Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Big stick från hobbyking.

  1. #1
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard Big stick från hobbyking.

    Hej alla byggare.

    Igår började jag bygget. Va ett tag sen jag tog i träbitar men denna ska väl gå som en dans med färdigskurna bitar och en ganska bra beskrivning. Får ju gogletranslate en del ord så man gör rätt.

    Här kommer en första bild. Ni får ha tålamod med mig i detta bygget då tiden är knaper med småbarn o jobb.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140919_205501.jpg 
Visningar:	256 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	47812

    /Henke
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Har du inte så brådis så limma med vitlim - det blir lätta och starka fogar. Ibland fixerar jag t ex spant med ett par små droppar tunn CA i ändarna på limytan men lägger sen på vitlim på den större delen. CA-limmet härdar ju snabbt så då slipper man nåla eller på annat sätt fixera bitarna mot varandra. Men som dom säger - "det går lika bra med selleri"...
    Tänk också på att när du lägger en kropp-sida på byggbrädan och limmar på spanten så skall inte dessa vara vinkelräta efter bakre delen av vingsadeln eftersom kroppen går ihop bakåt. Dra gärna ett rakt streck på byggbrädan och centrera kroppsbygget runt detta (kräver givetvis att du bygger kroppen rättvänd).
    Vill du undvika lim på byggbrädan så fungerar silikon-behandlar bakplåtspapper på rulle alldeles förträffligt.
    Lycka till med bygget - det går säkert bra och Stickarna är trevliga buskärror.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    4
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Jag har byggt den där modellen och jag misstänker att den angivna tyngdpunkten är helt fel och ska framåt ett par centimeter eller så. De två flygförsök jag gjort har slutat i mer eller mindre panikartade landningar. Nu ligger den på hyllan i väntan på att jag ska hinna göra lämpliga ändringar.

    Svårt att få tyngdpunkten tillräckligt långt fram. Kan vara värt att flytta fram servona i kroppen. Jag funderar också på att bygga om motorfästet för att få motorn längre fram. Annars vet jag inte hur jag ska få fram tyngdpunkten.

    Jag återkommer om jag hinner forska mer i detta.

  4. #4
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Bygget fortskred ikväll.

    Jag tackar er för tipsen. Ska tänka på tyngdpunkten.
    Jag limmar det som ska sitta ordentligt med vitlim o resten med snabblim.

    Två problem dyk upp idag. Efter kropps sidorna sitter ihop limmade så ska under o översida kläs med balsa flak. Limmade dit de bakre men har avvaktat med den främre.
    Under den främre så ska jag ju sätta accen för snabba byten.
    Då tänkte jag att magneter kanske funkar?
    Men är rädd att balsa biten kommer loss utan hörn o magneter sitter kvar i kroppen.

    Några förslag?

    Sen så är det inte ens med i beskrivningen hur landställlet ska fixeras/limmas.

    Följer med en färdig bockad 2mm pianotråd.
    Har inte gjort något med denna än eftersom du roger sa att det e bra att förstärka runt infästning och kanske göra den högre.

    Ska jag bocka en ny o bädda in den i plywood?

    Här kommer lite bilder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140920_213837.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	47828
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140920_225550.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	47829

    Fortsättning följer.......
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Jag skulle föreslå att du sätter luckan (gör den av typ 1,5--2 mm ply) på översidan istället - det innebär att batteribytet blir mycket enklare. På min E-Flight Mini Ultra Stick har man valt den lösningen kombinerat med en liten "flik" av ply som "styr ner" luckan framtill och sen ett par magneter baktill som håller ner den - hittade denna bild i en byggtråd som kanske förklarar lite. Bakkanten på luckan är lite "vågig" och på det sättet sticker den ut lite lagom (mot vingen - ett par mm) så att man får tag i den när den skall öppnas. Kan givetvis också tillämpas på en lucka på undersidan men det är alltid stökigare att ha luckan på undersidan när man skall byta batteriet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a6381854-145-IMG_2056.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	74,7 KB 
Id:	47830

    Annars kan du ju leta reda på nån byggtråd med denna kärra så kanske du hittar ännu bättre bilder på deras lösning.
    Beträffande stället känns 2 mm lite klent - men det avgör du nog bäst själv. Sen är det ply-förstärkning som gäller både i botten av kroppen (2 lager, en "bottenplatta" för stället att vila mot och sen styrningar för stället ovanpå detta) och på insidan av kroppsidorna (typ 1 mm ply) och sen "styrningar" för den del av stället som går upp längs kroppsidan och som limmas på den tunna plywooden och dessa styrningar kan du ju göra av 3--4 mm ply om stället är 3 mm pianotråd. Svårt att beskriva kortfattat tyvärr men kanske nån annan kan hjälpa dig med tips och inte minst bilder. Men det bygger nog på att du bockar nya ställ själv som passar i din egenbyggda ställ-infästning. Är det nåt man skall satsa lite extra på så är det ställ-infästningen för gör man den för klen så brukar det innebära reparationsjobb senare och det är inte lika kul. Normalt skall man ju bygga så lätt som möjligt men i det fallet undantar jag personligen just ställ-infästningen. Jag avser alltså ställ av den enkla typ som Tomas skissat på i denna tråd - om än med lite andra vinklar för att få lite bredare "hjulbas" - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...pianotr%C3%A5d
    Lycka till hälsar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-09-21 klockan 11:01.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    4
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Stället är klent. Andra har påpekat det (på andra forum) och jag vet själv att man måste böja tillbaka det efter en hård landning. Men det håller än så länge. Monteringen görs genom att du trycker upp det i glipan som bildats i spant 2 (framifrån sett) om du limmat ihop de tre delarna korrekt. På mitt plan blev det klämpassning utan behov av ytterligare fästanordningar.

    När det gäller battteriluckan förstod jag för sent att det finns en lcuka. Du har två identiska bitar i botten längst fram. De är ihåliga mitt i och har ett hål i vardera ände. Den ena limmar du fast i kroppen och den andra gör du en batterilucka av. I de små hålen limmar du de fyra små magneter som följde med. De följde med min i alla fall, men jag missuppfattade allt och limmade i bägge bitarna i kroppen, så jag har skitit i lucka så länge.

    Lägga batteriet uppe gör förstås vissa saker enklare, som redan påpekats.

    När det gäller ställ tänker jag nog byta pianotråden mot ett i glasfiber eller aluminium som jag ändå har liggande. Kräver säkert vissa förstärkningar och inte lär det bli viktlöst, så vi får väl se hur fanskapet flyger sedan, men det blåser ju alltid i Göteborg, så lite extra vikt och fart kan vara på sin plats.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Pianotrådställ är snällare mot infästningen än ett ställ som är styvt i längsriktningen - kanske nåt att fundera över...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •