Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Autodesk "how to do" nybörjare frågor...

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard Autodesk "how to do" nybörjare frågor...

    Sitter och pysslar lite i Inventor 2014. Har ritat upp en "mekanism" likt ett infällbart landställ där en kolv trycker mot en cylindrisk "förare" som ska fälla in och ut landstället.

    Har sakerna i assembly och har monterat samma prylarna, "problemet" jag inte löser är att kolven och den cylindriska "föraren" ska gå att flytta i ett ovalt spår för fällning resp utfällning men denna del är låst i det läget som jag satte som constraint.

    Ska man sätta en ny "constraint" på "föraren" kolven trycker mot i andra sidan av det ovala spåret för att kunna simulera en in resp utfällning eller hur gör man?

  2. #2

    Standard

    Kan du skicka en bild på hur det ser ut?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Den lilla "pinnen" ska alltså följa det vinklade spåret till vänster.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Assembly1.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	12,9 KB 
Id:	41501  

  4. #4

    Standard

    Jag är rädd för att det inte hjälpte att se en bild, jag kom inte ihåg hur man gjorde ändå. Dassault Systèmes har ofrivilligt fått sponsra mina privata projekt med Solidworks sedan 2007. Men Lite sökning på nätet gav tips om att använda "Transitional constraint" och att man skall använda en av de platta ytorna som constraint. http://forums.autodesk.com/t5/Invent...t/td-p/2323028

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag har lyckats att fästa "pinnen" mot den ena ytan av sloten. Då kan jag föra pinnen längs slotten men endast i den riktning som ytan jag låste den mot löper i. Den följer inte vinkeln in till vänster enligt bilden.

    Som sagt, hur fan får man pinnen att löpa i det vinklade urtaget och stanna vid ändlägena?


    Tack för hjälpen så här långt Jorgen

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tips från proffset, Hepp!

    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Henke, jag får fortfarande inte pinnen att löpa i hela spåret.

    Jag får den att löpa horisontalt eller efter den vinklade delen på spåret, inte bådadelar som jag vill.
    Jag får den heller inte att stanna vid dom båda ändlägen utan pinnen går att i linje med ytan jag fäster den att dra ut utanför objektet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Assembly2.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	18,4 KB 
Id:	41510  

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Henke, jag får fortfarande inte pinnen att löpa i hela spåret.

    Jag får den att löpa horisontalt eller efter den vinklade delen på spåret, inte bådadelar som jag vill.
    Jag får den heller inte att stanna vid dom båda ändlägen utan pinnen går att i linje med ytan jag fäster den att dra ut utanför objektet.
    Följer du instruktionerna i videon? Supress på befintliga mates
    Superhero

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Är ditt spår lika brett även över radien? Rita knät och gör stora radier, måttsätt dem inte. Måttsätt först cirkelbåge till cirkelbåge och ange samma som spåret är brett. Nu kommer alltid spåret vara säg 6mm brett hela vägen(!) När det är klart kan du måttsätta ytter eller innerradie efter önskemål. På¨din skiss ser det ut som du har samma radie påde på yttero ch innerradien.

    Här ser du hur jag ritade och det funkar kanon. Ett mate som håller pinnen i längsled och supress på andra matet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	contact set.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	34,1 KB 
Id:	41513  
    Superhero

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Här ser du i vilken ordning jag måttsätter mitt spår. Så med radie 2 på innerradien så blir den yttre 8mm per automatik för att spåret skall vara lika brett hela vägen. Ytterradien ska heller inte vara mindre än vad pinnen är.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	måttsätt.png 
Visningar:	113 
Storlek:	27,1 KB 
Id:	41514  
    Superhero

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Kan det ligga i själva ritningen att det inte går att genomföra det jag vill? Jag har ju ritat in med 3mm radie i både inner och yttersväng vilket gör att spåret inte blir lika brett.

    Får rita om enligt din beskrivning Henke.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Henke, nu skulle du fan kunna tänkas vara värd iaf en liten puss på kinden...
    Det funkade fin fint nu.


    Nästa steg på detta, sparar man ner detta med supress och contact set för att framöver i assembly kunna testköra applikationen?

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Henke, nu skulle du fan kunna tänkas vara värd iaf en liten puss på kinden...
    Det funkade fin fint nu.


    Nästa steg på detta, sparar man ner detta med supress och contact set för att framöver i assembly kunna testköra applikationen?
    Vad bra att det löste sig. Det sparar så som det ser ut för stunden och det som du supressat förblir supressat och inte borttaget vilket är bra för då kan du vid behov aktivera features igen. Du har säkert redan kommit på att man kan dra end of part upp och ner i trädet och lägga till saker på rätt ställe.

    Det är lätt att rita fyrkanter med fina radier, men svårt att rita det man vill och på ett sätt som blir editerbart. I en perfekt värld så har du måttsatt så att du bara ändrar diametern på pinnen så breddas spåret och radier följer med automatiskt.
    Superhero

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej!
    Hur stor skillnad är det på Inventor LT och den "stora" Inventor för en nybörjare?
    Finns det andra enklare 3D-program för en nybörjare att lära sig på som är liknande men
    med att "billigare" pris?

    Priset skrämde mej lite 8000euro för PRO-versionen och utbildning för nybörjare på nästan 3000:-/dag i 3dagar.

    //tony

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Hej!
    Hur stor skillnad är det på Inventor LT och den "stora" Inventor för en nybörjare?
    Finns det andra enklare 3D-program för en nybörjare att lära sig på som är liknande men
    med att "billigare" pris?

    Priset skrämde mej lite 8000euro för PRO-versionen och utbildning för nybörjare på nästan 3000:-/dag i 3dagar.

    //tony
    http://www.autodesk.com/products/inv...mpare-products

    Det spelar nog ingen roll vilket program du använder i grunden, tricket är att lära sig rätt från början. Jag vet att många här tycker att det kan kvitta hur man gör, men det blir alltid enklare om man följer standarden eller vad man skall säga. Finns kurser på youtube och bra lärobäcker med exempel.

    Tänk om du lär dig flyga i mode 3 tex med spakarna omkastade, det går ju kanonbra ända tills du skall testa någon annans flygplan eller tvärt om.
    Superhero

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Henke!

    Tack för länken. Ser att det är betydande skillnad på dom. :-)

    Jag har testat att installera flera Cad program men man behöver ju andra
    operativsystem än det som jag har (XPSP2) för att få dom att fungera. :-)
    SP3 nu installerad. Bättre sent än aldrig.:-)

    AutoCad 2000 hittade jag på CD så det får duga en stund. Och den var för Win95,98,NT
    så det gick ju inte heller. :-)

    Ha en bra dag- //Tony

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Fortsättning:

    Mitt "projekt" är färdig ritad (i mitt tycke), en assembly är gjord och funktionen är mig tillfreds. En dwg fil sparades ner från det objekt som ska fräsas ut.

    Har Vcarve Pro6 där jag tänkte öppna upp dwg filen som ska fräsas. Vcarve hitttar inte denna dwg fil ifrån Inventor när den ska laddas upp i programmet. Enda filen Vcarve hittar är en pdf som jag provade att spara objektet till i inventor men denna pdf går inte att öppna.

    Får ett felmeddelande som säger " Failed to import vector data from pdf" och undertill står "The file probably contains only bitmap data".


    Som vanligt, mest troligt ett användare fel från en oinsatt i cnc världen som hoppas någon vänlig själ kan bringa lite klarhet i detta.
    Vad gör jag för fel?

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag är inte väldigt insatt i CNC program, dock brukar man alltid exportera i dxf för 2D fräsning och i STEP för övriga 3D prylar. Notera även att många av formaten har versionsnummer med och gamla CNC system kanske inte kan hantera DXF från 2013 utan du får spara i 2000 eller så.

    just dwg lyckas jag sällan med när jag försökt.
    Superhero

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Henke, har du, eller för den delen någon annan, nått tips på hur man får ut en dxf ur inventor?
    Fan, det här är som att lära sig gå igen....

    Sent from my HTC One X using Tapatalk

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Markera den yta du vill exportera, högerklicka och välj export surface as.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •