Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur få nya flygare?

  1. #1

    Standard Hur få nya flygare?

    Har nån riktigt intresse för RC-flygande så börjar dom högst antagligen med denna hobby.
    Men hur gör ni i era klubbar när ni vill få in fler flygare, nya flygare? Sedan vår klubb kom
    till så har vi visat oss på nån enstaka mässa och synts till i lokaltidningarna ibland.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är inte enkelt att konkurrera med onlinespel som finns på datorer, plattor och mobiler.
    Jag tror att receptet är tillgänglighet.
    Lokal med "allt man behöver" som är öppen flera kvällar i veckan med ledare.
    "Projekt" som lockar när den egna fantasin tagit slut.
    Combat med enkla depron/epp inomhus och utomhus. Disney Flygplan finns ett par modeller som ritning till depron. Det finns säkert mera men det viktiga är att det finns möjlighet att samlas ofta for att inte glömma bort intresset.

    Det var inte receptet att locka nya utan att behålla de som blivit intresserade.

    Att få igång något är svårare. Skollovaktivitet där man hyr en hall och har aktivitet med lånegrejor ett par dagar under en vecka kan möjligen vara en väg. Föreberedd med besök och "Flyers" på skolan. Tekniklärare och kanske slöjdlärare är rätta kontaktpersoner.

    Detta var förstås ungdomar jag tänkt på hela tiden. Att locka vuxna är alltid annorlunda. Många börjar ju eller återkommer till hobbyn efter att alla barnen flugit ut och det blivit mera tid och resurser över. Hur man fångar den gruppen vet jag inte.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Det är inte lätt!
    Vi har mött ungdomar vid olika skolaktiviteter och de har fått flyga simulator med videokanon på storbildsskärm. Många har provat och gillat att flyga (speciellt tjejer har haft bra handlag med spakarna) men jag tror att de har transportproblem till vårt flygfält som ligger lite offside (15 km utanför Västerås). I några fall har vi fått besök av hela familjer under våra flygkvällar där ungarna fått flyga med föräldrarna som åskådare. Det har funkat några gånger sedan ser vi dem inte mer... Troligen har föräldrarna inte tid/lust att skjutsa ungarna dit.
    Medelåldern i klubben kanske skrämmer ungdomar eftersom majoriteten är 50+
    Lite bättre ser det ut på helikoptersidan där vi yngre piloter.
    Bästa sättet är att visa upp vår sport med ungdomar vid spakarna i samband med andra aktiviteter men det är inte lätt att få till.
    Tar tacksamt emot förslag om vi skall föryngra sporten
    Göran
    VMFK
    Västerås
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  4. #4

    Standard

    Att få en yngre (läs tonåring) att haka på RC-flygandet/byggandet brukar sluta i de går in för det, bygger, flyger osv och sen mitt i allt dök det upp nåt annat intressant och RC försvann på deras schema. =) MEN, de har iaf bekantat sig med det och kan lättare falla tillbaks. Så i det stora hela är det hemåt för hobbyn. ;-) Känner en fysiklärare som har RC-flyg på schemat i skolan. Så eleverna där har byggt ett flyg.
    Så om man tex skulle ha en lokal nånstans samt informera skolorna om hobbyn RC-flyg som skulle informera eleverna om det, så skulle det säkert dyka upp nån. Alla gillar ju inte sport, hänga på stan, osv. Det skulle funka... om denna "nån" drar det. Förr kunde en person dra ett sånt här gång, till och med gratis. Idag ska alla ha betalt, även för att utöva sin hobby där det främjar andra (dvs sin egen hobby). Denna grupp unga har ej pengar.

    Vad gäller äldre så är det som du säger, när tid finns och det söks en hobby, då kan det ploppa in nån mer långvarig och säker byggare/flygare. Men dagens såna "äldre" så har ju tusen järn i elden. Många har för många hobbies. Denna grupp "äldre" har pengar och kan komma längre i hobbyn. Så hur få en sådan att nappa?

    Sen finns det ju prioriteringar. Jag hör till dem som slopade datorspel (helt), TV samt filmer i viss mån och istället ägnar den tiden på RC eftersom det är för mig mer intressant. Idag prioriterar folk en massa saker före allt annat, eller hur man nu ska säga. Hur få in en sådan person i RC-flygandet?

    Det är en mycket högre tröskel att börja på egen hand, än att haka på nån man känner. Då är det bra om denna nybörjare vet om nån som pysslar med det eller vet om nån klubb/hemsida/etc. Så det gäller för klubbar att visa sig bara, synas. Eller hur ska man göra?

    Det är också många som hellre vill börja från början än att bli lärd allt, de missar ju halva nöjet om nån står och säger hur man ska göra. Men bra om möjligheten finns, alla är inte lika.

    Och så finns det dom där som vill avancera så jädra fort. Dvs knappt hinna flyga ett flyg innan nästa ska köpas, byggas o flygas. Nu pratar vi ARF och det betas igenom 10-tals flyg på kort tid. Efter nåt år har de uppgraderat från eltrainer, via metanol till 50cc+ bensinkärror. Sen då? De vill alltid ha nåt bättre, häftigare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad gäller äldre så är det som du säger, när tid finns och det söks en hobby, då kan det ploppa in nån mer långvarig och säker byggare/flygare. Men dagens såna "äldre" så har ju tusen järn i elden. Många har för många hobbies. Denna grupp "äldre" har pengar och kan komma längre i hobbyn. Så hur få en sådan att nappa?

    Sen finns det ju prioriteringar. Jag hör till dem som slopade datorspel (helt), TV samt filmer i viss mån och istället ägnar den tiden på RC eftersom det är för mig mer intressant. Idag prioriterar folk en massa saker före allt annat, eller hur man nu ska säga. Hur få in en sådan person i RC-flygandet?

    Det är en mycket högre tröskel att börja på egen hand, än att haka på nån man känner. Då är det bra om denna nybörjare vet om nån som pysslar med det eller vet om nån klubb/hemsida/etc. Så det gäller för klubbar att visa sig bara, synas. Eller hur ska man göra?

    Det är också många som hellre vill börja från början än att bli lärd allt, de missar ju halva nöjet om nån står och säger hur man ska göra. Men bra om möjligheten finns, alla är inte lika.

    Och så finns det dom där som vill avancera så jädra fort. Dvs knappt hinna flyga ett flyg innan nästa ska köpas, byggas o flygas. Nu pratar vi ARF och det betas igenom 10-tals flyg på kort tid. Efter nåt år har de uppgraderat från eltrainer, via metanol till 50cc+ bensinkärror. Sen då? De vill alltid ha nåt bättre, häftigare.
    Det här kanske blir lite högtravande, besserwisseraktigt men jag menar bara väl och vill få igång diskussionen...

    Tja, eftersom jag är part i målet så får väl jag göra ett inlägg från andra sidan dvs. som nybörjare, men tänk på att jag kanske inte är en normal nybörjare!??

    Kan väl kalla mig äldre nybörjare med mina 42 år i skrivande stund och intresset och funderingarna att testa rc-flyg har funnits länge men har inte fått någon prioritet tidigare.
    En rad tillfälligheter gjorde att jag bestämde mig för att testa och jag började med att besöka en klubb. Vänligt mottagen fick jag lite glöd och gick vidare. Råkade då surfa in på en sida som heter rcflyg.se och efter att läst på forumet så ögonen gick i kors ställde jag en fråga i tråden krach-kit.... Ja, jo resten av historian har väl i varjefall några av er läst om!?

    I vilket fall skulle mitt tips för nyrekrytering vara att göra sig mer tillgänglig som klubb, osagt om ni är det eller inte redan nu.
    När man kommer utifrån så är hobbyn lite oegenomtränglig och man anar bara vad som behöver göras för att komma igång.

    Om man nu har en klubb med regelmässiga flygdagar se till att folk på bygden får reda på det och att ni tex. har klubbkaffe/korv för en 10:a eller 20:a. Mest då för att man kanske avdramatiserar för den potentiella nybörjaren som kan ursäkta sig med att de kom bara för fikat, men får ändå chansen att kolla, känna, klämma och framför allt fråga alla "dumma" frågor.
    Räkna med att de flesta kommer gå fram till den största kärran och fråga hur stor den är och vad den kostar. där gäller kanske att man pedagogiskt avleder uppmärksamheten mot något mer nybörjaraktigt.

    Kanske är det här något som i längden ger mer utdelning än punktinsatser, då det även handlar om att knyta personliga kontakter med klubbmedlemmar?

    Ha gärna en gemensam plan för hur någon ska starta upp, som nybörjare kan det bli lite spretigt och virrigt att få flera olika åsikter om sätt att gå tillväga. Sila snacket ordentligt, även om det kan vara svårt om man är insatt i ämnet.

    Trycksaker för utdelning med ett riktigt proffsigt utseende är en smal sak att fixa. Vistaprint tar inte många kronor för att trycka upp en lagom upplaga.
    Man får sätta sig ner o lära sig deras verktyg för att sätta ihop bild, text o färg, men det är inte allt för svårt. http://www.vistaprint.se (Det finns säkert många andra onlinetryckerier, men vistaprint är det jag använt i många sammanhang och de har funkat bra)

    Vad det gäller "tidens tempo" som ofta kommer upp i liknande diskussioner kan jag bara säga att det får man nog anpassa sig till.
    Som nybörjare har man ingen aning om hur det var förr utan är precis där man är och ingen annan stans. Idag vill inte alla börja med att att bygga för att sedan lära sig att flyga och det ges möjlighet till de "genvägarna" med hjälp av PNP, BNF och ARF.
    Låt folk börja med att lära sig flyga om de så vill och efterhand kommer "byggarna" utkristallisera sig själva. Att sedan fokus byts snabbt och att man hoppar på något nytt tillhör också "tidens tempo", har inget bra svar på hur man ska hantera det.

    Jag tror att det absolut viktigaste är att se till att just uppstarten blir bra och det är där klubben har sin uppgift i att erbjuda hjälp, lektioner och råd, personligt eller i grupp.
    Naturligtvis tittar man som nybörjare på ett häftigt plan att börja med, men med lite lirkande tror jag att de flesta kommer på bättre tankar.

    Vissa kommer efter starten direkt spåra iväg på att köpa fler och häftigare plan med en rasande fart och kanske till och med hoppa över några steg i evolutionen, men är det egentligen ett problem? Låt dom hållas det finns väl inget egenvärde för en klubb att bromsa detta. Kan tänka mig att de personerna som gör på det sättet är vana vid det och om ni frågar om hur de gått tillväga i andra hobbys/intressen, så kommer det nog visa sig att de haft samma upplägg där.
    Dessutom så har olika personer olika inlärningskurvor och har sina egna drömmar och mål. Om det nu är 150cc maskin som är drömmen, hjälp dom då att ta sig dit på ett någorlunda säkert sätt istället för att sucka. Individuell utvecklingsplan tror jag det heter...

    Personligen tillhör jag den typen också och är en uttalat "allt eller inget" person, även om jag försökt stilla mig allt eftersom jag blir äldre. (Och det går ju jättebra, not)

    Kanske ska klubben fundera över att anamma "snabbt och fort" för att haka tag i både vuxna och ungdomar som är vana vid att allt sker på en gång, för att senare styra upp verksamheten mot mer realistiska mål?
    Hur det skulle gå till konkret har jag ingen aning om, men kan ett barn spela om en bana i ett spel 100 ggr för att klara den borde man kunna få samma barn att klara en första flygning i en simulator för att sedan direkt få testa i verkligheten.
    Det kan vara ett bra sållningsinstrument för då man flugit första gången vet man om man vill fortsätta och lära sig mer eller lägga ner, för klubbens del kan detta spara tid och arbete.

    Det här blev lite flummigt, men det är så jag funderar själv om vi skulle starta upp något här i Pajala i framtiden.

    /Markus
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-18 klockan 01:38.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Tänker på hur det såg ut för 40 år sedan när jag börja och hur jag kom igång.

    Hade på egen hand flugit linkontroll några år och i min enfald trott ingen annan höll på med modellflyg i stan. I alla fall visste jag inte nån annan som höll på fastän man gick i skolan (låg-mellanstadiet) och nog borde man hört nån jämnårig som höll på. Nä det blev jag som fick visa nägra andra i min ålder hur man byggde en modell och flög linkontroll.
    Hur som, en dag hände det - stod i "propellern" - ja vi kalla lokalblaskan så för den var så tunn ("4 blad") att en modellflyglubb var på väg att bildas i stan. Va - jippi! Var en bild på en kille och hans "jättestora" Piper "CUB" (det var en 180 cm Sterling Piper Super Cruiser med en Veco 10 kubikare och Futaba 4 kanalare) där han satt och slog på propellern för att få igång den. I artikeln stod också att de hade ordnat med en lokal i källaren i ett hyreshus. Sagt och gjort, jag cykla några dagar senare till lokalen och förklarde för en av de äldre där att jag ville bli medlem och det gick bra. Byggplats fick jag också och där hade man ett eget bord med stol och där höll jag sen till mycket efter skolan och på helger i många år. Ingen byggde hemma, alla byggde i lokalen. Egen "flygfält" hade vi dels på en åkerlapp dels på ett fullskalflygfält 2 mil bort. På vintern flög vi på isen.
    På den tiden spred sig saker mer muntligen, nån man kände visste osv. Ibland skrev lokaltidningen en liten artikel om vår verksamhet. Vi brukade ha en provapådag för ungdomar på sportlovet där de fick provflyga. I bygglokalen fanns det nån i stort sett varje kväll och på helgerna så många hitta dit på egen hand (de hade väl fått höra talas av "nån" att vi höll till där).

    De som är intresserade kommer i regel självmant bara de hittar till bygglokalen, flygfältet osv.
    Många vill bara titta i början och man bör nog ta det lite lungt och invänta tills nya intresserade självmant börjar fråga om modell osv. Jag tror personligen inte på "kom här skall jag visa dig" utan mer att man mer inväntar att den intresserade frågar "kan du visa mig", "hur fungerar det" osv och då kan man börja förklara.
    Att ha en fast punkt där det finns folk regelbundet dit en intresserad kan söka sig är säkert fortfarande bra för nyrekryteringen, även om nog de flesta "bygger" (el monterar) hemma nuförtiden.
    Ett modellflygfält dit man lätt hittar som utomstående (skyltat om möjligt men det är nackdelar med det också).
    Nån dag i veckan då folk träffas och flyger där intresserade kan kika lite på flygning och kanske få prova (nån bör ha med en mindre eldriven foami med dubbelkommandp vid dessa tillfällen).

    "Modellflyg" idag är så mycket mer än förr, avancerade helikoptrar som kan flyga precis hur som helst, "quadracopters", FPV, jetmodeller, inomhusmodeller osv.
    Dock är det idag som förr, undomarna har begränsat med pengar trots allt så man bör nog uppmuntra lite enklare prylar i början. Här kan man nog skrämma bort nya ungdomar (och deras föräldrar) om man visar för mycket dyra modeller i början.
    Det skall ju vara en "hobby" på rimlig ekonomisk nivå.

    Så:
    - Lättillgänglighet
    - Fast punkt (bygglokal och el fält) dit nya intressserade kan söka sig
    - Visa upp sig mer publikt nån el några gånger per år
    - Klubbhemsida underlättar förstås
    - Låt de nya själva helt välja vad de vill pyssla med inom modellflygeriet - vill de börja med en quadracopter så låt dem även om kanske ingen annan där flyger det
    - Kanske ordna en utställning med modeller nånstans t ex på vintern - på banken (som kunde vara vanligt förrr) är det nog ingen idé för där är ju folk så sällan numera, kanske prova i en större mataffär om de har nån "ledig hörna" eller nåt liknande ställe dit folk "måste" in.

    /Bo

  7. #7

    Standard

    Det slog mig när jag läste utmanare2002's inlägg igen att barnen kanske inte ska vara primära målgruppen utan man kanske ska satsa på föräldrarna?
    Lite krasst tänkt kan en engagerad förälder kan ge upphov till många fler ungdomar än om de bara skjutsar sina egna barn och står bredvid och tittar, om man tänker i nätverkande termer. Kompisar och kompisars kompisar får en väg in i hobbyn genom den föräldern och dess barn.


    Ursäkta om jag spånar iväg lite, men det är väl tanken med tråden?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-18 klockan 02:15.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Medelåldern i klubben kanske skrämmer ungdomar eftersom majoriteten är 50+
    Där tror jag du har mycket av förklaringen faktiskt. Det blir ju absolut roligast när man är har en blandad åldersgrupp bland medlemmarna med både unga nya medlemmar och sådana som flugit i 50 år Dock drar man sig för att gå med i klubbar när man ser att 90% av medlemmarna är 50-60+ (iallafall för min del)

    Sen tror jag att det finns mycket av den här "så här har vi alltid gjort" mentaliteten i många klubbar vilket naturligtvis inte heller underlättar för nya unga medlemmar som kommer in med nya ideèr.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Sen tror jag att det finns mycket av den här "så här har vi alltid gjort" mentaliteten i många klubbar vilket naturligtvis inte heller underlättar för nya unga medlemmar som kommer in med nya ideèr.
    Du kan säkert ha en "point" där men de flesta i vår klubb försöker nog i alla fall att undvika att falla i den fällan. Sen är det min personliga uppfattning att det är lättare att "fånga" nya flygare i typ 35-40-årsåldern - alltså när många passerat stadiet med småbarn hemma samtidigt som ekonomin ger utrymme för att leka lite själv också. Och de som börjar i denna ålder kommer oftare att fortsätta än de yngre förmågorna. Sen har vi ju inomhusflyget under vinterhalvåret och för vårt vidkommande så flyger vi i en lokal i ett litet "köpcenter" i ett bostadsområde och de som passerar där ser ju denna verksamhet. Däremot är jag tveksam om det gett nån medlemstillströmning även om många varit intresserade. Men generellt så är det ju inomhusflyg-kvällarna som drar mest flygare samtidigt under hela året.
    Roger

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Sen tror jag att det finns mycket av den här "så här har vi alltid gjort" mentaliteten i många klubbar vilket naturligtvis inte heller underlättar för nya unga medlemmar som kommer in med nya ideèr.
    Jag skulle vilja säga att det största som inte underlättar är de som blir världsmästare efter i bästa fall två månader, kan allt och vägrar lyssna. Ofta är dessa dock kortlivade inom varje genre de provar på. Så länge man har bra argument för det man gör så behöver ju vare sig nya eller gamla idéer vara fel.

    Citat Ursprungligen postat av Viper
    Your ego is writing checks your body can't cash
    Superhero

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    De jag pratat med mest när jag är ute och flyger på de lokala fotbollsplanerna är mest 25-50åriga män som alltid har drömt om att flyga RC men aldrig kommit till skott för att det har varit för dyrt, otillgängligt och man inte vetat i vilken ända man skall börja.

    Frågor som vad planet har kostat, och så. När man infromerar om hur jäkla billigt planet jag har i luften är (en foamboard vinge), hur mycket stryk det har fått och hur enkelt det är att laga så tänder de flesta till men tappar lite när det är lite motor/esc/mottagre att sätta sig in i.

    Så i kort, göra det enkelt att börja och på ett fint sätt styra ifrån att man vill börja med en 200km/h 1,5m EDF kärra som ser så ball ut.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12

    Standard

    Världsmästarna, dom dyker upp över allt vad du än håller på med!

    Däremot tycker jag inte att man ska trycka till dom som kanske har en lite "omöjlig" idé om vart dom vill.

    För många år sedan deltog jag i en karriärutvecklingskurs för tjänstemän som just blivit arbetslösa, när jag hamnade mellan två jobb (Mycket bra kurs förresten, lite som försvarets UGL).
    En av ledarna berättade att några år innan så hade haft en kille som hade sagt att han hade tänkt sig att han skulle satsa på att bli austronaut.. För att göra en lång historia kort, ledarna tittade aldrig mer snett på den som hade högtflygande idéer för killen var Fuglesang.
    Dessutom tror jag att man behöver en lagom dos av självförtroende och tjurskallighet för att komma in i flygandet.

    Jag tror att det ligger en hel del i vad Fluf skriver.
    Visa hur enkelt och relativt billigt det är att komma igång!
    När jag började var det upp i luften jag ville och hoppade över allt det tekniska med hjälp av RTF, för att sedan försöka lära mig mer när jag blivit biten av hobbyn.
    Tyvärr så har jag till största delen fått lära mig det praktiska flygandet själv, men har fått hur mycket hjälp som helst här på rc-flyg med allt annat! Utan den hjälpen hade jag antagligen inte testat mer än några gånger och sedan lagt ner.
    Forumet kan även vara ett bra komplement för nya medlemmar i en klubb, då det kan vara lite jobbigt att ringa o fråga en klubbmedlem om hur saker o ting funkar hela tiden.
    Intresset är stort när man träffar på folk och de tycker det verkar spännande, men frågan är hur man slussar in dom i hobbyn.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-18 klockan 14:49.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Ett sätt kan vara att hänga på den våg av multikoptrar som sveper över världen. Lätt att visa upp på liten yta lätt att lära ut och möjlighet att kombinera fotointresse med flygning. Problemet är att hålla en hög säkerhetsnivå med alla närgångna och nyfikna åskådare. Inom den grenen har vi det bästa spannet mellan enkla billiga farkoster till proffsiga arbetsmaskiner. Vi kan flyga både inomhus och utomhus och enkelt ta med grejerna överallt. Jag har länge haft en tanke på att uppvisningsflyga på hockeyarenor här i Västerås före matchstart. Det skulle säkert locka nyfikna till sporten!
    Frågan är bara hur man löser försäkringsfrågan under sådana förhållanden. Klubben har ingen försäkring som täcker då det inte är klassat som flygfält!
    Vad tror ni?
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  14. #14

    Standard

    Utan att veta vad försäkringen egentligen säger, så är ju en hockeyrink ett ställe där det är godkänt att man skjuter hockeypuckar i ca 150 km/h mot mål och publik. Så.....?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Göran - om Styrelsen utlyser t ex Rocklunda-rinken som flygplats så är den klassad - svårare än så behöver det inte vara. Sen har vi ju dessutom bandy, innebandy och handboll på rätt hög nivå här i stan. Idén med att visa upp inneflyget på match-arenor har vi haft länge men inte riktigt kommit till skott med men det kanske är dags nu...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •