Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: En kort bilhobby blev det... (det r vl sjlva faan)

tomasstroms avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    137
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

Standard En kort bilhobby blev det... (det r vl sjlva faan)

Bestmde mig till slut efter mycket surfande att en metanolbil hade jag aldrig provat och skulle infrskaffas. Lite mer surfande konstaterade jag att en Kyosho Inferno Neo verkade trevlig d det fanns mnga som anvnde dem och reservdelar i verfld.

Sagt och gjort... en sdan bestlldes frn Tyskland (de var slut verallt). Fick hem den i fredags. Lyfte den ur kartongen och min hand halkade konstigt nr jag greppade under chassiet bak. Lyfte upp och tittade... jod. Hr var det olja... mycket olja. S pass mycket att det hade droppat ned i botten p kartongen och runnit nda fram till ljuddmparen p sidan p chassiet. Bde ovan och under. Fullt runt hela diffen p sidorna bak.

Lste p lite och konstaterade att s blir det nr differentialen bak lcker. Det r ett vanligt fel oavsett mrke konstaterade jag ocks genom alla forum. Men p en helt orrd bil i kartong... jo jag tackar! S bilen fr vl ka i en strre bil tillbaka till tyskland fr utbyte.

Kort bilhobby blev det (n slnge). Det r vl sjlva faan...
    - Zeitgeist -

Standard

Kyosho r ingen hjdare enligt mig. Finns mycket bttre mrken som Tamiya(ren kvalitet) om man ska kra el och team losi nr det gller 1:8 nitro.
    Att diffen lcker lite olja r inte s ovanligt och det r bara till att vnja sig om man ska hlla p med bilar fr det r 80% meck och 10% krning p mer seri

tomasstroms avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    137
    Jobb

Standard

Kyosho r skert smre men det r ltt att f tag p grejer och det r prisvrt om man vill prova.

Vad gller lckaget s hade det varit skit samma om jag krt med bilen ngra gnger. Men den ska inte lcka i kartongen frn fabrik.
    - Zeitgeist -

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Det pminner mig om nr jag kpte min frsta RC bil, en Kyosho Dash 1, ret var 1974. Radio Robbe 4 kanalare. Motor Webra Glo Star 3,5 cc (om jag minns rtt). Kaross Porsche 917. Det var tider... synd man inte spara den fr de r vrda en frmgenhet idag.

/Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Kyosho_Dash1.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	62,9 KB 
Id:	42181  

Reg.datum
    Nov 2013
    Inlgg
    10
    Jobb
    snickare
    Klubb
    pite flygklubb

Standard

nh ja mste ocks erknna att kyosho r inte bra. dlig hllbarhet p bilarna. kasst att f tag i reservdelar nr de inte finns i lager.
    man kan ju f vnta i mnader p reservdelarna.

sedan motorerna tycker jag r svr instllda.

Standard

Citat Ursprungligen postat av flobb Visa inlgg
    sedan motorerna tycker jag r svr instllda.
    Jo, dom r vl knda fr att ge nybrjare en svr start inom hobbyn.
    Jag vill minnas att dom tar de flesta motorerna ifrn Sanye (ASP, SC, Magnum etc), men en del frn Force.

Trkigt att f detta som frsta (och kanske sista) erfarenhet inom hobbyn...

tomasstroms avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    137
    Jobb

Standard

sikterna r lika mnga som bilarna tror jag. Hrt mycket gott om Kyosho ocks. De har ju vunnit en del tvlingar och har byggt bilar ett tag... milt sagt. Motorerna har jag ingen aning om men det r inte min frsta metanolmotor och jag rknar med att den inte hller lika lnge som en separat O.S t ex.
    - Zeitgeist -

Standard

Viktigast r att man r njd sjlv!

Deras tvlingsbilar tillverkas tydligen p helt annan ort (land) och skillnad i kvalit/pris r drfr stor.

Fr du motorn att g riktigt kan den nog hlla lngre n en OS, deras bilmotorer r knda fr kort livslngd.
    En del byter ju till och med ut delarna p sina flygmotorer till de frn Sanye fabriken, d dom r lite mer slitstarka.

Men som sagt, r man njd, s r man njd!

Standard

De Kyosho-bilar jag haft har ej varit de rejlare tvlingsbilarna, utan vanliga allt-i-ett-paket-bilarna man kper i en vanlig hobbyaffr. Som NitroVein sger, inte sammalika som tvlingsbilarna. De motorer jag haft s har gtt helt OK, men de ndrar karaktr med tiden, rtt fort tycker jag. Och jag har bytt kolvar o cylinderfoder mm lite nu o d, men inte nt direkt problem. Dragstarters r ett f-n s dom ska slngas bort och s ska det vara nn sorts elstart/startbox istllet (och en uppsttning vevaxlar fr att tapparna gr av ibland... :-) Gller hlla insuget fritt frn smuts bara samt rent brnsle, och ha koll p stiftet samt inte kra motorn med fel temp (skaffa en IR tempmtare med lasersikte). Bilen gr hur som helst snder vldigt mycket oftare n motorerna i alla fall. ;-) Jag hjlpte en polare frut som hade en RC-butik och dom flesta gav upp sina RC-bilar i ett tidigt skede, inkrningsskedet. De rck snder dragstarterna, bilar flg ver axlar, annat gick snder, fingrarna snderskavda av starterhandtaget osv... S det gllde att ha koll p vem som kpte nya bilar s man kunde kpa bort billigt sen nr de trttnade, eller hjlpa dem, om man hann, innan de ftt spunk.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

tomasstroms avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    137
    Jobb

Standard

Reservdelarna frn MP9 passar ju p min s man kan vl kpa dem om ngot skulle vara av dlig kvalit. Hoppe i tyskland bytte bilen och betalade hela frakten utan problem p grund av diffen. S nu har jag ftt en ny bil som ser ok ut. Har inte provat den n, bara inspekterat. Tycker den verkar rejl med sitt metallchassie och kraftiga armar/dmpare mm.

Ja man fr nog frst att det r ingen grsklippare s rycka lngt gr ju inte. IR mtare har jag sedan flyget s det var ju praktiskt.

Den som tror att flyg r mindre pfrestande med reparationer har nog inte provat. Det r inte en gng man farit ivg med en ny modell och gjort pinnved eller packmaterial av den (eller delar av den). Mest kr/flygtid upplever jag nog med helikopter trots att det r spass avancerad mekanik.
    - Zeitgeist -

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 831
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hoppas nya bilen fungerar bttre. Dock hller jag inte med dig i jmfrelsen flyg/bil och servicebehov. Flyget behver man ju nstan aldrig gra service p (undantag inomhusflyget - 8 krror samtidigt i pylon kan innebra ngra mindre blessyrer). Krde rtt mycket RC-bil fr mnga r sedan men det var i o f s tvlingskrning. Man fick lgga ner mycket jobb och mycket pengar s fr mig var skillnaden stor. S det bidde flyg igen efter ngra r med intensivt RC-bilka - men det var som sagt lnge sen. Skert r vl bilarna bttre idag och tvlar man inte heller med dom s fungerar dom skert bra.
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •