp på 5-6 sekunder. Betydligt fortare än vad jag trodde!!




  19. #79

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Oj, det var verkligen snabbt, hade också för mej att det tog betydligt längre tid. Jag ska kolla med ett lipo 7,4V och se vad tidsskillanden blir. Ska också skicka ett mail till Mitch på D&L och höra om 7,4V är den absolut högsta spänning som kan användas.
    /Lelle

  20. #80

    Standard

    Hej, jag får passa på att tipsa om zenoswarbirdvideos som har lagt upp många videos som kan ge en del information om skalamässiga faktorer:
    Här är Corsairvideon: http://www.youtube.com/watch?v=R4aPk4fledU

    /Johan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •