Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: servolösa ställ

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard servolösa ställ

    Har en fråga gällande servolösa ställ. Ska montera dom i en storkärra, fungerar ypperligt. Men vad är risken om dom drabbas av överlast? Ska man köra dom via extra acce o en microbrytare styrt av servo? Inte för jag är särskilt orolig men risken finns ju alltid att ställen ligger och dränerar ström. Sedan har jag inte klart för mig vad i fasen U-Bec o S-bec är. Förklara gärna. Novis vid spis.

  2. #2

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag skulle nog föredra en extra acce. Då det är en stor modell så har den extra vikten inte någon större betydelse. Dessutom får du en extra säkerhet genom att accen till mottagaren inte blir utan ström/spänning.
    /Lelle

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du nämner inte vad det är för modell av ställ du har men generellt är "servolösa" elektriska ställ väldigt säkra.
    I ändläge eller om det kommer någon störning som hindrar stället från att fällas ut eller in så känner motorn av det och kopplar från så att det inte drar ström i onödan.
    När man sedan ger order att stället ska gå i andra riktningen så återställs motorn och provar om den kan röra stället igen.
    I princip så är denna typen av ställ snällare mot batteriet än de mekaniska som drivs av separat servo.

    BEC drar ner spänningen från batteriet till den nivå man valt att mata servon/mottagare med.
    U(niversal) (serial) "bränner av" överstigande spänning i en kylfläns så att man med 20 volt in och 5 volt ut "eldar upp" 15 volt.
    S (switched) "kan vara" av den typen som switchar strömmen så att man bara matar in så mycket som behövs. Den kretsen blir inte lika varm och är effektivare.
    Då S skulle kunna användas för både Switched och Serial så bör man kolla noga vad det står på specen.
    Om man exempelvis har ett 2 cell Lipo på dryga 7 volt och ska dra ner till 5 volt så spelar det inte så stor roll vilken man väljer - eller om man har nya grejor och kör direkt utan BEC.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tack Patrik.
    Köpte dom stora ställen hos King-Kong. Nu skulle jag då demonstrera dom inför en salig skara. Vände naturligtvis dom egenhändigt tillverkade ´Spitbenen 180 grader fel. Vilket innebar att dom skruvarna som ska fästa landställsluckorna tog i så att ställen inte gick så att säga hela vägen. Då hörde man att strömmen bröts och det är kanske det som är vitsen. Sedan kommer jag till punkten att jag vill att dom ska gå lite olika fort in. Är det något som hindrar att lägga in ett motstånd på ettpar tre OHM? Viktsmässigt så klarar den säkert 4-5 kilo till då den är förhållandevis lätt. 10,5 kg.
    Tacksam för svar.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag tror inte att du kan stoppa på ett motstånd för att ändra hastigheten - men jag kan ha fel.
    De mera avancerade ställen går att programmera så att man kan få fördröjning och hastighet som man vill.
    Enklare ställ får du nog fixa om du har en avancerad sändare med sekvens eller köra en extern sekvens-elektronik avsedd för ställ och luckor, men den kan nog inte fixa hastigheten för in och utfällning på enklare "dumma" ställ.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •