Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: bra frg kombo p kldsel fr nybrjare?

Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jnkping rfk

Standard bra frg kombo p kldsel fr nybrjare?

Hejsan.

Nu under vintern kommer jag att bygga min frsta metanol trainer.

En precedent hi-boy som jag vill f frdig till ute ssongen.
    Har allt utan kldsel fr att kunna frdigstlla.

S nu skickar jag ut frgan till de erfarna vad ska jag anvnda fr slags kldsel?
    Ngon bra frgkombo som syns tydligt p himmelen?

Tacksam fr svar.

Mvh Henrik

Standard

tar fr givet att du tnker kl med plast o d skulle jag rekomendera oracover o ang frger starka frger syns klart bst.

alt r kl med siden/nylon o mla sjlv men tar s mycket lngre n oracovern som r riktigt fin o kl med.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Henke,
    Gult fungerar alltid bra nr det gller att se krrorna.
    Sen r det nog enklast med plastfilm - t ex Oracover.
    Roger

Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jnkping rfk

Standard

Hej p er.

Tack fr tipsen. Men roger borde jag kra p en annan frg under vingen eller tycker du gult rak av?

Jag har alltid gillat den cub gula
    Sg att hab.se har en del att vlja p.
    r de bra? Har aldrig bestllt frn dom.

Mvh Henrik

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Fr en trainer r en bra id att anvnda tv frger och frglgga planet s att man ltt ser i vilken riktning man flyger och vilken sida som r uppt. Anvnd en ljus och en mrkare frg som vitt/rtt gult/bltt etc.

Jag brukar ha versidan av vingen enfrgad och undersidan indelad i sektioner med tv frger. D ser vingen randig ut s lnge planet r p rtt kl.

Sedan r det kanske inte s snyggt med randiga plan, men huvudsaken med en trainer r ju att undvika att stta den i backen.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Signalrd r den frg som jag tycker mig se bst i luften, 900+ meter upp med en 1,8m vinge var smtt men man kunde avgra riktning och i viss mn bankning.

En frg p undersidan och en annan p ovan r helt klart en frdel. Min flygande vinge kr jag citrongult och svartrandigt p undersidan och enfrgat rtt p ovansidan. Fungerar finfint det med.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Jag upplever svart som en bra basfrg, den syns alltid. Sen r olika mnster uppe/nere ett bra tips. Segelflygplan brukar tex vara randiga p undersidan. Vitt och ljusa gra frger r klart smst d dem frsvinner mot en molnig himmel. Mlet fr mig r inte att se hur flygplanet ser ut, utan hur det ligger. Dr ger svart

Undvik neonfrger, de r bara jobbiga att titta p i lngden.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Vi r alla olika

Jag fredrar nn typ av neonorange p ovansidan vingen och neongul under , dock inte ndvndigtvis hela vingen utan bara ett par breda rnder.
    jag gillar inte alls svart.

P segel blir det en skarp frg p undersidan med nn bred linje ovansidan bryr jag mig inte om dr.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hller med henke2 i att vita och gr frger r besvrliga nr man skall bedma planets lge i luften - fr det r ju fr mig det centrala. Sen kan man grna ha olika frger p vingens under- och versida. Nr det gller en motorkrra, som man ofta inte flyger alltfr hgt, s kan man ocks ha nt kontrasterande frgflt p versidan av vingen eftersom man oftare ser den n undersidan vid t ex svngar. Segelkrror kan nog vara lite annorlunda men nu var det ju en motorkrra vi diskuterade.
    Sen lr man sig ju att leva med det mesta s speciellt drastiskt r det ju inte om man inte lyckas till 100 % med frgsttningen.
    Roger

Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jnkping rfk

Standard

Hej

Jag tackar ter igen fr tipsen.

Sen nr krran r kldd s fr jag lgga upp lite bilder s ner ser slut resultatet

Mvh Henrik

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

P stora avstnd och/eller i svagt ljus r det svrt att srskilja frger, man ser snarare olika grtoner. Vlj drfr frger som i ljushet avviker kraftigt frn bakgrunden. Tnk dig att du fotograferar flygplanet i svartvitt, om d kulrerna sedda i grskala flyter ihop med bakgrunden br du vlja andra frger. Vad som r ett bra frgval r vldigt individuellt beroende p individuella variationer i frgseendet.

Att kl undersidan av vingen i omvxlande ljusa (exv. vita) och mrka (exv. mrkbl) band underlttar mycket nr det gller att se flygplanets lge i luften. Gr banden breda, ca. 15 cm, s att de inte flyter samman sedda p lite avstnd.

Om ditt flygflt ligger s att du vid inflygning fr landning flyger med skog i bakgrunden r det bra att kl vingens framkant i en frg som kontrasterar bra mot skogens ganska mrka grn/gra bakgrund. Ljusa frger brukar fungera bra fr detta.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jag vill grna "protestera" lite mot det Michael sger p s stt att, som jag redan sagt, motorkrror sllan visar undersidan av vingen nr man som mest behver se positionen, t ex vid landningsinflygning, s en randig vingundersida tillfr inte speciellt mycket p den typen av krra. Dremot fr segelkrror r det ju annorlunda fr dr r det ju i stort sett tvrtom - allts att man vid termikflygning och p relativt stort avstnd i stort sett bara ser undersidan. S man fr nog anpassa sig lite efter typen av krra. Jag har bl a en gr T-28 Trojan som r vldigt svr att positionera frmst nr det r mulet men sen jag satt ett par orange partier p vingens versida s ser jag krrans lge mycket bttre vid svngar - t ex vid landningsinflygning.
    Roger

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Har fr det mesta krt med gult och rtt fr att jag tycker det funkar bst. Sedan hur man frgstter en viss yta med vad tycker jag har mindre betydelse. Hller med om att en stark frgkontrast p vingnosen r bra, det r mycket lttare att se hur modellen ligger (lutar) p finalen.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Det spelar egentligen ingen roll vilken kulr du anvnder p plastfilmen (Oracover) s lnge den r ljus. Svart och gr r smsta frgerna, delvis pga av att de syns smst men ocks beroende p att temperaturen blir s hg inne i modellen varma sommardagar, vilket inte r s bra.
    Personligen har jag alltid rekommenderat nybrjare (och ocks sjlv anvnt) att alltid stta p en remsa (ca30cm bred) day-glow orange p ena vingen, lmpligen p ovansidan d det r den sidan som syns nr man bankar! Nedan ser du ngra exempel p variationer p Day-glow remsan.
    1. "Bussen" med tv stycken Day-glow remsor p vnstra vingspetsen
    2. "Kyosho Calmato" med tv Day-glow remsor p bgge vingspetsarna.
    3. "Stick .40" Med Day-glow remsan skuren i stjrnmnster.
    Day-glow remsan r vanlig Oracover plastfilm.
    Samtliga modeller kldda med genomskinlig plastfilm frn Minicars och dekoren r Oracover.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_Bussen. Bild ovanifrn..JPG 
Visningar:	72 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	42192   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_Skolflygplan Calmato Uppifrn.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	42193   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_DSC04034.JPG 
Visningar:	75 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	42194  

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •