Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Lipo till Futaba 8FG

  1. #1

    Standard Lipo till Futaba 8FG

    Är det någon av er som kör lipo/life i Futaba 8FG radion ? Om ja , vilken kör ni med ?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Robbe har ett LiPo batteri på 2800 mAh till 8FG som ger ca 10 timmars driftstid:

    http://at.robbe-online.net/rims_at.s...product/1-4559

    Detta batteri sitter som standard i Robbes T-8FG Super.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-06-18 klockan 21:22.

  3. #3

    Standard

    Synd att inte måtten stod på robbes sida om den lipon. Robbe o alla andra märken tar ju äckligt mycket för märkeslipos.

    Men jag anatar att måtten är lika med nimh som är org

    Man får så mycket längre tid med lipo än nimh. Såg nån tråd häromdagen ang lipo vs nimh och nån sa att det inte gör skillnad. Gör enorm skillnad med lipo vs nimh.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Desire heter accen som passar 2100/2LILPO

  5. #5

    Standard

    Antar att det är samma storlek som jag använder i min Spektrum DX7
    (länk)

    kommer troligen köra med en likadan till min 9X för den passar fint där med...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har en sån här i min Spektrum DX-7:a

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=6955

    laddar väl en gång i halvåret på sin höjd nu för tiden
    /Martin

  7. #7

    Standard

    Jag fick tjingtjongs Turnigy 2S1800 20-30C att passa, men bytte förstås kabeln till tunnare; radion behöver liksom inte de C-talen. Men det acket ligger mest som reserv i fältlådan iom orginalet, NiMh-acket, har gått utmärkt snabbladda i RC-laddaren, har kört 1A o deltapeak på 9mV.

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    2S?? går din radio på 7.4v ?

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    2S?? går din radio på 7.4v ?
    Ja, 6-celler eller 2S Lix; frågan gällde ju en 8FG...

  10. #10

    Standard

    Det första jag och brodern gjorde när han hade fått sin nya 8FG, var att bygga en 2s Lipo 2200mAh och stoppa i.

    Tar altid ur acken ur radion när jag laddar oavsett batterityp, LiPo sändarackarna laddas 2A, servo kontakten tål inte mer.
    Senast redigerat av Joacim den 2011-06-24 klockan 15:11.

  11. #11

    Standard

    Med nya firmwaren får man också low voltaget alarmet att fungera med life/lipo

    New 8FG Software V4.0! updated September 1, 2011
    Battery Low Voltage Alarm
    The 8FG Low Voltage Alarm can now be configured for 6 cell NiCd or NiMH: 6.8v,
    2S LiFe: 6.0-6.2 v, 2S LiPo: 7.2- 7.4 v.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  12. #12

    Standard

    LiPo funkade förut med, då larmet gick vid 6.8V alltså 3.4V/cell - Nu är den ställbar 6.0-7.4V med 0.1V steg till glädje för LiFe-användarna. Inställningen hamnade under Sound - och nu kan man ställa av/på resp pip för timer, varningar och övriga pip jämfört med v3 där man stängde av batterilarmet med om man tröttnat på futabapipet...

  13. #13

    Standard

    Tänkte låna tråden lite bara jag har en liten fundering som jag hoppas någon kan säga om det funkar bra eller inte. Jag tänker köra en T8FG med EZUHF och den vill ju ha 3s och T8FG vill ju ha Max 2s teoretiskt borde man väl för att slippa ha ett 3s fastklistrat bak på radion kunna köra ett 3s i radion med en 7.2v UBEC och dra ut en oreglerad sladd från 3s lipon till EZUHF:n.
    eller kan man få bekymmer med T8FG:n då? Hoppas nån som är lite mer insatt i sånt här har något bra svar

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cyberpete Visa inlägg
    Man får så mycket längre tid med lipo än nimh. Såg nån tråd häromdagen ang lipo vs nimh och nån sa att det inte gör skillnad. Gör enorm skillnad med lipo vs nimh.
    Det beror på vad du menar med enorm skillnad. De flesta NimH-batterier av modern typ med låg självurladdning har en kapacitet på drygt 2000 mAh. Robbes lipoack ligger på 2800 mAh och sägs ge 10 timmars drifttid enligt ett annat inlägg i denna tråd. Med NimH skulle man i så fall få ut ca 10*2000/2800 = drygt 7 timmar. Visst är det en skillnad, men "enorm" tycker jag nog inte att den är.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller till fullo med Michael - med moderna NiMh med låg självurladdning så ser jag ingen anledning att byta till LiPo även om sändaren, som i detta fall, är anpassad att fungera med LiPo. Man får ju sällan nämnvärt högre kapacitet på LiPo-paketet för även ett paket med NiMh kan ju ha runt 2500 mAh och det räcker långt. Och så svårt är det ju inte att emellanåt sätta på en långsamladdning på en sändare över natten. Sen finns uppenbara nackdelar med LiPo när man kör en "gammal" sändare som är konstruerad för 8SNiMh/NiCd men det har ju diskuterats åtskilliga gånger redan.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av patrikstrid Visa inlägg
    ---
    Hoppas nån som är lite mer insatt i sånt här har något bra svar
    Definitivt inget bra svar, men tyckte nog ackutrymmet i radion var något begränsad så hade nog provat ta 2S over balanskontakten till radion och drivit det andra med ack-kontakten och skjutit omaket till laddaren sas (blir ju viss obalans i packet)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  2. Xt 60 kontakt till 5A 3c lipo?
    Av Defuncta i forum Nybörjare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:47
  3. Lipo batteri till Futaba 6EX?
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 15:19
  4. LIPO med begränsning till 4.8V
    Av drjoshua i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 11:55
  5. Kontakter till LiPo?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •