Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Binda två mottagare

  1. #1

    Standard Binda två mottagare

    Hej

    Som rubriken. Jag har två modeller och vill ha en mottagare i varje modell men vill bara ha en sändare.
    Kan jag binda två mottagare till samma sändare? Läst lite på nätet och det verkar möjligt.
    Är det sändaren som är 'chefen'? DVS jag kan binda en mottagare i taget utan att tappa den första?
    Bindningen har väl ingen koppling till sändarens olika modellval?
    Vad säjer ni ?

  2. #2

    Standard

    generellt ja, men vad har du för sändare? Har du inga "modellminnen" i sändaren (så den håller reda på resp. modells inställningar, tex. trim) så får nån annan svara hur det är med tex. enklaste spektrumsändarn (4an o 5an) och model match.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Det beror väl lite på vilken sändare du har, på min Spektrum DX6 är det bundet till modellval, kopplar jag in ström på en modell och har en annan vald i sändaren så händer ingenting så man riskerar inte att starta en modell av misstag med helt fel inställningar.

  4. #4

    Standard

    Går i alla fall bra med Futaba. Jag har en T8J som jag använder till 3 st mottagare. Jag använder bara ett modellminne då det är
    Liknande multikoptrar med Naza FC. Där gör man en stor del av inställningarna i FC:n. Vid olika modeller kan man oftast ha olika modellminne i sändaren

  5. #5

    Standard

    På min Frsky hackmodul kan man nog binda hur många mottagare som helst men däremot är dom inte bundna till modellminnet. Detta är min ständiga oro, att jag ska ha fel modell inställd när jag ger full trottel. På nya Taranis ska det visst vara bundet till modellval och det är den stora anledningen till att jag är sugen på en sådan.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Multiplex Cockpit SX och mc4000 kan bindas till flera mottagare och har ingen "model match" funktion.
    /Leif

  7. #7

    Standard

    Hej
    Tack för era svar, har nog fått svar på min fråga.
    Jag har Turnigy 9X med Frsky DHT modul och open 9X.
    Betyder vad jag förstår att det går bra binda fler mottagare(får nu beställa).
    Däremot måste jag hålla koll på mina modellminnen då en bindning inte är kopplat till visst modellminne.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag kör Jeti och då kan jag binda flera mottagare till samma modellminne. Låt säga att jag har en modell med pontoner, då kan jag har batteri och mottagare i pontonerna utan sladdar mellan modell/pontoner. Eller i en stor modell har mottagare/servo/ack i ena vinghalvan - Galet open
    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min Graupner/SJ MC-20 (och säkert flera andra G/SJ modeller) kan binda två mottagare till samma modellminne. Totalt har jag således 24 servoutgångar att kombinera fritt efter önskemål. En bra finess i sammanhanget är att mottagarna har inbyggda mixrar, reversering, expo och utslagsbegränsningar som kan användas utöver de som redan finns i sändaren.

    Numera är det endast fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra med radiostyrningarna. Den senaste G/SJ mottagaren jag beställt visade sig utöver 12 kanaler även innehålla gyro, accelerometer och magnetometer, samtiga treaxliga. Som om inte det var nog finns det även en inbyggd tryckgivare som ger ifrån sig höjd- och variometersignal via telemetrin.

    Nödvändigt? Knappast, men roligt är det!

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bosv Visa inlägg
    Hej
    Tack för era svar, har nog fått svar på min fråga.
    Jag har Turnigy 9X med Frsky DHT modul och open 9X.
    Betyder vad jag förstår att det går bra binda fler mottagare(får nu beställa).
    Däremot måste jag hålla koll på mina modellminnen då en bindning inte är kopplat till visst modellminne.
    Absolut, inga problem.

    Dubbelkolla alltid ditt programval innan du startar modellen. Tips är att ha olika tydliga bilder på modellen i din radio så du enkelt ser om det är den ena eller andra modellen.

    Vidare se till att alltid ha kanalvalen likadant på dina modeller. Tex att alltid ha Throttle på kanal 3 (eller annan valfri, bara du är konsekvent) etc. Minskar risken att planet går på maxfart av misstag etc.

    Jag började med 9x och DHT-U själv och har ett par D8R-II Plus, en handfull V8R4-II och en VD5M. Alla tre går att köra i D-mode (läs bara manualen hur de bindas i D-mode) så slipper du ställa om sändaren mellan lägena. (endast D8R som ger telemetri dock)
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Kan binda hur många mottagare som helst till samma sändare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •