Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: vet ngn ca priser för uas tillstånd och försäkring?

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Hur många fpvflygare uppger anropssignal vid start och stopp vid flygning ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #22

    Standard

    Om du använder osd kan man lägga in den som text på den.
    Då sänds den med konstant!

  3. #23

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Har för mig om att Immersion osd har ett val där man kan mata in den.
    Och så dyker den upp med jämna intervall.
    //Lasse

  4. #24

    Standard

    Jag skriver ut den i klartext på bilden så alla ser den närsomhelst.

    Vad gäller självgranskningsrätt så fick jag det direkt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    räknas det som telegrafi att skicka den i videolänken ?

    kanske börjar bli lite ot här nu iofs
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    räknas det som telegrafi att skicka den i videolänken ?

    kanske börjar bli lite ot här nu iofs
    Nej, men som jag fick lära mig tidigare i år så ska anropssignalen finnas med i videoströmmen på något vis. OSD tycker jag verkar tillräckligt. Men FinnbyFraggel/Jonas kanske har bättre koll på detaljerat reglemente? Min litteratur för Radioamatörsutbildning från SSA från i år detaljerar inte hur man ska gå till väga för ATV - Amatör TV, annat än att man alltid ska sända anropssignal i början och slutet samt i korta intervaller under tiden för alla sändningar oavsett trafikslag. Hela tiden i videoströmmen känns ok för mig då.

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    Jag kollar på få till en licens snarast. Ser ut som man kan läsa den på distans. Stämmer det? Känns ju som det är nästan allt som är onödigt för fpv mm. Skulle få till en light version som gäller fpv med det viktiga inehållet. Men det är nog att önska för mkt.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  8. #28

    Standard

    Den diskussionen har jag försökt föra med PTS men det är som att köra en bil genom en bergvägg...

    Med ett amatörcert får du ha sändare på 1000W

    våra FPV-sändare ligger ofta under 1W....sådeles är behovet av "LightHAM" nödvändigt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    Jag har alltid trott att man skall vara försiktig och ha respekt för dessa frekvenser pga att man störde ngt känsligt men bara för man har fått ett kursbevis kan man gödsla 1000 w under lång tid, väldigt komiskt.
    Varför är vi och kladdar på dessa frekvenser och inte ligger en bit utanför när man ändå bygger specialutrustning för fpv .Är det upptaget där kanske.


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  10. #30

    Standard

    Allt är upptaget.

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av stucke70 Visa inlägg
    Jag kollar på få till en licens snarast. Ser ut som man kan läsa den på distans. Stämmer det? Känns ju som det är nästan allt som är onödigt för fpv mm. Skulle få till en light version som gäller fpv med det viktiga inehållet. Men det är nog att önska för mkt.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    Menar du för radioamatör? Det är väl inte vad tråden handlar om egentligen. Du kan säkert läsa på distans. Men jag tycker det var bra att gå en kurs och kunna fråga de erfarna radioamatörerna och få förtydliganden om sånt som jag hade svårt för. Man kan likna det vid att göra teori-delen för bilkörkort. SSA:s material (bok, papperskort för att träna frekvenser, bokstavering mm) täcker mycket bra det som behövs men kostar säkert några hundra (jag fick mitt sponsrat). Kursboken är inte superkomplicerad och förstår du hur man löser alla övningsuppgifter i boken (plus det som finns på tillhörande träningskort) så kommer du klara provet galant.

    Det finns ett antal provförrättare som examinerar. Mot en provavgift förstås och dom åker nog inte hem till dig för en enskild licensiering så det kommer nog inte gå på en vecka eller två direkt, det bör säkert sammanfalla med nån annans provtillfälle. Ring SSA(kolla ssa.se) så kan dom nog berätta allt du vill veta på en gång.

    Värt att veta är att det finns andra vägar att gå för att få licens men jag tror att genom SSA är den vanligaste. Se punkt 6 på http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler för de andra alternativen.
    Senast redigerat av High Five den 2013-12-01 klockan 11:34.

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av stucke70 Visa inlägg
    Jag har alltid trott att man skall vara försiktig och ha respekt för dessa frekvenser pga att man störde ngt känsligt men bara för man har fått ett kursbevis kan man gödsla 1000 w under lång tid, väldigt komiskt.
    Varför är vi och kladdar på dessa frekvenser och inte ligger en bit utanför när man ändå bygger specialutrustning för fpv .Är det upptaget där kanske.


    Skickas från min iPad via Tapatalk
    Dom andra frekvenserna är antagligen licensierade till företag och myndigheter. PTS har en Frekvensplan på http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/ men beskrivningarna är rätt kryptiska.

    Som privatperson utan licens har du väldigt få alternativ och modellflygare får använda vissa licenser för sin radio för styrningen (35 MHz, 2,4 GHz). Nästa steg för att få tillgång till fler frekvensområden är att bli radioamatör. Eller köpa en licens för något frekvensområde från PTS, men då får du antagligen bygga egen utrustning, för det som säljs för FPV är tänkt primärt för öppna eller amatörradio-frekvenser.

    Men eftersom reglerna varierar mellan länder så måste man ha koll för det egna landet. T.ex. är 900 MHz förbjudet för FPV i Sverige eftersom det krockar med mobilnät. I USA går mobilerna på andra frekvenser och där är 900 tillåtet.

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    Ja det verkar bara finnas ett sätt att göra om det skall ske rätt, att ta amatörradiolicens . Undrar i procent utav alla som flyger fpv oavsett utrustning som ligger över 25 mw som har tagit licens?
    Men även med denna licens så flyger väl alla egentligen för långt bort eller utom synhåll för att följa lagen ändå, känns som en dum ide att blunda för dessa frågor tills det händer en allvarlig olycka som stänger allt i hobbynivå mm. Men det kanske blir ett moment 22 hela tiden av att man fastnar i för många regelgränder hela tiden,kan det vara så.?



    Skickas från min iPad via Tapatalk

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Jag har också tänkte lite på det här med säkerhet och regelverk på sistone. Det viktigaste för mig är att hitta en bra balans.

    Jag tror inte att hobbyn någonsin kommer bli nerstängd. Däremot kan det kanske bli så att vi tvingas ha någon form av licens/körkort för att vara modellflygare, precis som man har för radioamatörer eller t.ex. modellflygare på Nya Zeeland (om ni sett några RCModelReviews videor så har ni kanske hört Bruce prata om hans "Wings" som är en form av licens/körkort). Jag tror också att det kan komma hårdare regler om vart man får flyga i framtiden, särskilt om det oftare dimper ner FPV och autonoma farkoster i tätbebygda områden, eller om det börjas flyga mer FPV runt t.ex. skyddsobjekt.

    Självklart är det tråkigt om vi i modellflyghobbyn skulle tvingas gå den vägen så det bästa tycker jag är om vi gemensamt pratar om risker och säkerhet, inte bara genom att sätta upp en samling säkerhetsregler utan med en aktiv diskussion, både här på forumet och när vi flyger tillsammans. Då har vi större möjlighet att ses som att vi själva hanterar riskerna om det görs en granskning och då minskar risken för nya styrande regler eller förbud.

    För UAS och självgranskning av film och bilder antar jag att det handlar om att förstå och respektera regelverk och lagar för bl.a. skyddsobjekt med fotoförbud. Jag skulle bli mycket överraskad dom reglerna lättas upp i första taget.

    När det gäller amatörradio-licensen kan jag tycka att kunskapskraven är lite väl omfattande för någon som bara vill flyga FPV men samtidigt så är stora delar av det man ska kunna applicerbart på andra delar av modellflyg. Grundläggande ellära, antennkonstruktioner och hur radiosignaler är beskaffade är alla väldigt bra ämnen att ha kunskaper i när man ska bygga modellflyg. För mig som inte läst teknik på gymnasium eller högskola var det en hel del meningsfull kunskap.

    Det finns minst fem användare som använder svenska anropssignaler för radioamatörer som nickname på forumet, plus mig själv och kanske ett gäng till som "lurar i vassen". Men ändå antagligen ganska få.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom du High Five är en ny forummedlem så kan jag säga att det diskuterats säkerhet massor av gånger men eftersom det tillkommer nya utövare hela tiden så är det säkert inte fel att dra igång ytterligare en diskussionstråd om detta.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •