Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Naza m lite frågor.

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    7
    Jobb
    Nattstädare på Kragerö Resort i Norge

    Standard Naza m lite frågor.

    Hej.

    Jag har några frågor om naza m lite, har monterat allt enligt konstens alla regler på en F450 ram från DJI med deras motorer och esc. Innan jag lyfter låter jag den stå på marken för att låsa sateliterna riktigt, när jag lyfter så driver den till höger och rakt fram så jag måste justera ganska bra på trimmarna.

    Fundering nr 2: När jag ska gå ner från hög höjd så börjar den vobbla ganska bra (irriterande när man filmar) allt är monterat med antivibrations tejpen 3M och tyngdpunkten är rätt avägd. Någon som har några tips/lösningar så är jag tacksam.

    Mvh/Björn.

  2. #2
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Om du har GPS låsning ska den inte driva speciellt mycket , Och nazan sitter plant fast ?, justera på trimrarna är inte bra då rubbar du spakkalibreringen och kan få skumma effekter som att den inte låser GPS , inte armerar motorer osv.

    Att den vobblar vid sjunk beror på propparna hamnar i turbulens från sig själv typ och är ett vanligt fenomen på mindre maskiner enligt min erfarenhet ,på min större hexa finns det nästan inte
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Om du filmar med quad bör du inte dra ner på höjd för fort så den börjar wobbla ner på sin egen luftkudde under sig ja. men det brukar va stabilt om man går ner långsamt. Tror många filmar med trikopter med längre armar för att slippa fenomenet.

  4. #4

    Standard

    Jag har samma problem jag. Att den driver åt höger.

    Har försökt att googla och läsa om problemet och vi är inte direkt ensamma om problemet.

    Men jag har märkt att i slutet på flygningen är det bättre.

    Har inte hunnit testa det jag läste senast.

    Börja med att kalibrera nazan och gps med "dansen" som de kallar det.
    Koppla ur batteriet vänta några sekunder sätt i det igen. Vänta på grönt blinkning. Vänta gärna några minuter extra så ska det nog funka bättre.




    Sent from my iPhone5 using Tapatalk

  5. #5
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Det tar en stund innan min naza håller gps bra.

    Och att det vobblar när man sjunker är nog som det sas.

    Men jag märkte knappt inget när jag sjönk i atti, gps är det hemskt.
    Vet inte vad det kan bero på.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    51
    Jobb
    Chaufför/Maskinist
    Klubb
    N/A

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    Det tar en stund innan min naza håller gps bra.

    Och att det vobblar när man sjunker är nog som det sas.

    Men jag märkte knappt inget när jag sjönk i atti, gps är det hemskt.
    Vet inte vad det kan bero på.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
    Troligtvis är det så att när du går ner i gpsmode så försöker den på samma gång justera sin plats i universum frenetiskt. Då den på samma gång vill driva lite på sin egen luftkudde. När du går ner i Atti mode så behöver den ju inte justera sin plats exakt.
    Det är ungefär samma som att du får Jelloeffekt när du filmar med DJI phantom i GPS läge. Den justerar sin plats frenetiskt för att hålla position.
    Du har inte samma problem på Walkeras motsvarighet. Då den har en betydligt större felmarginal och inte justerar sin plats med cm precision. utan driver utan problem någon dm åt alla håll.

  7. #7

    Standard

    Kan man inte ändra gain för att minimera att den vobblar på väg ner?

    Eller är det atti som gäller när man går ner.


    Sent from my iPhone5 using Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Gpsläget är riktigt uselt på nazan enligt mig, endast användbart till att flyga hem eller hålla position.
    Gör man nån för vild manöver i gpsläge kan vad som helst hända, livsfarlig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    7
    Jobb
    Nattstädare på Kragerö Resort i Norge

    Standard

    Nu har jag varit ute och provat lite olika varianter, naza dansen, ljusterat GPS antennen, pillat med olika gainsetings och satt svart tape på sidorna på enheten mm. Upptäckte att den drev mindre om den fick stå still på marken 5-6 minuter innan start, och som ni skrev den blir betydligt lugnare i Atti mode när jag ska gå ner/landa. Ska prova att justera gain inställningarna lite mer när det slutar blåsa här... Nu blåser det 12m/sek här i norge. Finns det något sätt att starta/stoppa inspelningen via radion? Jag filmar/fotar med en GoPro 3 silver.

  10. #10

    Standard

    Det blev iaf bättre när du väntat lite.

    Men det där med svart tejp har jag nog missat. Vad var det för något?

    Ang GoPro så tänkte jag först via wi-fi fjärren. Men via radion vet jag inte riktigt. Kanske skulle vara att montera ett servo.
    Så att själva servoarmen trycker på avtryckaren.


    Sent from my iPhone5 using Tapatalk

  11. #11
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Tejpen är visst för barometern som är ljuskänslig.. Men jag har inte märkt något knepigt utan den. :-)

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Hej.
    montera ett servo vid avtryckaren på Gopron, fungerar bra. Jag har märkt att om man flyger lite framåt, eller nått annat hål, när man sjunker så kommer man ur sin egen turbulens och det går mycket stadigare.

  13. #13

    Standard

    Eller om man känner att man inte behöver "skuta" via radion så kan kan köra time-laps funktionen eller funktionen som filmar och fotar var 5 sec.



    Sent from my iPhone5 using Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    7
    Jobb
    Nattstädare på Kragerö Resort i Norge

    Standard

    Det blir nog enklast att köra med timelaps (massa biler att gå igenom) och det med att smyga fram var ingen dum idé. Jag har nu provat och ändra olika gain-inställningar och hittat ganska rätt men det verkar som om NAZA:n måste temperatur anpassa sig för att inte driva i sidled, allt sitter spikrakt och i plant men mitt ex vill gärna ha 7-8 minuter för att nästan sluta driva det enda som är kvar som jag inte provat är att vrida lite på GPS-pucken.

    Ska försöka posta några bilder på min setup så ni kan se om jag har gjort något fel.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    7
    Jobb
    Nattstädare på Kragerö Resort i Norge

    Standard

    Äntligen funkar det!!! Efter mycket klurande, letande och läsande på div forum beslöt jag mig att plocka ner hela rasket och börja om, det jag kunde se var att själva naza:n satt lite snett åt höger och var lite upphöjd på väster sida (kontrollmätt allt med skjutmått). Vet inte om det var orsaken men det hjälpte mig iaf och nu flyger den nästan som en dröm, nu ska bara min YUN-1 borstlösa gimbal finjusteras så är allt i box.

    Tack så mycket för alla tips och ideér som jag har fått.

    Mvh/Björn.

  16. #16

    Standard

    Lånar tråden lite. 😃

    Är det någon som vet om det finns någon OSD som funkar bra med Lite versionen?


    Sent from my iPhone5 using Tapatalk

  17. #17
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Jag har en äldre variant från Eagletree, DJI har väl ingen egen osd som går in i Lite som tex V2?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

  18. #18

    Standard

    Nej den är ju inte kompatibel med det vad jag förstår.

    Men känner efter lite flygning att det vore kanske inte så dumt med lite info i glasögonen.

    Är det bara att ansluta en osd mellan kameran och video länken för att få info?
    Eller måsta man i sin tur ansluta massa grejer till själva osd,n?


    Sent from my iPhone5 using Tapatalk

  19. #19
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Kamera-osd-videosändare

    Vad för värden vill du ha?

    Jag har en såndär mojäng så jag ser hur många mAh som gått, hur volten står och hur många A det drar.

    Kan ha massa fler, men dessa räcker fint för mig. :-)

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

  20. #20

    Standard

    Har inte riktig koll på allt men den aktuella batteri spänningen vore inte dumt.

    Sen så vore ju höjd,fart och distans kul.

    Finns det någon vettig till bra pris någonstans 😃


    Sent from my iPhone5 using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •