Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Utloppsdiameter på 70mm EDF?

  1. #1
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Utloppsdiameter på 70mm EDF?

    Jag har tänkt bygga en Friggo-viggen med en 70mm fläkt.Hur stor ska då utlopps-diametern vara? Tips och råd mottages tacksamt.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Finns väl ingen direkt exakt % sats. Jag hade räknat bort arean av motorn, kablar och allt annat som är i vägen för fritt blås samt tagit bort ytterligare 5% för att öka lufthastigheten lite., skulle tro du hamnar kring 15-20% av fläktensinloppsarea.

    Rätta mig gärna om jag har fel, men så gjorde vi på 80 talet.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Som jag räknat blir det dia 55mm med 80% och 58,5mm med 90% av FSA (Fan swept area). Är jag rätt på det?

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    pi r 2


    har för mig att optimal fart är generellt 90% av fläktens area minus hubbens area

    Så 38,5cm2 för fläkten och om du har en 30mm motor 7cm2 och 90% av det är 0,9*(38,5-7)=28,35cm2

    Roten ur (28,35cm2 / pi) = en radie på utloppsröret på 30mm.

    Låter rimligt?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Tänker du bygga en efter Johan H:s ritning ? Jag har byggt en som jag flög för några dagar sedan.
    Utloppet på min är 60 mm och jag har en Cyklone Power 70 mm fläkt. Jag räknade aldrig på det det
    blev bra ändå , bra drag blev det och tillräckligt fort går den också.

    /Roffe

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131024_100752.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	77,9 KB 
Id:	41808Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN1051.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	41809Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN1074.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	41810
    Flyg fort och lågt

  6. #6
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för era svar. Ja jag ska försöka mig på Johan H:s ritning. Tänkte köra med en Cyclone Power 7010. Har en fläktdia på 68,5mm och spinnern 29,8mm.
    Undra om Johan H. är medveten om vad han ställt till med. Hur många sådana är byggda redan?

  7. #7

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Det är ju några stycken , dom flesta har väl haft byggtråd på Svenskt Modellflyg bla. jag o Morgan

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  8. #8

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN1144.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	41833

    Här är rätt bild på fläkten i kroppen, den andra var en Change Sun som jag bara provade med.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  9. #9
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jaha! Så man ska behålla den främre ringen på? Trodde den skulle plockas bort i detta bygget.

  10. #10

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Trident Visa inlägg
    Jaha! Så man ska behålla den främre ringen på? Trodde den skulle plockas bort i detta bygget.
    Man kan väl göra som man vill, jag tyckte det blev en mjukare övergång in i fläkten..
    Flyg fort och lågt

  11. #11
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Det är väl andra som vet mera men inloppsringen betyder mycket för dragkraften. Vissa tillverkare anger dragkraften med och utan ring och det är stor skillnad.

  12. #12

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    När man har inlopps duct är det viktigt att försöka ha så lite area förändringar som möjligt före fläkten eftersom varje förändring kostar energi. Inloppen skall däremot vara så mjukt rundade i innerkant som det bara går. Man kan väl säga att
    inloppsringen fyller samma funktion som den rundade kanten i insuget och gör lika stor skillnad mot skarp inloppskant.

  13. #13
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag rekommenderar inte detta med mindre än att ha hockeyhandskar på. Hålla långt ner på fläkten med hjälm glasögon o övrigt skydd.
    Testa utan inloppsring o lyssna på oljudet o tillhörande kraft. Sätt på inloppsringen o lyssna på musiken med tillhörande märkbar kraftökning. Högst märkbar.
    Mogge

  14. #14
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Då lutar det åt att använda ringen nu då. Ska man då göra insuget efter ytterdiametern på ringen? Menar om man gör insuget så fläktkåpan passar och fäller ner ringen så gör den väl ingen nytta? Tänkte försöka göra så insugen har den yttre diametern framför fläkten och sen att huset passar där det ska sitta och utloppet blir så ca 58-60mm i dia.

    Puggen: Var hamnade din fläkt? Har du något mått?

  15. #15

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN1144.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	42187Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN1083.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	42188


    Så här blev det i min kärra, jag satte fläkten som tidigare byggare gjort. Ringen är nedsänkt lite i frigoliten sen putsade jag till det ytterligare runt inloppsringen innan det hela monterades. Bakkant på fläkten är 115 mm in i kroppen. Utloppet är 60 mm.
    Det är fläkten med aluspinner som sitter i kärran inte den med svart spinner.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  16. #16

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Ringen gör ingen större nytta när den monterad i en kropp, om det skall vara riktigt räknat med alla konstens regler
    skall inloppens area tillsammans vara minst 100%men helst upp till 120% FSA (fan svept area ). Samt med rundade inloppskanter.
    Om man provar en fläkt utanför kroppen gör ringen underverk för då har inte inkommande luft samma hastighet som
    den redan kommit upp i inne i kroppen. Hastighetshöjningen kommer vid inloppen där den rundade kanten gör nytta.
    Jag rekommenderar inte att man håller i en fläkt och provar. Sätt den i en provbänk, har sett vad de gör med fingrar.

    Det finns jätte mycket att läsa om hur de lärda gjort tester och beräkningar på utformningar hur man gör det mest effektivt.
    För dem som är intresserade så har bl.a. annat Claus i Danmark mycket vettiga råd. Har fungerat kanon för mig. Dessutom
    svarar han på frågor.
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...light=clausxpf

  17. #17

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Du har helt rätt i det du säger om inlopp i flygplan. Men tittar du på bilden på min fläkt så fyller inte huset upp hela diametern i kroppen men med ring blir det rundade kanter och tätt så ingen luft smiter förbi fläkten utan går igenom den så jag anser att i detta fallet gör den nytta..

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  18. #18
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Gör en adapter av tunn depron istället. En inloppsring i kroppen gör absolut inget bättre än att ha luften läckande runt. Det är precis som Pga skriver. Se till att ha jämn strömning fram till fläkthusets inre diameter. Det funkar jättebra att rulla papper oxå.
    Gör inte samma misstag som alla inkl jag gjort då man börjar med edf om du vill flyga med den.
    Mvh Marcus

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  19. #19
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    OK, då är ringen borta ur beräkningen igen. Då ska jag försöka smida till så att huset passar bra i kroppen.

    Puggen: För att vara säker på vad du menar med ditt mått på 115mm, är det från bakkant på fläkthjulet eller på fläkthuset och bakåt?

  20. #20

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131024_100752.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	77,9 KB 
Id:	42206Jag är nöjd med draget i min Viggen, sista testet gav drygt 1600g statiskt alltså mer än 1/1 det är ok tycker jag...och som jag skrev så putsade jag till det runt ringen innan jag limmade ihop halvorna så det är tätt runt fläkten..

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •