Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Vad använder ni/vad funkar bäst

  1. #1

    Lightbulb Vad använder ni/vad funkar bäst

    Jag har kollat efter uhf-system men det känns som alla system har något som inte är bra.
    Antingen produkten i sig, kompabilitet, kundservice etc.

    Jag ska mecka ihop en liten quad för fpv och vill köpa ett system för radio och ett för video som klarar 1-2km.
    Jag betalar hellre något mer för en produkt som verkligen fungerar och är någotlunda problemfri.
    Jag har både T8FGS och en äldre 9CHP?.

    Någon som har ett konkret tips och även en länk till en bra distributör med utrustningen på lager.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Prova DragonLink, fungerar alltid. Inget klydd.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    ezuhf funkar kanon med t8fg , blev förvånad hur lätt det va , bara att plugga i och köra.


    kör du Dragonlink Kenneth ? hur små mottagare finns det till dom?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har dock endast sett en storlek, tyckte att de var lite stora i början men har uppskattat prestanda istället för storlek på senaste tiden. Kanske inget för de minsta modellerna, men funkar för det jag använder de till, modeller över quad >40cm och flygplan >85cm i spännvidd.

    Sedan gillar jag att antennen sitter ute på en koaxial, vilket underlättar installationen av mottagaren och antennplaceringen. Tror nog att EZ skulle vara problem för mig i vissa situationer med sina spröt direkt på mottagaren.

    Det är fördel/nackdelar med allt, det är upp till användaren att använda prylarna så de fungerar. Du kan ha världens bästa grejor men använder du de fel är det skräp.
    För mig fungerar DL, jag köpte utrustningen från en kille som inte fick rätt på grejorna och det visade sig att det var hans radio som inte fungerade som den skulle. Jag installerade min i FC-28 och har inte haft problem med funktionen en enda gång.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Vad känner ni är maximal "säker" räckvidd med dessa system? Vad har ni köpt/rekommenderar att köpa?
    är det förresten någon skillnad på dragonlink och rangelink?

  6. #6

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Sedan gillar jag att antennen sitter ute på en koaxial, vilket underlättar installationen av mottagaren och antennplaceringen. Tror nog att EZ skulle vara problem för mig i vissa situationer med sina spröt direkt på mottagaren.

    Ken
    Har inte ens funderat på det, men det sitter ju vanliga sma kontakter på antennen.
    Kanske går att skarva om man har behov av det.

    Hur fungerar olika uhf system med varandra, någon som har erfarenhet?
    //Lasse

  7. #7

    Standard

    Sander style antennerna som många använder på ezuhf är inger måste. Jag har lite olika antenner till mitt EZuhf system(flera med coax) men sander style är dom bästa för mig på min disco då där inte är så mycket plats.

    Varför inte börja med något som frsky? Ska du bara ut 2km så bör det räcka utan några problem och 2km är bra mycket längre än många tror(ser oftast inte farkosten efter några hundra meter).

  8. #8

    Standard

    Jag kommer inte flyga 2 km, kanske inte ens 1km men det är bra med marginaler och vill man dessutomga större räckvidd i framtiden behöver jag inte byta system.
    Vad har frsky som skulle fungera.
    Hk hade ett uhf ifrån orange men det var inte direkt plugnplay om jag förstod det rätt.

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har flugit 2km med FrSky DJT + D8R-II (2,4GHz) med standard antenner samt FatShark AttitudeSD + 250W standard Tx (5,8GHz) med CP-antenner.

    Så om du skall 1-2km och inte skall flyga i snårskog hela tiden så duger det kittet bra out of the box. Sedan är en RTF funktion alltid en bra plan när din spotter börjar få svårt att se plattformen på avstånd.

    Vill du flyga längre så är riktade antenner och eventuellt starkare sändare ett val för att komma 5+km. Enda är att du vill ha LoS, altså inte objekt mellan dig och modellen för optimal bild.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10

    Standard

    Kanske in dum fråga men cp-antenn är väl samma som cloverleaf? (Rundstrålande)

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gadget Visa inlägg
    Kanske in dum fråga men cp-antenn är väl samma som cloverleaf? (Rundstrålande)
    Jupp, Circular Polarized, kärt barn har många namn Jag körde på FatSharks som ser ut som söta champinjoner.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då hade jag nog ställt denna fråga senare, när du köpt hem modell med alla tekniska prylar som du kommer köra med. På 1km kan det vara ett gränsland, hänger på vad som finns ombord.

    Ken

    Citat Ursprungligen postat av Gadget Visa inlägg
    Jag kommer inte flyga 2 km, kanske inte ens 1km men det är bra med marginaler och vill man dessutomga större räckvidd i framtiden behöver jag inte byta system.
    Vad har frsky som skulle fungera.
    Hk hade ett uhf ifrån orange men det var inte direkt plugnplay om jag förstod det rätt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Har inte ens funderat på det, men det sitter ju vanliga sma kontakter på antennen.
    Kanske går att skarva om man har behov av det.

    Hur fungerar olika uhf system med varandra, någon som har erfarenhet?
    funkar hur bra som helst med andra saker, jag har testat ett par olika antenner som jag gjort själv .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Då hade jag nog ställt denna fråga senare, när du köpt hem modell med alla tekniska prylar som du kommer köra med. På 1km kan det vara ett gränsland, hänger på vad som finns ombord.

    Ken
    Det är precis därför jag ställer frågan. Krashar jag pga detta kan det mycket väl kosta lika mycket som ett 10km+ system och därför efterfrågar jag ett BRA och tillförlitligt system.

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hur många LRS system är frekenshoppande och är tåliga i utstörning jämflrt med 2,4GHz system?

    Med ett juste frekvenshoppande 2,4GHz system, signalbooster och riktad antenn går det bra att flyga rätt många mil.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    dom flesta stora 433 system är väl frekvenshoppande idag ?
    inget har lyckats störa ut mitt ez än, men jag kan störa ut fjärröppnare till bilar på ett mycket effektivt sätt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du har ju redan Futaba Fasst - det är ju ett av de bästa 2,4 GHz-systemen idag så det torde ju stå sig rätt bra om inte avstånden är alltför stora. Borde ju hursomhelst fungera ypperligt att börja FPV-banan med kan jag som amatör tycka...
    Roger

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    >När jag har Wifi´n igång på paden, kan jag inte öppna bilen med fjärrkontrollen

    Jag tror att vi är väl en 4stycken i luften samtidigt på våra träffar och alla med UHF och 2.4 i en salig blandning, med blandad kompott av 5.8 och 1.2 vtx.
    Jag är nog den enda med DL de andra kör med EZ.
    Det som begränsar oss i luften är antalet lediga videofrekvenser, vi är lite lata och väntar tills vår frekvens är ledig. Kan inte säga att någon blir störd av någon annan, det har oftast berott på någonting annat.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Standard

    Ok, jag kanske får omformulera frågan.

    1.Använder du ett longrangesystem?
    2.Vilket system och varför just detta.
    3.Är du nöjd med ditt system / om inte, varför?
    4. Vad är max range du vågar flyga och fortfarande är 100% säker på att du ligger inom räckvidden?
    5. Hade du köpt samma system idag med den erfarenhet du har av prylarna?
    6. Om inte, vilket hade du hellre flugit med?

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    1. jupp

    2. ezuhf för att jag sett andra använda det och det funkar, och det lirar bra ihop med Openpilots prylar

    3. Supernöjd

    4. jag är inte orolig inom det området jag flyger vilket är tanken, lång räckvidd är ointressant för mig , jag har lrs för att säkert kunna flyga där det finns mycket hinder i vägen.

    5. jupp helt klart.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •