Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: Jetflyg verkar vara ganska enkelt..?

  1. #41
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Sen en utsvävning till om fart. Som Neu säger, flyg lågt så går det fort.

    Habu32 säger folk är snabb, men se jämförelserna i videon nedan. Jag tycker av hela hjärtat att Habu32 är en slowflyer, även med jetmotor. Efter du sett videon så tror jag du förstår varför.

    Superhero

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag fick uppfattningen om att du är ganska ny inom RC flyg. Du vet om dina begränsningar och har ett stort intresse. Varför inte välja någonting som faktiskt fungerar riktigt bra och komma igång på riktigt. Hobbykings maskin är snygg på håll, men en jäkla kompromiss. För lite kraft, för tung, för glappig, för skör och egentligen inte bra på någonting.

    Lyssna på Ken1, Tomahawk Viperjet flyger riktigt fint. Investera lite tankeenergi och driv i en sådan så blir det en riktigt trevlig modell. Köp en fläkt och motor för lite mera pengar och njut av att det inte skramlar - ta dig upp mot jetflyget med någonting som faktiskt funkar. Jag tycker det är en enorm tillfredsställelse att köpa någonting som överträffar förväntningarna.
    Jodu, ett riktigt blåbär är jag, men det vet nog flertalet som följt mig sedan jag började orera runt här på forumet!

    Nu kanske vi ska ta det här med jetflyg för min del med en nypa salt till att börja med, men mina frågor ligger ofta en bra bit före min aktuella kunskapsnivå och förmåga i praktiska flygfärdigheter. RC-flyg är ju en ganska spretig och till vissa delar en mycket tekniskt svår hobby och jag spånar på för att kolla in de olika falangerna av den. Desto mer jag läser o lär av er, desto mer vet jag åt vilket håll jag ska sikta när/om jag ska ge mig på något, detaljfrågorna kommer senare när jag valt spår.

    Förhoppningsvis får fler än jag glädje av era svar när de läser i tråden/trådarna.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    ..eller...
    Det är dock inget ultra alls!! för mjukt skum och tål absolut inga högre farter. Funjet Ultra är god för över 300km/h medan denna gör sig bäst under 200blås.
    Det är det som är så bra med det här forumet, alla åsikter! Jag kan egentligen bara ta en griffeltavla och dra streck för varje gång en modell nämns i diskussionen med ett plus eller minus framför och efter ett tag så väljer jag den modell som fått flest plusstreck med avdrag för minusstrecken. Den filosofin har funkat utmärkt hittills och idag har jag en liten hangar som jag sakta men säkert jobbar mig igenom, utan att egentligen haft något att anmärka på modellerna jag köpt.

    I det här fallet så verkar Funjet ligga överst och Tomahawk Vipern är en bubblare. Sedan så förstår jag att kvaliten på en stor HK-kärra med allt ögongodis av finesser för nästan ingenting inte håller måttet så himla bra.

    Rent ekonomiskt så har jag dessutom lärt mig att det kan vara bättre att köpa något som är bättre begagnat som jag kan växa med istället för något som är nytt men billigt (Köpte tex en två månader gammal JR XG8 för 1200 kr av en kille som fått kniven på strupen av sin gravida flickvän.).
    Ytterligare en grej med begagnat är att jag kan smälla ner i backen utan att gråta över pengarna (så mycket), utan kan istället bara ägna mig åt att svära över min fumlighet. Jag vet att det finns risker med begagnat men hittills har det funkat, förutom en gång med en Cessna för 700 kr.

    Mitt problem vad gäller begagnat är faktiskt den lilla kommentaren i slutet på nästan varje annons "Skickas inte", det är därför jag gick igenom griffeltavlan innan jag åkte upp till Pajala i somras och plockade med mig de modeller som hade flest poäng på vägen upp, utbudet är mycket magert här uppe och distanserna för att kolla/hämta upp ett plan är med sydsverigemått gigantiska. Så nu har jag fler flygplan än jag egentligen borde ha enligt vissas åsikt, men det är deras problem.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Sen en utsvävning till om fart. Som Neu säger, flyg lågt så går det fort.
    Habu32 säger folk är snabb, men se jämförelserna i videon nedan. Jag tycker av hela hjärtat att Habu32 är en slowflyer, även med jetmotor. Efter du sett videon så tror jag du förstår varför.
    Har jag fattat det här rätt!?
    Om jag köper vissa typer EDF-modeller så kan jag senare konvertera dom till jet-drift??
    Funkar det med en frigolitkärra utan att den brinner upp?

    Appropå det jag skrev innan, finns det bättre begagnade jetmotorer eller är det något som man ska hålla sig ifrån? (Antar att det är lite känsligare än att köpa ett trainerplan)

    Jag menar att det trots allt så skulle det ju vara kul om min fru någon gång i framtiden vill komma o kolla när jag flyger...


    Hittade den videon utav en händelse, ingen hovring men annars så var det var ju en ganska häftig flygning..




    Baiojet då? Ingen har nämnt den!?

    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-19 klockan 13:14.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #43
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Har jag fattat det här rätt!?
    Om jag köper vissa typer EDF-modeller så kan jag senare konvertera dom till jet-drift??
    Funkar det med en frigolitkärra utan att den brinner upp?
    Ja det kan du göra. En jetmotor blir inte speciellt varm. Börjar du fundera i de banorna så kommer du hitta massa tester jag gjort och förevigat på både detta och andra forum, främst för att jag är nyfiken och sen är det kul om andra får nytta av det. Funjet Ultra med jetmotor.



    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Appropå det jag skrev innan, finns det bättre begagnade jetmotorer eller är det något som man ska hålla sig ifrån? (Antar att det är lite känsligare än att köpa ett trainerplan)
    En jetmotor handlar ofta om mer pengar, de flesta som lägger mer pengar är mer intresserade och insatta. Okej, inte alltid men ofta går det hand i hand. Det behöver därför inte vara så dumt att köpa begagnat, efter att man läst på om för/nackdelar med just den motortypen man tänkt sig. Många jetmotorer får i ärlighetens namn på tok för få timmar i luften, så det är inte ovanligt med en motor som är 10år gammal med 3 timmar gångtid.

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Baiojet då? Ingen har nämnt den!?
    http://youtu.be/sBMsLM8lw1I
    Den rackaren är ju med i min video som jämför hastigheterna här ovan, utmärkt flygplan också.

    Superhero

  4. #44

    Standard

    Så det här är fullskalan av Viper Jet!?

    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-19 klockan 20:16.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #45
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    petera38 säljer 2 tänkbara kärror....
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...et-s%C3%A4ljes
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ET-s%C3%A4ljes

    Det är väl inte såååå långt mellan Pajala o Ludvika...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #46

    Standard

    Visst, såg annonserna också!
    Skickas inte..

    1092 km enkel väg till OkQ8 i Ludvika, för att vara exakt... Suck..

    Ingen som ska förbi Ludvika och sedan hit?

    Jag som precis klurat ut den perfekta platsen för höghastighetsträning! En frusen Torneälv..

    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-20 klockan 02:42.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #47
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ojj, vackert!
    Ser att solen står högt oxå....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #48

    Standard

    Måste erkänna att det inte jag som tagit bilden, se det mer som en situationsbeskrivning! Sol upp 9.05 sol ned 13.32
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #49
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jobbar farbror oxå natt, som undertecknad...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #50

    Standard

    Yepp, kommer inte ihåg när jag såg dagens ljus sist! När jag drömmer är det mörkt också!
    Funderar på att jobba lite dag strax före Jul för då är solen bara uppe en kvart.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #51

    Standard

    När vi ändå halkat off topic så här på morgonkvisten, en oväntad vägskylt från förra vintern.. Var bara tvungen att backa tillbaka och ta en bild.


    Skickas inte..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #52

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hundspann!



    Sorry, kunde inte låta bli...
    Retroholic!

  13. #53
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Kul tråd den här....

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  14. #54
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg

    Skickas inte..
    Lite Thomasnivå, men det är klart han inte skickar dem när han ska sälja dem...

    Superhero

  15. #55

    Standard

    Guuud vad jag älskar Göteborgshumor, suck! Men Thomas håller efterhand på att härda mig.

    Pete, "skickas inte"-kommentaren är inte något personligt! Det handlar bara om att det är svårt att köpa begagnat om man bor lite avsides, för väldigt många vill inte skicka beg plan överhuvudtaget oavsett storlek och möjlighet till nedmontering innan transport.

    Henke menar du att det reda är eller att det blir när man skickar!?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-20 klockan 20:21.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #56

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Göteborgshumor??
    Då ska du alltså köpa (köra) en sån här...
    Retroholic!

  17. #57

    Standard

    Gahhhhhh!

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #58

    Standard

    För att få lite ordning i klassen!

    Vad är väl en bal på slottet, alldeles alldeles....

    Ibland så är det lika bra för min del att saker inte blir som jag hoppats på. Tror att jag hade hållit på med det här, mer än att flyga inverterat 220 km/h en meter ovanför marken.



    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #59
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    För att få lite ordning i klassen!

    Vad är väl en bal på slottet, alldeles alldeles....

    Ibland så är det lika bra för min del att saker inte blir som jag hoppats på. Tror att jag hade hållit på med det här, mer än att flyga inverterat 220 km/h en meter ovanför marken.
    Mina personliga åsikter och erfarenheter kring videofilmerna - Väljer man Delaykings glasfiberflygplan som är tunga och veka och med en manual som är fel så skall det till tur om det skall gå bra.Tyngdpunkter är inte deras starka sida och missar man att hitta rätt tyngdpunkt på något annat håll än manualen så går det åt skogen. Jag vet att vissa håller dessa flygplan högt, men ofta glömmer dem säga att de bytt ut många prylar, förstärkt här och var, riktat kropp och vingar och hittat utslag/tyngdpunkt på nätet samt att den är lite för tung för att vara riktigt behaglig. Alla vill inte ha en skumvåffla men rent tekniskt är dem långt före idag jämfört med de billigare glasfiberkitten.

    Har svårt att greppa om du vill ha tipsen men jag kör på... Välj något av de plan som förespråkas i denna tråden med vettiga servon, mottagare, drivlina och bygg klokt efter manualen så kommer det gå utmärkt. Gör en byggtråd med en Tomahawk Viperjet och spåna fram någonting bra tillsammans med alla, träna i simulatorn, gå ut och äg världen till sommarn
    Superhero

  20. #60

    Standard

    Självklart så vill jag höra och gärna mer längre fram!
    Lusläser allt även om jag kan ge ett något ofokuserat intryck.
    Som jag skrev tidigare så är det här forumet suveränt med tanke på kunskapsbanken man får tillgång till genom alla som skriver, spånar och skojar med en när man frågar!
    Hade inte haft större chans än en snöboll i helvetet om det inte varit för det.

    Men mitt "stora misstag" var väl att lite naivt starta den här tråden med några oskyldiga videoklipp och nu finns det inte en chans att jag kommer lyckas få bort den här idén från skallen! Snickardjäveln verkade genomskåda mig långt tidigare än jag har självinsikt...

    Så ingen behöver bli förvånad om det dyker upp en Viper-byggtråd längre fram!

    Isen på älven går inte upp förrän i mitten på Maj så än finns det finns gott om tid till höghastighetsträning på stora ytor. Just nu tjocknar isen snabbt...


    The world isn't big enough....
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-22 klockan 02:17.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •