Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: JSF F35 - EDF i Depron

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard JSF F35 - EDF i Depron

    Hej!
    Sista månaden har jag drabbats av EDF-feber...
    Efter studier på RC Groups blev jag mycket inspirerad att bygga ngt till ett impulsköp från Hobby King. Jag fann inspiration och ritning i en byggtråd:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=302244

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F35.jpg 
Visningar:	571 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	41620

    Ritningen till flygplanet fanns i några olika skalor men ingen av dessa passade den 70 mm fläkt som jag köpt. Men skam den som ger sig! Efter att ha blivit "processad" en kopieringsapparat fick jag fram den skala på ritningen jag ville ha.
    Här nedan är byggresultatet så långt som jag kommit. Fläkten har 10 blad, är från Kina och med en 4s motor på 3000 kv. Byggmaterialet är 6 mm depron och ett 3 mm foam-material från Byggmax (Arbiton). Till det smältlim från Biltema. Jag har använt balsaträ istället för "liteplywood" som ritningen föreskrev. Det kommer nog även att behövas lite kolfiberlister...


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9853.jpg 
Visningar:	370 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	41621Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9854.jpg 
Visningar:	397 
Storlek:	77,8 KB 
Id:	41622

    Hela bygget är ett experiment för att se om det går att förstora en ritning och sätta in större prylar än vad den ursprungliga modellen var avsedd för. Fortsättning följer.

  2. #2

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Intressant, ska bli kul att följa

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Här kommer en bild på resultat av veckans arbete på F35 modellen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9856.jpg 
Visningar:	338 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	41737

    Som synes har nosen på flygplanet börjat att ta form. Inuti nosen skall batteriet placeras. Hoppas bara att det blir tillräckligt tungt för att få CG rätt i modellen. Motor och fläkt känns tung...

    Fortsättning följer.

  4. #4

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Mycket vinklar o vrår, med en 4s acce blir nog inte TP några problem, se bara till så fläkten får tillräckligt med luft.
    En 10 bladig suger i sig bra mycket av den varan , blir kul att se med vingen på..

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Tycker spontant att de där luftintagen ser små ut för en edf...?
    Är de enl ritning?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ser ju riktigt seriöst ut. Hade jag vetat hur bra min F-22 skulle flyga så hade jag byggt den snyggare.
    Nu blev det lite grovt tillyxat men som sagt flyger som en dröm. vill gärna ha den lite framtung så den inte delfinflyger.
    Kopplade ihop höjd o skev, kör deltamix.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Smile

    Hej!
    Tack för responsen på den här tråden. En uppskattning visade att en 3300 mA 4s ack borde ge rätt CG. Luftintagen kan vara för små, jag har gjort samma reflektion själv. Men jag har bestämt mig för att prova ritningen, mallarna eftersom jag har förstått att förlagan flög bra. Det skall bli spännande att testa...
    Ikväll har jag gjort en "prototypvinge" för att klura ut något sätt att böja "byggmaxdepronet". Vingen består av ett ark som skall vikas på mitten och förses med spryglar inuti. Jag vet bara inte hur jag skall åstadkomma en vikning utan att materialet spricker. Värme var min tes men hårtorksvärme var för klen räckte inte. Alternativ två blir värmepistol...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9859.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	119,6 KB 
Id:	41815
    En bild av vingprototypen. När man väl har en profil måste man ju se hur den ser ut på planet...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9857.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	41816
    Helt klart är att det kommer att se bättre ut när den fästs ordentligt. Det skall vara en list av kolfiber som sticks in i det förstärkta spantet i mitten av flygkroppen. Plus lite lim...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9858.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	38,1 KB 
Id:	41817
    Jag tror i alla fall att formen är den rätta.
    Fortsättning följer!

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cixmv624v Visa inlägg
    ...
    Ikväll har jag gjort en "prototypvinge" för att klura ut något sätt att böja "byggmaxdepronet". Vingen består av ett ark som skall vikas på mitten och förses med spryglar inuti. Jag vet bara inte hur jag skall åstadkomma en vikning utan att materialet spricker.
    Prova att tejpa med t.ex packtejp på baksidan av vikningen. Och "ritsa" med nåt trubbigt som ej går igenom materialet på själva vikningssidan.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Snyggt!
    Jag tror att den kommer att flyga bra.

  10. #10

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Fortsättningen blir synnerligen intressant, I am waiting ....

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Nu kommer äntligen en fortsättning.
    Tack Jocke1963 för tejptipset! Det kombinerat med värme blev en "hit". Enligt ritningen skärs vingen ut ur foammaterialet. Det är markerat var förstärkningarna av depron skall sitta.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9860.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	76,9 KB 
Id:	41962
    Sedan tejpar jag utsidan av vingen där vikningen skall ske. Därefter värmes materialet försiktigt med värmepistolen. Det skall inte ryka..... Vingen viks sedan försiktigt med stållinjalen som mothåll. Bilden nedan visar hur jag började experimentera.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9861.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	41963
    När jag utvecklade metoden hade jag ingen hand över för att fotografera. Efter vikningen limmade jag förstärkningarna på plats och förslöt vingen med smältlim.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9865.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	41,3 KB 
Id:	41964
    Detta är den färdiga prototypen nr 2. Här visade det sig att vingen inte var tillräckligt styv. Den flexade åt alla möjliga hål. Då beslöt jag mig för att utveckla vingens konstruktion för att den skulle bli styvare. Eftersom kolfiber inte ingår i arsenalen av tillgängligt material hemma just nu blir det balsa. Nedan en bild på de förhoppningsvis slutgiltiga vingarna efter tillskärning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9864.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	41965
    Sedan följer tänkande plus en stunds balsaslöjd.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9867.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	89,3 KB 
Id:	41966
    Detta är kvällens slutresultat. Inget är limmat än och fortsättning följer.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Idag har jag kliat mig i huvudet över vingens konstruktion och infästning. En förstorad ritning är tydligen inte att bygga rakt av....
    Först klurande på infästning....; Resultatet blev en liten aluminiumplåt (ett minne av sommarens golvvärmeprojekt) som får vara någon sorts läpp som sticks in i vingen. Dessutom ytterligare ett spant i flygkroppen för att plåten skall sitta bra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9897.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	88,3 KB 
Id:	42004 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9899.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	74,9 KB 
Id:	42005

    Nästa byggtillfälle kommer byggfoam att vikas runt balsastrukturen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9896.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	85,8 KB 
Id:	42003  

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Det går inte fort ibland med byggen som skulle vara snabba att knåpa ihop.Dock får man ibland får man idéer efter hand. Jag diskuterade "snabba" leveranser med en klubbkamrat och han hade hittat en Hong Kong firma som var snabb med leveranserna; http://www.hobby-paradise.com/ och mycket riktigt 8 dagar senare landade ett gyro samt ett "impuls"-landningsställ på posten för avhämtning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9918.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	142,7 KB 
Id:	42366 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9917.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	150,6 KB 
Id:	42367
    Nu kommer det att bli en omkonstruktion för att få in landningsställen.
    Bygget har för övrigt gått långsamt framåt de sista två veckorna. Mina delar till vingarna är färdiggjorda och skall snart limmas på plats.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9915.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	66,6 KB 
Id:	42368 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9916.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	56,6 KB 
Id:	42369
    Det kommer att bli en liten avvikelse till från den ursprungliga konstruktionen och det är skevroder. Det kommer att kännas bättre = mindre påfrestning på höjdrodren som annars skulle ha en deltamix-funktion.
    Fortsättning följer...

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Den där mottagaren, vad är det för system...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Det är ett "RC flight control system".
    http://www.hobby-paradise.com/en/pro...ct_detail.html

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Ja, jag glömde skriva att det är ett treaxligt gyro, det fanns en tråd på "rcgroup.com" som beskrev gyrot som "HELT FANTASTISKT". Jag köpte gyrot för att det skulle vara möjligt att ansluta två höjdroderservon och använda en delta-mix. Jag har inte hunnit studera instruktionen än men det kommer. Här är länk till tillverkarens hemsida ifall någon är intresserad.
    http://www.hobbyeagle.com/a3super/?lang=en

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Igår och idag har jag lagt några timmar i garaget för flygplansbygge. Vingarna börjar äntligen bli klara, det fattas lite glasfiberväv för att de skall bli riktigt stabila. Servona sitter på plats och skevrodren väntar också på glasfiber. Några bilder från byggprocessen...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9930.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	42415 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9932.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	42416 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9937.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	42417 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9938.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	99,2 KB 
Id:	42418
    Vidare hann jag börja med höjdrodren, gänga det blivande länkaget och sätta glasfiber på undersidan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9936.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	90,0 KB 
Id:	42419
    Sedan en glädjebild innan jag la planet på köksvågen och vägde in på 568 gram utan blivande höjdroder.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9939.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	64,7 KB 
Id:	42420
    Fortsättning följer...

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Det har gått några veckor sedan jag uppdaterade den här tråden sist. Ur modellens synvinkel har det varit en mycket händelserik period. Dagen efter sista inlägget hände det som jag bara läst att andra råkat ut för. Jag skulle ta mitt bygge till nya höjder med en "improved glasning". Eftersom epoxin var slut hittade jag något man gör plastreparationer på båtar i mitt garage; BILTEMAS POLYESTER!! Den var mycket lätt att blanda i ordning men luktade lite starkt i vanlig ordning så det måste bli en snabb operation och sedan in i pannrummet för att "lukta" av sig. Den lilla detalj jag förbisåg var att prova på en bit av byggmaterialet innan "applicering"....
    Sagt och gjort, ena vingfästet fick sin behandling, det andra behövde lite justering, och sedan in på tork.
    60 minuter senare hade den gröna byggfoamen smält..... Nåja, jag skar bort det som smält och började fundera på, "vad gör jag nu?"
    En natts god sömn ledde till inställningen; jag har reparerat modeller förr...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9986.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	42974
    Så här långt har bygget avancerat. Bilden visar att den vänstra vingen har en skarv några centimeter ut från kroppen. Det är tur att 3 mm byggfoam är lätt att arbeta med. Därefter är höjdrodren med länkage byggda och fastsatta samt provkörda. Bilderna nedan visar konstruktionen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9991.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	79,7 KB 
Id:	42975 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9988.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	101,5 KB 
Id:	42976 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9987.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	104,0 KB 
Id:	42977
    Materialet är svetstråd, mässingsrör och överblivna "servo-prylar". Undersidan av flygkroppen har fått en glasfiber-epoxi behandling för att bli mera motståndskraftig mot buklandningar. Landningsställen som finns omnämnda i tråden tidigare kommer inte att få plats.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9990.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	80,2 KB 
Id:	42978
    Näst på tur är "röret" framför fläkten och montage av fartreglaget. Jag har glömt att göra urtag i spanten för Deans-kontakten så det kommer att bli några fler kantiga hål... när batterikablarna skall träs igenom.
    Fortsättning följer.

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    I helgen har jag fått lite kvalitetstid i garaget så bygget har gått framåt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9992.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	43131 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9994.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	43135
    Bygget har fått fenor baktill. Glasfiberförstärkningar här och där. Fartreglaget är inmonterat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9996.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	100,8 KB 
Id:	43134
    Jag har provat mottagaren och kopplat in servon samt programmerat radion så att rätt roder rör sig vid resp. spakrörelse. Återstår att klura ut hur gyrot skall programmeras...
    Främre delen av planet har fått glasfiberförstärkning, bild nedan på det som skall bli utrymme för batteri och mottagare.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9997.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	43133
    Jag har en detalj som bekymrar mig, och det är förlängningskabeln som jag gjort för att ansluta batteriet till fartreglaget. Trots omsorgsfull lödning med förtenning av kontakt (deanskontakt) och kabel får jag ingen kontakt... Det går utmärkt att ansluta batteriet mot fartreglaget men inte med förlängningskabeln. Alldeles tydligt att jag misslyckats men jag kan inte se att det blivit ngn kall-lödning. Finns det några tips? På jobbet fick jag ett otydligt svar att tennet kanske blivit för varmt...
    Forts följer...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_9995.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	43132  

  20. #20
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Man ska undvika att förlänga kablar mellan ack och reglage, bättre att förlänga från reglage till motor.

    Reglaget bör också monteras så den får kylning, det ser inte ut så nu..?

    Sen bör du överväga att sätta på ett utloppsrör baktill på fläkten, det gör stor skillnad på draget.

    Hur mkt väger kärran i nuläget?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •