Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bixler 1 eller 2?

  1. #1

    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard Bixler 1 eller 2?

    Jag har haft en Bilxler av första modellen i sommar. Jag har försökt lära grabben att flyga den med kabel. Tidigare i höstas så flög den bort för att aldrig återfinnas. Då beställde jag en Bixler 2 som vi flugit med resten av hösten.

    Grejen är att tvåan direkt kändes tyngre och sävligare, lite undermotoriserad jämfört med gammeln.
    Jag har en till gammelbixler som jag satt ihop och flög med medan vi väntade på leverans från HK. Jag kontrollvägde dom två i veckan, och det skiljer faktiskt en hel del i vikt. Utan batteri väger 1:an 420g och 2:an hela 670g. Det förklarar nog beteendet i luften.

    Nu har jag bestämt mig för att sälja tvåan till en jobbbarkompis och beställa en ny 1.1 i stället.

    Det här inlägget är väl ingen fråga egentligen, jag vill bara höra om nån mer har samma erfarenheter mellan dom två modellerna? Gör jag rätt? Jo det antar jag, ettan är mycket trevligare att flyga på nåt sätt.

  2. #2

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    2an rollar lite bättre flyger lite softare , men gillar ettan bättre ändå , inte med orginalmotor men ettan med annan motor gillar jag.
    sen är ju ettan 100ggr krashtåligare det gör ju inget.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    2an rollar lite bättre flyger lite softare , men gillar ettan bättre ändå , inte med orginalmotor men ettan med annan motor gillar jag.
    sen är ju ettan 100ggr krashtåligare det gör ju inget.
    Softare..ja så kanske man kan säga.. Jag har originalmotorn i ettan och hade det i den som flög bort också, men en annan propeller, 5x5 som fungerar otroligt bra på Bixlern. Jättebra prestanda, fast den lilla proppen ser löjlig ut på det stora planet. Inga problem med FPV-grejorna och en Gopro på den.

  4. #4
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg

    jupp med den motorn och en graupner 6 x ? propp fick jag upp min bixler1 i 111km/h och konstaterade att gränsen
    för vad skevorna orkar hålla är lite under det
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Här är en sekvens från min bixler 1.0 med emax någonting på 2200 kv, 6x5e prop och 40A esc. Filmat med gopro 960 under riktigt dassiga ljusförhållanden och inspelad via ground station så riktigt kass bild, men det ger ett Humm om vad bättre motor gör. Jag har nästan vertikal prestanda på den.

    Har även flaps på den för att få möjlighet att bromsa och korta landningssträckan. Och förstärkt med 4 extra kolfiber pinnar i kropp, vinge och stabbe :-).

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Oops och så länken då

    https://www.youtube.com/watch?v=wuFt...e_gdata_player

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    659
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vad blir ungefärliga flygtiden med den motorn och FPV-prylar?
    Kör med 3S/ 2,2 Ah.
    Jag köpte en Bixler-2:a i somras men den var ruggigt trött med originalmotorn.
    Jag skall ha den som FPV-plan i sommar var tanken så uppdatering skall göras.
    // Mats W

  9. #9

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det beror på hur mycket du gasar fördelen med bixlar är ju att dom faktiskt går att segla en del.
    tror en normal fpv flygning för mig gav ungefär en kvart
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Med gamla 1600mah på den här setupen får jag kanske 8 minuter vid hård flygning. 2600mah ger 13 minuter kanske vid hård flygning. Vid lite lugnare kanske 12 respektive 17 minuter. Men som sagt accarna är 3-4 år gamla och välanvända.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Nu är det beställt en Bixler 1.1 och motorn som länkades till högre upp här.. Ska bli kul att se hur den flyger med den motorn. Det kommer att bli FPV-grejor och en APM 2.5 i den också. Dom prylarna håller jag just på att montera i min gammelbixler, men kommer att flytta över det till den nya sen när den väl kommer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •