Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Vindtålig nybörjarmodell?

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erikfritzell Visa inlägg
    Vilken kunskapsbank som dväljes här! Fantastiskt!

    En till undran angående mottagare / gyro. Jag hade en helikopter, Blade cx2 tror jag. Min son undrade hur den såg ut inuti, men jag lyckades spara den mesta elektroniken. Kan man använda helikoptergyro till ett flygplan?
    Generellt svar är att ja det kan man, men det förutsätter att man kan justera gain på gyrot. Vissa av dessa små gyron går att justera, andra inte. just från Blade helikopter vet jag inte, men det lutar mot nej eftersom dem har servon och CCPM mixer inbyggt.(blade MCPX har det iaf)
    Superhero

  2. #22

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    EP100 - jo. nog kommer jag ihåg den.....totalt omöjlig att flyga i värmen. Snacka om "flexibelt" material.......
    Off topic förstås igen men - det var ett plan som oftast låg i bakrutan på bilen. En lunch när jag kom ut för att ta en snabbtur så var planet tillbaka i byggsats .......
    Vingöron med mera låg lösa... Uhu por hade mjuknat i solen så att alla limningar hade lossat.
    För övrigt så var det förstås som Roger säger - olika vinklar varje gång man skulle flyga - gick det inte att trimma så var det bara att landa och knäcka lite över knät på lämpligt ställe så att planet blev krokigt åt ett annat håll.

    Och som Henke2 säger - det är inte storleken som avgör om planet är bra - ett litet snabbt plan kan vara väl så bra som en större trainer i vinden. Däremot så är det lätt att landa (hovra) för sakta i motvind. Allra närmast marken så går luften mycket långsammare och att stalla från 5-10 cm höjd är inget som ett fint plan gillar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #23
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Och som Henke2 säger - det är inte storleken som avgör om planet är bra - ett litet snabbt plan kan vara väl så bra som en större trainer i vinden. Däremot så är det lätt att landa (hovra) för sakta i motvind. Allra närmast marken så går luften mycket långsammare och att stalla från 5-10 cm höjd är inget som ett fint plan gillar.
    Haha, sant. Mitt mest vindtåliga flygplan är min lilla EDF jet med 49cm vingspann och totalvikt ca 400g, toppar ca 100-120 (i lite medvind) och glider in hur fint som helst. I jämn motvind kan jag landa hovrandes

    Men det är absolut inget lämpligt nybörjarplan.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Off topic förstås igen men - det var ett plan som oftast låg i bakrutan på bilen. En lunch när jag kom ut för att ta en snabbtur så var planet tillbaka i byggsats .......
    Vingöron med mera låg lösa... Uhu por hade mjuknat i solen så att alla limningar hade lossat.
    Hehe - samma sak hände med min också så det fick upphöra att vara "sommarplan"...
    Roger

  5. #25

    Standard

    Ja då fick man lite att tänka på, tack för alla inlägg!

    En allra sista fråga: Varför bygger man inte hela planen, alla plan, i samma material som den där svarta lådan, så går de aldrig sönder?

  6. #26

    Standard

    Tja, när jag någon gång hört talas om svarta lådor, så verkar de inte kunna flyga så värst bra....?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-12-20 klockan 19:41.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erikfritzell Visa inlägg
    En allra sista fråga: Varför bygger man inte hela planen, alla plan, i samma material som den där svarta lådan, så går de aldrig sönder?
    Den lilla orangea lådan väger ca 6 kg och skulle flygen byggas i samma material så kunde man skippa vingarna och spara vikt så att rälsen skulle hålla... :-) Vikt ( kostnad)!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •