Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Laddning av Li-Ion-batteri

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Laddning av Li-Ion-batteri

    En fråga till el-fanatikerna!

    En jobbarkompis kom idag med sin värsting-pannlampa och sa att "acken laddas nog inte".
    I lampan sitter det en 4-cells laddningsbar 8,4V Li-Ion-acke.
    Polaren trodde att det var den medföljande laddaren som var kass.
    I mina ögon ser laddaren ut som en vanlig (8,4V, 1A) NiMh-laddare.

    Frågan är:
    Kan man ladda dessa ackar med en 'vanlig' NiMh-laddare?
    Eller kan man ladda med en Imax B6-laddare? I så fall, vad ska laddaren ladda med?
    Det finns ju bara dedikerade volttal, 3.7, 7.4, 11.1 volt osv. i den laddaren.

    Och ackepaketet har inga balanseringskablar...
    Retroholic!

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Li-Ion har 3,6 v per cell, till skillnad från LiPo på 3,7.
    Den ska laddas som ett LiPo-batteri förutom den lägre cellspänningen.
    B6:an har förmodligen samma program som de flesta laddare, då finns där en meny där man kan ställa om spänningen vid Li-** laddning, ställ om den till 3,6v och ladda som om det var LiPo.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 393
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nej, du kan inte ladda ett Li-jonbatteri med en NiMH-laddare!

    Såväl LiPo- och LiIon-batterier kan laddas till en slutspänning av 4,2 V oavsertt om de har en nominell spänning på 3,7 V eller 3,6 V per cell. Det råder en allmän missuppfattning kring detta som märkligt nog tycks inkludera även batteriladdartillverkare. Det kan antagligen förklaras med att det ser bra ut att i marknadsföringssyfte kunna ange att en laddare har program för både LiPo och LiIon. Laddningscykeln består i bägge fallen av att batterierna laddas med en konstant ström till de uppnår spänningen 4,2 V/cell varefter laddningen övergår till att ske med konstant spänning. Med tiden kommer då laddströmmen att minska mot noll då batteriet är fullt.

    De enda Li-baserade batterier som skiljer ut sig är av typen LiFePO (litium-järn-fosfat) som har en nominell spänning på endast 3,2 V och en övre gränsspänning vid ladddning på 3,6V.

    NiMH-laddare kör med konstant ström för hela laddningsförloppet vilket kommer att förstöra LiIon- och LiPo-batterier, i värsta fall genom att batteriet exploderar när den konstanta laddströmmen så småningom driver batteriet över gränsspänningen 4,2 V/cell.
    Senast redigerat av Michael den 2013-11-15 klockan 22:35.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    4-cellers Li-Ion på 8,4 V ? Låter skumt. Sitter cellerna både parallellt och seriellt - alltså 2S2P ? Om det då blir 8,4 V så bör det vara LiPo...
    Men tror istället på endera 7,4 V (2S LiPo) eller 7,2 V (2SLi-Ion) - alternativt att det är lite felmärkt. Har sett både 7,2 och 7,4 V på värsting-pannlampor och för båda anges att det ör Li-Ion-batterier. 2S LiPo kan ju också märkas 8,4 V om man ser det som slutspänningen vid laddning.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag har en pannlampa och det är 2 LiIo celler på totalt 7,4 volt i så fall.

    Kikade lite på ett av mina Futaba 14MZ sändarbatterier som är Litium-Ion (LiIo) på 2 celler dvs 7,4 volt. Futaba laddaren till radion (som man laddar sändarbatteriet med) där står det output 8,4 volt 1,5 A. Laddaren är en sån där smart laddare så när batteriet är fulladdat så övergår laddaren i "underhållsladdning" (eller åtminstone fortsätter den inte laddningen).

    Precis som nämdes använder man "Litiium" läget på din laddare för både LiPo och LiIo med den skillnaden att nominella spänningen skall vara 3,6 volt för LiPo och 3,7 volt för LiIo. Cut off volt (=fulladdat) för LiIo är 4,1 volt (4,2 för LiPo).
    Strömstyrkan kan du ha hälften av kapaciteten på batteriet, t ex har du ett LiIo batteri på 2000 mAh kan du utan problem ha 1000 mA (1 amp) strömstyrka.

    Så välj batterityp (LiIo), strömstyrka och antal celler (volt) och sen är det bara att låta ladda med din B6 laddare.

    /Bo

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jodå, jag har hittat laddläge för Li-Ion på laddaren, dock bara med 3,6V.
    Men det är märkligt att det står 8,4V både på laddaren och acken.
    Jag tror som Regor säger, att det är både parallellell- och seriekopplat, och i så fall blir det 7,2V som gäller.
    Eller 8,4????
    Retroholic!

  7. #7

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det skadar i alla fall inte att ladda med 8,4 volt om det är 2 cell LiIo batteri.

    Tror faktiskt de flesta pannlamporna har 2 cell LiIo.
    Har själv vad man kan kalla "värsting" pannlampa, en Petzl Ultra (belt) som lyser som ett heljus på full styrka. Till den har jag ett "Accu 4" LiIo batteri på 4000 mAh (finns även 5200 mAh), 2 cell, 7,4 volt (finns även ett mindre "Accu 2" på 2600 mA). På laddaren till detta batteri står det output 8,4 volt 1000 mA.

    http://www.petzl.com/en/outdoor/head...ltra-rush-belt
    http://www.petzl.com/en/outdoor/head...e/accu-4-ultra
    http://www.petzl.com/en/outdoor/head...e/accu-2-ultra

    (var ute senast i em/kväll och sprang 1 mil med pannlampan - suverän pannlampa kan jag lova - har haft min sen 2008 och använt den otroligt mycket).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-11-16 klockan 00:15.

  8. #8

    Standard

    Det är inte så att acket inte bara är ett ackpack utan även har en skydds/laddkrets också? I så fall bör nog orginalladdarens märkström inte överskridas utan vidare.
    Har inte labbat så mycket med sådant mer än att ackskyddet blåsts i tex. några "wingcams" och sen ett DX8ack (4000mAh LiPo-t) som fick balans- och futabakontakt och åkte i en helt annan sändare, och numera laddas "lös" med vanliga RC-laddaren, om än väldigt sällan...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •