Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Behöver 3d printa för ett skolprojekt! Hjälp!

  1. #1

    Standard Behöver 3d printa för ett skolprojekt! Hjälp!

    Hallå vänner!

    ett projekt i tekniken stallade precis då skolans 3d printer gav upp. Tydligen en komponent som brunnit. Har ritat en modell i sketchup och allt jag behöver gör nu är att få ut den. Är det någon snäll själ som kan tänka sej hjälpa mej? Betalar självklart för besväret!

  2. #2

    Standard

    Kan du ladda upp en skärmdump på modellen här så jag kan se hur komplex den är?

  3. #3

    Standard

    ska försöka få upp en imorgon


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Kav eventuellt hjälpa dig också, beror på storlek och dylikt självklart men lägg upp en bild som sagt.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    Kav eventuellt hjälpa dig också, beror på storlek och dylikt självklart men lägg upp en bild som sagt.
    Har jag uppfattat saken rätt att vi flyger i samma klubb? MMflyg alltså?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #6

    Standard

    här är filen i fråga http://www.thingiverse.com/thing:28255
    dock vill jag ha lite andra dimensioner.
    ytterdiametern ska bli 50mm, och tjockleken 20mm.
    Man behöver printa ut "base" och

    "lid" för sig jälva så man kan plocka ihop den så den funkar korrekt.
    Om (men bara om) det går så skulle jag vilja ha 3 stycken i skala 1:1, en styck 2:1 och en i 4:1.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Hmm, fick en liknande idé på kabelspole fast där man skulle kunna lägga i sladden uppifrån utan att ta bort ett lock. Fick idén efter att ha gått och irriterat mig på problemet med att få i diverse sladdmaskiner i sina lådor. Tänkte mig att den lilla vindan skulle vara en del av lådan och en markering på maskinsladden visade vart den skulle placeras i vindan innan man vevade in den.

  8. #8

    Standard

    Men jag någon hann före
    Nä men seriöst, Det är en jäkligt bra ide. Just denna uppgift är dock inte om att designa en uppfinning utan att ta en nuvarande och känd uppfinning och "promota" den och lyfta fram dess syften och fördelar och så vidare...

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Låna min idé om du vill. Skicka 20% av dina vinstmiljoner när du sålt idén till Bosch exempelvis.

  10. #10


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    har gjort en testutskrift av de 2 filerna. Skalat till diameter 50 mm och då blir höjden 10 mm. Ser rätt OK ut men det inre "lagret" håller inte rätt passning. Spåret blir 0,75 mm och ringen som skall löpa i spåret blir 1,0 mm. Går alltså inte att pressa ihop den utan mekanisk bearbetning. Tycker ofta att det blir skillnader om delarna är små/tunna och om det är yttre och inre mått som skall passa ihop. Programmet för skrivaren prioriterar olika på insida resp utsida när upplösningen i x-y inte räcker till.

    Men kul idé!

    MVH
    Kjell Nilsson

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1040020_2.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	41818 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1040019.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	41819

  11. #11

    Standard

    Okej, var detta när du skalade om som vi pm:ade om eller helt orginal?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Måste säga att det är imponerande med den hjälp man får! På rasten postar men ett inlägg och ett par timmar senare har man tre frivilliga och en gjord utskrift!

    Härligt att se!

  13. #13


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    den testprintade är skalad proportionellt fr 60 till 50 mm i diameter. Kanske blir det lite bättre om den blir större men det är inte säkert.

    Efter lite mekanisk bearbetning med en liten fil fungerar den i alla fall som "proof of concept".

    MVH
    Kjell


  14. #14

    Standard

    Ser ju jättebra ut!

    Lite filning klara jag nog av så det är inga problem! Jäkligt kul att det funkade! Toppen att du skulle skicka den till mej! När jag fått kläma lite på den så blir det nog en beställning av några flera

  15. #15

    Standard

    plasten krymper lite - så det får man också tänka på...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    plasten krymper lite - så det får man också tänka på...
    Det borde en dyringmaskin tänka på själv kan tyckas, speciellt när man matar den med material anvisat av tillverkaren och till ganska höga kilopriser jämfört med för våra hemmabyggen.
    Superhero

  17. #17


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det borde en dyringmaskin tänka på själv kan tyckas, speciellt när man matar den med material anvisat av tillverkaren och till ganska höga kilopriser jämfört med för våra hemmabyggen.
    Jo, det kan man tycka och det kanske den gör men det är svårt att veta. Det stora problemet som jag ser det är att när delarna blir för små, t ex med tunna väggar eller smala spalter mellan tunna väggar blir upplösningen för låg i x-y-led. Den smalaste plaststräng som printern kan lägga behöver ju få plats ytterst på konturen och när det inte går väljer den att göra strukturen tjockare åt något håll - vilket håll detta blir vet man inte och ffa har man ingen möjlighet att kontrollera detta. Kanske en brist i programvaran men också det nog så att man försöker använda printern till saker som ligger utanför vad den är tänkt att klara.

    Håller med dig om att det är en stor brist att inte kunna använda valfri materialleverantör. Vet att det förkommer försök att gå runt kopplingen mellan programmet i printern och märkchipet på trådbehållaren men har ännu inte sett att någon lyckats.

    MVH
    Kjell Nilsson

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Jo, det kan man tycka och det kanske den gör men det är svårt att veta. Det stora problemet som jag ser det är att när delarna blir för små, t ex med tunna väggar eller smala spalter mellan tunna väggar blir upplösningen för låg i x-y-led. Den smalaste plaststräng som printern kan lägga behöver ju få plats ytterst på konturen och när det inte går väljer den att göra strukturen tjockare åt något håll - vilket håll detta blir vet man inte och ffa har man ingen möjlighet att kontrollera detta. Kanske en brist i programvaran men också det nog så att man försöker använda printern till saker som ligger utanför vad den är tänkt att klara.

    Håller med dig om att det är en stor brist att inte kunna använda valfri materialleverantör. Vet att det förkommer försök att gå runt kopplingen mellan programmet i printern och märkchipet på trådbehållaren men har ännu inte sett att någon lyckats.

    MVH
    Kjell Nilsson
    En kontorsprinter är ju gjord för att bara fungera. Då finns det en poäng i att använda föreskrivet material. Det borde ge en säkrare drift av maskinen. Sen har man ju leverantörens välsignande tills den dagen man själv börjar fylla kassetterna gissar jag. Men det kan ju vara från användare till användare, det är ju en viss skillnad i teknisk inriktning på en ingenjör och en arkitekt
    Superhero

  19. #19


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    En kontorsprinter är ju gjord för att bara fungera. Då finns det en poäng i att använda föreskrivet material. Det borde ge en säkrare drift av maskinen. Sen har man ju leverantörens välsignande tills den dagen man själv börjar fylla kassetterna gissar jag. Men det kan ju vara från användare till användare, det är ju en viss skillnad i teknisk inriktning på en ingenjör och en arkitekt
    Sant, men ibland vore det gott att kunna experimentera lite....på egen risk...Men svårt att ha en fot i olika världar samtidigt.

    MVH
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •