Reklam

 
Sidan 1 av 12 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 238

Ämne: C-ARF Corsair F4U-1D

  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard C-ARF Corsair F4U-1D

    Hej avitörer.
    Jag har en tid haft lite problem med att komma in på RCFF´s forum, och har av nämnda skäl inte varit så aktiv. Henke jobbar som tusan för att lösa problemet, men kommer inte på vad det var som gör att jag blockeras. Under tiden som han oförtrutet jobbar vidare så har jag till slut bytt till goggle Crome. Vågar inte ens tänka på att starta frå Telia igen. Om det nu skulle visa sig att det blir stopp igen, så kommer tråden att avslutas till vi hittar "boven".


    Till saken.
    Jag har för en tid sedan köpt på mej en C-ARF Corsair F4U-1D. Det är nu tyvärr ingen strån & stickor-modell utan en ARF. Jag har som många andra också fastnat i ARF-träsket pga balsadammsallergi. Letar efter ny lokal, så då kanske det kan bli bättre med ett rejält utsug, och då kan det nog bli ett träbygge från scratch igen.

    Lite bilder



    Två stora kartonger anlände för en tid sedan.



    Mycket välpackat. Inga skador trots transport från Thailand.


    Tailwheel


    Huvudställ



    Solopropeller med 3 blad.


    Det får bli allt för denna gång. Kommer mera.

    Ha de´
    /Lelle

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jisses, vilka snygga spiror!!
    Hoppas resten är lika fint.
    Retroholic!

  3. #3

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    ÄNTLIGEN!!

    Ska bli kul att se hur långt du har kommit. Skulle dé va 1/4-skala Corsair och Fw190D9 i depån på MFD nästa år??!!

    Och så ska jag göra allt för att du ska välja en väderbiten Corsair, och inte en renoverad och skinande ren, som förebild!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f4u1ddiecastcw_2.jpg 
Visningar:	369 
Storlek:	71,2 KB 
Id:	41452

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tomas.
    Jodå, det ser riktig bra ut. Som du förstår så har jag kommit en bit på väg, men jag kommer att dra på det lite så ni inte får allt på en gång

    Christer.
    Jo, den ska väl stå i depå´n iaf.
    /Lelle

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Lelle, du har missat att ta kort kort på folding wing systemet

  6. #6

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Jonny.
    Nu kommer jag att göra alla skalabyggare besvikna, för denna Corsair har inga folding wings.
    Jag tycker naturligtvis att det är jätteläckert med fällvingar men det här bygget drar iväg kostnadsmässigt ändå så det räcker, och med fällvingar skulle det också ha ökat på vikten ännu mera.
    Tekniken för att få det att fungera är riktigt knepig, och jag har dessutom sett ett par haverier på tuben där ena vingen fälls in i luften med totalhaveri som följd, så jag har valt att avstå den utrustningen även om C-ARF´s fällmekanism ser ut att fungera riktigt bra. Skulle nog aldrig vågat att flyga med luftcylindrar i mekanismen. Nu är det är ju i luften som Corsairen visar sig med sin bästa sida. (f´låt)
    /Lelle

  7. #7

    Standard

    Lelle , skoj att se dig på banan igen.Helt riktigt att byggena ska ta sin tid, inte helt fel att prokrastinera för att undvika fel pga alltför snabba beslut.

    nhv/Kurt

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Trevligt Lelle,ska bli skoj o se bilder på projektet!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Lelle,

    Finns inga besvikelser med denna maskin, fällda vingar eller ej ;-)
    Det blir en Moki-stjärna antar jag?

    Mvh,
    Niklas

  10. #10

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Lelle,

    De här byggbilderna kan kanske vara intressanta? Även om den är lite väl vädrad....

    http://northwestwarbirds.webs.com/ap...size=60&page=1

  11. #11

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för alla ryggdunkningar, boys.
    Jag är glad att jag kunnat lägg ut det här bygget, inte bra för att visa utan för att få tips och råd av andra. Det finns så många goa byggare här på forumet så det vore nästan ett helgerån att inte ta vara på den möjligheten.

    Jodå Nicklas det blir en mokistjärna, allt annat uteslutet. Inga två-taktare för min del!

    Christer.
    Du är en rackare på att hitta trevliga bilder. Tack för det.

    /Lelle

  12. #12

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ny uppdatering. Montering klaffservo i yttervinge

    Det går åt en del huvudbry innan man kommer rätt. Jag har kikat mycket på bilder från andra forum, men valt en kombination av förändringar från dom bilderna så att det passar mej.


    Det som stör mej lite är hur i h---e man kan tillverka en relativt dyr ARF där sprygel och servo-ok samt gaffellink till servo/klaff kolliderar med 100% träffsäkerhet utan att tillverkaren gör någon förändring.
    CARF har ju tillverkat c:a 200 Corsairer och fått en hel del skit för det här, bl.a i det tyska forumet, och ändå inte tar till sig den kritik som framförs om uppenbara felaktigheter.
    Det hade hjälpt med att bara flytta roderoket på klaffen 5/6 mm så hade problemet varit löst. Dom måste väl i rimlighetens namn veta avståndet från monteringsfästen till servo arm. Skulle inte tro att det skiljer mer än någon mm mellan olika fabrikanter. Inte ens kullinkar hade hjälpt.
    Jag vet att det är lite tight men skevroderlinkaget också. Mera om det i kommande uppdateringar, nu till klaffen.


    Till att börja med så fick jag fräsa bort en bit av sprygeln för att armen till servot skulle gå fri. Det var en enkel operation med ett fint sågblad och dremmeln.



    Urfräst och klart



    Här syns tydligt hur link och sprygel möts till näst intill fulländning.



    Fick börja med att såga upp en liten flik i bakkanten på den yttre sprygeln, gröpade ut och filade upp en genomgång för stötstången, men blev inte riktigt nöjd med vinkeln på stötstången mot roderoket. Tycke att det var aldeles för snett. Vad göra??



    Kolla vinkeln.



    Då en fullständig ursågning ända in till servot inte kommer att synas så bestämde jag med för att såga upp hela sprygel. Det ska ändå limmas in en försärkning för bulten som ska hålla vingen på plats kunde jag lika gärna göra på
    det här sätet.
    Nu kunde jag flytta in stötstågen till centrum på servoarmen och på så vis få en rak överföring till klaffens roderok.
    Riktigt 100 blir det inte eftersom klaffen är lite vinklad, men bätte än så här går inte att göra.Nu återstår att göra en snygg täckning.
    Tror heller inte att hållfastheten påverkas då plywood täckningen limmas direkt på den ursprungliga sprygeln.



    Ny plywoodtäckning 4mm. Ej limmad ännu. Tänker vänta med det tills skevroderarrangemanget är klart så att jag inte behöver komma in här av någon anledning.
    Den observante ser att det är en vanlig 3 mm link i den ända som sitter i klaffen. Den är numera utbytt mot en aluminumlink med 3mm axelhål.


    Ha de´
    /Lelle

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kan du inte palla ut servot X antal cm och dra linkaget helt "hitom" sprygeln och på så vis få en rakare anslutning?

    Kullinkar tar ju upp en del fel, men det skall ju ändå vara hyffsat rakt från början.
    Superhero

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Äntligen!

    Jag har verkligen längtat efter att få se din byggtråd med det här projektet!


    Göran

  15. #15

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Henke.
    Tack för din tanke, men det var inte möjligt pga konstruktionsdetaljer på skulle tagit emot centervingen. Nu ser vinkeln mera ut på bilden än vad det är i verkligheten eftersom jag vinklat ner klaffen en aning för att få till en bra bild, men visst är det lite vinkel på arrangemanget.
    Som jag skrev i inlägget har jag kikat på en hel del andra byggen och de flesta har gjort på samma vis som jag själv så det var nog rätt väg att lösa det. Kanske monterar jag in ett extra ok i klaffen och får på så vis emellan en kullink.

    Sweeper.
    Tack för det. Jag tycker också att det ska bli intressant att få dela med mej av detta bygge och få råd och tips under resans gång.
    /Lelle

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hej Lelle!

    En gång Corsair återigen Corsair...

    Synnerligen imponerande maskin du har på gång!

    Mokin kommer nog att trivas i denna omgivning.

    Har själv just skeppat min gamla Stearman till Norge.
    Lite mera plats i köket då...

    MVH Kent

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Hej Lelle!

    En gång Corsair återigen Corsair...

    Synnerligen imponerande maskin du har på gång!

    Mokin kommer nog att trivas i denna omgivning.

    Har själv just skeppat min gamla Stearman till Norge.
    Lite mera plats i köket då...

    MVH Kent
    Mer plats i köket Kent? Trodde du ja, då kommer jag snart med mera modellplan som behöver handpåläggning av mäster!


    Kanon Lelle, är det riktig fjädringsväg i teleskopet på huvudställen?

  18. #18

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Hej Lelle!

    Har själv just skeppat min gamla Stearman till Norge.
    Lite mera plats i köket då...

    MVH Kent
    Men va´f-n, Kent! Har du sålt din fina Stearman utan att ha flugit den? Synd på ett så fint bygge, men nu kanske vi får se den i sitt rätta element. På tuben?

    Jo så är det; en gång Corsair alltid Corsair. Du vet att det är min favorit bland warbirds och jag hoppas mycket av den här. Fast det tar nog lite tid innan jag snickrat ihop den.
    Var ett tag sedan vi talades vi. Ringer dej någon kväll.


    Christer J
    Jodå det är fjädrande ställ på både huvudställ och sporre, och det behövs nog när 20 Kg+ maskin ska landa. Jag har dessutom bytt ut luftcylindrarna och elkonverterat alla ställ, då jag inte ville ha några "råttfällor". Missförstå mej rätt.. men det är lättare att få en jämnare gång med el än med luft. Mera om det i kommande inlägg.
    /Lelle

  19. #19

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Lite mer peppning!!

    Fotograferad av engelske modellflygkamraten Neil Hutchinson, också en j-vel bakom kameran. (http://www.neilhutchinsonphotography.co.uk/)


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1382261_171510683044817_66677472_n.jpg 
Visningar:	307 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	41502

  20. #20

    Standard

    Noskåpan ser lite rolig ut, ser ut som de gjort den för liten och måsta klippa upp den runt om i bakkant för att få den att gå över kroppen. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •