Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motor till EDF, drar en flerbladig fläkt per automatik mer ström?

  1. #1
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Motor till EDF, drar en flerbladig fläkt per automatik mer ström?

    Slänger in frågan här oxå:

    Jag har ju köpt ett friggo-Viggen-kit av Glas-specialen, som ska byggas i vinter.
    (finns ett flertal byggtrådar på svensktmodellflyg.se, t.ex:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    och
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99)

    Satt häromveckorna och kikade/beställde annat på ebay, när jag snubblade över denna fläkt, 14-bladig.
    http://www.ebay.co.uk/itm/1410579540...84.m1497.l2649

    Tänkte att ju fler blad, desto häftigare ljud... ;D
    Slog till och den anlände häromveckan.
    Säljaren rekommenderar 2200-3400kv motor till denna, och 4S.

    Kan denna 3000kv motor funka, tänkte köra med 4S 3000mah, alt 3S 3000mah, som jag har hemma.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html

    Eller borde jag ha en med lägre kv?
    Tänker att ju fler blad i fläkten, desto mer ström drar den?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tänk även på att ljudet till stor del kommer från motorn. En premiummotor med bra kullager och god balans rekommenderar jag. Använder själv både Hacker och Mega till mina fläktar, nu senast en 16/15/3 i den 12bladiga fläkten. På 3S drar den 48A och ger 1.3kg dragkraft ungefär. Då väger motorn bara 76gram mot 2hekto för en du länkar till. Det gäller att hitta en sweet spot helt klart och ladda på med tunga grejor har aldrig varit ett bra recept för mig genom åren. Med lite lättare prylar får man samma prestanda på 3S som med tyngre och 4S, men med fördelen att man får en behagligare kärra att flyga. Sen kan man ju fila på receptet och välja 4, 5 eller 6S också men med mindre kapacitet och en motor med lägre kv. Vet inte om det hjälper dig, men lite tankar iaf.

    Bladantal och ström hänger inte ihop, det handlar om den sammanlagda kordan. Normalt sett minskar man bladens storlek ju fler det blir för att behålla samma effektbehov. Om CS är så smarta vet jag inte, Wemotec är det iaf.


    Midifan Evo 11 mindre blad

    Midifan Pro, 5st större blad
    Superhero

  3. #3

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Ja du Jocke , Henke är ju bra på att räkna ut saker o ting, det är nog helt rätt det han säger, men det är förhållandevis dyra grejor men erkänt bra sådana.
    Du har ju länkat till mitt bygge bla. den Cyklone Power 10 blad 3000kv o 4s 2x1600 Mha ger 1,6 kg statiskt drag och ett gott väsande ljud, jag är nöjd efter dom flygningarna jag fick i höstas ( när det blir jyst väder ska den upp igen ).
    Det jag har valt är budget i förhållande till Henkes grejor, men hela bygget är det lite budget över.

    /R
    Flyg fort och lågt

  4. #4

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jocke ,glömde svara på din fråga om det kommer att funka, gör som jag sätt ihop EDF:en och testa vet jag , det är kul och lite spännande att se vad det ger...men håll den inte i näven när du kör som en del gjort och mist fingrar o annat..

    /R
    Flyg fort och lågt

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Beställde förövrigt en 14bladig fläkt också. Har tidigare en 12:a och den funkar fint efter lite balansering och ny adapter till motorn. (originalet var väldigt mycket offset i sidled tyvärr)
    Superhero

  6. #6
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tomten kom tidigt i år. Beställde på chans en 7 bladig fläkt 90mm. satte den i ett skruvstycke med en gammal Mega morot jag hade liggandes. Det ska bli till en Lansen. Det var det j-----aste sicket drag. Ett fläktsystem från H-k för inga pengar alls.
    Visst alla messerschmittar med kontanter på fickan. Vi utan kapital får nöja oss med mindre. Ett drag utan dess like.
    Sedan kan ju alla andra sponsrade tycka vad dom vill.
    /M

  7. #7

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Tomten kom tidigt i år. Beställde på chans en 7 bladig fläkt 90mm. satte den i ett skruvstycke med en gammal Mega morot jag hade liggandes. Det ska bli till en Lansen. Det var det j-----aste sicket drag. Ett fläktsystem från H-k för inga pengar alls.
    Visst alla messerschmittar med kontanter på fickan. Vi utan kapital får nöja oss med mindre. Ett drag utan dess like.
    Sedan kan ju alla andra sponsrade tycka vad dom vill.
    /M
    Du Mogge jag har beställt en 90 mm Viper 11 blad med combomotor utan kontanter i fickan och tror inte jag är en messersmith heller, men när den kommit hem kan vi se vilken som blåser lägenheten ren fortast. Skämt åsido så testar vi när den kommit hem.
    /roffe
    Ps. Är inte sponsrad heller Ds.
    Flyg fort och lågt

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ja, får se om det blir en HobbyKing-rova eller om jag för en gångs skull ska lägga lite mera dolares på motorn.
    Lurar lite på nån av Typhoons varianter, http://www.highendrc.com/index_ecat.php?cPath=8
    kanske denna: http://www.highendrc.com/index_eprod...roducts_id=370
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN1148.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	42488I någon av mina EDF:er sitter en Typhoon 2W20 tror jag, och det är inget fel på kraften. Typhoon är kvalitet men det är bra drag också med rätt fläkt. I min Viggen blev det ju en Cyklonecombo där jag är nöjd med draget.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Mer besserwissrande, jag mätte lite efter att ha fått hem min 14bladiga fläkt. Hoppas ingen blir förbannad.

    Den 12bladiga drog för dagen 47A som sjönk till 44A efter någon halv minut. Installerad med insugsläpp och mega 16/15/3 på 3S 4000 låg C ackar. Bytte till 14blad och den drog.... samma! Så nu vet vi det.

    Då är 12blad balanserad och 14blad rakt ur kartong, fast med ny rak adapter. (bytte bara rotor och spinner)
    Superhero

  11. #11

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Mer besserwissrande, jag mätte lite efter att ha fått hem min 14bladiga fläkt. Hoppas ingen blir förbannad.

    Den 12bladiga drog för dagen 47A som sjönk till 44A efter någon halv minut. Installerad med insugsläpp och mega 16/15/3 på 3S 4000 låg C ackar. Bytte till 14blad och den drog.... samma! Så nu vet vi det.

    Då är 12blad balanserad och 14blad rakt ur kartong, fast med ny rak adapter. (bytte bara rotor och spinner)

    Inte blir vi förbannade på julafton henke ;-) det är ju bra att veta vettja.Vad som är bra är att man kan använda sina 3s ackar l
    Och att det inte drar så många amp. Fortsatt trevlig jul :-)
    Flyg fort och lågt

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    En får tacka för bra info!
    Å God Jul på Er alla!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13

    dunkers avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    55
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tänk även på att ljudet till stor del kommer från motorn.
    Jag är van modellflygare/-byggare men helt novis på EDF och tänker ev skaffa en fläkt för att testa på nå't lämpligt hemmabygge.
    För min del vill jag ha ett "jetliknande" ljud inte ljudet från en "skrikande" motor.
    - FRÅGA: Blir det skillnad på ljud om EDF:n sitter "öppen", t.ex. på "ryggen" av en segelkärra eller inbyggd i ett "rör" typ kroppen på en jetkärra?
    /Tomas D.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dunker Visa inlägg
    Jag är van modellflygare/-byggare men helt novis på EDF och tänker ev skaffa en fläkt för att testa på nå't lämpligt hemmabygge.
    För min del vill jag ha ett "jetliknande" ljud inte ljudet från en "skrikande" motor.
    - FRÅGA: Blir det skillnad på ljud om EDF:n sitter "öppen", t.ex. på "ryggen" av en segelkärra eller inbyggd i ett "rör" typ kroppen på en jetkärra?
    Ja, det skiljer. En innesluten fläkt för ljuddämpning och luftljudet blir mer påtagligt över motorljudet. Men i slutänden handlar det om komponentval i första hand. En motor med obalans både elektriskt och mekaniskt kommer aldrig gå lika fint som något i balans.
    Superhero

  15. #15

    dunkers avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    55
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Motor med mekanisk obalans förstår jag (jag balanserar alltid en ny propeller t.ex.) men vad innebär elektrisk obalans?
    /Tomas D.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dunker Visa inlägg
    Motor med mekanisk obalans förstår jag (jag balanserar alltid en ny propeller t.ex.) men vad innebär elektrisk obalans?
    Att kvaliteten är under all kritik. Man har förmodligen rätt antal lindningar per pol, men trådens tjocklek kan skilja mm vilket i sin tur är obra för effektiviteten. Sensorlösa fartreglage kan få problem och diverse pipljud kan uppstå. Jag kan inte härleda, bara konstatera att det fungerar ungefär så genom praktiska prov under åren.

    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •