Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: r pvg att skaffa mig en Quad och har ngra frgor.

Standard r pvg att skaffa mig en Quad och har ngra frgor.

Jag har blivit sugen p en Quad efter att jag sett en 3D printad quad. Jag har ftt fram en hel del information samt trningsflyger med en Hubsan X4 hr hemma. Men ngra frgor har jag kvar innan jag slr till p en Quad.

Denna Quad r det som jag funderar p att brja med. Jag fr det jag behver fr en lite insats med pengar samt det r frn eBay (behver inte regga mig bara fr ett kp ngonstans).

Finns ven en anndra dr styrkortet skiljer sig samt ESC:erna.

Fljande specar finns att vlja p:

1:a X525 V3 $99

The kit include:

- X525 V3 fordling frame x1
    - KKMulticopter v5.5 with USB tool x1 ("X "model)
    - XXD 2212 KV1000 brushless motor with propelleradapter x4
    - 1045/1045R Propeller x4
    - Hobbywing 20A ESC x4
    - ESC Connect Board x1

- Reinforced Protection cover x1
    - 3.5mm gold bullet plug x 12
    - Heat shink tube x2

2:a X525 V3 $119

- MWC SE V2.5 Flight Controller with FTDI USB x1
    - XXD 2212 KV1000 brushless motor with propelle radapter x4
    - Brushless 30A ESC x4
    - ESC Connect Board x1
    - 3.5mm gold bullet plug x12

- Heat shink tube x2

3:e X525 V3 $115

- KKMulticopter v5.5 with USB tool x1 ("X "model)

- XXD 2212 KV1000 brushless motor with propeller adapter x4

- Hobbywing Skywalker Quattro 20A ESC x4

- 3.5mm gold bullet plug x 12
    - Heat shink tube x2

Hr r det frmst kontrollkortet som skiljer KKmulticopter 5.5 och MVC SE V2.5. Efter att har skt och lst forum samt sett tub filmer verkar KK kortet vara att fredra. Men allt jag lst om p detta forum och skningar jag gjort har det varit om KK 2.0 och inte v5.5. S jag tror i denna klonade vrd r v5.5 en klon p KK 2.0 kortet. MVC kortet har jag inte hittat s mycket om utom en film och det var ganska avskrckande att se hur det programmerades. Men jag r inte frmmande fr det. ven fast av allt att dma i de trdar jag har lst hr s r det KK 2.0 rtt vg att g.

S av dessa tre alternativ, finns det ngot att fredra? En har ju HK Quattro istller fr 4 st lsa ESC.

Min nsta funderning r hur mnga kanaler behvs. Jag tror att 4 rcker fr att bara flyga resten fixar styrkortet. Ska man dremot ha fly home, sjlvstabiliserning, hjd och styrning av kamera blir det annat. Jag har en GoPro men att filma r inte min primra tanka, jag vill flyga bara. Fast GoPron ska kunna monteras p den, men d i fast lge och inte FPV. Lite tanke om vad jag vill gra r att se p min avatar och vad jag kallas hr. Viper probe droid r frn Star wars i film 5 och snplaneten Hoth.

Radion jag har r en Multiplex Cockpit SX 2.4 Ghz med telemetri funktioner. Den har 7 kanaler och en av dessa "5" kan jag kontrollera individuellt och r nog tnkt som "flap" eller "gear" fr plankflygning. Eftersom radion har telemetri mjligheter och Multiplex har GPS modul, volt modul och lite andra saker, men GPS och volt r ju av intresse. S behver jag inte ett styrkort med massa olika funktioner (ls Naza, arducopter osv.).
    Det jag har lst om GPS modulen r att man kan virtuellt stlla in hjd larm samt distans norr-st-syd-vstlig riktning. S nrmar jag mig den fr instllda distansen / hjden larmar radion. Har ngon hr p RCFF hrt ngon som flyger frmst multirotorer med Multiplex. Jag vill grna anvnda radion jag har och inte behva kpa en ny. Nackdelen r att just sjlvstabiliseringen skulle jag vilja ha p en switch s man ltt kan f den att lgga sig horisontellt. Varje modellminne p Cockpit SX har tre "flight mode" undra om man kan anvnda ngon av dess tre till sjlvstabiliseringen. En tanke jag har r att anvnda dessa tre p ngot sett, s som: lugn flygning med hg tolerans p rrelserna fr filmning, lite mer agresiva fr busflyg och d kanske sjlvstabiliseringen p ett lge.

Sammanfattar jag denna post blir det fljande:

- Vilket kit kan vara bra att skaffa av de tre som finns hr ovan?

- r KK v5.5 en kopia p KK 2.0 kortet?

- Kpa ett av kiten och sedan kpa ett KK 2.0 kort lst frn Hobbyking istllet fr MVC eller KK v5.5.

- Behver rd och tips om min radio jag har, fungerar bra fr Quad och om ngon har flugit multirotor med Multiplex.

Tacksam fr svar.

Niklas

Standard

Jag skulle nog rekommendera dig att ta en titt i den hr trden:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor
    Anvnd den listan som grund fr ditt bygge och sen kan du byta ut ramen till den modell du vill ha och i det fall ngra produkter r slut s finns det troligen likvrdiga av annat fabrikat med ungefr samma specar.
    Du som nybrjare vill definitivt ha HK KK2 kontroller, dock med en nyare firmware n vad HK levererar s du mste ha en USBASP eller f tag p ngon som har en som kan hjlpa dig att uppgradera frn firmware V1.2 till V1.6.
    Jag har tv quad med KK2 och dom flyger "out of box" ven om man fr gra lite justeringar fr att f dom helt stabila.
    Och med KK2 kan du direkt p fltet bara g in i menyn och justera det vrdet du vill utan att behva dator och kablar som dom flesta andra kort krver.
    Visst det finns andra kort som flyger bttre och har mer funktioner, men inte fr det priset och s enkelt som KK2.
    Vad gller radio s anvnder du 4 kanaler fr att styra quaden och kanal 5 fr att styra autolevel funktionen via en brytare p radion.
    Lycka till!

/Jonas

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

om inte jag minns fel s rcker 4kanaler, autolevel kan man aktivera genomen att dra vnsterspaken t ett hrn.
    dock helt klart att fredra en 5e kanal s man kan skifta i luften.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Ja, det stmmer att det rcker med 4 och att man kan styra AL via vnster spak vnster och hger spak hger fre start och avaktivera med vnster spak vnster och hger spak vnster.
    Men det r lttare att styra frn radion om man har ngon kanal ledig.

/Jonas

Standard

Tack fr svar.

Jo den trden har jag lst, mnga bra tips dr. Utrustningen i den frn eBay r snarlik. S jag arbetar nog vidare med att kpa den frn eBay och byter ut styrkortet till ett KK 2.0 istllet. Det blir billigare n det alternativet i nybrjar trden. Med eBay alternativet och det jag lst i trdarna hr och p andra forum knns det inte omjligt att f den upp i luften med ett KK 2.0.

Blir lite trail & error nr bitarna r p plats. Har anvnt radion till andra saker dr jag kommit fram till att den 5:e kan bara sttas p en "slide" inte p ngon annan spak / knapp. Men andra sidan har "sliden" tre destigta lgen s det r ltt att stta den till neutral lget. Kanal 6 & 7 frblir mixade i olika heli och acro advance mixar tyvrr. Lste ngonstans att radion har en "hook" funktion fr att slppa glidflygare som man dragit upp. Dr kanske man kan hitta en knapp istllet fr sliden.

Fr att komma upp och flyga rcker radion bra, men fastnar jag kan man ju titta p en 9XR frsky modul frn Hobbyking.

Niklas

Standard Vart kan man skaffa KK 2.0 v1.6 kort?

Vart kan man skaffa KK 2.0 v1.6 kort? Eller tidigare version som kan uppdateras. Hobbyking har slut och r p "Backorder" och p eBay hittade jag inget nyss nr jag skte. Helst vill jag kuna kpa ett utan att behva regga mig p ngot stlle bara fr ett kort, eBay och Hobbyking finns jag redan p. Butiker med PayPal checkout funkar ocks.

Niklas

Standard

Vad jag kan se finns det bde i UK och Australien s det beror p var du bestller ifrn.

/Jonas

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •