Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Dare Wright Military Flyer 1909

  1. #1

    Standard Dare Wright Military Flyer 1909

    Har i många år velat ha "första flyget" hängande i taket så jag har länge sneglat
    på Wright-brödernas Flyer. Den byggdes ju 1903 men den byggsatsen såg lite trist
    och så ut, så jag valde den som såg snyggast ut på de bilder jag hittade, dvs
    Dare's Military-version från 1909. Vet inte om man ska kalla den warbird, man sprang
    ju i fatt den och drog ner den i backen skulle jag tro. :-)

    Kanske nån här som byggt samma? Eller en Wright Flyer? Det är ju en RC-byggsats,
    så den ska väl flyga då. Men den ser ju inte klok ut så man lär väl kasta upp den bakvägen...

    Fick övre vingen klarbyggd ikväll.

    Har lagt upp bygget i hemma-forumet...
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=61&t=12126
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Snyggt bygge - sen får du ju bygga en pilotdocka där du kan gömma mottagare och servon ;-)
    Batteriet får väl plats i motoratrappen.
    Grattis till många timmars vinterterapi. Som dom brukar säga "90% av bygget går på de första 10% av tiden".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Blev 2h bygge ikväll igen, så nu är undre vingen ocskå klar. =) Den är ju rätt lik med små avvikelser så det blir inga bilder på den förrän bägge är klarbyggda och fria. För att vara en A4-sida med instruktioner hur man bygger hela flyget vad gäller trädelen, så är jag ändå impad över hur smidigt det går. Har ju nyss byggt en Piper Cherokee träklar så man har ju fått in lite lärdom och erfarenheter av det, så man arbetar klart mer systematiskt och noggrannare på ett mer effektivt sätt nu. Fast det är en hel del fel i instruktionerna. Fel mått, fel siffror, saknas lite info osv. Men bra blir det och nöjd är jag! 7h än så länge. Så du menar att det är 63h kvar på vingarna? ;-) Nästa byggtillfälle blir det canards och roder.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Nu är både övre och undre vinge klarbyggda och grovslipade.
    Både övre och undre canard är klarbyggda, ska grovslipas.
    9h hittills. Intressant med tidsloggen. Måste ju bevisa att de sista 10%en inte tar lika länge som 90% av flyget. ;-)
    Här fortsätter bygget:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...121396#p121396
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Riktigt snyggt bygge, Micke!
    /Lelle

  6. #6
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det går ju undan. Men det är lite kvar till riggning. Är det "normala" roder eller "wing warp" på den? Du gör väl så att styrspaken rör sig med rodren. Det är ju inte riktigt tidsenligt - men behöver du tunn kevlartråd till "vajrar" så går det ju lätt att skicka i ett brev. Jag vet inte vilken tjocklek de hade på originalet. Björntråd har man ju använt och det är perfekt om den inte blir för tjock i skala.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    En får tacka! =) Det är ju roligare bygga än göra hemsysslor och utesysslor, speciellt nu när det är kallt ute och jag har nåt roligare på byggbordet. :-D Håller på med K-frames'en till Canarden nu. Sen blir det roder. Dessa blir klara idag. I morrn är det dags för själva "kroppen", eller pinnskranglet.

    Jo riggningen blir efter klädseln. Klädseln kom med i paketet, nåt tunt papper jag inte fattar hur man ska få fast, men det löser sig, finns en byggare i närheten som verkar känna till materialet bra. =) Så jag får nog bjud över han och visa hur man ska göra.

    Laddade ner massa bilder igår, de ger en uppfattning om hur saker och ting ser ut. Ska försöka få färg på allt trä, balsa och plywood samt "bass wood" verkar inte ha rätt färg så det ska målas, med nån färg. Kanske blir pensel och förtunnad Humbrol?! Ser ut som det ska vara "spruce"-färg. Alla beslag verkar vara blanksvart metall, så det blir pensel och blanksvart humbrol för att imitera dem. Riggningen blir efter målning, efter klädsel... eller nåt. Verkar finnas lite olika färger på själva ramen, men det verkar ha att göra med de olika versionerna. Flyer I, Flyer II, Flyer III, Flyer Model A (min), Flyer Model B (utan Canard).

    Historien:

    1902 - Wright Glider http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Glider#1902_glider <--- Free flight!
    Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...glider_fly.jpg

    1903 - Wright Flyer I (första motordrivna) http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer
    Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rightflyer.jpg
    "Med hjälp av det främre rodret i canardvingen lyfter flygplanet. Eftersom flygplanet saknade skevroder, skevade man flygplanet genom att vrida vingens bakre del. Genom linor och trissor kunde piloten samtidigt påverka båda vingarnas vridnig. När ena vingen skevade nedåt motsvarades det av en lika stor skevning i motsatt riktning på andra vingen."

    1904 - Wright Flyer II http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_II
    Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...er_II_shed.jpg
    Kraftigare motor och starkare ram samt annan vingprofil (som de ändrade lite nu och då).

    1905 - Wright Flyer III http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_III
    Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._III_above.jpg
    Ny motor, delar från tidigare Flyers, men större roder fram och bak samt flyttades längre ut. Lade till "blinkers" (vertikala fenor), tillfälligt i canarden. Osv, många ändringar.

    1906 - Wright Flyer Model A http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_A

    1909 - Wright Flyer Model A Military http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_A <--- Den jag bygger
    Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...tary-flyer.jpg
    2 fot mindre vingspann än ursprungs-model A.

    1910 - Wright Flyer Model B http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_B <--- Annan design utan Canard men med Elevator

    Men jag har inte greppat hur saker och ting ska röra sig än med vajrar o sånt.

    Vad gäller styrningen så var det iaf så här på 1909an (dvs två metoder):
    1. In Wilbur's method, the roll and yaw controls were combined on the same lever at the pilot's right hand. A forward-backward movement controlled the rudder, while a sideways or left-and-right motion controlled wing-warping.
    2. In the Orville Method, moving the stick controlled wing-warping, while a knob atop the stick controlled the rudder. In both methods the left-hand lever operated the forward elevator to control pitch.
    Wilbur trained French and Italian pilots using his method, and Orville trained German pilots while in Germany in 1909 for the Wright GmbH as well as American pilots at the Wright Company flight school using his method."

    Det är stålvajrar i originalet som håller ihop själva flyget, det kom med nån sorts mörkt snöre med i kitet.

    Styrvajrarna, hm, ingen aning hur göra med dem eller hur det är tänkt vara, tror det var vanlig tunn pianotråd. Kanske borde ha nylonlina? Kevlartråden, hur är den? Björntråd är bra, den tänjs ju inte. Undras vad det är för skala nu när du säger det, 11090mm i vingspann är fullsize-flyget, denna är 1054mm, så det blir ju ca 1:10,5 i skala.

    Antar att en del tid kan läggas på detaljer efter flyget är klätt och alla vajrar är dragna samt att alla elktronik/mekanik fungerar.

    Wing-warp alltså, vad nu det innebär... uhm. Vrids bägge stora vingar?

    Spaken måst ju följa med.. det skulle se kul ut. =) Med gubben som hänger med spakrörelserna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Canarderna byggda och grovslipade.
    Detsamma med K-frames som ska vara mellan canarderna (höjdrodret).
    Och även de bägge sidorodrena. =)
    http://forum.motorportalen.net/viewt...121400#p121400

    Nästa steg... pinnskranglet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Imponerande bygge!! Måste vara en riktigt utmaning att gå på ett sånt här bygge!

    Keep up the good work
    /Lelle

  10. #10
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det blir sååå snyggt!!
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Nog tar ni ju i! :-D Än så länge är det ju bara att tolka bygganvisning och ritning och limma dit grejerna man pillat, sågat och slipat fram. ;-) Men jo, det är pilligare och utmanande på ett annat sätt med så liten och skör modell.

    Förberedde lite igår för pinnskranglet och det har som nämnts tidigare inte kommit med alla delar, men det löser sig, tur man har material kvar över sedan tidigare byggsatser. Nästa steg är att blötlägga och värma medarna och forma till dem och bygga upp höger sida av ramen.

    Hur ska man göra med en gubbe då? Måste var lätt och se vettig ut. Finns sånt att köpa eller måste jag göra en egen? Skala 1/10.

    Tyngdpunkten är 25 mm framför vingarnas leading edge. Så acken ska vara på en "ack-tray" mellan canard och vingar. Servona blir under undre vingen, 5 grams ska ju räcka för sidorodret och 9 grams för höjd. Finns inget skevservo med nånstans och jag hatar flyga utan skev, så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har speciell erfarenhet av skevroderlösa flyg, jag kraschar dem oftare än jag startar dem, det ni! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    .. Finns inget skevservo med nånstans och jag hatar flyga utan skev,..
    Det där med wing warping är ju lite speciellt men väl beskrivet på flera ställen som du säkert kollat.

    Konsten är ju att dölja alla servon batteri med mera - (i piloten eller motoratrappen).
    Man blir ju nästan lite avis på ditt projekt ;-)
    http://www.wrightexperience.com/edu/1903b/html/warp.htm#
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wing_warping
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Uhm... wing warping verkar vara lite lustigt. Vingarna går nog att böja och det är inte så svårt få till att de böjs, men det är ju dom där vertikala stumma "pinnarna" mellan vingarna samt vajrarna (snöret) som går korsvis överallt som stummar till vingarna. Vet inte hur jag ska lyckas få till nåt sånt. Får väl se sen när jag byggt klart allt i trä och fäst ihop allt med nålar före det ska målas o kläs osv.

    Jag trodde ju att jag skulle få bygga klart pinnskranglet på nån kväll, men dom där medarna som skulle vätas osv, de ska ju torka osv och jag har ju ritningen som mall, hmpf. Får väl vänta tills det torkar. Vill ju bygga!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ..samt vajrarna (snöret) som går korsvis överallt som stummar till vingarna...
    Är det inte så att vajrarna går i öglor längst ut (eller varför inte längst in) som gör att vingen skevar?
    Du får väl ta ett studiebesök till ett replikaplan i fullskala och kolla upp.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Standard

    Nu är alla delar till de laminerade medarna färdigt böjda med värme o vatten! =) Bass wood, vad nu det är. Dunkaved?
    http://forum.motorportalen.net/viewt...121419#p121419
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    Standard

    Jaså lind! Passligt, bor i "De tusende lindarnas stad". =)
    Dom där pinnarna liknar iiiint alls ett dugg alla träd här. :-D

    Har byggt bägge sidor klara nu.
    Ser inte ut som ett flyg... om jag ska vara ärlig.

    http://forum.motorportalen.net/viewt...121423#p121423
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Möed püssel & knåp...
    Ska bli kul att se komplett skelett!
    Retroholic!

  19. #19
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jaså lind! Passligt, bor i "De tusende lindarnas stad". =)
    Dom där pinnarna liknar iiiint alls ett dugg alla träd här. :-D

    Har byggt bägge sidor klara nu.
    Ser inte ut som ett flyg... om jag ska vara ärlig.

    http://forum.motorportalen.net/viewt...121423#p121423
    Niohundranittionio lindarnas stad nu då?
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #20
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Basswood???? Bass= Bas på svenska. Då man tillverkade skidor förr i tiden så basade man trät med hjälp av ånga eller kokande vatten och satte spetsen på skidan i spänn för att böja till skidbrätten.

    Kan det vara därifrån som ordet basswood kommer?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •