Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Är påväg att skaffa mig en Quad och har några frågor.

  1. #1

    Standard Är påväg att skaffa mig en Quad och har några frågor.

    Jag har blivit sugen på en Quad efter att jag sett en 3D printad quad. Jag har fått fram en hel del information samt träningsflyger med en Hubsan X4 här hemma. Men några frågor har jag kvar innan jag slår till på en Quad.

    Denna Quad är det som jag funderar på att börja med. Jag får det jag behöver för en lite insats med pengar samt det är från eBay (behöver inte regga mig bara för ett köp någonstans).

    Finns även en anndra där styrkortet skiljer sig samt ESC:erna.

    Följande specar finns att välja på:

    1:a X525 V3 $99

    The kit include:

    - X525 V3 fordling frame x1
    - KKMulticopter v5.5 with USB tool x1 ("X "model)
    - XXD 2212 KV1000 brushless motor with propelleradapter x4
    - 1045/1045R Propeller x4
    - Hobbywing 20A ESC x4
    - ESC Connect Board x1

    - Reinforced Protection cover x1
    - 3.5mm gold bullet plug x 12
    - Heat shink tube x2

    2:a X525 V3 $119

    - X525 V3 fordling frame x1
    - MWC SE V2.5 Flight Controller with FTDI USB x1
    - XXD 2212 KV1000 brushless motor with propelle radapter x4
    - 1045/1045R Propeller x4
    - Brushless 30A ESC x4
    - ESC Connect Board x1
    - Reinforced Protection cover x1
    - 3.5mm gold bullet plug x12

    - Heat shink tube x2

    3:e X525 V3 $115

    - X525 V3 fordling frame x1
    - KKMulticopter v5.5 with USB tool x1 ("X "model)

    - XXD 2212 KV1000 brushless motor with propeller adapter x4
    - 1045/1045R Propeller x4

    - Hobbywing Skywalker Quattro 20A ESC x4

    - Reinforced Protection cover x1
    - 3.5mm gold bullet plug x 12
    - Heat shink tube x2

    Här är det främst kontrollkortet som skiljer KKmulticopter 5.5 och MVC SE V2.5. Efter att har sökt och läst forum samt sett tub filmer verkar KK kortet vara att föredra. Men allt jag läst om på detta forum och sökningar jag gjort har det varit om KK 2.0 och inte v5.5. Så jag tror i denna klonade värd är v5.5 en klon på KK 2.0 kortet. MVC kortet har jag inte hittat så mycket om utom en film och det var ganska avskräckande att se hur det programmerades. Men jag är inte främmande för det. Även fast av allt att döma i de trådar jag har läst här så är det KK 2.0 rätt väg att gå.

    Så av dessa tre alternativ, finns det något att föredra? En har ju HK Quattro iställer för 4 st lösa ESC.

    Min nästa funderning är hur många kanaler behövs. Jag tror att 4 räcker för att bara flyga resten fixar styrkortet. Ska man däremot ha fly home, självstabiliserning, höjd och styrning av kamera blir det annat. Jag har en GoPro men att filma är inte min primära tanka, jag vill flyga bara. Fast GoPron ska kunna monteras på den, men då i fast läge och inte FPV. Lite tanke om vad jag vill göra är att se på min avatar och vad jag kallas här. Viper probe droid är från Star wars i film 5 och snöplaneten Hoth.

    Radion jag har är en Multiplex Cockpit SX 2.4 Ghz med telemetri funktioner. Den har 7 kanaler och en av dessa "5" kan jag kontrollera individuellt och är nog tänkt som "flap" eller "gear" för plankflygning. Eftersom radion har telemetri möjligheter och Multiplex har GPS modul, volt modul och lite andra saker, men GPS och volt är ju av intresse. Så behöver jag inte ett styrkort med massa olika funktioner (läs Naza, arducopter osv.).
    Det jag har läst om GPS modulen är att man kan virtuellt ställa in höjd larm samt distans norr-öst-syd-västlig riktning. Så närmar jag mig den för inställda distansen / höjden larmar radion. Har någon här på RCFF hört någon som flyger främst multirotorer med Multiplex. Jag vill gärna använda radion jag har och inte behöva köpa en ny. Nackdelen är att just självstabiliseringen skulle jag vilja ha på en switch så man lätt kan få den att lägga sig horisontellt. Varje modellminne på Cockpit SX har tre "flight mode" undra om man kan använda någon av dess tre till självstabiliseringen. En tanke jag har är att använda dessa tre på något sett, så som: lugn flygning med hög tolerans på rörelserna för filmning, lite mer agresiva för busflyg och då kanske självstabiliseringen på ett läge.

    Sammanfattar jag denna post blir det följande:

    - Vilket kit kan vara bra att skaffa av de tre som finns här ovan?

    - Är KK v5.5 en kopia på KK 2.0 kortet?

    - Köpa ett av kiten och sedan köpa ett KK 2.0 kort löst från Hobbyking istället för MVC eller KK v5.5.

    - Behöver råd och tips om min radio jag har, fungerar bra för Quad och om någon har flugit multirotor med Multiplex.

    Tacksam för svar.

    Niklas


  2. #2

    Standard

    Jag skulle nog rekommendera dig att ta en titt i den här tråden:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor
    Använd den listan som grund för ditt bygge och sen kan du byta ut ramen till den modell du vill ha och i det fall några produkter är slut så finns det troligen likvärdiga av annat fabrikat med ungefär samma specar.
    Du som nybörjare vill definitivt ha HK KK2 kontroller, dock med en nyare firmware än vad HK levererar så du måste ha en USBASP eller få tag på någon som har en som kan hjälpa dig att uppgradera från firmware V1.2 till V1.6.
    Jag har två quad med KK2 och dom flyger "out of box" även om man får göra lite justeringar för att få dom helt stabila.
    Och med KK2 kan du direkt på fältet bara gå in i menyn och justera det värdet du vill utan att behöva dator och kablar som dom flesta andra kort kräver.
    Visst det finns andra kort som flyger bättre och har mer funktioner, men inte för det priset och så enkelt som KK2.
    Vad gäller radio så använder du 4 kanaler för att styra quaden och kanal 5 för att styra autolevel funktionen via en brytare på radion.
    Lycka till!

    /Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    om inte jag minns fel så räcker 4kanaler, autolevel kan man aktivera genomen att dra vänsterspaken åt ett hörn.
    dock helt klart att föredra en 5e kanal så man kan skifta i luften.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    Ja, det stämmer att det räcker med 4 och att man kan styra AL via vänster spak vänster och höger spak höger före start och avaktivera med vänster spak vänster och höger spak vänster.
    Men det är lättare att styra från radion om man har någon kanal ledig.

    /Jonas

  5. #5

    Standard

    Tack för svar.

    Jo den tråden har jag läst, många bra tips där. Utrustningen i den från eBay är snarlik. Så jag arbetar nog vidare med att köpa den från eBay och byter ut styrkortet till ett KK 2.0 istället. Det blir billigare än det alternativet i nybörjar tråden. Med eBay alternativet och det jag läst i trådarna här och på andra forum känns det inte omöjligt att få den upp i luften med ett KK 2.0.

    Blir lite trail & error när bitarna är på plats. Har använt radion till andra saker där jag kommit fram till att den 5:e kan bara sättas på en "slide" inte på någon annan spak / knapp. Men å andra sidan har "sliden" tre destigta lägen så det är lätt att sätta den till neutral läget. Kanal 6 & 7 förblir mixade i olika heli och acro advance mixar tyvärr. Läste någonstans att radion har en "hook" funktion för att släppa glidflygare som man dragit upp. Där kanske man kan hitta en knapp istället för sliden.

    För att komma upp och flyga räcker radion bra, men fastnar jag kan man ju titta på en 9XR frsky modul från Hobbyking.

    Niklas

  6. #6

    Standard Vart kan man skaffa KK 2.0 v1.6 kort?

    Vart kan man skaffa KK 2.0 v1.6 kort? Eller tidigare version som kan uppdateras. Hobbyking har slut och är på "Backorder" och på eBay hittade jag inget nyss när jag sökte. Helst vill jag kuna köpa ett utan att behöva regga mig på något ställe bara för ett kort, eBay och Hobbyking finns jag redan på. Butiker med PayPal checkout funkar också.


    Niklas

  7. #7

    Standard

    Vad jag kan se finns det både i UK och Australien så det beror på var du beställer ifrån.

    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •