Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: 6s på en 4s motor?

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Till Gadget:

    Mitt test är naturligtvis med propp, samma på båda testen, annars är det ju inte något att räkna på, måste vara under belastning!!!!!

    Mitt tips är att öka storleken på lipot i ampere, men leta efter de som har bättre energitäthet! Jag har hittat 3-cellers till min som väger lika mycket som mitt gamla men med 1000 mAh mer... Där är nog tricket!

    Och följ Mcregor:s goda råd, de är synnerligen baserade på hans goda erfarenhet!
    Sen är det ju just den extra inmatade effekten som gör att man vinner några mAh, men bevisligen inte tillräckligt för att det skall löna sig!
    Kan denna tråden sluta gott nu kanske med god insikt i hur det är och skall vara?

    Med vänlig hälsning
    Peter

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Hej, jag kör både hexacpoter och quad. Jag har lite olika uppsättningar på batterier till dom maskinerna dels 2 x 4s 2750 och dels 2x 3s 3300. Dessa olika batteri paket väger i stort sätt lika mycket. Flyg tiden är nästan lika, något mindre med 4s. Jag har även 2x 3s 5000 och då ökar flygtiden bara någon minut pga den högre vikten. Sen en grej som jag undrar över, om man använder en borstlös motor med tillhörande fartreglage så får väll motorn den spänningen som batteriet har hela tiden oavsett gas påslag. Det är väll bara frekvensen som ändras. Rätta mej gärna.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Masterson: Du har helt rätt - motorn "matas" hela tiden med den fulla ack-spänningen och sen ändras frekvensen.
    Tog mig friheten att låna följande något förklarande text från ett inlägg på ett annat forum - för den som är intresserad:
    "ESC (electronic speed control)
    The ESC is a trapezoidal wave generator. It produces 3 separate waves, one for each wire on the motor (i.e. it converts DC to 3 phase AC). Controlling the speed of the motor has nothing to do with voltage or amps, but instead the timing of the current fed into it. By increasing and decreasing the wave length (frequency) of the trapezoidal wave on the three phases, the ESC causes the motor to spin faster or slower.
    Since the ESC controls the motor with frequency, not voltage, when you plug 22.2 volts of battery into your power system, you have 22.2 volts going to the motor with the full amperage potential of the batteries backing that voltage.
    The ESC switches polarity of the phases to create the waves. This means the voltage through any given winding flows "alternately" one direction, then the other. This creates a push/pull effect in the magnetic field of each winding making these motors very powerful for their size and weight.
    The motor, and load placed on it determines the amp draw from the ESC and batteries."
    Roger

  4. #24

    Standard

    Så den enda anledningen att gå upp i celler är om man ligger nära eller på gränsen
    till vad motorn orkar lyfta?

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Så då måste väll svaret på frågan vara att det inte går att köra 6s(22,2 volt)på en motor som har Max 4s(14,8 volt). Känns lite dumt att riskera en krasch dels för att maskinen kanske kostar en del och dels så kanske den skadar någon eller något när den kraschar. Bättre att köra tvärtom, 4s ackar på 6s esc och motorer.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Den här tråden på rcg är väldigt intressant läsning för alla som vill lära sig hur man bygger en kopter med rejäl flygtid.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1880665

  7. #27
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    I kort så går det ofta bra att ta ett batteri med högre spänning och begränsa utslaget för att få samma totaleffekt vid fullgas men det är inte rätt.

    I den 3-fas motor som en borstlös motor är skjuts full spänning momentant till motorn, gaspådraget avgör hu länge full spänning skickas, även motståndet avgör hur länge full spänning skickas. Så om motorn inte pallar 24V bör du inte köra på 6S.

    Detta till skillnad från borstade motorer där det inte är några som helst problem med att reglera med att minska max gaspådrag så länge fartkontrollen pallar trycket.

    Det finns en del marginal på elektronik och motorer, så man kan köra ofta köra en 3S motor på 4S med begränsad gaspådrag men det är inte rätt eller optimalt.

    Fler LiPo i paralell eller större LiPo är rätt väg att
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #28
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Det finns flera problem med att använda 6S ackar, förutom att flygtiden antagligen inte blir längre... Om du försöker begränsa utslaget i radion så kommer regleringen att bli mycket sämre, då både fartreglage och radio får färre "steg" att arbeta med. Detta kommer att leda till en instabil maskin. Tänk även på att bara för att du begränsar trottelutslaget i radion så har du inte begränsat styrkortets utslag! I vissa situationer kommer styrkortet fortfarande ge full gas till motorerna, om det inte går att ställa in ett maxvärde. Detta går i vissa system, men är klart överkurs.

  9. #29

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    10
    Jobb
    snickare
    Klubb
    piteå flygklubb

    Standard

    på min quad. har jag tiger motorer som pallar 4s och fartreglage som pallar 4s. dock så åkte ja på alldeles för stora propellrar för motorerna bästa. med mer än 60% gas så drog motrerna över vad dom är speccade för samt vad fartreglagen är speccade för. och de har fungerat klockrent. så länge man inte ger full gas. men med den uppsättningen så hade ja hover på 25% gas, och en sinnes sjuk punch i maskinen och svarade otroligt bra. samt att den blev nästan helt okänslig för vinden utomhus.'

    maskinen vägde i de läget 1450G med fpv utrustning samt gopro kamera med hus.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bra för dig flobb men inget att rekommendera. Sen kan du läsa inlägget alldeles ovanför ditt där problemen förklaras.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •