Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Hur många har byggt/bygger RC-byggsatser (KIT)?

Antal röster
39. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Jag har byggt KIT men slutat.

    4 10,26%
  • Jag har byggt och bygger/kommer bygga KIT.

    29 74,36%
  • Jag håller mig till ARF, RTF, BNF osv.

    6 15,38%
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: KIT-byggare?

  1. #1

    Question KIT-byggare?

    Hur ligger det till? Hur många har byggt eller bygger RC-byggsatser/kit i någon form (dvs inte ARF och dylika)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Inga alternativ för ritningsbygge och egna konstruktioner?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Inga alternativ för ritningsbygge och egna konstruktioner?
    Det finns många benämningar och sätt att bygga på, men med ovan två nämnda så har jag iaf satt en gräns mellan "bygga" och "montera", om man säger så. =) De du nämner är långt ifrån tex ARF så det passar väl bättre på KIT? Det var så små rutor att skriva i så jag trodde inte det fick rum så mycket text. Kom på sen att man kunde ha satt in massor med alternativ, men då skulle man ha kunnat valt flera av alternativen och det går inte i omröstningar. Ritningsbygge (de kom med ritning med mina KIT, men inte med mina ARF). Det finns ritningsbygge utan medföljande delar. Och en massa kombinationer. Egen konstruktion är väl inte direkt varken ARF, RTF, BNF, osv. Så även det platsar mer över på KIT/byggsats. Jag ser stor skillnad mellan två nämnda grupper. Hoppas folk förstår vad jag menar och kan rösta vidare...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    När solen börjar sänka sig i jämnhöjd med trädtopparna, d.v.s. på hösten när den drägliga flygsäsongen börjar att lida mot sitt slut, så händer det titt som oftast att jag sitter vid datorn och spånar över kommande tidsperiod (alltså vintern!) och dom bygge som är intressanta.
    En otröttlig källa är http://richard.ferriere.free.fr/3vues/3vues.html .
    När jag väl har valt ut nå'ra lämpliga objekt så blir det en runda över Google blidsökning för att hitta inspiration till lämpliga kärror och färgsättningar.
    Sen, när valet är klart, så är det 'bara' att lägga in ritningarna i ett Word-dokument och förstora till lämplig storlek.
    Nästa steg brukar bli att köpa in ett knippe balsaflak och lister, mäta på Word-dokumentet för att få bitarna i lämplig storlek och skala upp dom, skära ut alla delar och börja bygga. Vingprofilen brukar jag välja här http://aerospace.illinois.edu/m-seli..._database.html och välja den profil som är lämplig till just den modellen jag ska bygga.

    Okej, det blir sällan något exakt skalabygge, mer som lite 'närskala´, men resultatet brukar bli tillfredsställande.
    Men det är bygg-glädjen som räknas! ARF-kärror är sk-*t-enkelt att köpa in, men dom har liksom ingen riktig själ. Ett rejält balsabygge är en lisa för det egna välbefinnandet.
    Tänk, vad kul när man kommer ut till fältet med en ny modell och 'alla' flockas runt den och suckar och stönar... "Har du byggt den själv?" "Vad har du för ritning?" "Är det en byggsats"?
    Egot ökar med ett antal tusen procent....

    Prova (inte)! Det är oerhört vandbildande!
    Retroholic!

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    15
    Klubb
    Åmåls modellflygklubb

    Standard

    Är långsambyggare men försöker alltid ha någon form byggsatsbygge igång, det är gött för själen att kunna gå ner i hobbyrummet å bygga en stund när andan faller på.
    För tillfället är en P51 mustang byggsats från TopFlite under arbete.

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Prova (inte)! Det är oerhört vandbildande!
    Gäller hela rc-branschen!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •