Reklam

Resultat 1 till 20 av 20

mne: Settings fr nybrjare dx6i/blade mqx quadcopter efterfrgas!

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard Settings fr nybrjare dx6i/blade mqx quadcopter efterfrgas!

Hej!
    Har tittat en del p det hr med quadcopters och det ser riktigt kul ut att flyga runt med srskilt nu till inomhusssongen s jag har nu bestllt mig en BLADE MQX som jag tnkte binda till min dx6i.
    r helt ny p quadcopters s r det ngon hr som har erfarenhet av denna lilla MQX och kanske kan tipsa om vad fr settings man ska kra p till en nybrjare?
    Har sett att en del programmerar den som flygplan och andra som helikopter!varfr vet jag inte...

Jag flyger helikopter hjlpligt nu(BLADE 450 3D)men jag kan tnka mig att det r helt annat att flyga en quad.

Tacksam fr tips p settings mm s man inte skrotar den p frsta acken i alla fall

//Pierre

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Den behver rligt talat inga speciella instllningar.
    Men det r klart, vill du ha den lite lugnare i brjan kan du ju dra ner utslagen till 60-70% och skruva upp dem nr du har vant dig. Lite Expo, 20-30% kan du ha i brjan.
    Jag flyger min med allt p 100%.
    Jag anvnder Flygplansprogrammet, nn anledning att anvnda Heliprogrammet ser jag inte.
    P strre multikoptrar dr man sjlv hanterar kanalerna kan det vara en pong om man vill anvnda en gaskurva, men knappast p en mQX
    Visst r den annorlunda n en heli, den r mycket lttare att flyga...
    /\/\vh // /\/\r J.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlgg
    Den behver rligt talat inga speciella instllningar.
    Men det r klart, vill du ha den lite lugnare i brjan kan du ju dra ner utslagen till 60-70% och skruva upp dem nr du har vant dig. Lite Expo, 20-30% kan du ha i brjan.
    Jag flyger min med allt p 100%.
    Jag anvnder Flygplansprogrammet, nn anledning att anvnda Heliprogrammet ser jag inte.
    P strre multikoptrar dr man sjlv hanterar kanalerna kan det vara en pong om man vill anvnda en gaskurva, men knappast p en mQX
    Visst r den annorlunda n en heli, den r mycket lttare att flyga...
    Tack fr tipset!
    S det r flygplansprogrammet man ska anvnda d.
    Ska testa med lite expo ...... i alla fall de frsta flygningarna tills man vant sig som du sger.
    Det lter ju som att man inte har s mycket att oroa sig fr d kanske om den nu r lttare att flyga n en heli

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Du behver ingen expo du r ju en van pilot , den dr lilla saken skrmmer ingen van inte ens en erfaren.
    Vi har ju 60+ snubbar som flyger hubsan i klubben blademqx r mycket mer lttflugen
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Hittade minsann en blade mqx i min Phoenix simulator!
    Evigheter sedan man startade upp Phoenix men hyfsat realistisk simulator nd.
    I simulatorn r den ju lttflugen i alla fall och pminner mycket om att flyga vanlig helikopter tycker jag.
    I dag kom det en paket med posten s i morgon fr vi se hur det gr i verkligheten

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Den r lttare att flyga i verkligheten n i Phoenix... :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Sdr ja!
    Nu har man flugit 7 ackar i vardagsrummet och den r ju superstabil!
    Kr med 20% expo p allt s blev den lite trevligare/lugnare i alla fall hr i vardagsrummet dr ytan r minst sagt begrnsad
    Ska tydligen g att kasta runt den rtt rejlt vad man kan se p tuben s det blir till att testa lite flips i morgon om vdret tillter annars fr det bli i inomhushallen till kvllen

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Ska du flippa s dra upp utslagen till minst 100%, jag brukar ha mina p 125% om jag ska flippa inomhus...
    /\/\vh // /\/\r J.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Ska du flippa s dra upp utslagen till minst 100%, jag brukar ha mina p 125% om jag ska flippa inomhus...
    Ok......de str p 100% nu men jag ska ka till 125% istllet d.
    Tror jag skiter i expon p 20% ocks nu.....har flugit 2 ackar med 0% expo nu och man vnjer sig fort.
    Tack fr tipset frresten.....fr se om man lyckas flippa den d....ser rtt coolt ut nr de gr det p tuben i alla fall

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

sa ju att du inte behvde expo , du ska lyssna p mig
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    sa ju att du inte behvde expo , du ska lyssna p mig
    Hehe....japp det verkar inte behvas nn expo......kul det hr med quadcopter!

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlgg
    Ok......de str p 100% nu men jag ska ka till 125% istllet d.
    Tror jag skiter i expon p 20% ocks nu.....har flugit 2 ackar med 0% expo nu och man vnjer sig fort.
    Tack fr tipset frresten.....fr se om man lyckas flippa den d....ser rtt coolt ut nr de gr det p tuben i alla fall
    Om du vill flippa runt den snabbt, och det vill man ju inomhus. S gasa p s att den r p vg uppt, dra av till halvgas och dra hgerspaken i ett hrn, nr den sen brjar komma ver p rtt kl s mter du upp med gasen.
    Lycka till.
    /\/\vh // /\/\r J.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Jaha... s var det slutfluget med den d
    Funkade hur bra som helst igr kvll och i morse skulle jag flyga en acke till hr hemma men nr jag koppla in acken och skulle till lyfta s funkade bara ena sidan p quaden....allts bara 2 motorer snurrade och de varvade upp till nra maxvarv vid minsta rrelse p trottelspaken!
    De andra 2 r stendda och jag har testat binda om ett antal gnger och den binder som den ska.....provade ven ett nytt modellminne men inget hjlpte.
    Har inte varit emot ngot med den eller nn hrd landning eller nt snt!
    Blir vl till att reklamera den fr det r ju uppenbart ett fabrikationsfel p den....knns som det har nt att gra med mainboarden men jag vet inte.
    Trkigt som f-n fr de ackarna jag hann med i gr s var den riktigt rolig och flg hur fint som helst ju

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Om den inte har ftt ngon smll s r det nog som du sger, ett tillverkningsfel.

Men det finns ett par saker du kan kolla, dels sitter det stora drevet p propelleraxeln med en koppling som r avsedd att lossna vid krascher, ibland lossnar den lite vl ltt. Kolla s att det stora drevet "trackar" med det lilla p motorn, om det inte gr det s kan det bero p tv saker, antingen att det stora drevet har slppt, i s fall r det bara att hlla emot p propellern och skjuta upp drevet p axeln, se till att tnderna gr i varandra p rtt stt.

Det kan ocks bero p att motorns hllare har flexat och motorn har glidit upp i hllaren, det sitter ett par "krokar" eller "klor" som hller ner motorn i rtt position, samma sak dr, se till att kuggen p dreven gr i varandra och skjut ner motorn i rtt position och krokarna klickar p plats.

Detta har hnt mig, och flera kompisar utan strre smllar, s det kan vara vrt att kolla.
    /\/\vh // /\/\r J.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Om den inte har ftt ngon smll s r det nog som du sger, ett tillverkningsfel.

Men det finns ett par saker du kan kolla, dels sitter det stora drevet p propelleraxeln med en koppling som r avsedd att lossna vid krascher, ibland lossnar den lite vl ltt. Kolla s att det stora drevet "trackar" med det lilla p motorn, om det inte gr det s kan det bero p tv saker, antingen att det stora drevet har slppt, i s fall r det bara att hlla emot p propellern och skjuta upp drevet p axeln, se till att tnderna gr i varandra p rtt stt.

Det kan ocks bero p att motorns hllare har flexat och motorn har glidit upp i hllaren, det sitter ett par "krokar" eller "klor" som hller ner motorn i rtt position, samma sak dr, se till att kuggen p dreven gr i varandra och skjut ner motorn i rtt position och krokarna klickar p plats.

Detta har hnt mig, och flera kompisar utan strre smllar, s det kan vara vrt att kolla.
    Kollade detta men ser ok ut men jag testade koppla i batteriet en gng till och s krde jag fram tillbaks med rudder med lite gas p samtidigt s att motorerna fick jobba diagonalt och helt pltsligt nr jag gick tillbaka till neutrallge p rudder/trottelspaken s gick alla fyra motorerna igen hmm!
    Flg en Acke och funkade fint igen!
    Skumt. ...och frgan r om man vgar lita p den igen?

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

En sak jag kom att tnka p r att den mste stllas plant inom fem sekunder efter att strmmen kopplats in, bommar man det s att den initierar fel s kan den bete sig hur konstigt som helst, tex att ett par motorer inte funkar nr man gasar eftersom kontrollern tror att quaden ligger snett och drfr frsker kompensera genom att dra ner motorvarvet p ena sidan.

Frsta gngen jag rkade ut fr det var jag vertygad om att garantin hade gtt ut...
    Men det var bara att starta om den och vara lite snabbare med att stta den plant.
    /\/\vh // /\/\r J.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

En sak jag kom att tnka p r att den mste stllas plant inom fem sekunder efter att strmmen kopplats in, bommar man det s att den initierar fel s kan den bete sig hur konstigt som helst, tex att ett par motorer inte funkar nr man gasar eftersom kontrollern tror att quaden ligger snett och drfr frsker kompensera genom att dra ner motorvarvet p ena sidan.

Frsta gngen jag rkade ut fr det var jag vertygad om att garantin hade gtt ut...
    Men det var bara att starta om den och vara lite snabbare med att stta den plant.
    Aha!!!
    Dr kan nog felet vara!
    Jag har ltit den ligga upp och ner p canopyn nr jag bundit den tills leden lyser bltt hmm.
    Tnkte inte p att den mste st plant i fem sekunder.
    Ska klart koppla in batteriet och vnda den rtt....
    Tack!

Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhttans MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlgg
    Aha!!!
    Dr kan nog felet vara!
    Jag har ltit den ligga upp och ner p canopyn nr jag bundit den tills leden lyser bltt hmm.
    Tnkte inte p att den mste st plant i fem sekunder.
    Ska klart koppla in batteriet och vnda den rtt....
    Tack!
    Njae....nu vill jag lgga mig i!
    Inte behver vl mQx:en st p rtt kl vid initiering, den behver vl endast lite "lugn och ro", det vill sga, se till att den r stilla under initieringsfasen. Jag har fr vana att alltid ha mQx:en liggandes "p rygg" vid anslutning av accen (r bekvm av mig - har lttare att se ljuset frn dioden nr den ligger p rygg).

Fr vrigt r det en rasande trevlig maskin - jag kpte den relativt snart efter det att den slpptes hr i Sverige, passade givetvis p att bestlla med extra proppar, vis av erfarenhet frn andra multirotorer, proppar gr ju t s att sga. Nu sitter jag hr ett gng r senare, men en massa proppar i reserv och har, trots mngfalt hrda landningar (ls, totalt okontrollerade hgfartskrascher) inte behvt byta en enda del p mQx:en!

Djupt vrdnadsfullt..... Grefen!
    "Jag kan inte flyga, jag r rdd"

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sjuntorparn Visa inlgg
    Njae....nu vill jag lgga mig i!
    Inte behver vl mQx:en st p rtt kl vid initiering, den behver vl endast lite "lugn och ro", det vill sga, se till att den r stilla under initieringsfasen. Jag har fr vana att alltid ha mQx:en liggandes "p rygg" vid anslutning av accen (r bekvm av mig - har lttare att se ljuset frn dioden nr den ligger p rygg).

Fr vrigt r det en rasande trevlig maskin - jag kpte den relativt snart efter det att den slpptes hr i Sverige, passade givetvis p att bestlla med extra proppar, vis av erfarenhet frn andra multirotorer, proppar gr ju t s att sga. Nu sitter jag hr ett gng r senare, men en massa proppar i reserv och har, trots mngfalt hrda landningar (ls, totalt okontrollerade hgfartskrascher) inte behvt byta en enda del p mQx:en!

Djupt vrdnadsfullt..... Grefen!
    Visst r det s, men det r mycket lttare att hlla den stilla nr den str p landningsstllen n nr den ligger uppochner p det konvexa skalet...
    /\/\vh // /\/\r J.

Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhttans MFK

Standard

Ja, okej d, den str nog stabilare p stllet n liggandes p rygg p karossen - jag har fr vana att lgga den "i knt" ' dr ligger den still om n lite p sniskan. Har funkat fint fr mig....

Ha det gtt, flyg lgt, brutalt och inverterat.....men kanske inte med en mQx dr!

Vrdnadsfullt, Grefen!
    "Jag kan inte flyga, jag r rdd"

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •