Reklam

 
Sidan 11 av 11 FörstaFörsta ... 67891011
Resultat 201 till 220 av 220

Ämne: Raptor F22

  1. #201
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Såhär lättlandad var min salig Mig29 i lite motvind, spola till slutet:
    http://youtu.be/fsvAEFEaaqA
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #202

    Standard

    Härligt med lite vind men du fick i alla fall ner den hel. Min gjorde en frivolt i luften och hamnade på nosen. Inga större skador men visade sig sedan att en limning lossat på kroppen, detta syntes inte förrän man böjde på den. Det var nog anledningen till att den drog höger när jag flög på söndagen. Hur det än är så är den hel igen och suget att få flyga igen har återkommit.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  3. #203

    Standard

    Hej tråden och forumet. Tror bestämt att det här är mitt första inlägg här.

    För några månader sedan så var jag på besök hos SA3BGM/Tony. Det visade sig att han hade börjat flyga modellflyg sen jag hälsade på honom sist. Blev väldigt sugen och lånade hem mallarna från F22an som han gjort. Beställde saker, handlade byggmaterial, m.m. Det har tagit sin lilla tid att få ihop allt, rättat de byggfel jag gjort och även få lite tid över till att bygga. Men så för ett tag sen var farkosten färdig.

    Så i dag, i blåst och lätt snö, stod jag inte ut att vänta längre på att få se om F22an flög. Tony var på också, så batterier laddades och vi gav oss iväg till flygfältet. Vädret var kanske inte helt optimalt, framförallt inte för en pilot som inte spakat ett plan på sådär en 20 år (flög 2 ggr innan jag planterade planet djupt ner i marken den gången). Men hälften vunnet.

    Vi gick ut en bit på fältet för att kunna starta i motvind, Tony kaststartade och jag höll nervöst i spakarna. Vi hade bestämt att jag bara skulle flyga några meter rakt fram för att sen landa. Planet flög iväg, en vindpust lyfte det mycket högre än jag tänkt, men det flög väldigt fint och rakt fram, landade lite längre bort än vad jag tänkt och kanske lite hårdare, men med lite tejpförstärkningar så var den lilla skadan enkelt fixad.

    Upp igen, den här gången lyfte planet högre, visste inte riktigt vad jag skulle göra med Tony tipsade om att jag skulle svänga. Ett mycket bra förslag, det blev några varv i luften innan jag dock inte helt graciöst satte ner planet väldigt försiktigt på marken.

    En häftig känsla att flyga med något som jag själv byggt och som än så länge är helt också. Nästa gång tar vi en dag med mindre vind och helst lite varmare i luften.

    Måste tillägga att F22an funkade fint som en nybörjarmodell, snygg är den med.

    //Dan

  4. #204

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Planet är ju jätte bra byggt av dej och det hade ju jätte bra balans. Hade det varit jag som var nybörjaren så hade inte jag valt en dag som denna att flyga men det gick ju jätte bra. Grattis Dan. :-)
    Våga vägra Facebook.

  5. #205

    Standard

    Om någon undrar så är den bestyckad med:
    Motor: Turnigy D2826/6 2200Kv
    Prop: 5x5
    ESC: HobbyKing 40A SBEC
    LiPo: 3S 2200 35-70C
    Vikt: 267g + LiPo (enligt köksvågen)

    Jag inte behövde gasa fullt för att F22an skulle röra sig framåt.

    //Dan

  6. #206

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Och detta i stundtals mycket kraftig motvind.
    Det skall bli kul att race:a i kapp en vindstilla dag med solen i ryggen. :-)
    Våga vägra Facebook.

  7. #207

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Grattis till maiden!
    Näst efter s*x, så är den skönaste känslan när man ser sin egenbyggda skapelse flyga precis som man hade tänkt sig.....
    Retroholic!

  8. #208

    Standard

    Grattis Slas kul att det gick så bra. Jag kan inte skryta med att det gått något vidare med min F22 även om det bara blev lite mindre skador sist. Såg att vikten på din är nästan 50 gram mer än min. Har du TP på den punkten som ritningen föreskriver. Hoppas på att få komma upp och köra tillsammans någon dag alla tre.

    // Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  9. #209

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Mitt väger 320gr +lipo , 430gr m 2S2200 , 450gr m 3S1800 och 480gr m 3S2200.
    Detta vägt på en gammal brevvåg. Har ej kollat om den är tillförlitlig.
    Jag kör nu med 2S2200, 2600KV motor och 7x4 propp. Snart skall jag sätta dit
    samma setup som Dan.
    Jag hjälpte Dan med TP och den ligger som på ritningen.
    Du/Ni är hjärtligt välkomna när ni vill. :-)
    //Tony
    Våga vägra Facebook.

  10. #210

    Standard

    Låter fint med vikten, då ska jag göra så att jag kan sätta på ett större batteri. Blir lite förstärkning vid batterihållaren. Ser inte ut att bli något flygväder så i helgen blir det lite annat pyssel på landet.

    //Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  11. #211

    Standard

    Kul att fler en jag tycker om F22 kärran.
    jag har även printrar ut den på A4 papper och kört den i ett mini format. Det fungerar också väldigt bra.
    Oftast nu bygger jag den bara med höjdroder, men jag skär dem så att spetsarna fungerar som ballanser. för att få maximal roderverkan. VingFramkanten skär jag så jag kan vika ner och limma dem så som på förebilden, när de kör låg fart.
    Jag tror det säkert går att förbättra den vidare:-)
    flyg lågt och snabbt!

  12. #212

    Standard

    cmeijer>>Nu blev jag nyfiken, berätta mer. Vika ner framkant låter som en bra idé men hur då? Lite bilder om du har skulle vara kul.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  13. #213

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Claes!
    Först måste jag tacka för att vi får använda din ritning.

    Mitt plan har som du säkert redan sett kopplade skev/höjd
    med mixning alltså 2st servon.
    Detta fungerar helt enkelt fantastisk bra.
    Planet som "Slas" byggt (efter att han blivit smittad av mitt byggande och flygande hihi)
    har enbart höjdrodren kopplade med mixning och 2st servon och fungerar minst lika bra.
    Skall jämföra lite mer när det blir mindre vindar ute. :-)

    Jag har använt detta plan till att experimentera olika
    motor/lipo/propeller alternativ men oftast så hamnar
    jag på 3S2200 lipon innan det är färdigt.
    Det jag mest gillar med planet är ju att det går att
    flyga när det blåser storm ute. :-)

    Tack än en gång för den inspiration du skänkt mej.
    //tony
    Våga vägra Facebook.

  14. #214

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Hej Raptorflygare!
    Har byggt en Raptor som flög, Ja men inte mer. Ingenting slår en 6mm Depron modell av Draken J35. Har byggt 15-20 st till mig själ och kamrater. Jag har tre storlekar, som jag själv ritat upp i skala efter 3-plans skiss på nätet. Minsta har spv. 420 mm 9 g motor kv 3000, nästa 600 mm och den stora 700 mm flygvikt ca 380 g. Båda flyger i hård vind testade i över 10 m/sek stadig vind. Motor fabrikat: svart Tiger 2006 kv 1900 GWS 8040 med S3-900mAh acc och fart 18A. Har även ritat och byggt en Viggen spv. 650 mm med samma motor. Den flyger nästan lika bra som Draken. Depron och EPP hittar ni i Sverige hos MBS RC Models i Herrljunga. Är Ni många så föreslår jag köp från Causemann i Tyskland. Beställningen kommer hem till dörren på mindre än en vecka. Man kan mixa en kartong med 3 och 6 mm Depron OBS det är Dubbelt så många skivor 3mm Volym är 50/50%.
    Tipps: ta fram en 3-plansskiss från nätet och skala upp den i skrivaren till önskad storlek. Det blir många ark att klippa och klistra ihop på en hård pappskiva att använda som mall för serieproduktion. Klubbkamraterna kommer att vilja låna mallarna. men det är mödan värt.
    JIL
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

  15. #215

    Standard

    Hangaren hemma på väggen. Har som synes inte lärt mig att störta än, har å andra sidan inte varit så bra väder att det har varit speciellt flygbart heller.
    Var ute en sväng med SA3BGM förra helgen med F22an, flög fint. Men tyckte att den rollade lite sakta, kanske är för att jag endast använder de bakre roderytorna. Sen hamnade jag i en rätt snäv sväng nedåt som jag knappt kunde ta mig ur, fullt roderutslag men planet ville inte reagera. Men innan jag gick i backen så lyckades situationen redas ut. Har flyttat om lite bland mottagar-antennerna och hoppas på att jag kanske tappade radiokontrollen ett tag.

    Hoppas på 'vindstilla' någon dag så jag får känna på hur planet flyger egentligen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF3832.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	341,4 KB 
Id:	50764

  16. #216
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tjusiga, vilket material använder du och var får du tag på det?

    Gillar särskilt Draken, vilken ritning har du använt till den?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  17. #217

    Standard

    Materialet är 6mm Depron skivor, eller Ebisol som det heter där jag handlar. Gissar att det är ett annat märke bara, skivorna är tyvärr 5mm, men det har gått rätt bra att bygga ändå. Jag handlar dom på en lokal kakel-firma, Interkakel här i Gävle. Dom är så snälla så dom sprättar ett paket till oss modellbyggare så man kan handla några lösa flak istället för en hel förpackning. Har sett att det finns Depron på ett flertal ställen på nätet också, sök här i forumet så finns det länkar.

    Ritningen till draken finns här i tråden #112: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ptor-F22/page6

    http://www.parkjets.com/draken/

    Har inte flugit min Draken än, saknar elektronik för att ha alla maskiner flygfärdiga. Men visst är det en snygg modell.

  18. #218
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för tipset;
    http://www.badshop.se/p/golv/golvvar...-mm-91308.html

    419kr för 10 skivor 120x50, regga för nyhetsbrev och få rabattkod på 100kr på nästa köp
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #219

    Standard

    Min F22 väntar på bättre väder. Med ny ESC som borde hålla bättre och inte slår ifrån ska nog resorna i luften sluta lyckligt. Min seglare har fått en uppgradering så skulle vara kul få hjälp att få upp den i det blå.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  20. #220

    Standard

    Första flygturen i nästan vindstilla, SA3BGM/Tony var med på fältet och kom med glada tillrop. Total lufttid blev ca 20 minuter och kanske 5 starter med tillhörande fina landningar. Mörkret satte stopp för dagens flygtur och modellen är fortfarande hel.

    Har haft lite smärre problem med rollandet på modellen, rakt fram flyger den fantastiskt bra, upp och ner funkar bra, men rollen är lite hjärtstoppande ibland när modellen ser ut att gå i en dödsspiral ner mot marken när man håller fullt roderutslag och inget händer.

    Tror att vi har kommit fram till vad det beror på. Jag använder endast de bakre roderytorna och dels är de lite små, men framförallt så är själva vingen där rodren är infästa för sladdrig, så med lite fart i modellen så böjs nog hela ytan där rodret är fäst åt fel håll. Det bekräftas av att det är mycket lättare att rolla när jag flyger sakta.

    Så det blir en inventering av kolfiberförrådet för att sen förstärka på lämpliga platser.
    Väldigt härlig modell annars, flyger väldigt snällt, även i mycket låga hastigheter.

    Apropå vindstilla så tycker jag att det är väldigt svårt att se hur mycket det blåser ute, speciellt nu utan löv på träden. Så jag har knåpat hop en liten webbsida med data från SMHI och en väderstation vi har på jobbet. Är så klart bara intressant för piloter i Gävletrakten: http://wx.slas.se/ Har mer planer, får se hur mycket tid och lust jag har bara. Skall in med prognoser också hade jag tänkt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •