Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Dare Wright Military Flyer 1909

  1. #21
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Basswood???? Bass= Bas på svenska. Då man tillverkade skidor förr i tiden så basade man trät med hjälp av ånga eller kokande vatten och satte spetsen på skidan i spänn för att böja till skidbrätten.

    Kan det vara därifrån som ordet basswood kommer?
    Så här säger Wikipedia: "Another common name used in North America is basswood, derived from bast, the name for the inner bark"
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #22

    Standard

    Det är inte såå mycket pyssel egentligen, hållit på 19h nu och den är i stort sett träklar. =) Rätt enkelt bygge egentligen, är ju inte konstiga vinklar och sånt klur. Komplett skelett? Nästan... längre ner i inlägget. ;-)

    Nu vet jag inte alls vad basswood är! :-D Jag tror på dunkaved utgående från vad det blir när man dunkar i marken. Flisor som brinner bra. Det är ändå bara en (4 med-delar) av alla basswood-delar som ska böjas med varmt vatten, resten är vanliga "byggdelar". Hm?!

    Hur som helst hörninini! "Flygetyget" är träklart. Återstår finslipning, inpassning, motoratrapp, målning, klädsel, montage, RC!
    http://forum.motorportalen.net/viewt...121437#p121437
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Synd att du måste klä den, så fin som den blir!
    Retroholic!

  4. #24

    Standard

    Hm, nog måst jag ju klä den. =) Flyger så kort annars juh. Det finns nån tillverkare som gör endast hyllvärmare annars som också har Wirght Flyern ( http://www.historicships.com/Model%2...ht%20Flyer.htm ). Jäkligt detaljerade!

    Jag har iaf hållit på 20h nu totalt med modellen. De 4 senaste timmarna har varit slipande. Pah! Gillar inte. MEN, den är färdigslipad nu, det går så mycket bättre och är så mycket roligare med rätt grejer. :-) Och vad har jag slipat? Förutom leading och trailing edges så har jag även slipat vingspetsarna på alla 6 vingar o roder. Samt en massa andra lösa delar som ska hålla ihop allt och även slipat en massa pinnar här och där i konstruktionen från fyrkantiga till lite avrunda pinnar/lister/ribbor/stag eller vad de nu heter. Ser mycket bättre ut. Annars ser det ut som man skurit till lite balsa o "basswood"-lister o limmat ihop dem. Jag har inte slipat kanterna på basswood-delarna, de ser så bra ut ändå, dessutom är de så hårda.

    Nästa steg är MÅLA! Jag har en Humbrol-färg som har rätt samma färg som originalet, lite mellanbrunt. Vill inte ha för ljus, då ser det bara ut som nu, dvs balsa/basswood som bägge är ljusa. Och mörkbrunt är ju läckert, men då kommer inte mina detaljer synas lika bra. Ska måla så att man ser årsringar o mönster i träet iaf, modellen är så liten. Tunt lager färg, ett varv.

    Kommer inte att målas ytorna som ska kläs, det ser ut som att det inte syns igenom på originalet heller.

    Jäkligt skör konstruktion är det i alla fall. Har säkert limmat tillbaks 30 grejer som lossnat/spruckit medans jag slipat. Så NEJ, det blir inte en sån här liten skör modell igen. Bäst ha siktet inställt på något som klarar av en metanol-motor nästa gång, dom är rejälare. Jag nös förra veckan när jag höll i den -> limma 4 ställen... @£$#¤%&

    Vet inte vad man ska ha för lim för basswood <-> basswood. UHU Hart som är ett trälim klarade det inte. Tunn CA funkar ej. Så det blev nu Medium CA lite i överflöd för att få fast delarna. Nåt spån har ju kommit på att änden på flertalet 40cm basswood-pinnar ska limmas fast på en annan basswood-del. Hävstångseffekten knäcker ju lätt den limfogen.

    Spryglarna i stabilisatorn är av nån sjukt mjuk balsa! Väger iiingenting och tål ingenting. Om man säger att man ska slipa ner en del 1mm så tar det tex 30 ggr om det är basswood, 10 ggr om det är hårdbalsa, 1 gång om det är vanlig balsa. Denna mjuka balsa, den slipar man inte, man klämmer in trät 1mm. Haha!

    Ska väga allt trä sen och se va skranglet väger när den är träklar. Har säkert fått bort 2 gram trä senaste 4 arbetstimmarna.

    När den ska provflygas så får det bli i en inomhushall och så ska jag se om den glider lika kort som originalet. :-D Fast iofs, Model A var ju den första modellen som faktiskt gick att flyga (och "massproducerades"), de andra Flyer I, II och III så skutta ju bara lite grand.

    Min är i skala 1:10,5, kan inte nån av er byggargurus bygga en i skala 1/4 eller nåt? :-)

    En annan fråga... vilken del i ett bygge anser ni generallt tar mest tid? Träbygget, slipandet, klädseln, detaljerna, motorer och elektronik? Jag har två kit på gång, bägge är träklara och nu är det måla o klä som gäller, så träbordet är tomt, måste ju börja fundera på nästa kit. =) Men man ska ju passa in tiden också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Och en fråga till... jag tänkte ju börja klä småningom. Det kom med en rulle med lösa matta beige-färgade tunna pappersark. And i dont fatt!

    I bruksanvisningen står det:
    "There are several methods available to cover the model. The tissue provided and dope works well, as will silk and dope. If you choose these options, use a non-tautening butyrate dope as the structure is prone to severe warping from over shrinkage of standard nitrate and nutyrate dopes.
    If iron on cover is your choice, avoid the use of materials like Mono-Coat, Ultra-Coat or any of the iron on Fabrics due to their escessive weight and shrinkage. The two best choices are Nelson Lite-Film or Black Baron Cover-Lite. Apply using the manufacturers recommendations. If you use Lite-Film, you can spray a light coat of Krylon Satin Clear paint to tone down the high shine."


    Vad anser ni pro's?

    Och va sjutton är ett non-tautening butyrate dope?

    Jag har kollat igenom massor med bilder på detta flyg och de finns många där allt trä är gråmålat, men det var skillnad på den amerikanska och europeiska utgåvan, den ena är enligt bilden, den jag tänkte bygga som. Brunt! Inte grått. Se klädseln så ser ni hurudan det är.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN7762.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	42300
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Snyggt!
    Fick du med papper och dope i byggsatsen?
    Du hade skrivit en hel del olika varianter, men klart är att du inte ska spänna för hårt.
    Vanlig dope från Hobbyträ som går att köpa i de flesta butiker som har lite balsasortiment är helt OK.
    Det viktiga är att man tunnar den en hel del och hellre stryker några gånger.
    Thinner som det ska vara kan vara lite svårt att hitta - cellulosathinner bör det nog vara.
    Kollar man biltema så finns det uppenbarligen några olika kvalitéer men jag har gått till en gammal färgaffär och handlat - DYRT. Det är i plåtflaska som är inlåst och personalen frågar vad man ska ha den till innan man får köpa. Säger man att det är till att klä modellflygplan med så brukar de nicka och känna igen - säg inte att det är trevligt att sniffa ;-)
    Zaponlack spänner inte heller så där extremt och går bra att använda om du lyckas hitta det.
    Det finns flera sätt att preparera papper så att det blir lättare att applicera. Vanligen är det ju vikt och får lätt ränder efter var pappret varit vikt. Jag har hört en del som skrynklar för att få rynkor jämnt över pappret så att det sedan lättare blir slätt men det har jag aldrig provat. Att blöta pappret är vanligt men då kommer det förmodligen att sträcka rätt så rejält när det torkar. En del blöter och spänner upp på en ram där de lackar för att få en hårdare yta som i stort sett är klar men då lär du få svårt med krökta ytor - däremot kan det vara bra att ha sådant papper att laga med.
    Siden ger ju en riktig skalakänsla men det är ju trots allt ett modellplan och då är japanpapper nog inget man kan reagera mot. Ser verkligen fram mot några fina lösningar med pilot och motoratrapp - och förstås gömda elgrejor ;-) Det är då timmarna börjar rinna iväg - som tankebygge och funderingar på klurigaste lösning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #28

    Standard

    Tjoh! Det kom med nåt tunt gammelvitt papper, ingen dope.
    Måste nog se lite filmer på hur man ska göra, verkar vara nåt special med det hela.
    Blir resultatet bra? Bilder på nåt liknande? Kommer det se gammalt ut som det ska eller blir det bara bläh?

    Funderar på om man borde lacka allt jag målat sen så att det ser lite mer verklighetstroget ut.
    Kom nyss på att jag har ca 20 vingstöttor kvar att slipa till rätt form, suck, slött... som också ska målas.

    Pilot vete sjutton än så länge...

    Motoratrapp... det kom med en sådan som ska byggas ihop o målas, mm.
    I den får mottagare rum.

    Acken blir ju lite svår placera eftersom den måste vara fram i, men man får väl bygga nån sorts koffert som man kan sätta acken i.

    Servona blir under undre vingen, får väl målas o byggas lite där så det ser ut som det ska var där. Vet ej med skevservot, än.

    ESC får väl bli i kylaren.

    Nån har byggt med en motor och remdrift, de flesta med två, en vid varje propeller.

    Lite pyssel är det jo... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Basswood???? Bass= Bas på svenska. Då man tillverkade skidor förr i tiden så basade man trät med hjälp av ånga eller kokande vatten och satte spetsen på skidan i spänn för att böja till skidbrätten.

    Kan det vara därifrån som ordet basswood kommer?
    Basswood = Lind.

  10. #30

    Standard

    Den där dopen... lägger man på det först på ytan och sen på med pappret och sist penslar över? Hur applicerar man? Väldigt klen vinge så spänns det för mycket så lär den warpa och vrida sig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tjoh! Det kom med nåt tunt gammelvitt papper, ingen dope.
    Måste nog se lite filmer på hur man ska göra, verkar vara nåt special med det hela.
    Kan rekommendera Mats Johanssons dvd:er om modellbygge:
    http://www.mjd.se/?page_id=163

    Ett smakprov här: http://www.youtube.com/watch?v=jRi1R-aa5Mw
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #32
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Den där dopen... lägger man på det först på ytan och sen på med pappret och sist penslar över? Hur applicerar man? Väldigt klen vinge så spänns det för mycket så lär den warpa och vrida sig.
    Alla ytor som pappret ska fästas mot ska lackas med 2-3 lager cellulosalack. Enklaste sättet att fästa pappret är sedan att pensla fast det med en pensel doppad i aceton. Det löser upp det underliggande lackskiktet så att pappret fäster. Vissa använder utspädd lack eller cellulosaförtunning för detta ändamål men då tar det lite längre tid innan pappret fastnar.
    När alla ytor är klädda är det dags att vattenspänna pappret genom att försiktigt fukta det med en sprayflaska (det behöver inte bli plaskvått). Här gäller det att vara försiktig eftersom pappret när det är blött blir väldigt ömtåligt. När pappret torkar finns det en viss risk att det uppstår skevheter. Av det skälet bör man sätta vingar och annat i spänn medan pappret torkar. Det är också en god regel att alltid väta båda sidor av en dubbelklädd yta samtidigt och att spänna upp föremålet på ett sådant sätt att ovan- och undersida kan torka i samma takt. Efter vattenspäningen är det dags för dope, flera skikt med utspädd lack. Det första skicktet kan läggas med ganska tjockflytande lack så att man minimerar risken för att det ska bli rinningar på undrsidan av pappret. Även här gäller det att vara uppmärksam på spänningar som kan leda till skevheter. Försök återigen alltid dopa både ovan- och undersida av exempelvis en vinge så samtidigt som möjligt.

    All information om detta som du kan behöva hittar du gratis här: Mike´s flying scale models pages. Läs framför allt kapitel 7, 8 och 10 på följande sida: Build your first flying scale model
    MJDs videor är O.K. men har inte mycket att erbjuda vad det gäller klädsel av flygplan liknande det som du bygger.

    Ett par av mina egna idér som jag använt mig:
    - Istället för vatten kan man göra den första spänningen med etanol eller metanol (bra vädring behövs). Alkoholen i sig spänner inte pappret, men den lilla mängd vatten som finns med spänner lagom mjukt för att även klena konstruktioner ska klara sig. Provsa på lösa pappersbitar först eftersom alkoholen löser upp vissa färger som pappret kan vara infärgat med.

    - Fäst klädseln med limstift istället för med lack. Jag brukar använda ett vanligt Pritt limstift men det fungerar säkert bra med andra fabrikat också. I detta fall räcker det med ett lager cellulosalack på träyterna som ligger an mot pappret (för att täta porerna). Stryk lätt med limstiftet utmed lister, sptryglar med mera och lägg pappret på plats och fäst det genom att försiktigt stryka med fingret. Jag använder numera nästan uteslutande denna metod då jag klär modeller med papper.

    Som vanligt gäller det att prova med testbitar innan du ger dig på flygplanet. Bygg en liten ram med några spryglar och använd den för att prova ut tekniken. Det tar bara några minuter men kan vara guld värt då man slipper riskera att förstöra det riktiga bygget.
    Senast redigerat av Michael den 2013-12-20 klockan 16:13.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  13. #33

    Standard

    Huh! Så dope är alltså inget ämne, utan bara en benämning på vätskan man använder? Tex som PL400 är ett lim är Cellulosalack ett Dope?

    Vad har jag för papper? Det känns som luddigare lite grövre psalmbokspapper.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Näe, dope är ett samlingsnamn på cellulosalacker, med mer eller mindre olja.
    Ren cellulosalack (eller polerlack, som nog innehåller en liten skvätt olja/mjukgörare) spänner papperet 'sådär' bra, zaponlack är 'ren' cellulosalack utan olja spänner 'hyfsat'. Detta räcker oftast när man klär med papper.
    Vill man ha bra spänning på tygklädsel (siden, nylon, polyester, mm) så blandar man hälften zaponlack och hälften spännlack. Denna går oftast att hitta på t.ex. en båttillbehörsaffär. Ska finnas på Ålleberg, segelflygets Mekka, också!

    När du lägger på lacken, använd en 'moddlare', d.v.s. en flat tunn pensel, lägg penseln ner stryk med penseln "på tvären" på klädseln. Risken är annars att det blir för mycket lack på ett ställe, och det rinner igenom och bildar fula klumpar på insidan av klädseln.

    Och, som sagt, BRA VENTILATION! Det luktar för jävligt!
    Tyvärr vågar jag inte klä på detta viset numera, risken finns att jag får sova i garaget tillsammans med mina kärror....
    Retroholic!

  15. #35
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Papperet du fått tag på är nog i klass med 'japanpapper', bara liiite tjockare och motståndskraftigare...
    Keep on!
    Retroholic!

  16. #36

    Standard

    Jag måste helt enkelt läsa på lite mer så jag vet vad jag inte vill ha av allt som föreslås. =) För det första har jag ingenstans att vara med stinkande lacker. Hmm... Kan iofs köpa vanlig klädsel, men hur snyggt blir det? Vill att flyget ska se gammalt och slitet ut.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hmm... Kan iofs köpa vanlig klädsel, men hur snyggt blir det? Vill att flyget ska se gammalt och slitet ut.
    Precis!
    Patina is king!
    Retroholic!

  18. #38
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #39

    Standard

    Vad tror ni om LITESPAN Creme antik artikel nr. 5343 och BALSALOC 100g artikel nr. 7190 från MFT?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40

    Standard

    Nu har jag hämtat lite av ovan nämnd klädsel och lim.
    Man ska tydligen pensla på limmet balsaloc ur burken och pensla på de ytor man vill ha fast klädseln på.
    Sen ska den torka.
    Sen lägger man klädseln över tex vingen och värmer med strykjärn fast klädseln där man satt limmet.
    Sen kan man krympa klädseln med värme mellan dessa platser man haft lim.
    Färgen på denna ser mer naturtrogen ut än den klädsel som kom med, som påminner om japanpapper.

    Lånade ovanstående av en byggare här som byggt denna Bleriot XI (som är klädd på samma sätt):
    Klädd vinge: http://forum.motorportalen.net/viewt...102012#p102012
    Byggtråden: http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=8950
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •