Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: JASså??

  1. #21
    puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    441
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jocke , tankar o robotar är från Edo Models J 35:a jag satte aldrig dit dom på den..

    Thomas, på sådana här Depronmodeller tror jag inte det är så viktigt med ett rör som utblås, det blir kraft nog ändå, men ett rör i tunn plast är väl inte fel...jag brukar tejpa ihop sådana av overheadfilm. Det är nästan viktigare att fläktarna får tillräckligt med luft.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  2. #22
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Åkäj, Jag ska försöka 'få till' nåt utblåsningsrör.

    Nu sitter i alla fall fläkten på plats, en cockpit har snidats till, lucka till batterifacket ska skäras ut, ett lager depron ska limmas ovanpå vingen för att få en KFm-profil. Sen i med ett par servon, och det ska vara klart!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131103_145351.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	61,6 KB 
Id:	41615
    Retroholic!

  3. #23

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    snyggt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #24
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    ...ett lager depron ska limmas ovanpå vingen för att få en KFm-profil.
    Du tror inte det behövs nån förstärkning av vingen då, förutom den dubbla KFM-profil-depronen..?
    I min depron-MIG-29:a hade jag ett 5mm kolfiberrör inlimmat i vingen...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #25
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det kommer att ligga en 3mm kolfiberlist mellan depronflaken.
    Retroholic!

  6. #26

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Godmorgon Thomas!
    Är det en 3mmx1mm list?
    Kommer den att ligga?
    Kommer den inte att stå?
    //Tony

  7. #27
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Rundstav!
    Gör väl någon nytta...
    Retroholic!

  8. #28
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Rundstav!
    Gör väl någon nytta...
    Inte mycket, hellre rör om du ska ha något runt.
    Men det bästa är stående lister.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #29

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Inte mycket, hellre rör om du ska ha något runt.
    Är inte kolfiberstav "styvare" än ett kolfiberrör vid samma diameter?

    Så här trodde jag att det var vid samma "styvhet".
    rör = 5mm
    stav = 3mm
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-11-04 klockan 12:21.

  10. #30
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Är inte kolfiberstav "styvare" än ett kolfiberrör vid samma diameter?

    Så här trodde jag att det var vid samma "styvhet".
    rör = 5mm
    stav = 3mm
    Det trodde jag också, men jag provade att böja dem i den lokala hobbyaffären och kom fram till att staven var mycket lättare att böja.
    De hade även kvadratiska 3mm kolfiberrör som är in i helsikes styva. Passar perfekt i kanalerna i kanalplast och med en sådan som vingbalk blir det superstyvt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #31

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Aha. Ja jag har ju inte båda sorterna hemma så jag kunde inte testa.
    Jag kunde nog förstå det då dom byggen jag sett haft rör i vingen men
    jag trodde då att det berodde på vikt sparandet. :-)

    Ja 4-kant borde vara styvare.

    Tack för info.

  12. #32
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jahapp...
    då väntar vi på lite bättre väder!

    3mm kolfiberSTAV fastlimmad i vingen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131104_195012.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	60,9 KB 
Id:	41642



    Lite dekaler och annat småkrafs ska på plats också...
    Retroholic!

  13. #33
    puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    441
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Tycker det blev en blandning av Polaris och JAS , snygg blev den i alla fall ...

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  14. #34

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Fuskigt! Du är ju redan klar, medan jag håller på med skärmatta och belysning över
    byggbordet.

    Snyggt jobbat Thomas. Väntar med spänning på första flygrapporten.
    //Tony

  15. #35
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Grande Premiere!

    Koppla in en acke - check!
    Roderutslag åt rätt håll - check!
    Motorpådrag - check!

    Åkäj, då är det väl bara att kasta iväg då...

    Första starten så stallade kärran och la sig på buken.
    Trimma mer ner-roder, kasta iväg igen.
    Andra starten så .... flög den!
    Inte speciellt bra, men den höll sig uppe.
    Draget i fläkten är inte mycket att hurra över, och så fick jag hålla en del dykroder på spaken. Ganska baktung, alltså.

    Nåväl, efter några minuters flygning (med ordentlig fart så flög den riktigt bra!) så stallade den igen, och gick med näsan före ner i högt fjolårsgräs.
    När jag hämtade kärran och lyfte på batteriluckan för att koppla bort acken, så... ingen acke!!!
    Va'f*n, har den trillat ur??
    Så det blev bara till att leta acke en stund i det torra lååånga gräset.

    Men... vänta nu?
    Batteriluckan kan ju inte ha öppnat sig, kastat ut acken och stängt sig igen!
    Hmm...

    Jodå, leta leta, acken hade penetrerat spantet och lagt sig snyggt och prydligt i tomutrymmet framför!
    *Pust*!
    Så...
    nosen ska skäras upp och ett kraftigare spant ska monteras längre fram, så att acken kan bli nosvikt.

    Annars flög den bra!
    Retroholic!

  16. #36

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Grattis till första turen.
    Ja dom är ju så små dom ackarna, så dom kan ju krypa vart dom vill
    tur att du inte hade ett bilbatteri där i.

  17. #37
    puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    441
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Thomas, jag log när jag läste om din maiden för jag kände igen mig i din text. Kan inte låta bli att lägga upp min maiden idag på min F22 Raptor men först i filmen är lite film från onboardkameran, spola förbi om det blir tråkigt

    http://www.youtube.com/watch?v=2Qo03...LQAMlxVeHX9DTg

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  18. #38
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Haha!!
    Jag är alltså inte ensam...
    Och det är väl märkligt, vänstervarv är ALLTID lättast!

    Nu har jag i alla fall flyttat fram spantet som acken vilar mot en decimeter, så det KANSKE blir lite bättre egenskaper.
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •