Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71

Ämne: Jetflyg verkar vara ganska enkelt..?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Jetflyg verkar vara ganska enkelt..?

    Knifes edge och "propphäng" med jet.



    Onboard

    Senast redigerat av administrator den 2013-11-14 klockan 20:22.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är faktiskt enklare än mycket annat. Det största problemet är att det kostar en hel del pengar och att knäna skakar. Det i kombination med att man ofta måste ta sig en bit för att hitta en asfaltsbana gör att även erfarna piloter blir nervösa och gör bort sig.

    Ta en funjet som exempel. Den är lurig att kasta iväg med elmotor och den vrider sig vid gaspådrag, iaf om man tar ett kliv upp från originalmotorn. Med jetmotor så är den helt okritisk och flyger som på räls. Det är svårt att förklara, men den bara sitter i luften. Den har dessutom kraft som den vassaste 6S setupen men landar med en lägre vikt än vad en original 3S setup gör. Så det blir faktiskt bra mycket enklare
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Jaha, på det viset! Tyckte det såg läckert ut och att han fick det att se enkelt ut.
    Nerver o pengar finns det gott om hos mig och nu har jag hållt på med flyg sedan Maj i år så erfarenheten finns , mao så är det är väl bara att börja med jet då..... NOT!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-14 klockan 11:07.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En annan video med hovring av jetmodell:



    Är nog inte helt lätt.

    /Bo
    Senast redigerat av administrator den 2013-11-14 klockan 20:21.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det går SÄÄÄKERT bra att använda flishögen som start/landningsbana...!
    På't bara!
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Thomas det var en bra ide'! Då har vi löst problemet med flisen med hjälp av en flisbrännare för 50-100 tusen kr.
    Efter det kan jag nog landa säkert med min Easy Star! Eller inte..

    Så coolt när de hovrar, måste ta mig till Åhus nästa sommar och kolla! Måste ha missat när de hovrade när jag var där i somras?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ....
    Så coolt när de hovrar, måste ta mig till Åhus nästa sommar och kolla! Måste ha missat när de hovrade när jag var där i somras?
    Ja, Kalle, träna nu ordentligt till nästa sommar!
    Markus, du menar väl Rinkaby? I Åhus skulle de nog inte bli så glada om det flögs getter..

    En till jethovring, notera loopen vid 1:30, ganska nära marken....
    Senast redigerat av administrator den 2013-11-14 klockan 20:56.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Standard

    Lite hetsk stämning här nu, va!?

    Ja, jo två sådana vill jag också ha, men försökte bara verka lite mogen och börja med EDF.

    I vilket fall, till en början har jag den här lilla gynnaren som står i ett hörn, blänger lite elakt på mig och vill komma ut o flyga!
    Har inte kommit till den på "att göra listan". Får se om det blir dags till våren eller sommaren.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...342-1900-mm-73

    Sedan, när jag kraschat den kanske det blir dags för jetplan i den evolutionära kraschstegen..... Eller inte alls överhuvudtaget..

    Är det någon gång man verkligen behöver dubbel eller trippelkommando så torde det vara när man flyger jet för första gången, istället för när man kastar upp ett robust skolflygplan för några tusenlappar!?

    Sosen, jag började med RC-flyg i Maj i år och jag tycker också utvecklingen går rasande fort!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-16 klockan 02:10.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #9

    Standard

    Ursäkta min dåliga Franska, naturligtvis skall det vara Åhus MFK som flyger på Rinkaby flygfält!

    Ändå coolare! Hovring i rote! :-D
    Lovar att jag kommer att åka de 180 milen söderut om det bjuds på det på Rinkaby nästa sommar!
    Förresten, det löftet kanske blir kontraproduktivt om de inte vill se mig igen?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ursäkta min dåliga Franska, naturligtvis skall det vara Åhus MFK som flyger på Rinkaby flygfält!
    .....
    Lovar att jag kommer att åka de 180 milen söderut om det bjuds på det på Rinkaby nästa sommar!
    Förresten, det löftet kanske blir kontraproduktivt om de inte vill se mig igen?
    Det är säkert inga problem. ALLA brukar vara välkomna när det är flyg med Åhusklubben. Även ES-flygare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Jodå, fick ett fint mottagande när jag var där!
    Konvertera ES:n till Jet eller i varje fall uppgradera den så jag kan hovra!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-15 klockan 16:45.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12

    Standard

    Funjet är bäst! Billig och rolig

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En hyfsat hög säkerhetsrisk att hovra med rök påslaget då modellen för ett ögonblick kan försvinna in i röken och därmed har piloten ingen visuell kontakt med sin modell. De där loopingarna såg lite farliga ut också såpass nära publiken. Bortsett från det såg det häftigt ut med de två jetmodellerna som tillsammans hovra.

    /Bo

  14. #14

    Standard

    Allright, lite som jag anade då!
    Hotliner känns som lite som "fortsättningskurs", lite väl mycket kräm att börja med. Lider väl fortfarande av mitt möte med en i somras.. He, he!
    Hembygge blir det nog inte för min del, har fortfarande problem med att löda batterikontakter!

    Funjet verkar vara en början, kommer ihåg när jag försökte filma din Neu. Det tog ju halva din flygtid innan jag kommit på hur jag skulle hänga med i förbiflygningarna med mobilkameran! (Har du lagt upp filmen?)
    Såg att du säljer bitar av den, vad hände? Uppgraderar du bara?

    Men sammanfattningsvis, så börjar man med propeller och inte EDF? Eller är det så att man kan få ut lika mycket ur proppdriven sportkärra som en EDF?


    Twister????




    Stryker???

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    .....
    Funjet verkar vara en början, kommer ihåg när jag försökte filma din Neu. Det tog ju halva din flygtid innan jag kommit på hur jag skulle hänga med i förbiflygningarna med mobilkameran!
    Funjet är skitkul att flyga! Går som på räls, går att flyga i riktigt stark vind oxå.
    Hyfsat billig att få snabb.

    Annars kan du ju testa denna kopian så länge:
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...rSearch=radjet

    Eller deras nya Radjet Ultra, som kan köras med både propp eller edf...
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...radjet%20ultra
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Tomahawks viperjet är lagom stor, strax över metern i spännvidd. Och är byggd för att flyga bra, inte jättesnabb utan lagom.
    Du skulle nog inte ha några problem alls med att flyga den, ev kör en lågvingad skevroder kärra innan så.
    Inga problem att flyga den!? Har inte stött på något flygetyg som jag inte haft det med!!

    Ja, den ser riktigt nice ut! Precis som du skriver, lagom stor. För mig är kaststart och buklandning ett stort plus pga flishögar, högt gräs, snödjup och renbetesområden..


    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Funjet är skitkul att flyga! Går som på räls, går att flyga i riktigt stark vind oxå.
    Hyfsat billig att få snabb
    Vad mer kan jag begär!

    Kollade på länkarna, men det var inget bra! Jag spårade genast iväg på de andra jetplanen som HK har...

    Den här kan ju hovra några sekunder för en billig peng..


    Det skulle vara intressant och ser hur bra jag skulle lyckas mixa in vektorstyrningen med övriga roder.. Tja, här uppe kan jag alltid hitta ett ställe där ingen hör mig gråta o svära när den farit i backen med en jäkla smäll..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-19 klockan 00:33.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Kollade på länkarna, men det var inget bra! Jag spårade genast iväg på de andra jetplanen som HK har...
    Jag fick uppfattningen om att du är ganska ny inom RC flyg. Du vet om dina begränsningar och har ett stort intresse. Varför inte välja någonting som faktiskt fungerar riktigt bra och komma igång på riktigt. Hobbykings maskin är snygg på håll, men en jäkla kompromiss. För lite kraft, för tung, för glappig, för skör och egentligen inte bra på någonting.

    Lyssna på Ken1, Tomahawk Viperjet flyger riktigt fint. Investera lite tankeenergi och driv i en sådan så blir det en riktigt trevlig modell. Köp en fläkt och motor för lite mera pengar och njut av att det inte skramlar - ta dig upp mot jetflyget med någonting som faktiskt funkar. Jag tycker det är en enorm tillfredsställelse att köpa någonting som överträffar förväntningarna.
    Superhero

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Eller deras nya Radjet Ultra, som kan köras med både propp eller edf...
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...radjet%20ultra

    ..eller...




    Det är dock inget ultra alls!! för mjukt skum och tål absolut inga högre farter. Funjet Ultra är god för över 300km/h medan denna gör sig bäst under 200blås.
    Superhero

  19. #19

    Standard

    Ja, jo kanske inte det bästa säkerhetsarrangemanget, men förutom det så var det som sagt häftigt.

    Loopen liknade mer en misslyckad krasch i min värld, han missade ju marken..

    Fast jag har inte riktigt fattat hur man hanterar något som gör 200-300 km/h och det räcker att man nyser så har det försvunnit iväg över skogsbrynet. Iofs så börjar jag tycka att Easy Staren är lite slö, så det kanske är dags att uppgradera till Jet!?
    Sedan finns ju alltid Hotliners, älskar ljudet från dom. Blev lite rädd och klev bakåt när jag mötte en för första gången som dök på Elefantastisk.. Tyvärr går det väl inte hovra med dom?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-15 klockan 16:59.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ja, jo kanske inte det bästa säkerhetsarrangemanget, men förutom det så var det som sagt häftigt.

    Loopen liknar mer en misslyckad krasch i min värld, han missade ju marken..

    Fast jag har inte riktigt fattat hur man hanterar något som gör 200-300 km/h och det räcker att man nyser så har det försvunnit iväg över skogsbrynet. Iofs så börjar jag tycka att Easy Staren är lite slö, så det kanske är dags att uppgradera till Jet!?
    Sedan finns ju alltid Hotliners, älskar ljudet från dom. Blev lite rädd och klev bakåt när jag mötte en som dök på Elefantastisk..
    Det är egentligen inte så farligt svårt, när man väl "lärt sig kärran" så vet man var man har den "i spakarna"......

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •