Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: vet ngn ca priser för uas tillstånd och försäkring?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard vet ngn ca priser för uas tillstånd och försäkring?

    Hej, sitter och undersöker de olika tillstånden uas 1a och 1b är det väl som är aktuella och hittar inte vad de kostar.
    likaså vad en försäkring kostar i dessa klasserna, förstår att det kan variera efter flygtyg mm.
    har sett olika diskussioner om tillstånd från försvarsmakten om filmer och bilder som skall visas eller säljas, gäller det fortfarande att skaffa egengranskningsrätt eller liknade?

    stefan

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    jag hittade detta på fpv.nu som var intressant då jag undrar vad en amatörradiolicens ger en för att flyga fpv med 1,3 GHz? är det kunskap om var och när man kan flyga för att inte störa ngn?



    Jag frågade en handläggare på PTS, jag skrev att jag tänkte använda en videolänk för FPV och fick nedan svar:

    Citera

    Om du är radioamatör och har ett certifikat för att använda amatörbanden så kan du mycket väl använda någon av de frekvenser som är avsedda för amatörradio. I amatörbandet 1240-1300 MHz finns det flera lämpliga frekvenser som du kan använda för din videolänk.


    Alltså borde det vara OK att använda om man har amatörradiocertifikat. Så har man det skall nedan vara OK:

    1.24-1.3 GHz, uteffekt 1000W
    2.4 Ghz, uteffekt 100 mW
    5.65-5.85 Ghz, uteffekt 1000W

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av stucke70 Visa inlägg
    Hej, sitter och undersöker de olika tillstånden uas 1a och 1b är det väl som är aktuella och hittar inte vad de kostar.
    likaså vad en försäkring kostar i dessa klasserna, förstår att det kan variera efter flygtyg mm.
    har sett olika diskussioner om tillstånd från försvarsmakten om filmer och bilder som skall visas eller säljas, gäller det fortfarande att skaffa egengranskningsrätt eller liknade?

    stefan
    Jag betalade 2.000:- till Transportstyrelsen för UAS-1B och ca 1.200:- för försäkring hos Inter Hannover. Egengranskningsrätt är inget man "skaffar" När man har ansökt om granskning ett antal ggr kan man få denna rätt. Man får då ett område som detta gäller i, och en viss typ av bilder. Tills dess skall alla bilder och filmer granskas innan publisering, gäller även alla youtubeklipp som läggs upp hur som helst......

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av stucke70 Visa inlägg
    jag hittade detta på fpv.nu som var intressant då jag undrar vad en amatörradiolicens ger en för att flyga fpv med 1,3 GHz? är det kunskap om var och när man kan flyga för att inte störa ngn?
    Ett amatörradio certifikat ger dig även tillstånd att sända på dom frekvenser som är tilldelade för amatörradio.
    Två av frekvensbanden 1240 MHz - 1300 MHz och 432 MHz - 438 MHz och vi får sända med 1000W på båda.

    /Jonas

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    så det handlar enbart om ngt byråkratiskt, känns lite konstigt tycker jag då man använder frekvensen till video. om man skall snacka i radio kan jag förstå att man bör ha kunskap om hur man pratar och beter sig mm .
    detr verkar ju inte som att det handlar om att man stör ut andra viktiga saker.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Jag betalade 2.000:- till Transportstyrelsen för UAS-1B och ca 1.200:- för försäkring hos Inter Hannover. Egengranskningsrätt är inget man "skaffar" När man har ansökt om granskning ett antal ggr kan man få denna rätt. Man får då ett område som detta gäller i, och en viss typ av bilder. Tills dess skall alla bilder och filmer granskas innan publisering, gäller även alla youtubeklipp som läggs upp hur som helst......

    ojdå, ja dom verkar inte jaga fpv folk på youtube verkar det som. har någon nånsin åkt dit för detta i Sverige?
    Men gäller detta så fort det är en bild eller video som tas från luften?, även om det är markägaren som ber om bilden?
    Får man ge bort en film eller foto, till privat,kommun eller företag, bara den är granskad utan att ha tillstånden?

  7. #7

    Standard

    Alla bilder från luften som skall publiseras på något sätt skall granskas. Om en markägare ber om en bild för att han skall göra en fin tavla att hänga på väggen, så är det nog inget problem. Men om han använder samma bild vid en ev. markförsäljning då är det granskning som gäller. Nu tror inte jag heller att försvaret jagar folk som lägger ut ett youtubeklipp eller liknande men frågan gällde vad som skall granskas.
    Vad det gäller tillstånd och försäkring så skall tillstånd sökas vid all komersiell verksamhet, det finns inte specificerat om detta gäller enbart betalda uppdrag eller gratisuppdrag. Det går däremot inte att få tillstånd om man inte kan uppvisa giltlig försäkring. Det är lite klurigt hur man går tillväga då man måste ha tillståndet för att söka försäkring men det finns en förklaring på Transportstyrelsens ansökningsblankett hur man gör.

  8. #8

    Standard

    Så länge man flyger privat och fotar för egen räkning så räknas det som modellflyg.
    Så fort som man utför ett uppdrag åt någon annan kommersiellt eller ideellt så krävs tillstånden för UAS.
    Det gäller inte bara fotografering utan även om grannen ber dig om hjälp att lyfta en wire över taket eller vad som helst.
    Direkt det inte är för eget bruk ser Transportstyrelsen det som UAS.

    Själva Flygfotot är det försvarsmakten som vill granska.
    Det har inget med UAS tillsåndet att göra.

  9. #9

    Standard

    Många hobbyflygare som tänkt tjäna några kronor på flygfotandet eller något annat uppdrag tycker kanske att Transportstyrelsen ställer höga krav. Detta är inget unikt för UAS tillstånd. Samma krav återfinns bl.a inom sjöfarten. En stor snabb båt som en 10 åring kan fara fram med blir med en gång den används yrkesmässigt mycket komplicerad och kräver en viss behörighet för att få användas. Likadant inom dykeriet. Privat kan du plaska omkring hur djupt du vill, men ta en tamp ur en propeller och ta betalt kräver ett yrkesbevis. För allas säkerhet, skaffa de tillstånd du behöver om du vill tjäna pengar. Skulle det hända något så är detta en försummbar kostnad både för dig själv och folk runt omkring dig. Tycker du det är dyrt så var det kanske inte så enkelt som du trodde att tjäna några kronor.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    jag tackar så mkt för era svar och känner att jag fått en bra bild över det hela nu. faktiskt tycker jag inte varken tillstånden eller försäkringen var särskildt dyra om man nu skall driva en firma eller en ens en bisyssla. hade lätt kunnat vara mkt mer.
    det är två frågor till som jag undrar.
    1. amatörradiolicens = pris och vad händer om man inte har det även om man flyger privat?
    2. kan man söka tillstånd+försäkring utan att ha en egen firma( om uppdragsgivaren betalar) och man ger bort filmen, jag vet långsökt fråga men ändå

  11. #11

    Standard

    Amatörradiolicens är privat och gäller oavsett för användning av frekvensen.
    Uas är det oavsett när det är till någon annans nytta!
    Betalt eller inte!
    Akta dej för att blåsa bort grannens löv med din flygmaskin! ;-)

    Uastillståndet kan sökas som person eller firma.

  12. #12

    Standard

    Tilläggas bör då att UAS är ingen engångsavgift - det är årliga priser....vilket gör det dyrt i längden om du bara skall ta kort på grannens hus.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man kan ju ta en bild på grannhuset i egenskap av vanlig modellflygare och ge grannen en fin bild som julklapp... Det kanske vore en bra idé även för oss som har smått argsinta grannar till våra flygfält...
    Roger

  14. #14
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Men hur kontrollerar myndigheterna om någon sänder med för stor effekt på 1280 bandet tex? Är detta inte en lag utan uppföljning? Eller kan de "pejla" in fpv piloten på något sätt?
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  15. #15

    Standard

    Har länge tänkt att ''go legal'' och skaffa mig amatörradio licens men har aldrig blivit något men får väl ta tag i det. Någon som vet vad man behöver kunna för att få licens och om man kan ta det någon stans runt Malmö?

  16. #16

    Standard

    även om man jobbar mot ideella föreningar så måste man ha tillstånd...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Har länge tänkt att ''go legal'' och skaffa mig amatörradio licens men har aldrig blivit något men får väl ta tag i det. Någon som vet vad man behöver kunna för att få licens och om man kan ta det någon stans runt Malmö?
    Ber om ursäkt för kraftigt off topic svar För vidare diskussion, starta gärna en ny tråd.
    Jag tog radioamatör-licens tidigare i år.
    Licens utfärdas av SSA - Sveriges SändarAmatörer
    Det bästa sättet är antagligen att kontakta någon av klubbarna i ditt distrikt. Det vanliga tror jag är att dom arrangerar kurser. Det finns en kursbok och sen skriver man ett prov och lyckas man får man en licens och en egen anropssignal. Det skulle kännas överraskande om det inte ordnas kurser eller finns provförrättare lokalt nere i Malmö.

    SSAs hemsida är inte direkt superlätt om man letar efter info för att bli radioamatör men för lite mer info om att bli licensierad radioamatör gå på "Om Amatörradio" och sen "Bli sändaramatör".

    För att hitta klubbar i närområdet, gå till "Sektioner och distrikt" och sen i ditt fall "Distrikt 7" och sen "Klubbar".

    Amatörradiovärlden har om möjligt mer jargong än modellflyget så ta hemsidan med ro. De flesta klubbar är antagligen överlyckliga när nya visar intresse för en hobby som annars har lite klen "återväxt".

    På plussidan får du även lära dig en del om radioteknik och ellära som du kan ha nytta av i modellflygandet så för mig var det en bra investering av tid att bli sändaramatör.

    Se även Wikipediasidan om Amatörradio

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Egengranskningsrätt är inget man "skaffar" När man har ansökt om granskning ett antal ggr kan man få denna rätt. Man får då ett område som detta gäller i, och en viss typ av bilder. Tills dess skall alla bilder och filmer granskas innan publisering, gäller även alla youtubeklipp som läggs upp hur som helst......
    Visst kan man skaffa detta. Det är bara att ansöka hos FMTM.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Visst kan man skaffa detta. Det är bara att ansöka hos FMTM.
    Kan nog vara olika på olika försvarsområde då, jag fick informationen att efter ett antal granskningar kunde man få självgranskningsrätt. Får kolla på FMTM

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Men hur kontrollerar myndigheterna om någon sänder med för stor effekt på 1280 bandet tex? Är detta inte en lag utan uppföljning? Eller kan de "pejla" in fpv piloten på något sätt?
    Både PTS och vi som är sändaramatörer har möjlighet att pejla om det är en sändare som stör eller sänder otillåtet (inte uppger anropssignal i början början och slutet av sändnings passet).
    Så ska man följa boken ska även vi som är radioamatörer och använder dom frekvenserna till FPV uppge anropssignal antingen via röst eller telegrafi på den tänkta frekvensen när vi startar videolänken.

    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •