Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Behöver hjälp med val av lim och lim-metod

  1. #1


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Behöver hjälp med val av lim och lim-metod

    Hej på er.

    Jag skall limma ihop ett lite metalldelar enl bifogade bilder. Limmet måste tåla vanlig metanolsoppa. Delarna kommer att användas till ett nytt landningsställ.

    Nu är bara frågan, hur gör man när det gäller att limma ihop två "tajta" rör inuti varandra?

    Det får inte komma in något lim i det innersta röret.

    Eller man kanske ska löda ihop´t?


    Tack på förhand för din hjälp i ämnet!


    Mats McLund


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Exploded.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	41579Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Collapsed.png 
Visningar:	168 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	41578

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Långsamthärdande epoxilim kan nog fungera om bara ytorna är väl rengjorda och gärna lite uppruggade.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ska det bli ett fjädrande ställ??
    Bäst är nog att löda, men epoxi funkar nog bra.
    Jag har fastnat lite för Biltemas "flytande metall" (hittar det inte just nu på deras sida) som är som lite tjockare epoxi.
    Tyvärr gråsvart i färgen, men det kanske går bra.
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Hej på er pöjkar!

    Tack för era svar, men jag undrar om det inte finns en risk med att det kommer in lim i innersta röret om limmet är tjockt från början innan man skjuter in det lilla röret in i det större röret?

    Jag har grunnat lite nu under kvällens gång.....(inte underligt att man får huvudvärk....) Skulle det inte gå om man borrar t.ex 2-3 st små 1 mm hål i det yttersta röret, stoppar in det mindre röret och sprutar in tunnt CA-lim i de borrade små hålen. Vad tror ni om dé? Det borde väl sprida limmet runt mellan rören utan att det kommer in något lim i det inre röret?

    //McLund

  5. #5

    Standard

    Om man vill använda epoxilim borde det väl gå bra om man smetar (appliserar) limmet på det inre röret och sedan
    skjuter in det i det yttre röret. Det borde göra att inget lim kan komma in i det inre röret?

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nja... CA är nog inget bra stalltips när det gäller metall-limningar. Det blir ganska sprött i och med att det inte kan tränga in i underlaget.
    Jag sätter en femma på lödning eller epoxi...
    Retroholic!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bäst/enklast är att löda.
    Jag skulle köra med "Stay-Brite" lödtenn ,fem gånger starkare än vanligt lödtenn.
    Har ett fantastiskt flussmedel som gör lödningen fantastisk enkel.
    Finns hos Minicars i Enköping!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Lödtenn.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	41781  

  8. #8

    Standard

    Om du löder med i stort sett vad som helt kommer det att hålla för varje tänkbar belastning. Men det gäller mässingrören. Det kallas för kapilärlödning och det finns massor av vattenledningsrör som är lödda på det viset. Lödtennet suger in perfekt i hela skarven mellan de två rören om passningen är hyffsad. Pianotråden är betydligt svårare att löda.

    Nu vet jag inte om jag riktigt förstår vilka delar som ska lödas ihop? Finns färdiggängad pianotråd att köpa. Jag misstänker att det inte är så lätt att gänga pianotråd men jag kanske har fel. Jag gissar också att det kan bli tajt att gänga linken med m4 på utsidan om det är m3 invändigt. Gängskären kommer nog att möta varandra på mitten.

    /Mats

  9. #9
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jakas Stay-Brite är 100 % rätt. Vad gäller pianotråd så är det lönlöst att försöka gänga med mindre än att man löper ut härdningen. Ca lim är speciellt i metanolkärror lömskt då det kristalliserar sig och blir sprött. Samtidigt är Ca lim av den karaktären att det åldras och minskar i hållfasthet. LÖD!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •