Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: När är acken "tom"?

  1. #1

    Standard När är acken "tom"?

    Funderar på hur länge man kan pressa en LiPo-ack innan den verkligen är tom på kräm.
    En fulladdad 3s exempelvis ligger ju på ca 12,6V ställer man sedan säkerhetsnivån på säg 10,5 så känns det som man har en hel del kvar att tillgå?

    Självklart är det bästa att testa sig fram, men jag är ute efter lite teori här

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lillkreian Visa inlägg
    Funderar på hur länge man kan pressa en LiPo-ack innan den verkligen är tom på kräm.
    En fulladdad 3s exempelvis ligger ju på ca 12,6V ställer man sedan säkerhetsnivån på säg 10,5 så känns det som man har en hel del kvar att tillgå?

    Självklart är det bästa att testa sig fram, men jag är ute efter lite teori här

    Det har dykt upp många nya vandringssägner om hur ackar ska skötas. Nu för tiden får man så långa flygtider att det kan kvitta med sista minuten i luften och då är man ju helt safe.

    Rent tekniskt skall en ack inte gå under 3.0volt utan last och aldrig under 2.6volt med last. Det är ingenting jag hittat på utan det är så det funkar, ungefär som att is smälter vid plusgrader. Lägg nu till detta att man ofta tar en genväg och köper batterier som inte är toppkvalitet utan det kan diffa mellan cellerna, i synnerhet när de börjar bli tomma.

    Dina 10.5volt kan alltså vara fördelade olika på de tre cellerna. 3.2v+3.65v+3.65 och då dör ju en cell först även om din total är högre.

    Så fort någon säger att du SKA bryta vid tex 3.9volt så skall du dra öronen åt dig, för det finns inga sådana gränser, utan allt beror på vilket batteri du har, hur hårt du belastar det och hur bra din förståelse för hur det hela funkar är.
    Superhero

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det allmänna rådet man ger är att inte tömma acken med mera än ca: 80 % av nominell kapacitet. Det innebär praktiskt att om du t ex har en 2200 mAh ack så skall det inte "gå in" mera än ca: 1750 mAh när du laddar den efter användning. Ackspänningen är lurig att mäta för det skiljer ju oerhört mycket mellan en obelastad ack och en belastad - även om den kanske bara är "halvtom". Och urladdningskurvan kan ju skilja avsevärt beroende på bl a ackens max belastbarhet ("C-talet"), allmän kvalitetsnivå på acken och inte minst hur "sliten" den är. Så kan du inte mäta hur mycket som laddats ur direkt under flygningen via telemetri så får du nog kolla lite olika flygtider/motortider och hitta en lämplig flygtid som inte riskerar acken. Sen är det ju inte bara frågan om hur mycket du drar ur acken utan även hur hårt du belastar den - vilket enklast brukar framgå av ackens temperatur. Är den sval så bör det vara lugnt - sen finns ju alla varianter upp till "het" vilket inte är nåt bra tillstånd för en ack.
    Roger

  4. #4

    Standard

    En till lurig sak är ju att detta 2200 kan minska med tiden och hur man behandlat acken. Det är bara i teorin det funkar. Räkna med att detta 2200 blir mindre. Så när du tror att du dragit ur 70-80% så kanske du dragit ur 90% och då börjar acken bli trött. Så jo, är bra att sköta ackarna och inte dra ur för mycket, tror inte det gör nåt om man håller sig på max 60% tills man har stenkoll. =)
    När du märker att orken far i flyget/multikopter/helin så har du redan dragit ur för mycket.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning har helt rätt i att kapaciteten minskar med "slitaget". Men i brist på bättre mätetal så kan man hålla sig till detta med ca: 80 % eller ännu bättre de 60 % som Ålänning föreslår.
    Sen nämner Henke också nåt som är viktigt i sin sista mening - "och hur bra din förståelse för hur det hela funkar är."
    Det är ju givetvis ingen kunskap man har som nybörjare men om man som TS frågar och dessutom läser på och diskuterar med t ex sina klubbkompisar så kommer det vad det lider. Men till dess så skadar det inte att ta det lite försiktigt så brukar ackarna fungera bättre - och inte minst höjer man också säkerheten avseende de otrevligheter som också kan ske med ackar.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det har dykt upp många nya vandringssägner om hur ackar ska skötas. Nu för tiden får man så långa flygtider att det kan kvitta med sista minuten i luften och då är man ju helt safe.

    Rent tekniskt skall en ack inte gå under 3.0volt utan last och aldrig under 2.6volt med last. Det är ingenting jag hittat på utan det är så det funkar, ungefär som att is smälter vid plusgrader. Lägg nu till detta att man ofta tar en genväg och köper batterier som inte är toppkvalitet utan det kan diffa mellan cellerna, i synnerhet när de börjar bli tomma.

    Dina 10.5volt kan alltså vara fördelade olika på de tre cellerna. 3.2v+3.65v+3.65 och då dör ju en cell först även om din total är högre.

    Så fort någon säger att du SKA bryta vid tex 3.9volt så skall du dra öronen åt dig, för det finns inga sådana gränser, utan allt beror på vilket batteri du har, hur hårt du belastar det och hur bra din förståelse för hur det hela funkar är.

    Har också grubblat lite på detta problem, det borde väl inte vara svårt att tillverka ett fartreglage som känner av varige enskild cell via balanseringskontakten så att när den första cellen t.ex. kommer ner till 3.0v så stängs motorn?

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Har också grubblat lite på detta problem, det borde väl inte vara svårt att tillverka ett fartreglage som känner av varige enskild cell via balanseringskontakten så att när den första cellen t.ex. kommer ner till 3.0v så stängs motorn?
    Ja, det borde vara nästa grej kan tyckas. Även fler reglage med inbyggd kapacitetsmätning. Jag har det till min Jetiradio och det är superbra, dock mäter den inte varje enskild cell.

    Ett problem är att nya batterier har en väldigt tvärt gräns, de ger nästan fullt fjång ända in i det sista och sen dör dem momentant. Så att bryta i tid, så att man hinner landa säkert bygger nästan uteslutande på att räkna mAh och inte mäta spänningen. I ett segelflygplan tex så är det ännu viktigare eftersom man inte har en motor där man kan "gasa på" och känna om det börjar bli väldigt tomt.
    Superhero

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Har också grubblat lite på detta problem, det borde väl inte vara svårt att tillverka ett fartreglage som känner av varige enskild cell via balanseringskontakten så att när den första cellen t.ex. kommer ner till 3.0v så stängs motorn?
    Hej,
    Det har ju under flera år funnits reglage som man också ansluter till balanseringskontakten för att mäta enskilda cellspänningar men med dagens ackar är det ju som Henke säger att dom ger väldigt mycket "full fjång" ända till dom är närapå tomma så det närmaste sanningen man kan komma är nog att mäta urladdad kapacitet.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ja, det borde vara nästa grej kan tyckas. Även fler reglage med inbyggd kapacitetsmätning. Jag har det till min Jetiradio och det är superbra, dock mäter den inte varje enskild cell.

    Ett problem är att nya batterier har en väldigt tvärt gräns, de ger nästan fullt fjång ända in i det sista och sen dör dem momentant. Så att bryta i tid, så att man hinner landa säkert bygger nästan uteslutande på att räkna mAh och inte mäta spänningen. I ett segelflygplan tex så är det ännu viktigare eftersom man inte har en motor där man kan "gasa på" och känna om det börjar bli väldigt tomt.

    Ok, kan det bli snett i mAh uttag också mellan cellerna som det kan bli med spänningen?

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Ok, kan det bli snett i mAh uttag också mellan cellerna som det kan bli med spänningen?
    Allt kan säkert hända. Det är här någonstans som biten med förståelse trillar in, att man är observant när man laddar ackarna. Jag brukar slå ett öga på spänningen hos cellerna precis när jag klickar igång laddaren, så att ingen cell avviker. Jag tittar även på laddtiden när laddaren är klar så den inte har hållit på och balanserat jättelänge innan den är klar. Det blir lite operatörsberoende, men å andra sidan kan man flyga lite längre om man nu vill om man har bra koll utan att tulla på gränserna.
    Superhero

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag gör precis som Henke - kollar cellspänningen precis när laddningen startat och håller sen också koll på inladdad kapacitet och ungefärlig laddtid. Sen inte minst - jag har kopplat mina timers till trottelspaken så dom går igång vid visst gaspådrag och sen "piper" timern efter en lämplig och väl vald motortid. Det brukar fungera väldigt bra men ännu bättre är ju om man har telemetri och kan mäta urladdad kapacitet.
    Roger

  12. #12

    Standard

    När laddtiden blivit lång eller spänningsdiff mellan cellerna så har jag cyklat några vändor extra, ibland hjälper det och ibland inte, mer än så kan man väl inte göra eller? Vad är max voltdiff mellan cellerna? Jag brukar inte köra ur mer än 60% på dom ackar som jag är rädd om.

  13. #13

    Standard

    Det där med att mäta spänningen är ingen höjdare tycker jag. Vissa ackar slutar jag flyga när de är 3,7V per cell. När man kommer hem så kan en ack mitt i allt ha återgått till 3,85V tex. Men andra är kvar på 3,7V. Man ska nog inte heller mäta ackarna när de är varma. Hur som helst kan spänningsmätning vara lite missvisande. Dessutom som nämndes, de kan ha lägre spänning vid belastning/anslutning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    De inte bara kan ha - de har lägre spänning belastade än obelastade. Sen är det en annan sak att nyare ackar av bra kvalitet och med "höga C" håller spänningen riktigt bra nästan till "the bitter end". Men en belastad ack (om det är hyfsad belastning) har alltid lägre spänning än en obelastad. Så spänningsmätning säger tyvärr inte så mycket om återstående kapacitet.
    Roger

  15. #15
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Har haft lipo varnaren inställt på 3.6V. Efter bara en minut i luften börjar den varna trots att man har bara hunnit kräma ur en liten del av en 4S. Jag gjorde lite flyg tester i helgen med olika batterier (4S 8A och 4S 5A) och båda började larma efter en minut i luften. Men jag flög med de 4-5 minuter och använde på den ena 50% av kapaciteten och på den andra 70% ungefär. Postade videon i en parallel tråd.
    Så jag förstår inte varför den lilla lipovarnaren klagar på... Det verkar inte bita ändringen på default värden (som är 3.8V)?
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    3,6 V/cell är ungefär vad du har under belastning för en nyladdad cell så speciellt märkligt är det inte om den "piper" efter en kort stunds belastning.
    Roger

  17. #17
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Ok, jag förstår! Tack för hjälp

    /Remus

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    3,6 V/cell är ungefär vad du har under belastning för en nyladdad cell så speciellt märkligt är det inte om den "piper" efter en kort stunds belastning.
    Roger
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  18. #18

    Standard

    Så hur lågt ner får en cell gå under belastning? Tänkte på cutoffs i tex Aligns ESCs till helis.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Under 3,0V bör man väl absolut inte gå, det är väl ganska vanligt att ha LVC på typ 3,2-3,3 som säkerhetsmarginal, det är ju inte säkert att alla celler håller exakt samma spänning under last.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Personligen utgår jag aldrig ifrån cellspänningen utan ifrån hur mycket energi som jag dragit ur acken. Har man telemetri så är det ju relativt enkelt att mäta, har man inte det (som jag själv) så har jag timer styrd av trottelpådraget (typ startar runt 5-7 % pådrag) och mäter sen hur mycket jag får ladda in i acken efter olika motortider för att därmed hitta "rätt" maximal motortid. Det blir inte nån exakt vetenskap men har man marginaler så är blir det tillräckligt bra för att inte riskera ackarna.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •