Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilket lim?

  1. #1

    Standard Vilket lim?

    Hej,

    Om man ska sätta ihop typ en sån här: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2266

    Vilket lim är att föredra? CA/UHU/Epoxy eller nåt annat? Har set att folk annvänder olika, nån som har nån erfarenhet av vad som funkar bäst?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag skulle använda UHU Por - som kontaktlim där det passar och som vanligt lim ("våtlimma") där det passar bättre. Personligen använder jag oftast UHU Por som just "våtlim". Epoxy är tungt och med CA blir det sköra fogar.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag skulle använda UHU Por - som kontaktlim där det passar och som vanligt lim ("våtlimma") där det passar bättre. Personligen använder jag oftast UHU Por som just "våtlim". Epoxy är tungt och med CA blir det sköra fogar.
    Roger
    Ok, om jag kör med UHU, har du nån ungefärlig tidsram på hur lång tid jag ska vänta innan jag "trycker" ihop bitarna?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Våtlimning gör du som med annat lim - lägg på lite lim och tryck ihop bitarna. Sen får du vänta några timmar innan det sitter ihop - ungefär som med vanligt vitlim.
    Kontaktlimning som vanligt kontaktlim - stryk på ett tunt lager på resp sida och vänta ca: 10 minuter innan du sätter ihop bitarna. Men det beror ju också på hur tjockt laget du strukit på. Men de flesta fogarna i din kärra skulle jag personligen våtlimma.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Våtlimning gör du som med annat lim - lägg på lite lim och tryck ihop bitarna. Sen får du vänta några timmar innan det sitter ihop - ungefär som med vanligt vitlim.
    Kontaktlimning som vanligt kontaktlim - stryk på ett tunt lager på resp sida och vänta ca: 10 minuter innan du sätter ihop bitarna. Men det beror ju också på hur tjockt laget du strukit på. Men de flesta fogarna i din kärra skulle jag personligen våtlimma.
    Roger
    Provade UHU, men tycker inte det sitter så bra ;( hur lång är torktiden?

    Satt ihop två bitar efter 3 timmar kunde jag lätt sära på dem, var jag för snabb?

  6. #6

    Standard

    Var det uhu por och ingen av uhu's andra sorter? Testa som beskrivits ovan, antingen ett tunt lager på båda bitarna eller gör a la våtlimning med lim på ena och sen tryck ihop och ta isär direkt. Vänta tills ytan är klibbtorr, 5-10 minuter brukar det ta om det inte sölats för mycket. Tryck ihop så ska det nypa, så testa först med ett par provbitar.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Var det uhu por och ingen av uhu's andra sorter? Testa som beskrivits ovan, antingen ett tunt lager på båda bitarna eller gör a la våtlimning med lim på ena och sen tryck ihop och ta isär direkt. Vänta tills ytan är klibbtorr, 5-10 minuter brukar det ta om det inte sölats för mycket. Tryck ihop så ska det nypa, så testa först med ett par provbitar.
    Det är uhu-por.
    Verkar som att det där med att stryka på båda bitarna och trycka ihop sen ta isär och vänta 5 min innan man sätter ihop dem för gott funkar bäst.
    Hur lång tid tar det för uhu att stelna helt?

  8. #8

    Standard

    Jag har inte provat exakt när det sitter när man våtlimmar men tre till 24 timmar beroende på hur mycket man använt. Det verkar ta lika lång tid när avståndet i fogen är stort som när man har en väl sammanpressad fog men har lagt mycket lim vid sidan av fogen.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •