Reklam

Resultat 1 till 19 av 19

mne: Behver 3d printa fr ett skolprojekt! Hjlp!

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Studerande, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard Behver 3d printa fr ett skolprojekt! Hjlp!

Hall vnner!

ett projekt i tekniken stallade precis d skolans 3d printer gav upp. Tydligen en komponent som brunnit. Har ritat en modell i sketchup och allt jag behver gr nu r att f ut den. r det ngon snll sjl som kan tnka sej hjlpa mej? Betalar sjlvklart fr besvret!

Standard

Kan du ladda upp en skrmdump p modellen hr s jag kan se hur komplex den r?

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

ska frska f upp en imorgon

Sent from my iPhone using Tapatalk

Standard

Kav eventuellt hjlpa dig ocks, beror p storlek och dylikt sjlvklart men lgg upp en bild som sagt.

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlgg
    Kav eventuellt hjlpa dig ocks, beror p storlek och dylikt sjlvklart men lgg upp en bild som sagt.
    Har jag uppfattat saken rtt att vi flyger i samma klubb? MMflyg allts?

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

hr r filen i frga http://www.thingiverse.com/thing:28255
    dock vill jag ha lite andra dimensioner.
    ytterdiametern ska bli 50mm, och tjockleken 20mm.
    Man behver printa ut "base" och

"lid" fr sig jlva s man kan plocka ihop den s den funkar korrekt.
    Om (men bara om) det gr s skulle jag vilja ha 3 stycken i skala 1:1, en styck 2:1 och en i 4:1.

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Hmm, fick en liknande id p kabelspole fast dr man skulle kunna lgga i sladden uppifrn utan att ta bort ett lock. Fick idn efter att ha gtt och irriterat mig p problemet med att f i diverse sladdmaskiner i sina ldor. Tnkte mig att den lilla vindan skulle vara en del av ldan och en markering p maskinsladden visade vart den skulle placeras i vindan innan man vevade in den.

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Men jag ngon hann fre
    N men serist, Det r en jkligt bra ide. Just denna uppgift r dock inte om att designa en uppfinning utan att ta en nuvarande och knd uppfinning och "promota" den och lyfta fram dess syften och frdelar och s vidare...

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Lna min id om du vill. Skicka 20% av dina vinstmiljoner nr du slt idn till Bosch exempelvis.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    703
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Hej,
    har gjort en testutskrift av de 2 filerna. Skalat till diameter 50 mm och d blir hjden 10 mm. Ser rtt OK ut men det inre "lagret" hller inte rtt passning. Spret blir 0,75 mm och ringen som skall lpa i spret blir 1,0 mm. Gr allts inte att pressa ihop den utan mekanisk bearbetning. Tycker ofta att det blir skillnader om delarna r sm/tunna och om det r yttre och inre mtt som skall passa ihop. Programmet fr skrivaren prioriterar olika p insida resp utsida nr upplsningen i x-y inte rcker till.

Men kul id!

MVH
    Kjell Nilsson

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	L1040020_2.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	41818 Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	L1040019.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	41819

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Okej, var detta nr du skalade om som vi pm:ade om eller helt orginal?

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Mste sga att det r imponerande med den hjlp man fr! P rasten postar men ett inlgg och ett par timmar senare har man tre frivilliga och en gjord utskrift!

Hrligt att se!

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    703
    Klubb

Standard

Hej,
    den testprintade r skalad proportionellt fr 60 till 50 mm i diameter. Kanske blir det lite bttre om den blir strre men det r inte skert.

Efter lite mekanisk bearbetning med en liten fil fungerar den i alla fall som "proof of concept".

MVH
    Kjell

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Ser ju jttebra ut!

Lite filning klara jag nog av s det r inga problem! Jkligt kul att det funkade! Toppen att du skulle skicka den till mej! Nr jag ftt klma lite p den s blir det nog en bestllning av ngra flera

Standard

plasten krymper lite - s det fr man ocks tnka p...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 025
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    plasten krymper lite - s det fr man ocks tnka p...
    Det borde en dyringmaskin tnka p sjlv kan tyckas, speciellt nr man matar den med material anvisat av tillverkaren och till ganska hga kilopriser jmfrt med fr vra hemmabyggen.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    703
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Det borde en dyringmaskin tnka p sjlv kan tyckas, speciellt nr man matar den med material anvisat av tillverkaren och till ganska hga kilopriser jmfrt med fr vra hemmabyggen.
    Jo, det kan man tycka och det kanske den gr men det r svrt att veta. Det stora problemet som jag ser det r att nr delarna blir fr sm, t ex med tunna vggar eller smala spalter mellan tunna vggar blir upplsningen fr lg i x-y-led. Den smalaste plaststrng som printern kan lgga behver ju f plats ytterst p konturen och nr det inte gr vljer den att gra strukturen tjockare t ngot hll - vilket hll detta blir vet man inte och ffa har man ingen mjlighet att kontrollera detta. Kanske en brist i programvaran men ocks det nog s att man frsker anvnda printern till saker som ligger utanfr vad den r tnkt att klara.

Hller med dig om att det r en stor brist att inte kunna anvnda valfri materialleverantr. Vet att det frkommer frsk att g runt kopplingen mellan programmet i printern och mrkchipet p trdbehllaren men har nnu inte sett att ngon lyckats.

MVH
    Kjell Nilsson

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 025
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlgg
    Jo, det kan man tycka och det kanske den gr men det r svrt att veta. Det stora problemet som jag ser det r att nr delarna blir fr sm, t ex med tunna vggar eller smala spalter mellan tunna vggar blir upplsningen fr lg i x-y-led. Den smalaste plaststrng som printern kan lgga behver ju f plats ytterst p konturen och nr det inte gr vljer den att gra strukturen tjockare t ngot hll - vilket hll detta blir vet man inte och ffa har man ingen mjlighet att kontrollera detta. Kanske en brist i programvaran men ocks det nog s att man frsker anvnda printern till saker som ligger utanfr vad den r tnkt att klara.

Hller med dig om att det r en stor brist att inte kunna anvnda valfri materialleverantr. Vet att det frkommer frsk att g runt kopplingen mellan programmet i printern och mrkchipet p trdbehllaren men har nnu inte sett att ngon lyckats.

MVH
    Kjell Nilsson
    En kontorsprinter r ju gjord fr att bara fungera. D finns det en pong i att anvnda freskrivet material. Det borde ge en skrare drift av maskinen. Sen har man ju leverantrens vlsignande tills den dagen man sjlv brjar fylla kassetterna gissar jag. Men det kan ju vara frn anvndare till anvndare, det r ju en viss skillnad i teknisk inriktning p en ingenjr och en arkitekt
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    703
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    En kontorsprinter r ju gjord fr att bara fungera. D finns det en pong i att anvnda freskrivet material. Det borde ge en skrare drift av maskinen. Sen har man ju leverantrens vlsignande tills den dagen man sjlv brjar fylla kassetterna gissar jag. Men det kan ju vara frn anvndare till anvndare, det r ju en viss skillnad i teknisk inriktning p en ingenjr och en arkitekt
    Sant, men ibland vore det gott att kunna experimentera lite....p egen risk...Men svrt att ha en fot i olika vrldar samtidigt.

MVH
    Kjell

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •