Reklam

 
Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 220

Ämne: Raptor F22

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Så tänkte jag göra med mina 590X790mm skivor. Har dock 1250x800 men dessa spar jag till andra byggen.

  2. #22
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    El-flygarn. Håll dig uppdaterad på Växjö rc klubbens sida. Vi har ett gubbfika,kul grej, var 14:de dag där vi fritidspensionärer
    åker hem till någon eller går på nå´t fik. Där sitter vi o dryftar,snackar skit, om händelserna i världen. Då tog jag upp ämnet
    Depron och det kommer väl så småningom upp en förfrågan om intresse att skicka efter. vi forskar, så snart kanske vi får fram en beställningslista. Det är ju storleken som är bekymret=fraktkostnad. Skickar Causemann fraktfritt är mkt vunnet.Köper vi så kan jag förvara åt dig.

  3. #23

    Standard

    Det var en bra idé men får fundera på det till nästa plan för nu har jag två halvor. Är ju nybörjare igen på rc flyg så det lär nog bli några byggen. UHU por är vad jag kan förstå ett polyuretan lim. Vet man hur farligt sådant är och hur sjuk man kan bli av det så aktar man sig för det. Undra varför Teknikmagasinet tar bort det i sortimentet?

    Bert

  4. #24
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Det var en bra idé men får fundera på det till nästa plan för nu har jag två halvor. Är ju nybörjare igen på rc flyg så det lär nog bli några byggen. UHU por är vad jag kan förstå ett polyuretan lim. Vet man hur farligt sådant är och hur sjuk man kan bli av det så aktar man sig för det. Undra varför Teknikmagasinet tar bort det i sortimentet?

    Bert
    UHU por är inte ett Polyuretan lim, det är ett kontaktlim, men fungerar även fint att våtlimma med, men det tar ganska lång tid att torka då.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #25

    Standard

    Kontaktlim kan bestå av många olika plaster.
    Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2013-10-31 klockan 12:20.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    El-flygarn. Håll dig uppdaterad på Växjö rc klubbens sida. Vi har ett gubbfika,kul grej, var 14:de dag där vi fritidspensionärer
    åker hem till någon eller går på nå´t fik.
    Är normalt sett i Växjö cirka varannan-var tredje vecka, men kommer inte att vara där förrän i december igen.

  7. #27

  8. #28
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    De PU lim jag har använt beter sig inte alls som UHU por, de reagerar på fukt, så man kan få dem att härda snabbare genom att väta limningen, de skummar kraftigt, så de är bra på att fylla ut håligheter, de ger en limfog som är hårdare och mindre flexibel än UHU por.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag associerar också PU-lim med det där fenomenet att det känns som om limmet är kolsyrat.

    OT: När det gäller F22:an finns det ett par bra moddar att göra:

    1) Tejpa kritiska limningar, ving/fenkanter och "magen" så håller det bättre i ladningarna.
    2) Gör ett "kasthandtag" under nosen av tunn plywood eller balsa (0,5mm). Ger mer stadga i modellen & sliter mindre på den när man kastar.
    3) Bygg den som deltamix. Den flyger precis lika bra med det, och man sparar ett servo.
    4) Gör rodren av 2-3 mm lättviktsplywood, så de fladdrar mindre.
    5) Dekorera den med nånting. Det är svårt att se vilket håll som är uppåt på denna lilla saken på lite håll.
    6) Motorsetup: 2000-2200 kV, 25-30 A reglage och en 5-7 tums prop (räkna med ecalc och MÄT strömmarna så du inte eldar upp nånting.), ack 2200 mAh.
    7) Limma tunn ply på ovansidan och undersidan där motorn skall fästas, använd en aluminiumvinkel som motorfäste.
    8) Ta till en rejäl vingbalk över HELA vingen, så håller sig vingen styv och riskerar inte att knäckas. Jag kör 700m x 5mm kolfiberrör.

    Samma kolfiberrör, motor och ESC har suttit i mina F22or sedan 2006.

    Jag skall se om jag kan rota fram lite byggbilder på den jag satte ihop i somras.

  10. #30

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hm här kan man ju inte köpa UHU Por. 40gram för 26:- och 92:- i frakt. tot 118:-
    Stoppade i en kirurgkniv med tillhörande 100st blad. Totalt 620:- med frakt.
    Jag har raderat alla varorna. :-)

    Bert! Har du någon kontakt med dom för en billigare frakt?.

  11. #31

    Standard

    Letat lite på nätet vill ju inte riskera att använda något jag blir sjuk av. UHU Por är inte ett pu lim som det felaktigt står i den annons jag visade, det är etyl-2-cyanoakrylat lim. Ska köpa hem det för det är visst något som rekommenderas.

    Bert

  12. #32

    Standard

    SA#BGM: Synd jag inte visste det i morse, köpt lim i dag 48 kr.
    Du kan ju beställa här. http://www.mattonbutiken.se/about/payment.html

    Bert

  13. #33

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Ingen fara Bert. Dottern min är i Sundsvall och hon skall ta en tur i morgon till Teknikmagasinet
    för att se om dom har någon tub kvar annars så löser jag det med Vitlim eller smältlim.
    Jag är inte så noga med tyngden. Den kommer ändock att störta så man får bygga nytt.
    Kniper det så får väl Hobbex undvara en för 59:-. :-)

    Tack Bert för min första vänförfrågan. Jag är hedrad.

    //Tony

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vare sig vitlim eller smältlim blir särskilt bra på depron. Smältlimmet blir tungt och tenderar att smälta depronet. Epoxy är bättre om du inte har uhu-por eller foamsäker CA.

  15. #35
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Dottern min är i Sundsvall och hon skall ta en tur i morgon till Teknikmagasinet
    för att se om dom har någon tub kvar
    Hobbex finns ju i Sundsvall, har oxå UHU Por, a´ 59:-

    Lite liminfo;
    http://www.rcflight.se/modellflyg/Lim-CA-Epoxy-UHU.aspx

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=234
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #36

    Standard

    Gjort ett helt ovetenskaplig experiment, har glasfiberremsa självhäftande sådan man har när man spacklar väggar. Tog två bitar Depron och limmade på en remsa på den ena och sedan belastade dom så lika som jag kunde. Bildentalar för sig själv.


    Blev till att kolla vad denna förstärkning väger, det blir mindre än 2 gram, lite vitlim utspädd säkrar limningen.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8107.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	51,2 KB 
Id:	41550Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8110.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	96,9 KB 
Id:	41551
    Senast redigerat av Nimbus-Bert den 2013-11-01 klockan 07:35. Anledning: Datorn stavar illa.

  17. #37

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131007_111812.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	50,2 KB 
Id:	41554Det finns en motsvarighet till UHU por (som jag anser är bäst till Depronmodeller) det heter Pattex och fungerar likadant men är lite långsammare i torkprocessen. Bla. Jula har detta och det kostar 19:- för en tub, men man får se upp så man inte tar det med lösningsmedel i för tuberna ser likadana ut.
    Bilden är på min F 22:a som jag byggde för ett tag sedan , utrustad med 2 st EDF:er 50 mm.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  18. #38

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    jock1963! Teknikmagasinet säljer ut dom för 37:50. Hobbex har jag i stan nästan.

  19. #39

  20. #40

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Puggen!
    Tack för tipset om alternativt lim till Depron.

    Varför sätter man på dubbla EDF:er på ett sådant plan. Räcker det inte med en? :-)
    Är planet byggt i Depron eller Foamboard? Länk till byggdagboken?
    //Tony

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •