Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp sökes!

  1. #1

    Standard Hjälp sökes!

    Hej!

    Vet inte riktigt var jag skall lägga frågan så det får bli här!

    Sitter å skissar på ett flygplan som skall byggas i balsa, men måste ha hjälp med att få spryglarna utritade i något ritprogram.
    Har tittat på profili 2 där man kan välja antal spryglar som där efter räknar ut hur dom skall se ut och vilket antal! Ja ni förstår nog vad jag menar!
    Nu har jag inte programmet så jag kan inte skriva ut. men finns det någon vänlig likasinnad som kan skriva ut till mig, Självklart mot en summa pengar.
    Jag och datorprogram går inte ihop.

    Med vänlig hälsning
    Håkan

  2. #2

    Standard

    Det finns annars en inte allt för svår metod att få till det manuellt om du nu inte planerar en eliptisk form på vingen. Är det en jämnt avsmalnande vinge tillverkar du en rotsprygel och en spetssprygel i 2-3 mm plywood. Sedan placerar du ämnen för det antal spryglar du tänker dig mellan de två plywoodmallarna. Borra gärna två st. två mm hål genom mallarna och ämnena och stick igenom en pianotråd. Sedan är det bara att slipa till formen och såga ut urtagen för lister. Sedan har du ett gäng spryglar i perfekt storlek. Men det här kunde du säkert redan. Jag tycker att det kan vara knepigare att få det rätt om man har en mall eller ritning för varje sprygel. Ofta vrider ämnet sig lite ur läget särskilt vid bakre spetsen på sprygeln.

    /Mats

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag brukar hitta lämplig profil här http://aerospace.illinois.edu/m-seli..._database.html , öppna "gif"-filen och kopiera den till ett Word-dokument.
    Sen går det att förstora/förminska till rätt storlek och skriva ut dom!
    Retroholic!

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Jag läste Din förfrågan. Den vanligaste vingprofilen är en CLARK - Y profil som Du ganska lätt kan rita för hand
    eller så kan jag hjälpa Dig med detta. Först måste Du veta vilken korda ( = bredd på vingen) som Du skall använda.
    Detta för att få en profil som tjänar sitt syfte. Friflygarna använder en vingprofil som har en undersida som inte är rak
    medan övriga modellflygare kan klara sig med en vanlig profil med rak undersida och lämplig tjocklek.
    Om Du t.x googlar på vingprofilen Göttingen 417 så kommer Du att förstå vad jag menar.
    Hälsningar Ingemar Nabbing Falköping.

  5. #5

    Standard

    Tjena!

    Tackar för svaren!
    Skall testa din metod Thomas!

    /Håkan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •