Reklam

 
Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 220

Ämne: Raptor F22

  1. #41

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131101_142846.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	41568Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131101_142915.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	41569
    Jo två EDF:er är bara för att det är lite mer utmaning än en propeller en kompis har en sådan som du bygger och har två han också.
    Min är från , http://www.parkjets.com/f-22-tomhe/ det är Thomas Hellberg som ritat den, tror den är lite större än din. Den är byggd i 6mm Depron.
    Någon byggdagbok har jag inte...
    /Roffe
    Senast redigerat av puggen den 2013-11-01 klockan 16:08.
    Flyg fort och lågt

  2. #42

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131027_134631.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	53,6 KB 
Id:	41572Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131007_111722.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	50,3 KB 
Id:	41573

    Glömde ju måtten på den, 104 cm lång och 73 cm i sp.vidd. den är inte provflugen än...

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  3. #43

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Kör du 3S eller 2S till de två fläktarna?

  4. #44

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Avsikten är att köra på 3s, nu när jag fått fart på båda fläktarna känns det som det räcker med 3 s.

    /roffe
    Flyg fort och lågt

  5. #45
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Min är från , http://www.parkjets.com/f-22-tomhe/ det är Thomas Hellberg som ritat den
    Han har ritat flera kärror, jag har byggt och flugit MIG29´an.
    Den var länge en favorit, lättflugen, lättlandad, både snabb och bra i lågfart oxå.
    Var tvungen att slakta den för inte så länge sen, då den var så sliten efter 2 flyttar..
    http://www.parkjets.com/tomhe-mig-29/

    Lite film där man på slutet ser hur lättlandad den är:
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #46

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Roffe! Borde inte din kärra bli lite mer "känslig" på rodren när dess framkant går
    in i luftströmmen?
    På filmerna loopar den runt sin egen axel. :-)
    Kommer den då att kunna "slow" flyga bättre?
    Å andra sidan sitter ju en vanlig prop där heltiden.
    Snyggt plan du har och kul kommer du att ha med det också.

  7. #47

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Som jag skrev innan så är den inte flugen än, har haft mitt Viggenprojekt som nr 1, denna gjorde jag på ett par kvällar när jag väntade på ett nytt fartreglage till Viggen. Jag hade en sådan MIG 29 tidigare som Jocke skriver om och den flög helt underbart, det tror jag F 22:an också gör dom är ju lite lika i konstruktionen.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  8. #48

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Depron inköpt 120*50*6 mm, får bli att skarva på mitten. Om man utesluter Uretan lim vad förslår ni att limma samman delarna med.

    Bert

    Jag skarvar flaken ibland när det inte räcker till och det är inga problem, det blir starkt och bra om man limmar noga.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  9. #49

    Standard

    Var inga problem att skarva, har satt samman det mesta men saknar kolfiber att förstärka med, servo och roder på plats.
    Men propeller, har en 7*4 som inte får plats. Har motor GF221020 1534 Kv så nu till frågan vilken propp?

    Ska inte vara problem se vad som är upp och ner om jag nu får upp den i det blå.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8113.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	108,4 KB 
Id:	41648Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8114.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	107,4 KB 
Id:	41649

  10. #50
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Blir nog tyvärr inte så lätt att se vad som är upp/ned på kärran på lite håll med grått/svart på båda sidor..
    Du behöver nog mer distinkta skillnader på övre/nedre sida för det ändamålet..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #51

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Var inga problem att skarva, har satt samman det mesta men saknar kolfiber att förstärka med, servo och roder på plats.
    Men propeller, har en 7*4 som inte får plats. Har motor GF221020 1534 Kv så nu till frågan vilken propp?

    Ska inte vara problem se vad som är upp och ner om jag nu får upp den i det blå.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8113.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	108,4 KB 
Id:	41648Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8114.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	107,4 KB 
Id:	41649

    Vad det gäller propeller så rekommenderas det en 8x4 till den motorn, men 7x4 kan funka om du skär upp spåret i kroppen lite så den får rum.
    Annars får du skaffa en motor med högre kv så du kan använda en 6" prop.

    /Roffe

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  12. #52
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har fått för mig att de flesta av dessa depron/kapa parkflyers är designade kring 2200kv motorer med 6x4 proppar?

    Om jag lyckas få tag i en byggyta blir det att investera i en hög sådana
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #53

    Standard

    Detta är en djungel för den som inte är insatt i detta med motorer och propellrar. Man pratar mest om KV tal men effekten tycks inte vara det samma. Jag har ett motorreglage på max 20 A så letar motor som passar.
    Denna motor passar min plånbok men passar den med en 6 tums propeller och vilken stigning bör den i sådana fall ha.

    Bert

  14. #54
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Exempel på att förklara en motor och dess värden och vad de gör.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ner_Motor.html

    K(kilo rpm)V(per volt) olastat. Så en 2200kv motor på 12v kommer olastad rotera med 26400rpm.

    Hög KV har oftare en mindre diameter på ringklockan (lägre moment, högre hastighet), låg KV har ofta en större diameter på klockan (högre moment, lägre hastighet). I detta fallet har klockan en diameter på 28mm (D2826 6)

    Vidare påverkar antalet statorer och lindningen KV talet. Färre statorer (spolar) gör att klockan behöver röra sig mer per fas-skiftning, medan fler statorer ger kortare "steg" per fas-skiftning, därmed mer moment. I detta fallet har motorn 6st statorer (D2826 6).

    För att få mer moment på en viss radie på en motor ökar man längden på klockan och statorerna. En lång motor ger mer moment men kräver även mer effekt. I detta fallet är klockan 26mm lång (D2826 6)

    Ju mer man lastar motorn, med större propeller och större stigning desto mer effekt krävs av motorn.

    Mer stigning ger mer hastighet medan större diameter på propellern ger mer moment/tryck.

    Varje motor har några gyllene propellrar för maximal effekt. För plan i 500-750g så brukar 6x4 propellrar ge väldigt bra kombination av bett i luften i låg fart och topphastighet. Om man väljer en motor som har högre KV får man högre topphastighet, men man behöver en något grövre motor för att hantera den propellern, som så väger mer, som påverkar flygegenskaperna.

    I princip, KV säger dig vilka egenskaper du vill ha av motorn, och man väljer effekten efter flygplanets vikt.

    Till exempel flyger jag min 630g vinge på en D2822-14 160W motor och 7x4 (vilket är lite klent men ger bra flygtider), den flyger inte vertikalt men kan göra stora fina loopar.


    Den 2826-6 som jag länkade är 40A/340W motor vilket är något grovt för din applikation men det var som exempel. En 20A motor med 2200kv och 6x4 propeller hade nog varit helt fantastiskt i ditt bygge Allt kan flyga fort med mer effekt, men för att flyga snyggt långsamt behöver man låg vikt

    EDIT;
    Snubblade precis på originalmotorn till AXN-floater som nog kan passa utmärkt till ditt bygge
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...208_2150_.html
    Senast redigerat av Fluf den 2013-11-06 klockan 10:27.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #55

    Standard

    Tack för motor tipset. Har räknat lite här. http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?ecalc&lang=en Kom fram till att min motor seglare skulle aldrig flyga. Tittat på en del mer eller mindre färdigbyggda så har dom rätt små motorer.
    Med en 6*4 propeller skulle min motor kunna få bygget att flyga men stor risk att den stallar vid för stor stigning. Eftersom jag nu har en sådan motor blir det nog till att testa.

    Bert

  16. #56
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Stallning i ecalc är vid stillastående. Så vid full spetta när du håller fast planet är det risk för stallning på propellern, men när det rör på sig är de mindre/ingen risk. Om du vill veta vad du får för maxtryck vid start så är det Stall Thrust du får kika på.

    Exempel i ecalc
    2100mAh 35C 3s1p LiPo (fulladdade)
    20A ESC
    Turnigy D2826-6 (2200kv)
    APC E 6x4 propeller

    Anta att ditt plan väger 600g laddat och klart.

    Då får du static thrust 796g, men Stall Thrust endast 527g.

    När du fått lite fart under vingarna kan den trycka planet vertikalt, men du kan inte starta vertikalt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  17. #57

    Standard

    Vägde planet och med det lilla batteriet väger det tot 360 g så hopp finns att få upp det men en kort stund.

  18. #58
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Vägde planet och med det lilla batteriet väger det tot 360 g så hopp finns att få upp det men en kort stund.
    360g räcker det med en liten söt 100W motor för att de skall gå som en raket
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #59
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Jag har ett motorreglage på max 20 A så letar motor som passar.
    Denna motor passar min plånbok men passar den med en 6 tums propeller och vilken stigning bör den i sådana fall ha.
    Bert
    Denna motor passar nog oxå din plånbok, frakt ingår i priserna där:
    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...7&productname=
    Men skulle nog även beställa ett 30A-reglage till den motorn, 20A är lite för klent.
    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...6&productname=
    Propp kör jag 6x4 till den motorn.
    http://www.rctimer.com/index.php?gOo...7&productname=

    Denna setup körde jag i min MIG-29 jag nämnt tidigare, men även i min Polaris, och på min Toro-900-vinge.
    Körde med 3S 2200mah i Polaris och MIG-29 och 3S 1300-1500mah i Toron.
    http://youtu.be/RynHc798LZM
    http://www.youtube.com/watch?v=V33M63T3V_s

    Så, ~25 dollars för en setup hem i brevlådan, men det brukar ta 2 veckor att få prylarna.
    De har även hyfsade ackar till bra pris.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #60

    Standard

    Tack för tipset Jocke1963, tur det finns ungdomar som kan detta. Tyvärr så ser jag att det är Paypal som betalning, har dom inget annat sätt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •