Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Settings för nybörjare dx6i/blade mqx quadcopter efterfrågas!

  1. #1

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard Settings för nybörjare dx6i/blade mqx quadcopter efterfrågas!

    Hej!
    Har tittat en del på det här med quadcopters och det ser riktigt kul ut att flyga runt med särskilt nu till inomhussäsongen så jag har nu beställt mig en BLADE MQX som jag tänkte binda till min dx6i.
    Är helt ny på quadcopters så är det någon här som har erfarenhet av denna lilla MQX och kanske kan tipsa om vad för settings man ska köra på till en nybörjare?
    Har sett att en del programmerar den som flygplan och andra som helikopter!varför vet jag inte...

    Jag flyger helikopter hjälpligt nu(BLADE 450 3D)men jag kan tänka mig att det är helt annat att flyga en quad.

    Tacksam för tips på settings mm så man inte skrotar den på första acken i alla fall

    //Pierre

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den behöver ärligt talat inga speciella inställningar.
    Men det är klart, vill du ha den lite lugnare i början kan du ju dra ner utslagen till 60-70% och skruva upp dem när du har vant dig. Lite Expo, 20-30% kan du ha i början.
    Jag flyger min med allt på 100%.
    Jag använder Flygplansprogrammet, nån anledning att använda Heliprogrammet ser jag inte.
    På större multikoptrar där man själv hanterar kanalerna kan det vara en poäng om man vill använda en gaskurva, men knappast på en mQX
    Visst är den annorlunda än en heli, den är mycket lättare att flyga...
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Den behöver ärligt talat inga speciella inställningar.
    Men det är klart, vill du ha den lite lugnare i början kan du ju dra ner utslagen till 60-70% och skruva upp dem när du har vant dig. Lite Expo, 20-30% kan du ha i början.
    Jag flyger min med allt på 100%.
    Jag använder Flygplansprogrammet, nån anledning att använda Heliprogrammet ser jag inte.
    På större multikoptrar där man själv hanterar kanalerna kan det vara en poäng om man vill använda en gaskurva, men knappast på en mQX
    Visst är den annorlunda än en heli, den är mycket lättare att flyga...
    Tack för tipset!
    Så det är flygplansprogrammet man ska använda då.
    Ska testa med lite expo ...... i alla fall de första flygningarna tills man vant sig som du säger.
    Det låter ju som att man inte har så mycket att oroa sig för då kanske om den nu är lättare att flyga än en heli

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du behöver ingen expo du är ju en van pilot , den där lilla saken skrämmer ingen van inte ens en erfaren.
    Vi har ju 60+ snubbar som flyger hubsan i klubben blademqx är mycket mer lättflugen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hittade minsann en blade mqx i min Phoenix simulator!
    Evigheter sedan man startade upp Phoenix men hyfsat realistisk simulator ändå.
    I simulatorn är den ju lättflugen i alla fall och påminner mycket om att flyga vanlig helikopter tycker jag.
    I dag kom det en paket med posten så i morgon får vi se hur det går i verkligheten

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den är lättare att flyga i verkligheten än i Phoenix... :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Sådär ja!
    Nu har man flugit 7 ackar i vardagsrummet och den är ju superstabil!
    Kör med 20% expo på allt så blev den lite trevligare/lugnare i alla fall här i vardagsrummet där ytan är minst sagt begränsad
    Ska tydligen gå att kasta runt den rätt rejält vad man kan se på tuben så det blir till att testa lite flips i morgon om vädret tillåter annars får det bli i inomhushallen till kvällen

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ska du flippa så dra upp utslagen till minst 100%, jag brukar ha mina på 125% om jag ska flippa inomhus...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Ska du flippa så dra upp utslagen till minst 100%, jag brukar ha mina på 125% om jag ska flippa inomhus...
    Ok......de står på 100% nu men jag ska öka till 125% istället då.
    Tror jag skiter i expon på 20% också nu.....har flugit 2 ackar med 0% expo nu och man vänjer sig fort.
    Tack för tipset förresten.....får se om man lyckas flippa den då....ser rätt coolt ut när de gör det på tuben i alla fall

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    sa ju att du inte behövde expo , du ska lyssna på mig
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    sa ju att du inte behövde expo , du ska lyssna på mig
    Hehe....japp det verkar inte behövas nån expo......kul det här med quadcopter!

  12. #12
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Ok......de står på 100% nu men jag ska öka till 125% istället då.
    Tror jag skiter i expon på 20% också nu.....har flugit 2 ackar med 0% expo nu och man vänjer sig fort.
    Tack för tipset förresten.....får se om man lyckas flippa den då....ser rätt coolt ut när de gör det på tuben i alla fall
    Om du vill flippa runt den snabbt, och det vill man ju inomhus. Så gasa på så att den är på väg uppåt, dra av till halvgas och dra högerspaken i ett hörn, när den sen börjar komma över på rätt köl så möter du upp med gasen.
    Lycka till.
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #13

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Jaha... så var det slutfluget med den då
    Funkade hur bra som helst igår kväll och i morse skulle jag flyga en acke till här hemma men när jag koppla in acken och skulle till å lyfta så funkade bara ena sidan på quaden....alltså bara 2 motorer snurrade och de varvade upp till nära maxvarv vid minsta rörelse på trottelspaken!
    De andra 2 är stendöda och jag har testat binda om ett antal gånger och den binder som den ska.....provade även ett nytt modellminne men inget hjälpte.
    Har inte varit emot något med den eller nån hård landning eller nåt sånt!
    Blir väl till att reklamera den för det är ju uppenbart ett fabrikationsfel på den....känns som det har nåt att göra med mainboarden men jag vet inte.
    Tråkigt som f-n för de ackarna jag hann med i går så var den riktigt rolig och flög hur fint som helst ju

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om den inte har fått någon smäll så är det nog som du säger, ett tillverkningsfel.

    Men det finns ett par saker du kan kolla, dels sitter det stora drevet på propelleraxeln med en koppling som är avsedd att lossna vid krascher, ibland lossnar den lite väl lätt. Kolla så att det stora drevet "trackar" med det lilla på motorn, om det inte gör det så kan det bero på två saker, antingen att det stora drevet har släppt, i så fall är det bara att hålla emot på propellern och skjuta upp drevet på axeln, se till att tänderna går i varandra på rätt sätt.

    Det kan också bero på att motorns hållare har flexat och motorn har glidit upp i hållaren, det sitter ett par "krokar" eller "klor" som håller ner motorn i rätt position, samma sak där, se till att kuggen på dreven går i varandra och skjut ner motorn i rätt position och krokarna klickar på plats.

    Detta har hänt mig, och flera kompisar utan större smällar, så det kan vara värt att kolla.
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Om den inte har fått någon smäll så är det nog som du säger, ett tillverkningsfel.

    Men det finns ett par saker du kan kolla, dels sitter det stora drevet på propelleraxeln med en koppling som är avsedd att lossna vid krascher, ibland lossnar den lite väl lätt. Kolla så att det stora drevet "trackar" med det lilla på motorn, om det inte gör det så kan det bero på två saker, antingen att det stora drevet har släppt, i så fall är det bara att hålla emot på propellern och skjuta upp drevet på axeln, se till att tänderna går i varandra på rätt sätt.

    Det kan också bero på att motorns hållare har flexat och motorn har glidit upp i hållaren, det sitter ett par "krokar" eller "klor" som håller ner motorn i rätt position, samma sak där, se till att kuggen på dreven går i varandra och skjut ner motorn i rätt position och krokarna klickar på plats.

    Detta har hänt mig, och flera kompisar utan större smällar, så det kan vara värt att kolla.
    Kollade detta men ser ok ut men jag testade å koppla i batteriet en gång till och så körde jag fram å tillbaks med rudder med lite gas på samtidigt så att motorerna fick jobba diagonalt och helt plötsligt när jag gick tillbaka till neutralläge på rudder/trottelspaken så gick alla fyra motorerna igen hmm!
    Flög en Acke och funkade fint igen!
    Skumt. ...och frågan är om man vågar lita på den igen?

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    En sak jag kom att tänka på är att den måste ställas plant inom fem sekunder efter att strömmen kopplats in, bommar man det så att den initierar fel så kan den bete sig hur konstigt som helst, tex att ett par motorer inte funkar när man gasar eftersom kontrollern tror att quaden ligger snett och därför försöker kompensera genom att dra ner motorvarvet på ena sidan.

    Första gången jag råkade ut för det var jag övertygad om att garantin hade gått ut...
    Men det var bara att starta om den och vara lite snabbare med att sätta den plant.
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    En sak jag kom att tänka på är att den måste ställas plant inom fem sekunder efter att strömmen kopplats in, bommar man det så att den initierar fel så kan den bete sig hur konstigt som helst, tex att ett par motorer inte funkar när man gasar eftersom kontrollern tror att quaden ligger snett och därför försöker kompensera genom att dra ner motorvarvet på ena sidan.

    Första gången jag råkade ut för det var jag övertygad om att garantin hade gått ut...
    Men det var bara att starta om den och vara lite snabbare med att sätta den plant.
    Aha!!!
    Där kan nog felet vara!
    Jag har låtit den ligga upp och ner på canopyn när jag bundit den tills leden lyser blått hmm.
    Tänkte inte på att den måste stå plant i fem sekunder.
    Ska klart koppla in batteriet och vända den rätt....
    Tack!

  18. #18
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Aha!!!
    Där kan nog felet vara!
    Jag har låtit den ligga upp och ner på canopyn när jag bundit den tills leden lyser blått hmm.
    Tänkte inte på att den måste stå plant i fem sekunder.
    Ska klart koppla in batteriet och vända den rätt....
    Tack!
    Njae....nu vill jag lägga mig i!
    Inte behöver väl mQx:en stå på rätt köl vid initiering, den behöver väl endast lite "lugn och ro", det vill säga, se till att den är stilla under initieringsfasen. Jag har för vana att alltid ha mQx:en liggandes "på rygg" vid anslutning av accen (är bekväm av mig - har lättare att se ljuset från dioden när den ligger på rygg).

    För övrigt är det en rasande trevlig maskin - jag köpte den relativt snart efter det att den släpptes här i Sverige, passade givetvis på att beställa med extra proppar, vis av erfarenhet från andra multirotorer, proppar går ju åt så att säga. Nu sitter jag här ett gäng år senare, men en massa proppar i reserv och har, trots mångfalt hårda landningar (läs, totalt okontrollerade högfartskrascher) inte behövt byta en enda del på mQx:en!

    Djupt vördnadsfullt..... Grefen!
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  19. #19
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sjuntorparn Visa inlägg
    Njae....nu vill jag lägga mig i!
    Inte behöver väl mQx:en stå på rätt köl vid initiering, den behöver väl endast lite "lugn och ro", det vill säga, se till att den är stilla under initieringsfasen. Jag har för vana att alltid ha mQx:en liggandes "på rygg" vid anslutning av accen (är bekväm av mig - har lättare att se ljuset från dioden när den ligger på rygg).

    För övrigt är det en rasande trevlig maskin - jag köpte den relativt snart efter det att den släpptes här i Sverige, passade givetvis på att beställa med extra proppar, vis av erfarenhet från andra multirotorer, proppar går ju åt så att säga. Nu sitter jag här ett gäng år senare, men en massa proppar i reserv och har, trots mångfalt hårda landningar (läs, totalt okontrollerade högfartskrascher) inte behövt byta en enda del på mQx:en!

    Djupt vördnadsfullt..... Grefen!
    Visst är det så, men det är mycket lättare att hålla den stilla när den står på landningsställen än när den ligger uppochner på det konvexa skalet...
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #20
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Ja, okej då, den står nog stabilare på stället än liggandes på rygg på karossen - jag har för vana att lägga den "i knät" å' där ligger den still om än lite på sniskan. Har funkat fint för mig....

    Ha det gött, flyg lågt, brutalt och inverterat.....men kanske inte med en mQx dårå!

    Vördnadsfullt, Grefen!
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •