Reklam

 
Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 238

Ämne: C-ARF Corsair F4U-1D

  1. #41

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sk*tsnyggt!
    Retroholic!

  2. #42

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack Thomas.
    Problem är till för att lösas.

    Det som däremot hände oss i helgen gör oss riktigt bedrövade. Några huliganer har använt vårt flygfält som rallycrossbana. Det här är rent ut sagt förödande för oss med en massa jobb att återställa fältet.
    Det är naturligtvis polisanamält och vi har också utfäst en belöning för den som ge oss sådana tips så att förövarna kan hittas.
    Det finns personer som gärna vill prata med dom här personerna mellan 4 ögon, och att flertalet viktiga hjärnceller fattas är inte så svårt att räkna ut. Kanske bara var en cell kvar.

    /Lelle

  3. #43

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Usch vad trist.
    Det är ju absolut inget man vill eller skall behöva lägga en massa tid och pengar på.
    Men som alltid så finns det ju de som förstör och ställer till med tråkigheter.
    Hoppas ni hittar dem och att de blir ålagda och återställa det hela till ursprungligt skick på egen bekostnad.
    Då kanske cellen lär sig något tills nästa gång.
    //Lasse

  4. #44
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Trevlig tråd du har startat Lelle. Den här kommer jag följa med största intresse
    Dock var ditt senaste inlägg inte lika trevlig läsning, rent utsagt för djävligt.
    Man kan ju hoppas att marodörerna blir stenade på torget när dom väl åker fast...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #45

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack Lasse och Tomas.
    Jo det är riktigt tråkigt. Sannolikheten att dom blir kända är nog inte så stor dessvärre. Idag har vi en grävmaskin ute vid fältet för att göra en del jobb, och då kommer han bl.a att gräva av infartsvägar till fältet så möjligheten att åka ner kommer inte vara möjligt i fortsättningen, såvida dom inte kommer med lastmaskin såklart.

    Annars går jobbet vidare med Corsairen. Nästa inlägg kommer att visa lite om mina infällbara ställ.
    /Lelle

  6. #46

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Dags för uppdatering igen.

    Som jag skrev i det första inlägget så har jag valt att ta bort luftcylindrarna i både huvudställ och sporre och konverterat dom till el.





    Jag valde att köpa dom från Down and Locked i USA. Dom är designade för att passa till Corsairens sierra-ställ.
    Jag fick med styrningsutrustning och fick dessutom med en liten dosa för att prova ställen med. Det fiffiga med den är att du kan köra dom med mycket så rörelser när du provar in, både fram och back, så det finns ingen risk att du knäcker luckor eller annat om du skulle köra dom med den ordinarie utrustningen, för har du väl fällt en gång så går dom i botten vare sig du vill eller inte, eller tills motståndet blir för stort och dom stannar. Då finns bara ett sätt att stoppa, och det är att dra ur batterikabeln (OM DU HINNER!).

    Det fiffiga med dom här elmotorerna är att när dom gått till ändläget så stannar dom automatiskt utan att dra någon ström. Nu är det kanske så med andra motorer också, men det är inget jag vet, men Patrik (pgrts) hade ett förklarande inlägg om det för några dagar sedan.

    Att jag valde att gå över till el är att jag sett alldeles för många ställ som vikit sig vid landning pga för lågt tryck i cylindrarna (pysläcka) eller att dom helt enkelt inte orkar att hålla emot.
    Har du väl kört ut dom här ställen så kan du inte på någe vis i världen trycka tillbaka dom. Går dom tillbaka vid en landning så är det ingen landning, utan en ankomst med ställen förflyttade till översidan av vingen..


    Här är några bilder på hur det ser ut med elmotorn på plats.


    Elmotor monterad. Den tidigare luftcylindern bredvid



    Stället utkört. Här syns skruven i sin helhet. Är otroligt stor kraft i den här lilla motorn, men det behövs ju egenligen inte så mycket eftersom dom skruvuas ut. Lyfter upp hjulen med lätthet på 6V, blir ännu bättre på 7.4V



    Skruvens infästning.


    Och slutligen en liten filmsnutt på tuben när jag torrkör ställen. Jag kör i detta skede med 6,0 volt, men dom kommer i sitt permanenta inbyggnad köras på lipo 7,2 V i separat batteri skilt från mottagaren, vilker gör att dom kommer att både ha både mera kraft och gå snabbare och ingen påverkan på mottagarbatterierna

    Detta är absolut första gången jag lägger ut något på tuben så jag hoppas verkiligen att det funkar.

    http://www.youtube.com/watch?v=vWlbQ1gdutc
    http://www.youtube.com/watch?v=l-yyImv987s
    /Lelle

  7. #47
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jisses vilken vacker mekanik, dels finnischen i mekaniken i sig men den mjuka dans som vred ut hjulet.

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #48

    Standard

    Snyggt himmel va smott

    Skickat från min MB526 via Tapatalk 2

  9. #49

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    El är livet när det gäller landställ. Finns motorer att konvertera dom flest luftlandställ med idag. Finns där nått som kan kallas "så mycket bättre" så är det väl just detta.

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Riktiga konstverk!


    Göran

  11. #51

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Med den mjuka gången blir man riktigt sugen på att modifiera ett par Sierra Fw190-ställ.... Du gjorde modifieringen själv, eller hur? Svårt? Och får man fråga vad kalaset gick på?

  12. #52

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    ... och just det. Det här är väl din andra Corsair?

    Bygger du en tredje, ännu större, kanske du ska fundera på en sån här byggsats??!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1459735_10151897382618666_277267041_n.jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	41832

  13. #53

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Jisses vilken vacker mekanik, dels finnischen i mekaniken i sig men den mjuka dans som vred ut hjulet.

    Jo det funkar riktigt fint.

    Citat Ursprungligen postat av Skott Visa inlägg
    Snyggt himmel va smott

    Skickat från min MB526 via Tapatalk 2
    Snart ska dom in i vingen och det är en annan historia. Trångt som attan.

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    El är livet när det gäller landställ. Finns motorer att konvertera dom flest luftlandställ med idag. Finns där nått som kan kallas "så mycket bättre" så är det väl just detta.
    Där kan jag hålla med om till 100%.

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Riktiga konstverk!

    Göran
    Mmm.

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Med den mjuka gången blir man riktigt sugen på att modifiera ett par Sierra Fw190-ställ.... Du gjorde modifieringen själv, eller hur? Svårt? Och får man fråga vad kalaset gick på?
    Det skulle väl passa fint i din FW.
    Jodå, jag gjorde det själv, och det var inte särskilt märkvärdigt. Mitch ville att jag skulle skicka ställen till USA för modifiering, men det skulle blivit en än mera större kostnad med transporter fram och tillbaka, och jag har väl så att säga inte tummen mitt i handen. Haha.
    Hela kalaset gick på 525 USD och då "slank" paketet igenom tullen utan merkostnader.

    Om jag skulle skickat det till Mitch så skulle det kostat 600 USD + frakter t&r.


    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    ... och just det. Det här är väl din andra Corsair?
    Bygger du en tredje, ännu större, kanske du ska fundera på en sån här byggsats??!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1459735_10151897382618666_277267041_n.jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	41832
    Nädu! nu får det räcka!
    /Lelle

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Bygger du en tredje, ännu större, kanske du ska fundera på en sån här byggsats??!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1459735_10151897382618666_277267041_n.jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	41832
    Ser ut som en ARF?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #55
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tevligt Lelle,både Warben o jag har konverterat ställ med el,mina Sierra som sitter i FW 190: an funkar riktigt bra,de går både ut o in..Men vi tog från frankrike,bra grejor där med.. Det är ett uppköp jämfört med luft hur som!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #56

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ser ut som en ARF?
    Jo, en stor en. Undrar om en DX12:a funkar till den?

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Tevligt Lelle,både Warben o jag har konverterat ställ med el,mina Sierra som sitter i FW 190: an funkar riktigt bra,de går både ut o in..Men vi tog från frankrike,bra grejor där med.. Det är ett uppköp jämfört med luft hur som!
    Jag tror med en dåres envishet att luft kommer att manövreraras ut av elkonvertering framledes då jag läser på olika forum att många går över till el. Många är bekymrade över pysläckor, även om det finns utrustning för att fälla ut ställen automatiskt vid lågt tryck, men lossar en slang så försvinner trycket sanslöst fort och då funkar det inte iaf.
    Vet att din FW funkar utmärkt med dina Franska ställ.
    /Lelle

  17. #57

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Så var det dags att att passa in landningställen i vingen.


    Det första jag gjorde var att förstärka den längsgående balken där ställen ska monteras in. Jag tycke att det såg lite klent ut med bara en balk på längden, så jag limmade in ett par extra förstärkningar på högkant. Här finns också islagsmuttrar för dom skruvar som ska hålla stället på plats.



    Här fick jag borra upp ett hål i huvudbalken som skruven för elmotorn måste passera igenom. Ingen risk för försvagning då hela balken är tillverkad i kolfiber.



    Nu var det bara att passa in stället och skruva fast det. 4 st m4-bultar håller det på plats. Det är trångt som tusan för att få allt på plats, men det funkar med lite modifieringar.



    Här var det trångt, så jag fick slipa ner lite för att det skulle passa.

    I nästa inlägg visar jag hur öppningsfunktionen av luckorna gjordes.
    /Lelle

  18. #58

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Synd att du inte var i bygglokalen i e.m. så man kunde inspekterat skönheten, men det blir fler gånger! (Nu fick jag åka och jobba på Södertälje Kommun istället, dvs fika med damerna. Idag blev det Mums-mums till 3-fikat .)

  19. #59

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Nu fick jag åka och jobba på Södertälje Kommun istället, dvs fika med damerna. Idag blev det Mums-mums till 3-fikat .)
    Det var väl trevligt. Mumsigare än en 1/4-byggd Corsair, eller?
    /Lelle

  20. #60

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Projekt "stänga luckor".



    Nu blev det lite huvudbry när jag skulle få till en lösning som som skulle öppna och stänga luckorna via ett servo. Jag vet att det finns små elmotorer att köpa för för att styra dom , men jag valde att gå min egen väg (som vanligt).

    Jag tog helt enkelt ett 4mm mässingsrör som jag lagrade i bägge ändar med en liten rörstump 5mm mässingsrör som så småningom limmades in. Det var mycket provade innan limtuben kom fram. Var det väl limmat så finns ingen återvändo. Lite fett i ändrana ock dom går som smort. Hmm!



    Tillverkade sedan 3 st roderok som är förbundundna till luckorna via ett par små kullinkar. Här 2 st varav det ena går till servot.



    och även i andra änden löddes ett ok in.



    Det viktiga här är att oken är exakt lika långa och lödes in i exakt samma vinkel, såvida det inte skulle vara diffrentierat, men det var det inte i mitt fall. I nerderkant syns skruven från elmotorn för stället. Röret ligger inte i vägen för hjulet, och det finns en tillräckligt med frigång. Sporrhjulet kommer att få en annan lösning, men så långt har jag inte kommit ännu.
    One more to go!

    Jag skickar ånyå med ett par filmer som visar hur det fungerar. I den första så syns hur servot öppnar och stänger luckorna. Jag ville heller inte har några "råttfällor" som öppnar & stänger luckorna, så jag har speedat ner servohastigheten till 1/10 av normal hastighet.



    Den andra filmen visar door-sequencern installerad.



    Ha de´
    Senast redigerat av administrator den 2013-11-24 klockan 11:05.
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •