Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vilken rotationsriktning på proppparna?

  1. #1

    Standard Vilken rotationsriktning på proppparna?

    Håller på och mekar ihop en tricopter och undrar vilken rotatiionsriktning man ska ha på propparna.
    Har hört att man bör ha en annan på den aktre proppen vilket då kräver en "skjutande" propp så att naturligtvis dragkraften blir totalt uppåt.

    Någon som har erfarenhet om detta?

    /Lars

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 843
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Här kan du läsa lite om Davids olika versioner av trikoptrar - http://rcexplorer.se/category/projects/
    Såvitt jag kan se så är det likadana proppar på alla motorer - i alla fall på den version jag kollade.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Ingen erfarenhet har jag men är också intresserad
    av svaret.

    Det jag hittade var detta.
    Option #1. You should use 2 Normal and 1 Counter Rotation blade..The 1 one counter rotation being "Front Right".
    Or
    Option #2. All blades normal rotation but is less efficient, but is functional.
    Och en massa bilder på dessa olika rotationsriktningarna.

    Lycka till med bygget. // Tony

  4. #4

    Standard

    Tackar för svaren.
    Det blev lite olika bud men ska följa upp här om någon tycker sig veta erfarenhetsmässigt om vilket.

    /Lars

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    På denna bild ser det ut som om han har
    dom åt "fel" håll på höger resp vänster fram.
    Jag förstår att det är lite förvirrande.
    http://rcexplorer.se/wp-content/uplo...09/trihv33.jpg

    Jag följer tråden med spänning.

  6. #6

    Standard

    Ser det också, de 2 till vänster går "moturs" och den högra går "medurs".
    Förstorade bilden i Paint så ses det väl.

    /Lars

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kör alla åt samma håll, skulle man krascha en prop finns det alltid en i reserv, dock så hänger koptern lite ner i sidan pga vridmomentet, men det kan jag leva med.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Utöver att det ofta lutar lite så:

    Om alla tre går åt samma håll måste yaw (bakre motorn) kompensera mer dvs luta mer - det ger i sig lite förlorad lyftkraft

    Om du istället kör de 2 främre motroterande så måste yaw inte kompensera lika mycket.


    Jag har själv kört bägge varianterna - föredrar den sista.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Dock inget krav, med mot verkande, men det blir bättre med.

    Den aspekten som jag ser är tillgången till reservpropellrar, ibland kan det vara svårt att få tag i rätt propeller. Och mitt liv blir lättare med endast en sorts propeller och dessutom större chans att få tag i normala proppar än reverserade. Som sagt gäller detta endast till min trikopter som det busas med och ibland landar lite tokigt.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Har man inte lött anslutningarna till motorn så skiftar du rotationsriktning snabbare än byte av propeller

    Det kräver inte annan config i mjukvaran
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Spelar det då någon roll om främre proppar
    snurrar Vänster/Höger eller Höger/Vänster varv?

  12. #12

    Standard

    De brukar rotera mot varandra på framsidan, jag har inte testat tvärtom...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Har man inte lött anslutningarna till motorn så skiftar du rotationsriktning snabbare än byte av propeller

    Det kräver inte annan config i mjukvaran
    Nu förstår jag inte hur du menar?

  14. #14

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Om man löder kontakterna så kan man inte ändra
    rotationsriktningen så lätt.
    Har man bara "standard" propellrar kvar och alla med "fel" rotationsriktning är
    sönderkörda så måste man byta plats på 2st av kablarna till motorn för att
    ändra denna så att man kan köra med "standard" propparna.
    Nu villar jag snart bort mej i propellrarna. hihi

  15. #15

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Om alla tre går åt samma håll måste yaw (bakre motorn) kompensera mer dvs luta mer - det ger i sig lite förlorad lyftkraft
    Är det det man ser på denna film.
    Bakre motorn ser ut att vara mycket riktad till höger
    medan man ser att vänster fram motorn tenderar att ligga
    lägre än höger motor.
    Å andra sidan så startar vänster senare också. Problem?

    Senast redigerat av administrator den 2013-12-20 klockan 13:16.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR4ever Visa inlägg
    Nu förstår jag inte hur du menar?
    Att skifta håll på motorerna kräver bara att byta plats på 2 valfria sladdar. Har du bullet-connectors är det enkelt.

    Skulle dina mot-roterande propellrar gå sönder/vara slut så skiftar du bara rotationsriktning på motorn och skruvar på en "vanlig" propeller.

    Sa3BGM - ja det är det man ser på bakre motorn - att den lutar för att hålla tricoptern stilla.



    Och för att avsluta det hela - jag använder inte Bullet...har krashat minst 3 gr pga glapp så jag löder dessa istället
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •