Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

mne: vet ngn ca priser fr uas tillstnd och frskring?

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Hur mnga fpvflygare uppger anropssignal vid start och stopp vid flygning ?
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Om du anvnder osd kan man lgga in den som text p den.
    D snds den med konstant!

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Har fr mig om att Immersion osd har ett val dr man kan mata in den.
    Och s dyker den upp med jmna intervall.
    //Lasse

Standard

Jag skriver ut den i klartext p bilden s alla ser den nrsomhelst.

Vad gller sjlvgranskningsrtt s fick jag det direkt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

rknas det som telegrafi att skicka den i videolnken ?

kanske brjar bli lite ot hr nu iofs
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    rknas det som telegrafi att skicka den i videolnken ?

kanske brjar bli lite ot hr nu iofs
    Nej, men som jag fick lra mig tidigare i r s ska anropssignalen finnas med i videostrmmen p ngot vis. OSD tycker jag verkar tillrckligt. Men FinnbyFraggel/Jonas kanske har bttre koll p detaljerat reglemente? Min litteratur fr Radioamatrsutbildning frn SSA frn i r detaljerar inte hur man ska g till vga fr ATV - Amatr TV, annat n att man alltid ska snda anropssignal i brjan och slutet samt i korta intervaller under tiden fr alla sndningar oavsett trafikslag. Hela tiden i videostrmmen knns ok fr mig d.

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    57
    Jobb
    montr
    Klubb
    tbs disco club

Standard

Jag kollar p f till en licens snarast. Ser ut som man kan lsa den p distans. Stmmer det? Knns ju som det r nstan allt som r ondigt fr fpv mm. Skulle f till en light version som gller fpv med det viktiga inehllet. Men det r nog att nska fr mkt.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Standard

Den diskussionen har jag frskt fra med PTS men det r som att kra en bil genom en bergvgg...

Med ett amatrcert fr du ha sndare p 1000W

vra FPV-sndare ligger ofta under 1W....sdeles r behovet av "LightHAM" ndvndigt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    57
    Jobb
    montr
    Klubb
    tbs disco club

Standard

Jag har alltid trott att man skall vara frsiktig och ha respekt fr dessa frekvenser pga att man strde ngt knsligt men bara fr man har ftt ett kursbevis kan man gdsla 1000 w under lng tid, vldigt komiskt.
    Varfr r vi och kladdar p dessa frekvenser och inte ligger en bit utanfr nr man nd bygger specialutrustning fr fpv .r det upptaget dr kanske.

Skickas frn min iPad via Tapatalk

Standard

Allt r upptaget.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av stucke70 Visa inlgg
    Jag kollar p f till en licens snarast. Ser ut som man kan lsa den p distans. Stmmer det? Knns ju som det r nstan allt som r ondigt fr fpv mm. Skulle f till en light version som gller fpv med det viktiga inehllet. Men det r nog att nska fr mkt.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    Menar du fr radioamatr? Det r vl inte vad trden handlar om egentligen. Du kan skert lsa p distans. Men jag tycker det var bra att g en kurs och kunna frga de erfarna radioamatrerna och f frtydliganden om snt som jag hade svrt fr. Man kan likna det vid att gra teori-delen fr bilkrkort. SSA:s material (bok, papperskort fr att trna frekvenser, bokstavering mm) tcker mycket bra det som behvs men kostar skert ngra hundra (jag fick mitt sponsrat). Kursboken r inte superkomplicerad och frstr du hur man lser alla vningsuppgifter i boken (plus det som finns p tillhrande trningskort) s kommer du klara provet galant.

Det finns ett antal provfrrttare som examinerar. Mot en provavgift frsts och dom ker nog inte hem till dig fr en enskild licensiering s det kommer nog inte g p en vecka eller tv direkt, det br skert sammanfalla med nn annans provtillflle. Ring SSA(kolla ssa.se) s kan dom nog bertta allt du vill veta p en gng.

Vrt att veta r att det finns andra vgar att g fr att f licens men jag tror att genom SSA r den vanligaste. Se punkt 6 p http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler fr de andra alternativen.
    Senast redigerat av High Five den 2013-12-01 klockan 11:34.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av stucke70 Visa inlgg
    Jag har alltid trott att man skall vara frsiktig och ha respekt fr dessa frekvenser pga att man strde ngt knsligt men bara fr man har ftt ett kursbevis kan man gdsla 1000 w under lng tid, vldigt komiskt.
    Varfr r vi och kladdar p dessa frekvenser och inte ligger en bit utanfr nr man nd bygger specialutrustning fr fpv .r det upptaget dr kanske.

Dom andra frekvenserna r antagligen licensierade till fretag och myndigheter. PTS har en Frekvensplan p http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/ men beskrivningarna r rtt kryptiska.

Som privatperson utan licens har du vldigt f alternativ och modellflygare fr anvnda vissa licenser fr sin radio fr styrningen (35 MHz, 2,4 GHz). Nsta steg fr att f tillgng till fler frekvensomrden r att bli radioamatr. Eller kpa en licens fr ngot frekvensomrde frn PTS, men d fr du antagligen bygga egen utrustning, fr det som sljs fr FPV r tnkt primrt fr ppna eller amatrradio-frekvenser.

Men eftersom reglerna varierar mellan lnder s mste man ha koll fr det egna landet. T.ex. r 900 MHz frbjudet fr FPV i Sverige eftersom det krockar med mobilnt. I USA gr mobilerna p andra frekvenser och dr r 900 tilltet.

Reg.datum
    Apr 2013
    Inlgg
    57
    Jobb
    montr
    Klubb
    tbs disco club

Standard

Ja det verkar bara finnas ett stt att gra om det skall ske rtt, att ta amatrradiolicens . Undrar i procent utav alla som flyger fpv oavsett utrustning som ligger ver 25 mw som har tagit licens?
    Men ven med denna licens s flyger vl alla egentligen fr lngt bort eller utom synhll fr att flja lagen nd, knns som en dum ide att blunda fr dessa frgor tills det hnder en allvarlig olycka som stnger allt i hobbyniv mm. Men det kanske blir ett moment 22 hela tiden av att man fastnar i fr mnga regelgrnder hela tiden,kan det vara s.?

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Jag har ocks tnkte lite p det hr med skerhet och regelverk p sistone. Det viktigaste fr mig r att hitta en bra balans.

Jag tror inte att hobbyn ngonsin kommer bli nerstngd. Dremot kan det kanske bli s att vi tvingas ha ngon form av licens/krkort fr att vara modellflygare, precis som man har fr radioamatrer eller t.ex. modellflygare p Nya Zeeland (om ni sett ngra RCModelReviews videor s har ni kanske hrt Bruce prata om hans "Wings" som r en form av licens/krkort). Jag tror ocks att det kan komma hrdare regler om vart man fr flyga i framtiden, srskilt om det oftare dimper ner FPV och autonoma farkoster i ttbebygda omrden, eller om det brjas flyga mer FPV runt t.ex. skyddsobjekt.

Sjlvklart r det trkigt om vi i modellflyghobbyn skulle tvingas g den vgen s det bsta tycker jag r om vi gemensamt pratar om risker och skerhet, inte bara genom att stta upp en samling skerhetsregler utan med en aktiv diskussion, bde hr p forumet och nr vi flyger tillsammans. D har vi strre mjlighet att ses som att vi sjlva hanterar riskerna om det grs en granskning och d minskar risken fr nya styrande regler eller frbud.

Fr UAS och sjlvgranskning av film och bilder antar jag att det handlar om att frst och respektera regelverk och lagar fr bl.a. skyddsobjekt med fotofrbud. Jag skulle bli mycket verraskad dom reglerna lttas upp i frsta taget.

Nr det gller amatrradio-licensen kan jag tycka att kunskapskraven r lite vl omfattande fr ngon som bara vill flyga FPV men samtidigt s r stora delar av det man ska kunna applicerbart p andra delar av modellflyg. Grundlggande ellra, antennkonstruktioner och hur radiosignaler r beskaffade r alla vldigt bra mnen att ha kunskaper i nr man ska bygga modellflyg. Fr mig som inte lst teknik p gymnasium eller hgskola var det en hel del meningsfull kunskap.

Det finns minst fem anvndare som anvnder svenska anropssignaler fr radioamatrer som nickname p forumet, plus mig sjlv och kanske ett gng till som "lurar i vassen". Men nd antagligen ganska f.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Eftersom du High Five r en ny forummedlem s kan jag sga att det diskuterats skerhet massor av gnger men eftersom det tillkommer nya utvare hela tiden s r det skert inte fel att dra igng ytterligare en diskussionstrd om detta.
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •