Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nybörjarfråga

  1. #1

    Standard Nybörjarfråga

    Mitt första inlägg i forumet:-)
    I somras hade sonen på 14 år sitt första sommarjobb, han började då prata om att skaffa sig en Hubsan Skyhawk. Iom att jag, när jag var i hans ålder, lade en hel del tid på att längtansfullt läsa hobbexkatalogen så blev jag lite intresserad.
    För att göra en lång historia kort så slutade det med att vi nu har en byggsata till en Banana Hobby Super Sky Surfer liggande i arbetsrummet. Planen är att först lära oss flyga den som den är för att därefter uppgradera till fpv.
    Givetvis börjar vi med simulator innan vi flyger IRL...
    Nu till min fråga, vilken radio skall jag ha? Har tittat en del på Turnigy på HK, verkar som de är rätt populära... Är det något att börja med?? Kravet är att den skall fungera med simulator samt kunna uppgraderas till UHF (då vi väl lärt osd flyga fpv)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Mitt råd är att köpa en begagnad Spektrum DX6i och några stycken billiga DSM2-mottagare från LemonRX eller Orange. Sändaren är "bra nog" och räcker jättebra för att lära er att flyga.

    När (om) ni sedan vill börja med FPV, så kommer du att veta mycket mer om vad ni behöver och slipper göra dyra felköp. DX6i - sändaren kan ni sälja igen till samma pris om ni bara är försiktiga med den.

    Men lite av det roliga med hobbyn är förstås att strunta i vad som är förståndigt och köpa det som roar en och har så många knappar och funktioner som möjligt. Ställ dig i så fall i kö för en FrSky Taranis. Den har allt du kan kan tänkas behöva och en hel del till.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eastwood Visa inlägg
    Nu till min fråga, vilken radio skall jag ha? Har tittat en del på Turnigy på HK, verkar som de är rätt populära... Är det något att börja med?? Kravet är att den skall fungera med simulator samt kunna uppgraderas till UHF (då vi väl lärt osd flyga fpv)
    Turnigy 9XR borde gå utmärkt. Jag började flyga i somras och har lyckats göra det med bara en 9XR. Skrev precis ett längre omdöme i en annan tråd:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...639#post332639

    För att flyga med simulator köpte jag en
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=24613
    och kopplade till en extra mottagare så körde jag trådlöst med radion framför TV:n/datorn. Bra för att obehindrat kunna träna att styra medan man står upp, precis som det faktiskt blir i verkligheten.

    Vet inte vad du menar med att uppgradera till UHF? Enl. Wikipedia är UHF 300 MHz till 3 GHz vilket täcker in minst 99% av alla styrsystem för radiostyrt flyg skulle jag tro. 35 MHz är antikviteter i dagsläget. Även om de används av ett fåtal så säljs inga nya. 9XR har hur som helst modulplats så finns det en sändarmodul som är JR-kompatibel så klarar 9XR av den. T.ex. kanske OrangeRX 433 MHz är vad du tänker på?

    Sen håller jag med dvogonen om Taranis. Finns det i budgeten är det nog ett lite mer långsiktigt bra val och med en räckvidd på mer än 1,5 km kanske det räcker? Annars går det att lägga till med sändarmodul som 9XR

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Vet inte vad du menar med att uppgradera till UHF? Enl. Wikipedia är UHF 300 MHz till 3 GHz vilket täcker in minst 99% av alla styrsystem för radiostyrt flyg skulle jag tro. 35 MHz är antikviteter i dagsläget. Även om de används av ett fåtal så säljs inga nya. 9XR har hur som helst modulplats så finns det en sändarmodul som är JR-kompatibel så klarar 9XR av den. T.ex. kanske OrangeRX 433 MHz är vad du tänker på?
    Inom radiostyrt och då framförallt fpv så pratar man i 98% av fallen om 433mhz när man pratar uhf.
    Finns många alternativ där, orange är en som jag inte testat och som jag själv inte skulle lita på.
    andra alternativ
    Ezuhf
    Sherrerer
    Dragonlink
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Hej, kul med nybörjare! Är ingen expert själv men hunnit med en del flygplan och har i flottan just en Super Sky Surfer just som ni. Och detta var också min första fpv kärra.
    Om ni har intresse kan jag skicka över bilder på lämpliga förändringar att göra på flygkonstruktionen, som jag snappat upp på amerikanska forum. Säg bara till om ni har intresse..

    Mvh Magnus
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    orange är en som jag inte testat och som jag själv inte skulle lita på.
    Nu var inte mitt exempel tänkt som någon rekommendation, bara som exempel på tekniska lösningar. Misstänker att jag var lite otydlig med det.

    Baserat på vilken information anser du att man inte kan lita på OrangeRx LRS?

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    inget specifikt för just lrs systemet utan snarare orangemottagare som jag körde ett tag vilket funkade kanon och sen helt plötsligt började orsaka massa glitchar och sådan skumma fenomen.
    vågar inte lita på dom längre
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •