Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

mne: vet ngn ca priser fr uas tillstnd och frskring?

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    57
    Jobb
    montr
    Klubb
    tbs disco club

Standard vet ngn ca priser fr uas tillstnd och frskring?

Hej, sitter och undersker de olika tillstnden uas 1a och 1b r det vl som r aktuella och hittar inte vad de kostar.
    likas vad en frskring kostar i dessa klasserna, frstr att det kan variera efter flygtyg mm.
    har sett olika diskussioner om tillstnd frn frsvarsmakten om filmer och bilder som skall visas eller sljas, gller det fortfarande att skaffa egengranskningsrtt eller liknade?

stefan

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    57
    Jobb
    montr
    Klubb
    tbs disco club

Standard

jag hittade detta p fpv.nu som var intressant d jag undrar vad en amatrradiolicens ger en fr att flyga fpv med 1,3 GHz? r det kunskap om var och nr man kan flyga fr att inte stra ngn?

Jag frgade en handlggare p PTS, jag skrev att jag tnkte anvnda en videolnk fr FPV och fick nedan svar:

Citera

Om du r radioamatr och har ett certifikat fr att anvnda amatrbanden s kan du mycket vl anvnda ngon av de frekvenser som r avsedda fr amatrradio. I amatrbandet 1240-1300 MHz finns det flera lmpliga frekvenser som du kan anvnda fr din videolnk.

Allts borde det vara OK att anvnda om man har amatrradiocertifikat. S har man det skall nedan vara OK:

1.24-1.3 GHz, uteffekt 1000W
    2.4 Ghz, uteffekt 100 mW
    5.65-5.85 Ghz, uteffekt 1000W

Standard

Citat Ursprungligen postat av stucke70 Visa inlgg
    Hej, sitter och undersker de olika tillstnden uas 1a och 1b r det vl som r aktuella och hittar inte vad de kostar.
    likas vad en frskring kostar i dessa klasserna, frstr att det kan variera efter flygtyg mm.
    har sett olika diskussioner om tillstnd frn frsvarsmakten om filmer och bilder som skall visas eller sljas, gller det fortfarande att skaffa egengranskningsrtt eller liknade?

stefan
    Jag betalade 2.000:- till Transportstyrelsen fr UAS-1B och ca 1.200:- fr frskring hos Inter Hannover. Egengranskningsrtt r inget man "skaffar" Nr man har anskt om granskning ett antal ggr kan man f denna rtt. Man fr d ett omrde som detta gller i, och en viss typ av bilder. Tills dess skall alla bilder och filmer granskas innan publisering, gller ven alla youtubeklipp som lggs upp hur som helst......

Standard

Citat Ursprungligen postat av stucke70 Visa inlgg
    jag hittade detta p fpv.nu som var intressant d jag undrar vad en amatrradiolicens ger en fr att flyga fpv med 1,3 GHz? r det kunskap om var och nr man kan flyga fr att inte stra ngn?
    Ett amatrradio certifikat ger dig ven tillstnd att snda p dom frekvenser som r tilldelade fr amatrradio.
    Tv av frekvensbanden 1240 MHz - 1300 MHz och 432 MHz - 438 MHz och vi fr snda med 1000W p bda.

/Jonas

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    57
    Jobb
    montr
    Klubb
    tbs disco club

Standard

s det handlar enbart om ngt byrkratiskt, knns lite konstigt tycker jag d man anvnder frekvensen till video. om man skall snacka i radio kan jag frst att man br ha kunskap om hur man pratar och beter sig mm .
    detr verkar ju inte som att det handlar om att man str ut andra viktiga saker.

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    57
    Jobb
    montr
    Klubb
    tbs disco club

Standard

Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlgg
    Jag betalade 2.000:- till Transportstyrelsen fr UAS-1B och ca 1.200:- fr frskring hos Inter Hannover. Egengranskningsrtt r inget man "skaffar" Nr man har anskt om granskning ett antal ggr kan man f denna rtt. Man fr d ett omrde som detta gller i, och en viss typ av bilder. Tills dess skall alla bilder och filmer granskas innan publisering, gller ven alla youtubeklipp som lggs upp hur som helst......

ojd, ja dom verkar inte jaga fpv folk p youtube verkar det som. har ngon nnsin kt dit fr detta i Sverige?
    Men gller detta s fort det r en bild eller video som tas frn luften?, ven om det r markgaren som ber om bilden?
    Fr man ge bort en film eller foto, till privat,kommun eller fretag, bara den r granskad utan att ha tillstnden?

Standard

Alla bilder frn luften som skall publiseras p ngot stt skall granskas. Om en markgare ber om en bild fr att han skall gra en fin tavla att hnga p vggen, s r det nog inget problem. Men om han anvnder samma bild vid en ev. markfrsljning d r det granskning som gller. Nu tror inte jag heller att frsvaret jagar folk som lgger ut ett youtubeklipp eller liknande men frgan gllde vad som skall granskas.
    Vad det gller tillstnd och frskring s skall tillstnd skas vid all komersiell verksamhet, det finns inte specificerat om detta gller enbart betalda uppdrag eller gratisuppdrag. Det gr dremot inte att f tillstnd om man inte kan uppvisa giltlig frskring. Det r lite klurigt hur man gr tillvga d man mste ha tillstndet fr att ska frskring men det finns en frklaring p Transportstyrelsens anskningsblankett hur man gr.

Standard

S lnge man flyger privat och fotar fr egen rkning s rknas det som modellflyg.
    S fort som man utfr ett uppdrag t ngon annan kommersiellt eller ideellt s krvs tillstnden fr UAS.
    Det gller inte bara fotografering utan ven om grannen ber dig om hjlp att lyfta en wire ver taket eller vad som helst.
    Direkt det inte r fr eget bruk ser Transportstyrelsen det som UAS.

Sjlva Flygfotot r det frsvarsmakten som vill granska.
    Det har inget med UAS tillsndet att gra.

Standard

Mnga hobbyflygare som tnkt tjna ngra kronor p flygfotandet eller ngot annat uppdrag tycker kanske att Transportstyrelsen stller hga krav. Detta r inget unikt fr UAS tillstnd. Samma krav terfinns bl.a inom sjfarten. En stor snabb bt som en 10 ring kan fara fram med blir med en gng den anvnds yrkesmssigt mycket komplicerad och krver en viss behrighet fr att f anvndas. Likadant inom dykeriet. Privat kan du plaska omkring hur djupt du vill, men ta en tamp ur en propeller och ta betalt krver ett yrkesbevis. Fr allas skerhet, skaffa de tillstnd du behver om du vill tjna pengar. Skulle det hnda ngot s r detta en frsummbar kostnad bde fr dig sjlv och folk runt omkring dig. Tycker du det r dyrt s var det kanske inte s enkelt som du trodde att tjna ngra kronor.

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    57
    Jobb
    montr
    Klubb
    tbs disco club

Standard

jag tackar s mkt fr era svar och knner att jag ftt en bra bild ver det hela nu. faktiskt tycker jag inte varken tillstnden eller frskringen var srskildt dyra om man nu skall driva en firma eller en ens en bisyssla. hade ltt kunnat vara mkt mer.
    det r tv frgor till som jag undrar.
    1. amatrradiolicens = pris och vad hnder om man inte har det ven om man flyger privat?
    2. kan man ska tillstnd+frskring utan att ha en egen firma( om uppdragsgivaren betalar) och man ger bort filmen, jag vet lngskt frga men nd

Standard

Amatrradiolicens r privat och gller oavsett fr anvndning av frekvensen.
    Uas r det oavsett nr det r till ngon annans nytta!
    Betalt eller inte!
    Akta dej fr att blsa bort grannens lv med din flygmaskin! ;-)

Uastillstndet kan skas som person eller firma.

Standard

Tillggas br d att UAS r ingen engngsavgift - det r rliga priser....vilket gr det dyrt i lngden om du bara skall ta kort p grannens hus.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Man kan ju ta en bild p grannhuset i egenskap av vanlig modellflygare och ge grannen en fin bild som julklapp... Det kanske vore en bra id ven fr oss som har smtt argsinta grannar till vra flygflt...
    Roger

MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    368
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

Standard

Men hur kontrollerar myndigheterna om ngon snder med fr stor effekt p 1280 bandet tex? r detta inte en lag utan uppfljning? Eller kan de "pejla" in fpv piloten p ngot stt?
    PMa om du vill kpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rk
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drnare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

Standard

Har lnge tnkt att ''go legal'' och skaffa mig amatrradio licens men har aldrig blivit ngot men fr vl ta tag i det. Ngon som vet vad man behver kunna fr att f licens och om man kan ta det ngon stans runt Malm?

Standard

ven om man jobbar mot ideella freningar s mste man ha tillstnd...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlgg
    Har lnge tnkt att ''go legal'' och skaffa mig amatrradio licens men har aldrig blivit ngot men fr vl ta tag i det. Ngon som vet vad man behver kunna fr att f licens och om man kan ta det ngon stans runt Malm?
    Ber om urskt fr kraftigt off topic svar Fr vidare diskussion, starta grna en ny trd.
    Jag tog radioamatr-licens tidigare i r.
    Licens utfrdas av SSA - Sveriges SndarAmatrer
    Det bsta sttet r antagligen att kontakta ngon av klubbarna i ditt distrikt. Det vanliga tror jag r att dom arrangerar kurser. Det finns en kursbok och sen skriver man ett prov och lyckas man fr man en licens och en egen anropssignal. Det skulle knnas verraskande om det inte ordnas kurser eller finns provfrrttare lokalt nere i Malm.

SSAs hemsida r inte direkt superltt om man letar efter info fr att bli radioamatr men fr lite mer info om att bli licensierad radioamatr g p "Om Amatrradio" och sen "Bli sndaramatr".

Fr att hitta klubbar i nromrdet, g till "Sektioner och distrikt" och sen i ditt fall "Distrikt 7" och sen "Klubbar".

Amatrradiovrlden har om mjligt mer jargong n modellflyget s ta hemsidan med ro. De flesta klubbar r antagligen verlyckliga nr nya visar intresse fr en hobby som annars har lite klen "tervxt".

P plussidan fr du ven lra dig en del om radioteknik och ellra som du kan ha nytta av i modellflygandet s fr mig var det en bra investering av tid att bli sndaramatr.

Se ven Wikipediasidan om Amatrradio

Standard

Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlgg
    Egengranskningsrtt r inget man "skaffar" Nr man har anskt om granskning ett antal ggr kan man f denna rtt. Man fr d ett omrde som detta gller i, och en viss typ av bilder. Tills dess skall alla bilder och filmer granskas innan publisering, gller ven alla youtubeklipp som lggs upp hur som helst......
    Visst kan man skaffa detta. Det r bara att anska hos FMTM.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlgg
    Visst kan man skaffa detta. Det r bara att anska hos FMTM.
    Kan nog vara olika p olika frsvarsomrde d, jag fick informationen att efter ett antal granskningar kunde man f sjlvgranskningsrtt. Fr kolla p FMTM

Standard

Citat Ursprungligen postat av MagnusStrmqvist Visa inlgg
    Men hur kontrollerar myndigheterna om ngon snder med fr stor effekt p 1280 bandet tex? r detta inte en lag utan uppfljning? Eller kan de "pejla" in fpv piloten p ngot stt?
    Bde PTS och vi som r sndaramatrer har mjlighet att pejla om det r en sndare som str eller snder otilltet (inte uppger anropssignal i brjan brjan och slutet av sndnings passet).
    S ska man flja boken ska ven vi som r radioamatrer och anvnder dom frekvenserna till FPV uppge anropssignal antingen via rst eller telegrafi p den tnkta frekvensen nr vi startar videolnken.

/Jonas

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •