Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vill ha en bra setup inkl sändare förberedd för fpv med gopro!

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Jobb
    Lite allt möjligt
    Klubb
    Ingen

    Standard Vill ha en bra setup inkl sändare förberedd för fpv med gopro!

    Vet att det säkert finns en del trådar om detta, men hoppas att ni kan ha överseende och hjälpa mig ändå.
    Vill som ämnet säger ha en bra setup förberedd för fpv med gopro.
    Helst från banggood/goodluckbuy.

    Kan nån hjälpa mig med detta?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du inte läst denna tråd så kan du ju börja med den - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Jobb
    Lite allt möjligt
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Den har jag faktiskt läst! Men är den fullgod att köra med borstlös gimbal o fullt fpv-system sen?

  4. #4
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Annars kanske denna tråden kan hjälpa dig http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-TBS-Discovery kanske ingen nybörjarmaskin om du är helt ny ? men den uppfyller dina krav
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kanske bäst att välja en något enklare farkost först och lära dig flyga med den - utan FPV alltså. När du sen behärskar flygandets ädla konst kan du utrusta den med FPV-utrustning och träna dig på den typen av flygning. När också FPV-flygningen sitter bra kan du bygga en mera avancerad farkost och utrusta den med gimbal, filmkamera m m. Det är alltid bra att ta det lite successivt för det är inte bara flygningen du behöver lära dig utan också allt runtomkring.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Jobb
    Lite allt möjligt
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Har kört mycket radiostyrt på marken förr och äger några mindre quads, men inte byggt någon egen.
    Sorry om jag var otydlig!
    Jag vill helt enkelt veta en bra plattform som senare går bra att uppgradera med en fet fpvsetup.
    Sändare är jag osäker på, då jag alltid haft skräpsändare.
    Är turnigy 9x tillräckligt bra eller bör man satsa på nåt mer märkesmärke?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Kan dra mig själv som exempel, tror jag haft ganska bra framgång. Började för ett par år sen med en Parrot ar.drone, men den kändes ganska tråkig för den var för automatiserad, man fick ju knappt styra själv, samt kass räckvidd.
    Testade några små leksaker i början av året för att träna mig på att flyga.
    I Maj slog jag till på min första "riktiga" quad copter en F450 ram med ganska kraftiga motorer. Blev rekomenderad till mig som ingångsmodell, den klarar inte allt men mycket. Flög nästan varje dag med den och det dröjde inte länge förens jag fick dit en kamera under den å testade filma lite också. Senare har jag även fått dit en liten FPV-kamera och videosändare och nått denna farkosts fulla potential. Den hade ng klarat en liten gimbal för GoPro också om man hade velat.

    Under vägen upptäckte jag att det även verkar rätt kul att trickflyga, göra flips och andra tricks så jag köpte en mindre ecks frame quad för detta eftersom mina intressen gick åt två håll.
    När sommarn tog slut skafade jag mig en till ännu mindre ecks frame för inomhusflygning.

    Mitt slutliga mål är att få upp min Sony Nex5 systemkamera med en brushless gimbal i luften, för detta räcker det inte med en 450 quad utan jag planerar nu byggandet av en större Y6.

    Så kort å gott kan man säga att Quad Coptern i nybörjartråden som är liknande den jag börjar med duger gott och väl till FPV med GoPro och kanske en gimbal under senare. Men lär dig flyga först, tro inte att du bara kan hoppa rakt på FPV. Jag har knappt vågat flyga FPV själv ännu trots att jag nu har möjligheten. Dessutom är FPV-utrustningen i sig en ganska stor investering så det är bäst att ta det i etapper.

    Din radio funkar nog utan problem. Behövs inte många kanaler för en multirotor. 4-6 beroende på styrkort och funkationer.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  8. #8

    Standard

    Jag håller nog med Zallisen, börja med en 450 glasfiber ram, ungefär som tråden för nybörjare föreslår.
    Ev. kan du ta lite större motorer och anpassa fartreglage efter det, sen kör du 10X4.5 proppar så har du lyftkraft så det räcker för fpv.
    Jag har en sån som jag monterat en vanlig digital kamera av pocket modell på, har för mig att den har en flygvikt på 1400 gr och den hovrar på knappt halv gas.
    Vad gäller Turnigy 9x så har jag nyligen köpt en och bytt mjukvara till ER9X och monterat en FrSky ACCST modul eftersom jag redan hade den mottagaren i quaden.
    Jag är extremt nöjd med den radion jämfört med den Hitec Optic 6 som jag körde tidigare, du kan programmera den som DU vill och flytta kanaler och funktioner till dom knappar, rattar och spakar du vill.
    Visst du bör vara van vid lödkolven och kunna löda på 1,5 x 1,5 mm löd öar för att ansluta kablar till programmeraren eller känna någon som kan hjälpa dig eftersom den medföljande mjukvaran är inte rolig.
    Om du inte kan löda eller känner någon som kan hjälpa dig bör du titta på en modell som har anslutningarna klara som 9XR eller inbyggd programmerare som Taranis.
    /Jonas

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    FinnbyFraggel, menar du programmerare för att byta firmware i Turnigy 9xr? Det finns iså fall färdiga att köpa på nätet.

  10. #10

    Standard

    9XR har färdig anslutning för USBASP men på 9X måste man löda dit anslutningarna själv, och eftersom frågan gällde 9X gav jag alternativ för den som inte kan eller vill löda.
    /Jonas

    Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Jobb
    Lite allt möjligt
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Det blev en precis likadan setup som nybörjartråden ni aldrig slutar tjata om.
    Har ni fel så kommer jag använda era mobiltelefoner med chipsfingrar.
    Blev en turnigy 9xr med frsky djt-modul och d8r-mottagare.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Hehe, jag tror du kommer ha kul, åtminstone när våren kommer med vädret. Men jag tror inte du kommer nöja dig med det, du kommer nog kunna uppgradera den med mer och mer saker. Eventuellt fixa fler maskiner för olika ändamål.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Men jag tror inte du kommer nöja dig med det, du kommer nog kunna uppgradera den med mer och mer saker. Eventuellt fixa fler maskiner för olika ändamål.
    Det värsta med denna hobby. Det finns alltid något man "behöver"

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Jobb
    Lite allt möjligt
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Ta detta från en man som har sysslat med att basha rc-monstertruckar i över 100km/h i grustag med inställningen "Är inget sönder? Har jag fler batterier?!":

    Jag är mycket medveten om att det inte finns ett slut på inhandlandet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •