Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 101

Ämne: The howling bug (isjakt V2)

  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard The howling bug (isjakt V2)

    Tjenare
    I våras hände det ju någon fantastiskt, nämligen att jag fick en sponsring av JET-RPM Sweden.
    Detta resulterade i en Jet-rpm8000aps vilket är en jetmotor som ska sitta på segelflygplan. Motorn levererar 70kg i tryckkraft, vilket bara där är dubbla kraften mot de gamla turbinerna. Men varför sluta där en efterbrännkammare vill jag ju också ha

    För att göra en lång historia kort så har bygget inte börjat tidigare då jag har saknat en bra verkstad att vara i. Nu är jag tillbaka på mitt gamla jobb Steam Boiler Service (SBS) och de sponsrar mig med utrymme, verktyg samt material till EBKn.

    Jet-RPM Sweden http://www.jet-rpm.com/sv/indexSv.htm
    Steam boiler Service http://www.sbs-ab.se/

    Det blir en ny kaross till den fina nya motorn. Det blir samma framdel som den gamla isjakten men bakänden kommer göras om helt och förlängas lite så jag får plats med motor och en större tank.
    Andra finesser blir en arduino mega komrtollkort som kommer styra utblåset på EBKn, hålla reda på brand/läck varningssystem och vissa en gps baserad hastighet. Hastighetsmätaren är bara till för att jag ska kunna veta hur mycket jag behöver skrika på insidan under åkturen samt om jag verkligen saktar ner.

    Ja, det här med att sakta ner har ju visat sig vara en lite svårare nöt att knäcka om jag vill åka fortare än 100km/h så det blev till att beställa två stycken kevlar/nomex bromsskärmar på 90cm i diameter. En blir ju i reserv ifall den första inte vill sammarbeta. När jag har kommit ner till lite mer behagliga hastigheter så blir det två rostfria klor som får skrapa i isen.

    Men nu till själva bygget som började med en beställning ifrån Tyskland närmare bestämt på
    http://www.r-g.de/en/ då lindinger har slutat att sälja epoxy eller liknande saker till sverige. Så det är en jäkla tur att det fortfarande finns bra butiker kvar med bra priser.
    Så för två veckor sedan kom det en pall med saker med allt ifrån vacuumfilm, epoxy, gul airex, peelply, 50m2 glasfiber och lite mer övriga saker.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00358.jpg 
Visningar:	580 
Storlek:	55,3 KB 
Id:	41624
    Så efter en hel del rengörande och vaxade av formarna så var det dax för den första delen. Då jag ville ha en ram runt vindrutan men ändå ha en slät övergång så tillverkades en falsk vindruta i glasfiber.
    Sedan var det bara att tvätta, vaxa och lägga på pva igen.
    Nu kunde jag äntligen börja på själva huven och för att få till en bra övergång limmade jag först fast en ram av gul xps (hårdare än rosa xps).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00360.jpg 
Visningar:	608 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	41625
    Här kan ni se resultatet av den andra sidan. Glasfiber vindrutan kommer ju senare tas bort och den lämnar ju efter sig en bra fläns att fästa den riktiga vindrutan i.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CAM00267.jpg 
Visningar:	657 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	41626

    Ja, detta var tyvärr allt för denna gången då jag inte fick min svensk beställda pva innan helgen så jag kunde inte gjuta en hel sida så det tar vi nästa helg. Under denna veckan hade jag tänkt att försöka få till en del på programerings sidan. Det är en väldigt spännande plattform de där arduino korten men en helt ny sak för mig.

    Å kan ni tänka er 3 hela månader kvar att bygga på. Hihi, det är ju typ massor av tid kvar eller hur var det nu
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ajdå, jag glömde ju en bild på den finaste jetmotorn som finns.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_2226 (1).jpg 
Visningar:	972 
Storlek:	88,9 KB 
Id:	41627
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gör du karosser på beställning?
    Superhero

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Yay, har väntat på detta. Howling Bug v1 var ett spännande projekt att följa även om den inte hann klar i tid. Vad man kan göra som glad entusiast om man lägger manken till är fantastisk

    2.0 blir ännu mer spännande nu när du har gjort en del funderingar och omfunderingar sedan första versionen (som jag tycker blev riktigt läcker).

    Lycka till och täta uppdateringar tack



    Misstänker att Henke kikade på den motorn och direkt funderade vilket RC flygetyg den hade passat i
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Nja Henke hade jag haft 30h dygn så hade det inte varit några problem. Denna vintern blir det ju isjakt för hela slanten och senare planer är ju att få den till att gå på asfalt sedan är jag ganska sugen att el konvertera den gamla isjakten å därefter så hade det varit roligt att få pulsejeten att hoppa igång ordentligt. Hehe, har inte sommaren passerat då så kommer ju allt med modellflygandet också. Undra om det går att klämma in ett ul b eller motorseglar cert också

    Däremot så går det bra att låna formarna.

    Henke funderar nog på att byta motor på sin swift.

    Jag får tacka fluf och jag hoppas alla kommer tycka om att läsa om något annat än modellflygplan för en stund.
    Sedan kan man ju alltid hoppas på att fler skulle börja på liknande projekt i framtiden.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Åh, titta huven lossnade
    Gårdagen bestod av att värmeforma airex till bägge sidorna. Airexen visade sig vara ett riktigt trevligt material. Det är bara att ta en varmluftspistol sedan formar det sig runt det mesta dock inte paraboliska ytor. Dessutom så är det stenhårt, de hade ju lagt den underst på pallen och kartongerna var ju rätt så knöliga men se där inte ens en liten repa.
    Jag har ju en liten förhoppning om att gjuta bägge sidorna i helgen men vi får se.
    Man måste sikta mot stjärnorna så missar man i alla fall trädtopparna

    Så här blev flänsen på sidorna av huven. En lite luftbubbla här och där men det hade jag förväntat mig. Kanten är gjort av glasfiber flock och lite thixotropic för att få massan lite trögflytande.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CAM00274.jpg 
Visningar:	475 
Storlek:	36,4 KB 
Id:	41678

    Hepp, iväg och jobba men ni får ha en trevlig dag där ute i Sverige.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg


    Däremot så går det bra att låna formarna.

    Henke funderar nog på att byta motor på sin swift.
    Hade varit ett alternativ. Får göra ett studiebesök framöver och se om jag får plats i den alls. Om så är fallet vore det kul att bygga en liten elbil
    Superhero

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Så, nu är det bara att hålla tummarna att även denna delen lossnar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CAM00281.jpg 
Visningar:	985 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	41719
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #9
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Så då var kanterna trimmade och peelplyen avriven. Tips, glöm inte att köpa den perforerade plastfilmen som är till för att lägga mellan peelplyen och absorberingsmattan. Livet blir så mycket lättare då det går bra mycket lättare att dra bort det då på så här stora formar.
    Eh, inget jag hade på denna gången så jag får väll se detta som dagens motion
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00364.jpg 
Visningar:	502 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	41720

    Se också till att ni inte väntar tills allt har härdat till 100% innan ni trimmar kanterna. Det är som att skära i smör när epoxin är lite gummi aktig.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  10. #10
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Åh, nu är livet rätt så ljust
    Gjorde mitt första program till Arduino kortet. Det är Brandvarningssystemet och när jag får hem min rök/gas sensor så blir den komplett. Nu återstår ju en hel del programmering men någonstans ska man ju börja.
    Det är en ganska enkel funktion men bra att ha. Det funkar så att om temp sensorn som kommer sitta i motorutrymmet känner en temperatur på över 100 grader så kommer två led lampor börja lysa och en ljudsignal sätter igång. Samma resultat blir det när gas sensorn känner av rök eller bränsleångor(t.ex: vid läckage).

    float tempC;
    int tempPin = 0;
    int ledPin = 13;
    int buzzPin = 14;


    void setup()
    {
    Serial.begin(9600);
    pinMode(ledPin, OUTPUT);
    pinMode(buzzPin, OUTPUT);
    }


    void loop()
    {
    tempC = analogRead(tempPin);
    tempC = (5.0*tempC*100.0)/1024.0;
    Serial.print((byte)tempC);
    if (tempC > 100)
    {
    digitalWrite(ledPin, HIGH);
    digitalWrite(buzzPin, HIGH);
    }
    delay(2000);
    }
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #11
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Hehe, äntligen lite fritid Vintersulor på bilen och sista sidan på isjakten är klar. Fick även hämtat mina bromsskärmar och lekt lite med tändningen till EBK;n. Ozon luktar ju så gott
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00373.jpg 
Visningar:	534 
Storlek:	73,2 KB 
Id:	41886
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00369.jpg 
Visningar:	472 
Storlek:	42,1 KB 
Id:	41887
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00375.jpg 
Visningar:	361 
Storlek:	48,8 KB 
Id:	41888
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Whaw,

    Önskar jag vore i dina kläder, du verkar ha så roligt.

    Själv flög jag idag och min markstation välte i vinden med antenn och brutna fästem som resultat. Satt och funderade på en snöskoter med readrift, men vi har inte snö tillräckligt här i skåne för ett motiverat försök.

    Jag följer ditt bygge med intresse.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tackar men det var väll ett lätt problem
    Det är ju bara att köpa en jet-rpm8000aps och sedan bygga till en kraftturbin. Med det skulle du ju kunna få en bra häftig fyrhjuling. Hehe, alla problem är till för att lösas
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  14. #14
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ett tips på andra galningar i landet med värsting projekt.
    Mobacken= massa jet projekt. Allt ifrån egenbyggda jetmotorer till jet drivna sparkar
    http://mobackenracing.se/

    Svarthålet= Stora pulsejet motorer. Man vet att det är stort när föraren har svårt att fokusera blicken vid full gas.
    http://svarthaletracing.se/
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  15. #15
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    åh, nu är det spännande!
    Formarna är ihop limmade med kolfiber roving (snöre) på kanten. Det är en bra metod när man inte kommer åt att lägga in glasfiber remsor, det är något som jag kommer göra senare när karossen är ute ur formen.

    Så nu är det bara den långa väntan tills imorgon kvar innan vi får se om allt har lyckats.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  16. #16
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    YEEEESSS!
    Allt lossnade som det skulle huven behövde dock en del övertalning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00379.jpg 
Visningar:	885 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	41936
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00383.jpg 
Visningar:	816 
Storlek:	81,7 KB 
Id:	41937
    Här kan ni se flänsen i bakänden. Den gör så att jag kan gå förbi skarven med väven utan att behöva spackla en massa och det blir ett starkare förband.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00382.jpg 
Visningar:	399 
Storlek:	55,7 KB 
Id:	41938
    Så här blev ramen runt huven. Bara trimma kanterna så blir det riktigt bra. Det var bara två lager av pva(släppmedel) som hindrade huven ifrån att fastna så det var lite spännande att se om den lossnade överhuvud taget.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00387.jpg 
Visningar:	400 
Storlek:	50,7 KB 
Id:	41939
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Urtjusigt!

    När jag såg första bilden, såg jag detta. Ber om ursäkt.

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #18
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Haha ingen fara. Det är cäll så stora ögon jag kommer ha när jag kör den
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Skulle faktiskt ha varit coolt att motivlacka hela skapelsen så att huven där man sitter och kör har ett stort serielikt ansikte med skräck i ögona och vidöppen mun haha

  20. #20
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ja en gång i tiden kunde jag väll lite om motivlackering men fin känslan behöver en hel del övning. Nä, inget om färg är väll helt bestämt ännu.

    Dagens nyhet blir att en kraftigare stötdämpare har anlänt. Jag behöver något bättre än en cykel dämpare bak då jag ökar bränslemängden från 12L till 25-30L samt en tyngre motor. Men dämparen på den gamla får ändå åka med i framvagnen på den nya.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00389.jpg 
Visningar:	426 
Storlek:	48,2 KB 
Id:	41960
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •